Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

Marty1984
30-09-2025 om 19:10
Tja, als ze sommige dagen om 15u thuiskomt maar niets doet tot 19u dan moet ze dus 's avonds nog aan de bak.
Ze kan er ook voor kiezen om wél om 15u30 aan de bak te gaan tot het avondeten. Dan heeft ze 's avonds vrije tijd.
Je kan niet én na school vrije tijd willen én 's avonds vrije tijd én alles rond krijgen. Keuzes.
Op sommige scholen voorzien ze ook stukken les "vrij" waarin kinderen kunnen werken en studeren. Hoe zit dat bij haar op school? En doet ze dan ook effectief iets of zit ze gewoon te geinen en tijd te verspillen met klasgenoten?
Hoe effectief is ze overigens thuis bezig? Is ze écht 1.5u bezig? Of is het 1.5u met elke 5 à 10 minuten telefoon- en app-pauze?
Dat ze op haar sportavond overigens weinig doet ... so be it. Maar dan moet ze dus in 't weekend of tijdens vrije momenten op school aan de bak om die tijd in te halen.
Kind gaat hier geleidelijk aan ook gewoon in groeien en wennen. Geef het een paar maanden. En als het echt niet zou gaan is er nog altijd de optie om van niveau te veranderen. Maar waarschijnlijk moest kind tot een maand à anderhalve maand geleden nooit veel doen voor school en dan is dit in eerste instantie "veel" en wennen. Waarschijnlijk ook voor een deel klasgenoten overigens.

Poezenmeisje
30-09-2025 om 19:26
Waarschijnlijk is het geen anderhalf uur buffelen, maar vijf minuten schoolwerk, tien minuten relaxen, spelletje, chatten, whatever en weer vijf minuten schoolwerk.
Drie dagen om 14:45 uur thuis, dat is toch superrelaxt?
Ik had in de brugklas maandag 8 lesuren, dinsdag 9, twee keer 7, één keer 5 lesuren. Dinsdag dus tot bijna 17:00 uur.

Vrijevlinder
30-09-2025 om 19:39
Ze heeft 3 dagen van 14.45 tot 17.00 tijd om te leren. Ze kan ook een uurtje zitten en daarna aan de bak. Is ze 's avonds vrij.

Rekenenisleuktaalook
30-09-2025 om 19:46
Poezenmeisje schreef op 30-09-2025 om 19:26:
Waarschijnlijk is het geen anderhalf uur buffelen, maar vijf minuten schoolwerk, tien minuten relaxen, spelletje, chatten, whatever en weer vijf minuten schoolwerk.
Drie dagen om 14:45 uur thuis, dat is toch superrelaxt?
Ik had in de brugklas maandag 8 lesuren, dinsdag 9, twee keer 7, één keer 5 lesuren. Dinsdag dus tot bijna 17:00 uur.
Kijk samen eens naar hoe
ze werkt. Even relaxen tussendoor is goed, maar niet te vaak. Maak samen een planning. Vak 1, even pauze, vak 2, even pauze etc.
Of kwartier geconcentreerd werken, vijf minuten niks. Lukt een kwartier nog niet, bouw dan op. Begin gerust met vijf minuten ononderbroken werken en gebruik daar een timer voor. Kookwekker is beter dan timer op de telefoon.
Verleiding/afleiding door de telefoon is voor veel kinderen de grootste factor waardoor huiswerk lang duurt.
En verder: je kind zit niet in groep 1 van de mavo, maar in de eerste klas of de brugklas. Zie haar grote meid, en praat in grotemensentaal.

Ysenda
30-09-2025 om 19:49
De meeste scholen gaan idd uit van 2 uur huiswerk per dag.
Maar zo in het begin kan dat heel erg wennen zijn.

Dweedledee
30-09-2025 om 19:52
Ik denk dat ze effectiever met haar tijd om moet gaan. Daarnaast is de overstap van groep 8 naar de brugklas best wel groot. Ze is net begonnen. Geef het even de tijd.

Roos57
30-09-2025 om 20:02
En misschien ook kijken naar je eigen gedrag en blik op jouw kind . TO .
Beetje positief en meer van kom op je moet nog wennen. En leren leren .

Rekenenisleuktaalook
30-09-2025 om 20:10
Oh, en het is niet jouw verantwoordelijkheid dat zij haar huiswerk maakt. Laat het haar zelf doen, laat haar onderuit gaan, school pakt dat dan met haar op als het goed is.
Laat haar op de juiste plek om hulp vragen. Door haar nu uit de wind te houden ziet school niet goed als het niet lukt, en zodra jij dan niet meer helpt vragen zij zich af wat er aan de hand is dat het eerst wel lukte en nu niet meer. Je wil niet vier jaar lang met je kind het huiswerk maken.
En soms is tot 22:00 uur aan je huiswerk zitten een prima les om het volgende keer sneller of eerder te doen. Of om het beter te plannen. Veroordeel zo'n moment niet, steun haar, breng nog even een kopje thee naar boven, moedig haar aan, en laat haar liefdevol een beetje in haar sop gaar koken.

Valeria
30-09-2025 om 20:16
Marty1984 schreef op 30-09-2025 om 19:10:
Tja, als ze sommige dagen om 15u thuiskomt maar niets doet tot 19u dan moet ze dus 's avonds nog aan de bak.
Ja, die 'tijd voor haarzelf' heeft ze dan al gehad van 15.00 tot 18.30. Als ze 's avonds liever een film wil kijken, moet ze dat anders gaan plannen.
Wat is hier precies zwaar aan voor kinderen? Ze heeft maar 2 dagen lang les en op die dagen geen sport. En dan ook nog maar 2-3 vakken per dag huiswerk.
Die van mij hadden iedere dag wel voor 6 vakken huiswerk, langer les, én iedere dag sporttraining en ze leven ook nog. Maar ja, als die 3 uur zouden verlummelen en dan klagen dat ze na hun huiswerk geen tijd meer hadden, dan zou ik ze daar op aanspreken en niet bij andere mensen gaan klagen.

Ysenda
30-09-2025 om 20:39
Valeria schreef op 30-09-2025 om 20:16:
[..]
Ja, die 'tijd voor haarzelf' heeft ze dan al gehad van 15.00 tot 18.30. Als ze 's avonds liever een film wil kijken, moet ze dat anders gaan plannen.
Wat is hier precies zwaar aan voor kinderen? Ze heeft maar 2 dagen lang les en op die dagen geen sport. En dan ook nog maar 2-3 vakken per dag huiswerk.
Die van mij hadden iedere dag wel voor 6 vakken huiswerk, langer les, én iedere dag sporttraining en ze leven ook nog. Maar ja, als die 3 uur zouden verlummelen en dan klagen dat ze na hun huiswerk geen tijd meer hadden, dan zou ik ze daar op aanspreken en niet bij andere mensen gaan klagen.
Ik denk hoe drukker ze het hebben hoe beter ze leren plannen en prioriteren.
Hier werd 4 dagen per week 2x per dag getraind en in de weekenden toernooien of competitie, met een beetje pech allebei. Toernooi meestal 2 lange dagen.
In de rustige momenten tussen partijen werd huiswerk gemaakt en geleerd.

Bakblik
30-09-2025 om 20:48
Rekenenisleuktaalook schreef op 30-09-2025 om 20:10:
Oh, en het is niet jouw verantwoordelijkheid dat zij haar huiswerk maakt. Laat het haar zelf doen, laat haar onderuit gaan, school pakt dat dan met haar op als het goed is.
Laat haar op de juiste plek om hulp vragen. Door haar nu uit de wind te houden ziet school niet goed als het niet lukt, en zodra jij dan niet meer helpt vragen zij zich af wat er aan de hand is dat het eerst wel lukte en nu niet meer. Je wil niet vier jaar lang met je kind het huiswerk maken.
En soms is tot 22:00 uur aan je huiswerk zitten een prima les om het volgende keer sneller of eerder te doen. Of om het beter te plannen. Veroordeel zo'n moment niet, steun haar, breng nog even een kopje thee naar boven, moedig haar aan, en laat haar liefdevol een beetje in haar sop gaar koken.
Dit en in geen geval laten stoppen met sporten.
Beetje zuurstof die die hersenen een keer in de week is goed voor haar.
Ze moet het zelf doen, met vragen kan ze altijd bij je terecht maar er naast zitten moet je echt niet doen dan zit je daar straks aan vast. Dat je nu even steunt dat snap ik, ze moet nog leren leren
Het enige wat je wel kan doen is in de gaten houden of er niet teveel dingen worden opgegeven die ontzettend veel tijd kosten. Mijn kinderen moesten regelmatig creatieve verwerkingen maken om te laten zien dat ze een boek begrepen hadden. Dan was een poster op papier nog redelijk te doen maar ern kijkdoos voor een Nederlands boek, een filmpje voor Engels en nog een werkstuk voor biologie in 3 weken tijd plus nog het dagelijkse huiswerk is teveel. Toen ik dat op school ging bespreken zei de docent dat ik de eerste was die daar mee kwam, ze deden het al jaren en er kwam nooit commentaar. Waarschijnlijk, omdat ouders veel handjes toe staken.

Zonnig77
30-09-2025 om 21:14
Klinkt wel als heel veel huiswerk/ thuis tijd aan school besteden. Als is het inderdaad effectief misschien anders.
Hier een zoon van 15 die vrijwel nooit iets doet aan school. Ook niet nu hij is blijven zitten in mavo 3. Dat is ook frustrerend kan ik je zeggen…

Evaluna
30-09-2025 om 21:14
Ik herken het niet van dochter die ook in de brugklas is begonnen. Ze is rond 15 uur thuis, maar ook 16 uur en 17 uur. Dan heeft ze net een uur gereisd en moet ze wel bijkomen.
Huiswerk doet ze veel in de klas, s middags of in het weekend.
Krijgt je dochter ook iets van plannen? Dan leren ze hoe om te gaan met huiswerk.
Als je dochter echt zo veel aan huiswerk bezig is, dan zou ik na de herfstvakantie (dan moet het wel gewend zijn) eens contact opnemen met de mentor en vraag wat normaal is.
Misschien kan ze huiswerk strategieën aangeleerd krijgen of is het niveau te hoog.

haarklover
30-09-2025 om 21:21
Ysenda schreef op 30-09-2025 om 19:49:
De meeste scholen gaan idd uit van 2 uur huiswerk per dag.
Maar zo in het begin kan dat heel erg wennen zijn.
Eh...
Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger vaak huiswerk maakte.
Nou leerde ik heel makkelijk, dus ik was lui, maar ik dacht dat in de brugklas niet begonnen werd met 2 uur huiswerk per dag.
Ik vind wel heel goed dat jouw dochter het huiswerk serieus neemt!

haarklover
30-09-2025 om 21:23
En ik denk dat volwassenen misschien 8 uur per dag kunnen studeren, maar ik verwacht niet dat een kind van 13 ofzo anderhalf uur huiswerk kan maken.