Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

11-12-2011 om 08:35

Huiswerk, planning moet beter

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-12-2011 om 09:03

Ayla

Mijn dochter zit ook in groep 5 en ze krijgen alleen huiswerk mee als ze hun taken op school niet afgekregen hebben, dat vindt ik persoonlijk meer dan genoeg, maar goed. De keren dat mijn dochter huiswerk mee kreeg ging ze eerst thuis even eten en dan meteen daarna haar taakjes doen. Mijn argument was als je het nu doet dan kan je daarna doen wat je wil en ben je verder vrij, dat werkte hier goed. Verder zou ik me er niet zo mee bemoeien: dus niet de hele tijd meekijken en controleren of ze wel aan het werk is en of het wel goed gaat. Probeer eens om haar wat mee verantwoordelijkheid te geven. Dus als je af spreekt dat ze haar werk gaat doen laat haar dat dan even zelf regelen en ga zelf wat anders doen.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-12-2011 om 09:04

Lettertje

Sorry in mijn éne laatste zin mist een r: dus meer verantwoordelijkheid.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

12-12-2011 om 09:12

Oja

Over de plek waar ze haar huiswerk maakt: laat haar dat dan ook zelf beslissen. Waar denkt ze zelf dat ze het beste even kan gaan zitten om te werken?

Primavera

Primavera

12-12-2011 om 09:53

Hier juist huiswerk gelijk na school

De ervaring heeft ons geleerd dat hier het juist het beste werkt om gelijk na school aan het huiswerk te gaan zitten of gelijk na de lunch, op de dagen dat ze alleen de ochtend hebben. Als ze namelijk eerst een uurtje spelen/bijkomen dan ben ik met onze zoon die ook altijd heel snel en makkelijk afgeleid is gelijk nog een uur kwijt, voordat hij eindelijk weer in de schoolwerkmood is. De truuk is hier dus juist om te zorgen dat hij na school geen tijd heeft om daar uit te vallen. Eerst huiswerk af (voor zover mogelijk), daarna spelen, clubjes, enz.
Anders duurt het echt eindeloos voor dat hij ook maar toekomt aan huiswerk maken. Eerst alleen om zijn tas alleen maar open te maken om te zien wat hij moet doen. Dan moet hij bijv. weer op zoek na een pen. Voordat er een zin op papier komt, zit hij zo te draaien dat de pen eerst 3 keer op de grond valt. Bij het oprapen van de pen wordt eerst de kat geknuffeld en is vervolgens de pen weer zoek. Dan moet hij toch eerst even naar de WC. Bij terugkomst is die pen natuurlijk weer verdwenen om terug te worden gevonden ergens op de weg tussen de woonkamer en de badkamer. Vervolgens staart hij wat naar zijn boeken, terwijl zijn gedachten ergens heel ver weg dromen. Dan herinner ik hem aan wat hij ook al weer aan het doen was; maar vaak komt hij tijdens het bladeren naar de juiste bladzijde een interessant artikel of blaadje tegen wat niet op het programma staat en gaat eerst dat lezen of bestuderen. Als hij dan eenmaal aan het werk is gaat het wel, tenzij hij moeilijkheden tegenkomt. Dan droomt hij weer weg en ik moet dat tijdig in de gaten hebben zodat ik hem gelijk bij de les kan roepen en vragen wat het obstakel is dat hij gestopt is. Anders heeft hij het zelf namelijk niet door en is na een tijdje zelfs vergeten dat hij gestopt was vanwege een moeilijkheid die hij niet gelijk begreep of geautomatiseerd had.
Na iedere pauze begint dit proces van voren af aan, vandaar dat we hier dus geen pauze nemen na school, maar hem zo snel mogelijk alles laten doen en daarna is hij echt vrij.
Huiswerk moet dus beslist beneden gemaakt worden.
Wat ook helpt is eerst samen de planning doornemen. Hij schrijft in zijn agenda de begintijden waarop hij met een bepaald vak wil beginnen en zo merkt hij dat als hij langer over een vak doet, hij de begintijd van het volgende niet meer kan respecteren, waardoor we die in zijn planagenda moeten verschuiven naar achteraan en hij dus beeld krijgt hoe dit zijn vrije tijd vermindert.
Ik denk dat weekplanning ophangen zodat je dochter zelf haar huiswerk ik kan plannen niet genoeg is en dat je daar echt samen voor moet gaan zitten. Het liefst gelijk uit school, dan weet ze tenminste waar ze aan toe is voor de rest van de dag. Als het voor haar wel goed werkt schrijf je dan ook de pauzes op.Het gaat erom dat ze gelijk een overzicht van de middag krijgt. Als je haar eerst een uur laat bijkomen dan werkt dat logischerwijs uitstelgedrag op, omdat ze zolang ze die planning voor zich uitschuift de illussie kan behouden dat ze nog niets hoeft en wellicht tegelijkertijd het idee heeft dat al het werk wat ze moet doen als een soort donkere oneindige dreigende wolk boven haar hangt. Als je het echter gelijk opschrijft en in hanteerbare stukjes plant, dan komt ze erachter dat het helemaal niet zoveel is en dat het werkelijk maar 20 minuten werk is ipv een uur door draaien en afleiding.
Groeten Primavera

Plannen

zoals je wel weet is het in België heel normaal om huiswerk te krijgen. In onze school wordt het als volgt georganiseerd: school is gedaan om 15.30, dan is er een half uur speelpauze en vanaf 16.00 is er een uur verplichte studie (op ma - di - do) waar het huiswerk moet worden gemaakt. Ik ben heel blij dat dit systeem er is: het is routine, voor alle kinderen hetzelfde en als het kind doorwerkt, is het daarna ook gedaan (met uitzondering misschien van toetsweken zoals nu) zodat ik thuis niet meer moet zeuren. Op deze manier kunnen wij nog dagelijks andere buitenschoolse activiteiten doen.

Woensdag moeten ze dan zelf thuis aan de slag en dan zie ik inderdaad dat ze veel moeilijker aan het werk beginnen omdat ze eerst nog gespeeld hebben en naar de muzieksschool zijn geweest en badminton ... Uiteindelijk moet het werk 's avonds nog worden gemaakt, onder tijdsdruk. Vooral zoon heeft daar problemen mee en zit meer te zeuren dan te werken. Ik zie dus wel goed het verschil met het werk in de verplichte studie maken en het werk thuis maken. Op school heeft de voorkeur (daar mogen ze trouwens geen lawaai maken of ze krijgen straf). Bovendien is het ook zo dat vreemde ogen dwingen. Als je die mogelijkheid hebt, is dat misschien iets om te overwegen?
En thuis zitten ze beneden, alleen op hun kamer lukt meestal (nog) niet goed.

Ohja

die verplichte studie is voor de kinderen die dan nog niet naar huis zijn natuurlijk, maar op onze school is dat wel het grootste deel.

ayla

ayla

12-12-2011 om 10:20

Reactie

Primavera, super zeg, het zou zo die van mij kunnen zijn, de pen belandt hier vaak ergens op de grond, ze moet vaak ook net op dat moment naar de wc waardoro ze eenmaal aan tafel weer van alles kwijt is. Of de krant ligt op de tafel en je ziet haar ogen telkens naar links afdwalen omdat die kwant vele malen interessanter is dan datgene waar ze mee bezig is. Op school had ze dit ook maar daar hebben ze het nu opgevangen door haar een dagplanning aan te bieden die echt op kwartier is opgesplitst, dus er staat echt per kwartier aangegeven wat ze moet doen en wanneer ze klaar ermee moet zijn. Dit is duidelijker en hier kan ze niet onderuit. Misschien moet ik dit thuis ook gaan doen. Niet zo vrijblijvend, dinsdag huiswerk maar er ook echt een tijd en een aantal vragen aan verbinden.

Irene

Irene

12-12-2011 om 10:37

Wel fijn

Dat ze nu passend pluswerk heeft trouwens. Maar ik zou toch zeker kijken of ze niet meer huiswerk op school kan maken. En bijvoorbeeld het Spaanse huiswerk zou ik aan je dochter overlaten of ze dit wel of niet wil doen. Misschien heeft ze het helemaal niet nodig om er nog eens naar te kijken, dan kan ze het ook prima overslaan toch?

Fiorucci

Fiorucci

12-12-2011 om 10:53

Kleurenklok

Mijn dochter kreeg op school een kleurenklok, waarmee het tijdsbestek werd aangegeven wanneer iets af moest zijn.

ishtar

ishtar

12-12-2011 om 11:31

Vraag

Hoe komt je dochter op school en van school? Staat me bij dat dat met de auto is. Dan zou je het volgende kunnen proberen. (werkte voor onze kinderen erg goed, en kan ook gewoon zo op een ritje met de auto, tijdens de afwas of iets anders waar je niet echt je aandacht bij nodig hebt: De tafels leren kan prima zo onderweg, jij stelt de vraag, zij geeft het antwoord, of draai het eens om: zij stelt de vraag, jij geeft het antwoord. (en maak eens expres een foutje, zo weet je ook of ze meerekent)
Voor het andere huiswerk: je dochter is een verantwoordelijk meisje. Maak haar dan ook maar zelf verantwoordelijk voor dit. Met als uitleg: Maakt ze haar huiswerk niet, zijn de gevolgen (en ik las toch goed dat school er nu gevolgen aan verbindt? ) ook voor haar. Ze weigert nu al zo lang dat jij er genoeg van hebt, die strijd. Je doet dat niet voor jezelf, maar voor haar, en als zij dat niet wil, dan maar niet. Maar dan ook niet piepen als de consequenties komen. (en je hoeft het uiteraard niet in een keer helemaal los te laten, je kunt gewoon vragen wat haar huiswerk is, wanneer het af moet zijn, of ze al begonnen is enz. Maar niet meer de strijd aangaan)
Dat begint hier nu resultaat op te leveren. Zoon kreeg nl een dikke onvoldoende terug voor een werkstuk. Vond hij toch niet leuk. En dat krijgt hem nu een stuk makkelijker aan het werk.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

12-12-2011 om 11:36

Die krant

De truc is om de tafel leeg te ruimen, en alleen de agenda, benodigde boeken en schriften/laptop en een etui op tafel te hebben. Zuslief moet die tijd ook rustig doen, of boven spelen. Het gaat dan nog niet vanzelf goed, maar samen met de andere maatregelen gaat het steeds beter.

Inga

Inga

12-12-2011 om 13:59

Hier

Hier maakten de kinderen toen ze nog op de basisschool zaten, hun huiswerk of na het avondeten of tijdens het ontbijt. Bij dat laatste zat er tijdsdruk op en dat zette zoveel druk op de ketel, dat ze het zo af hadden, terwijl ze 's avnds de tijd vaak ruim namen. Het gaat hier ook om slimme kinderen en 1 had ook pluswerk. Ze maakten het gewoon aan de keukentafel, zeker niet op hun kamer, dat zou ook helemaal niet gewerkt hebben.
Overigens staat het huiswerk van de basisschool in geen vergelijking met dat van de middelbare school. Het is anders van opzet (vaak voorbereiding van de komende les), van omvang (meer) en regelmaat (zo vaak je dat vak hebt, zo vaak heb je er huiswerk voor, je hebt in ieder geval wel iedere dag wat te doen). Of je er nou echt huiswerk voor de middelbare school van leert maken, dat betwijfel ik.
Maar, en dat komt vrij geregeld langs bij OOL, niet alleen bij jou, Ayla, het is misschien ook goed eens te kijken naar de activiteiten van je kind(eren), misschien is dat ook veel. Het kind moet zich ook zelf kunnen vermaken en verveling is ook niet erg. Dan leert het ook nadenken over van alles.
Soms denk ik wel eens: verwacht jij niet wat teveel van je kind? De mentor van mijn jongste kind (brugklas) die zei dat er van de kinderen verwacht wordt dat ze vaardigheden hebben, die ze nog helemaal niet hebben, waar hun hersens nog helemaal niet aan toe zijn. Plannen is zo een, een middelbare scholier uit de onderbouw zou dat moeten kunnen maar de hersenontwikkeling is nog niet zo ver, laat staan dat dat bij een 7-jarige wel zo is! Begeleding naar zoiets (of zelfstandig voortbewegen op straat etc) is veel zinvoller.

Kerstkrans

Kerstkrans

12-12-2011 om 15:06

Juist wel dat huiswerk laten maken!

Dit huiswerk is waarschijnlijk het enige waar Ayladochter dit jaar iets van gaat leren. En nee, ik bedoel niet inhoudelijk, maar organisatorisch/
planmatig/procesmatig, in zelfvertrouwen en reflectie op het eigen functioneren en haar leerstrategieen.
Laten doen dus, alles! School en leerwerk is er niet voor de leuk maar om iets van te leren. Het is dus ook niet altijd leuk om te doen. Soms wel, dan heb je geluk. Normale kinderen maken dit in de gewone lessen mee, Ayladochter nu dus thuis met huiswerk. Geweldig! Eindelijk! Het is niet leuk, maar het moet wel. Er is een duidelijke deadline, een duidelijke opdracht. Als ze het niet op tijd doet, zijn en (voor dochter) onprettige gevolgen. Dus: dit is haar kans om om te leren gaan met haar eigen verantwoordelijkheden. Ayla schept de omstandigheden: lege tafel, huiswerk uit de tas, in de buurt om een oogje in het zeil te houden. En dochter werkt zelfstandig. Tot het af is.... Ayla hoeft niet erbij te zitten, haar hand vast te houden, te plannen van minuut tot minuut... alleen de eerste stap te zetten: huiswerk maak je vandaag van zo-tot-zo laat. Hier is een beker drinken, als jij die op hebt heb ik je tas klaargelegd voor jou en is er hier een mooie werkplek aan tafel. asjeblieft, aan de slag. Nee, ik vind het een uitgelezen kans voor Ayladochter, om werkelijk waardevolle vaardigheden te leren. Go go go!
Kerstkrans

Sahara

Sahara

12-12-2011 om 15:44

In ieder geval

Een vast moment op een vaste plek gedurende een vaste tijd. Bij onze oudste is dat 's avonds als broertjes en zusje naar bed zijn. Hij heeft dan zijn pyama al aan. Vlak voordat hij zelf gaat slapen gaat hij zijn huiswerk doen. Meestal is dat om 8 uur. Hij moet het dan 5 minuten doen. Bij hem is het trouwens geen maakwerk maar leerwerk voor een toets. Ik doe het met hem samen. Ik leg uit, stel oefen vragen en hij leest zelf stukjes door. En dat doen wij iedere dag behalve de zaterdag.

Voorheen lieten wij het hem zelf bepalen maar dan deed hij niets tot de laatste avond. En dan schoot hij in de stress want hij snapte het niet en kon het niet meer onthouden. Etc. etc. Een paar weken geleden hebben wij een nieuwe manier geintroduceerd en het werkt voor hem. Hij haalt goede cijfers en hij is heel tevreden. Het lijkt zo veel minder dan tot het laatst moment wachten en dan de hele avond studeren.

Onze zoon in groep 4 oefent 's avonds in bed de tafels. Overdag heeft hij er geen zin in.

Mijn zoons doen trouwens echt geen huiswerk na school. Dan willen ze spelen met vriendjes. Ik krijg ze dan echt niet aan tafel om huiswerk te maken. En dat hoeft ook niet. Dat komt wel op de middelbare school. Nu mogen ze van mij altijd (buiten)spelen (als dat kan natuurlijk).

Hes@

Hes@

12-12-2011 om 21:03

7 jaar

Ayla,

je hebt al een boel goede tips hebt gekregen, tussen alle kritiek door.

Ik wil je nog graag meegeven dat geen enkel kind van 7 of 8 al in staat is tot het soort van logisch en planmatig redeneren dat nodig is om zelf huiswerk te plannen, ook een heel slim kind niet. Bovendien heb je haar ook wel eens verdacht van adhd dat maakt het dan nog moeilijker om te plannen en ook om te beginnen en je kop erbij te houden.

Je zult haar dus door haar huiswerk heen moeten helpen.

jeltje

jeltje

13-12-2011 om 23:08

In plaats van?

Kan ze het huiswerk niet op school maken, in plaats van dat Anne frank project, want dat liep toch niet lekker? Wordt ze op school lekker bezig gehouden, en hoeft er thuis niets meer!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

14-12-2011 om 06:31

Afspraak gemaakt en ot

op dinsdag, woensdag en donderdagavond wordt er na het avondeten kort huiswerk gemaakt, kwartiertje, 20 minuten. Dat we de grote bulk niet in het weekend hebben. Gisteren was het eerst meteen protest maar toen ik haar uitlegde waarom ik dit zo wilde kon ze wel akkoord gaan.
Gisteren zo gedaan en ik moet zeggen dat ze redelijk opschoot. Hielp wel dat het breinbrekers waren deze week en opa zich daar met kleindochter goed mee geamuseerd heeft

Het anne frank project loopt trouwens redelijk heb ik het idee. Van dochter hoor ik in ieder geval niets en geen nieuws is goed nieuws gaan we maar van uit. Van de meester hoorde ik wel de laatste keer dat ze opstartproblemen had maar dat dat meer in het logistieke gebied en met hulpvragen te maken had dan dat ze het project niet leuk vind. Ze moet echt lerem vooruit kijken, plannen maar ook hulp vragen als ze ergens niet uitkomt.

Toevallig hadden we gisteren intake bij de psychologe en die was haar testrapport aan het lezen en ook uit de testuitslagen bleek dat dochter moeite had met plannen en automatiseren. Cijferreeksen en doolhoven waren de enige waar ze minder op scoorde. Volgens haar laat dat wel zien hoe iemand is in plannen en automatiseren.
In hoevrre dat dat ook echt zo is weet ik niet

Chippie

Chippie

14-12-2011 om 21:27

Bizar

Allereerst, ik vind het onzin om alle kinderen in groep 5 al zoveel huiswerk te geven. Tien minuutjes lezen per dag, is veel belangrijker.

Tafels oefenen ze maar lekker op school en als je het wilt doe je het in de auto op weg naar alle activiteiten. Ik vind het onzin, je dochter heeft waarschijnlijk meer dan genoeg tijd over in de klas en dan ga je thuis dingen oefenen? Saai op school, jammer dan, leren is niet altijd leuk.
Huiswerk voor Spaans vind ik helemaal onzin.

Het reguliere huiswerk, okee daar valt in te komen als het het beleid is van de school. Maar twee weken geleden was dat pluswerk toch helemaal niet pittig? En nu is het zo moeilijk dat ze er een uur mee bezig is? Heel vreemd. Hier heeft zoon ruim 2 dagen Pluswerk (1 dag gym, kunstzinnige vorming, schrijven, 1 dag reguliere gecompacte curriculum); dat lijkt me meer dan genoeg.

En ik zou het niet voor haar gaan regelen. Ze komt er zelf maar achter. En nee, je kunt haar best een beetje in de gaten houden, maar er naast gaan zitten? Laat haar maar werken aan een zelfstandige werkhouding.

Maar kijk ook eens naar haar programma. Waarom zit ze op vier activiteiten? Is er ook gewoon lummeltijd? Ik vind het niet raar dat ze een buitenbeentje in de klas is, ze heeft nooit eens tijd om af te spreken. Het is niet raar dat ze haar huiswerk laat liggen, ze heeft er niet eens tijd voor! En ik vind het echt onzinnig dat een kind van 7 op zondag Spaanse woordjes moet gaan leren.

Je dochter heeft problemen, maar het wordt me steeds duidelijker waarom ze problemen heeft. Ieder kind gaat hiervan in de weigerstand.

P: openingsposting

"Ayla heeft al gezegd dat ze niet moeilijk bedoelde als in cognitief maar Ayladochter wordt zo afgeleid dat ze een uur doet over iets wat ze ook in 20 min kan."

In de openingsposting schreef Ayla dit:
"omdat het allemaal moeilijk is is ze er ook niet binnen 5 minuten mee klaar, met iedere taak zit ze toch zeker een uur. Daarnaast is ze ontzettend snel afgeleid, ik moet er dus echt naast blijven zitten om haar bij haar werk te houden." Het is dus voornamelijk moeilijk, afgeleid zijn komt er nog eens bij.

"Verder heeft ze alleen op maandag iets en op vrijdag doordeweeks"

In de openingsposting schrijft Ayla: "daarnaast heeft ze op maandagavond sporten, vrijdag muziek en scouting en zondag paardrijden." Dat zijn toch vier activiteiten? Drie doordeweeks, want vrijdag muziekles en scouting.

Maargoed, de issues met Ayladochter zijn altijd grillig. Het schiet altijd van de ene naar de andere kant. Dit huiswerkprobleem zal ook wel vanzelf oplossen of vervangen worden door iets anders.

Maar ik zou denken: laat het huiswerk lekker op school gemaakt worden in de tijd dat Ayladochter daar zit te lezen, dan kan dat lezen lekker thuis doen.

skik

Primavera

Primavera

15-12-2011 om 12:25

Nou

Ayla herkende haar dochters gedrag erg in wat ik beschreef in mijn eerdere berichtje en dat zou kunnen betekenen dat Ayla's dochter helemaal niet zo makkelijk zelfstandig kan werken.
Hoge intelligentie is niet altijd gelijk gekoppeld aan ook goed zelfstandig kunnen leren of plannen. Sommige kinderen zijn zo gemakkelijk dat iets makkelijk gaat dat ze blokkeren als iets moeten doen wat ze een keertje niet gelijk in één keer goed doen.
Ook krijg je de paradox dat wat voor een werk je ook zelfstandig aanbiedt het nooit goed gaat. Bij makkelijk werk is het kind snel afgeleid omdat het saai is en maakt bovendien slordigheidsfouten, omdat het weinig interessante stof is. Bij moeilijke stof blokkeert het kind omdat het nooit geleerd heeft hoe moeilijkheden aan te pakken en te overwinnen en is het afgeleid als vlucht omdat het niet weet hoe het uit zichzelf dat obstakel moet overwinnen.
De oplossing zit 'm dan ook niet in de moeilijkheidsgraad van het werk aanpassen, maar in het kind stapje voor stapje aanpak- en oplossingstragieën te leren. Zelfstandig huiswerk alvast op school maken zit er dan niet in.
Het lastigste is dat het kind moet leren om zich zelf te realiseren dat het afgeleid is als vlucht voor een obstakel. Ik heb zoon nu pas in groep 7 zover dat hij ipv aleen maar weg te dromen na een tijdje bij me komt om te zeggen dat hem iets niet lukt. Vaak blijkt het dan aan een automatiseringsprobleem te liggen. Tot nu toe rekende hij bijv. de tafels heel snel uit, maar als hij wat ingewikkelder problemen krijgt, waarbij verschillende dingen moeten worden uitgerekend met vermenigvuldigingen en delingen met flink wat cijfers achter de komma, moet hij teveel tegelijk onthouden terwijl hij ook nog verschillende tafels uitrekent en gaat hij wel eens de mist in ondanks dat rekenen toch altijd zijn sterke punt was. Ook bij de zaakvakken had hij dit jaar een uitglijder, omdat hij nu op het niveau gekomen is dat een keertje overlezen niet meer genoeg is om een proefwerk goed te maken. Er zit een limiet aan wat hij met intelligentie kan compenseren.
Als bij Ayla's dochter een soortgelijk probleem speelt dan moet ze dus zeer beslist niet zelfstandig aan huiswerk gezet worden op school, maar alleen dingen doen die haar juist wel goed afgaan zonder hulp zoals lezen. School heeft namelijk tijd noch mankracht om Ayla's dochter aan het handje te houden bij extra werk, terwijl ze dat misschien juist wel nodig heeft.
Thuis kan Ayla dat doen. Probeer eens om je dochter juist niet zelfstandig te laten werken. Haal alle excusen voor afleiding weg, dwz zeggen lege tafel, kat in een andere kamer, enz. Zodra je dochter afgeleid is focus je je niet om de afleiding zelf (pen laten oprapen), maar heel precies op datgenen wat ze op dat moment zou moeten doen, bijv. boek opendoen of vraag lezen of je moet het antwoord zoeken, waar zoek je dat? Of misschien heeft ze moeite om een zin op papier te formuleren of blokkeert ze juist omdat ze een basisdingetje vergeten is, wat je haar dan kan herinneren.
Groeten Primavera

Cijferreeksen en doolhoven

"Cijferreeksen en doolhoven waren de enige waar ze minder op scoorde. Volgens haar laat dat wel zien hoe iemand is in plannen en automatiseren. In hoevrre dat dat ook echt zo is weet ik niet"
Dat kan ik je als psycholoog wel vertellen. Dat zijn twee taken die het kortetermijn geheugen meten. Hoeveel informatie kan je kortdurend vasthouden? Beide taken hebben niets met plannen en automatiseren te maken. Ik snap niet dat een psycholoog dat heeft gezegd. Er zijn genoeg andere taken om plannen en automatiseren mee te meten.

Geheugentaken hebben wel per definitie te maken met aandacht: als de informatie al niet goed binnenkomt, kun je die natuurlijk ook niet onthouden. Lage scores op deze taken betekenen dus óf een lage geheugencapaciteit óf te weinig concentratie ten tijde van de taak (wat een momentopname kan zijn of een teken van een daadwerkelijk aandachtsprobleem, of alles daartussenin)

Aanvulling

Overigens is het wel zo dat kinderen vanwege hun wat zwakkere kortetermijngeheugen problemen kunnen krijgen met automatiseren en plannen. Maar dat is echt een bijkomend probleem, niet te meten met de genoemde taken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-12-2011 om 20:57

Plannen

"... bleek dat dochter moeite had met plannen en automatiseren. Cijferreeksen en doolhoven waren de enige waar ze minder op scoorde. Volgens haar laat dat wel zien hoe iemand is in plannen en automatiseren."
Zoals elissa al zei, die correlatie en conclusie klopt niet.
Plannen is iets wat de een nu eenmaal beter kan dan de ander en zeker van (jonge) kinderen en pubers kan je meestal niet verwachten dat ze goed zijn in plannen en vooruit kijken. Het gedeelte van de hersenen waar deze executieve vaardigheid zich in zetelt is pas met ongeveer je 21e jaar volgroeid. Kinderen en volwassenen met ADHD zijn ook meestal zwakker in deze vaardigheden. Plannen, overzicht hebben en houden, taakgericht werken en vooruit kijken.
Voor automatiseren geldt dat de een hier beter in is dan de ander. En kan je het niet, dan kan je het wel aanleren door veel te oefenen. Maar verwar automatiseren niet met memoriseren; dat zijn twee verschillende dingen.
Doolhoven etc. hebben te maken met ruimtelijk denken; en met ordelijk denken kom je weer bij cijferreeksen uit.
Heel veel valt tot op zekere hoogte te oefenen en te trainen. Maar sommige zaken moet je ook gewoon de tijd geven totdat de hersenen volledig zijn ontwikkeld en gerijpt. En dan nog blijft de ene persoon nu eenmaal wat beter in bepaalde zaken dan de ander.
Veel hoogbegaafde personen zijn zo chaotisch als wat omdat hun gedachten zo snel gaan en ze zo enorm contextbreed denken en willen handelen. Daar ligt dan ook weer de overeenkomst met ADHD. "De verstrooide professor" is een cliche, maar wel een waar cliche.
Zo kan mijn zoon echt niet een film die hij heeft gezien goed navertellen; hij springt van de hak op de tak, struikelt over zijn woorden, haalt de hele boel door elkaar omdat hij die film in zijn hoofd nabeleeft en dan met honderden beelden en gedachten tegelijk. Probeer dan maar eens een logisch verhaal te houden

Elisa germani

"Doolhoven etc. hebben te maken met ruimtelijk denken; en met ordelijk denken kom je weer bij cijferreeksen uit."

Klopt op zich wel, maar niet hoe ze in de WISC worden afgenomen. Bij doolhoven krijgt het kind kort een weg door een doolhof te zien en moet die natekenen in een leeg doolhof. Dus niet zelf de weg eruit zoeken. Cijferreeksen als onderdeel van de WISC betekent ook niet een logische reeks aanvullen, maar een willekeurige reeks cijfers (3, 6, 2, 1, 8) onthouden en nazeggen.
Het zijn simpele geheugentaakjes, meer niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-12-2011 om 17:10

Elissa

Bij de WISC zijn dit idd geheugentaken en zeggen die niets over het (on)vermogen tot plannen danwel automatiseren. Misschien wel ook iets over hoe en in welke mate een kind informatie opneemt, verwerkt en reproduceert?
Het is al zo lang geleden dat mijn zoon de WISC heeft gedaan Ik moet zijn test + rapport er ook weer maar eens bijpakken. Kijken hoe eea zich verhoudt nu hij op het VO zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.