Steenbokje28
30-09-2025 om 19:05
Huiswerk stress op de middelbare school
Mijn dochter zit in groep 1 van de mavo en het valt mij op dat ze nu al elke dag huiswerk krijgt. Vaak 2 tot 3 vakken per dag en daarnaast nog iets van 2-3 SO / proefwerken p.w. Het gaat in een erg hard tempo. Ma en vrij begint ze om 08.30 en is ze om 16.05u uit en tegen 17.00u thuis. De rest van de week is ze meestal tegen 14.45u thuis. Dinsdagavond doet ze aan sport en is ze na school, even uitrusten en eten en dan naar haar sportles pas rond 20.00 thuis. Dan is ze echt wel moe en heeft ze geen puf en zin om ook nog eens huiswerk te doen.
Als ze thuis komt van school heeft ze sowieso geen zin om meteen het huiswerk te doen dus proberen we het rond 19u na het eten zeg maar te doen maar dan heeft ze zeker 1,5 soms 2 uren nodig om al het huiswerk (2-3 vakken) te doen en te leren voor eventuele SO's en proefwerken. Dan is het zeg maar 21u wanneer ze klaar is, haar tas heeft ingepakt voor de volgende ochtend en dan heeft ze vaak minder dan een uur voor haar zelf. De bedoeling is dat ze dan ook nog uit haar boek leest want ja er moeten ook boekverslagen worden gemaakt.
In de weekenden probeert ze wat meer te leren voor de SO's maar het valt mij op dat de huiswerkdruk te hoog is. Dat kind moet zeg maar 7 dagen in de week leren maar wil soms ook wel gewoon een of twee avonden in de week vrij hebben, even niks doen, een film kijken, chillen etc. Maar dat zit er nu niet in.
Nu was het laatst ook in het NOS nieuws dat veel jongeren prestatiedruk en huiswerkdruk ervaren. Er blijft te weinig tijd over voor rust en leuke dingen met als gevolg burn outs, depressies, minderwaardigsgevoel, drop outs etc.
Ik overweeg zelfs mijn dochter's sportles op dinsdag op te zeggen want tsja huiswerk!
Ik heb zelf de mavo gedaan, daarna de mbo en hbo deel certificaten en elke dag leren in de avonden herken ik eigenlijk alleen van de hbo zo maar dat was zeker niet het geval op de mavo/mbo.
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Tips zijn welkom. Ik ga kijken of mijn dochter wat meer in de weekenden wil studeren en hopelijk blijft er dan wat meer tijd over doordeweeks. Ik vind het best lastig plannen en soms zetten ze huiswerk pas 2 dagen vantevoren in de app.
Maar maak me eigenlijk zorgen over of dit goed is voor kinderen en als het nu al zo is in groep 1 hoe is het dan straks in groep 2-4.
In de media wordt elk jaar weer aandacht besteed aan de problematiek rondom huiswerkdruk en prestatiedruk maar toch lijkt er niets te veranderen.
Ik wil haar zo graag wat meer vrijheid geven maar hoe! Het niveau kan ze m.i. prima aan maar de huiswerkdruk staat haar tegen. Ik vrees dat dit op den duur zelfs demotiverend kan werken.
Ben benieuwd naar jullie tips, ervaringen en meningen.

troelahoep
01-10-2025 om 09:31
Kan het ook nog zijn dat de dochter van TO zo lang over het huiswerk doet omdat ze er zo laat aan begint? Dan ben je er helemaal uit, buik vol met avondeten, lichaam bereidt zich alweer voor op slapen. Kan geen kwaad natuurlijk om dat met de mentor te bespreken, misschien dat die het meisje kan overtuigen om eerder op de dag het huiswerk te maken.
Overigens ben ik het er niet helemaal mee eens dat scholieren zo worden afgebeuld met huiswerk, en vooral de vergelijking met werk-werk. De meesten hebben niet ook nog de zorg voor huishouden en het regelen van andere volwassen zaken. Sterker nog: als ik om me heen kijk en zie wat de gemiddelde jongere in mijn omgeving nog allemaal naast school doet: 3x sporten in de week, allerlei weekendactiviteiten, en vanaf een jaar of 15 bijbaantjes (sommigen wel 15 - 20 uur in de week). Uitzonderingen daargelaten zijn die baantjes er niet uit armoede, maar wordt het geld uitgegeven aan peperdure concertkaartjes, gadgets en merkkleding.
En blijkbaar heeft de gemiddelde jongere ook nog tijd om 6,5 uur per dag (!) op de telefoon te zitten!
Volgens mij zit de druk vooral in afleiding en teveel dingen willen doen.

Steenbokje28
01-10-2025 om 09:33
Labyrinth schreef op 01-10-2025 om 07:43:
Van mij een heel andere reactie, want ik ben het namelijk helemaal met TO eens, en niet met alle reageerders die dit allemaal maar vinden kunnen. Ik herinner mij middelbare schooltijd ook als een brij aan huiswerk, huiswerk, en so en proefwerken en dan ook nog weken met toetsen. Pas toen ik ging studeren kreeg ik lucht. Ook mijn kinderen hebben hetzelfde ervaren, bij mijn dochter werden de toetsweken achter de vakanties geplakt. Terugdenkend echt hoe kun je dit kinderen aandoen.
Voor kinderen is het normaal dat ze dagen 5 dagen per week werken (want daarmee kan je het vergelijken, noem het WERK), dat ze in de avond en in de weekend ook nog bezig zijn? Daar moeten ze maar aan wennen? En wat heb je aan de ervaring van mensen die nooit hun huiswerk maakte, niets deden en toch over gingen? Of dan maar een kind 1 of 2 niveau's lager zetten, wordt het daar dan veel gelukkiger van? Nee.
Ik vind deze druk die we onze kinderen opleggen, zeer ongezond en stuitend.
De opmerkingen die TO krijgt vind ik ook veelzeggend; oh wee, een kind dat tot 15:00 uur heeft gewerkt, en dan zomaar tot 18:00 uur niets doet?. Dat is toch geen werkdruk??? Ja dat is WERKDRUK... Waarom moeten onze kinderen 5 of 6 of 7 dagen werken?
'Als ze in de avond vrij wil zijn...dan", waarom moeten onze kinderen overdag en in de avond werken? Of om 6:00 uur opstaan en voor het werk al twee uur thuiswerken?
Ik heb geen oplossing gevonden voor mijn kinderen, geen alternatief helaas. En durfde ze ook niet een diploma te onthouden. Heel goed dat er in de media aandacht voor is, maar het zal nog niet zo snel veranderen, we zijn dit zo gewend gaan vinden. Maar heel goed als meer ouders zich hierover verbazen en aan de bel trekken. En uitbreken uit de cognitieve dissonantie.
Blij dat mijn kinderen studeren. Mijn zoon heeft nu op 4 dagen 3 uur les en werkt daarna uiteraard thuis ook verder. Bij ons is die werkdruk eraf.
Hoi Labyrinth, precies dat. Men normaliseert 6-7 dagen huiswerk terwijl dat volgens mij voor veel kinderen de oorzaak is van uitval, burn-out etc. Ik zie het ook bij vriendinnen van mijn dochter die vrijwel geen tijd meer hebben om af te spreken. We leggen in deze maatschappij zo de nadruk op het leren en prestaties maar kijken niet naar het sociaal-emotionele stukje. We krijgen inderdaad een hypernerveuze samenleving waar prestaties en individualisme de boventoon voeren.
Huiswerk hoort erbij maar zijn we als maatschappij niet wat doorgeschoten. Waarom niet 3 x in de week huiswerk en 3-4 avonden tijd voor jezelf, je sociaal leven en andere dingen. Ze zitten immers al 6-8 uren dagelijks op school. Op de Havo/Hbo va 2e-3e jaar snap ik dat de huiswerkdruk toeneemt maar in het eerste jaar mavo vind ik dit echt overdreven. Sowieso vind ik dagelijks huiswerk absurd. Dat is niet normaal!
En nu is mijn dochter ook best gevoelig dus ze moet ontprikkelen. De een heeft misschien aan een uurtje of twee genoeg maar de ander misschien wel een hele avond.
Ik probeer vanmiddag te kijken of ze haar huiswerk meteen uit school wil doen. Ze heeft 3 vakken te doen. Gisteren niet naar sportles geweest ze was pas 17u thuis want ze waren op themadag en het was uitgelopen. Ze moest ook nog huiswerk doen. Om 21u was ze echt kapot en ging het licht uit in d'r kamer.
Ik weet dat sommige kinderen heel vlot leren en niet zoveel moeite hebben met al dat huiswerk maar zo zijn ze niet allemaal.

masatu
01-10-2025 om 09:48
Ook goed om te vragen wat ze in de les doet. In mijn ervaring wordt er veel "huis"werk opgegeven dat je ook grotendeels in de les zelf kunt maken. In vrijwel alle lessen is er na de instructie tijd om zelf aan de slag te gaan. Wellicht is het voor haar nog niet helemaal duidelijk dat niet al het huiswerk ook daadwerkelijk thuis gemaakt moet worden.
En ik zou proberen of ze haar huiswerk beneden aan de eettafel maakt ipv op haar kamer (met jou er bij op de achtergrond), zodat je goed kunt zien wat het probleem is (werkstrategie, afleiding, te moeilijk, met de instructie niet goed opgelet, heel perfectionistisch (bijv eerst alles in klad maken en daarna netjes overschrijven), etc.), en of dit bij elk vak speelt of bij een paar specifieke vakken.
Ik vind het niet normaal dat je 2 uur per dag met huiswerk bezig moet zijn, maar ik vermoed dat er ergens iets anders misgaat waardoor ze het huiswerk ook in veel kortere tijd kan afronden.

Tijgeroog
01-10-2025 om 10:03
Op de middelbare school heb je klassen, geen groepen.
Ze is net begonnen en wil het waarschijnlijk nog heel goed doen. Dat gaat er snel genoeg vanaf en dan vraag je je af waarom ze geen huiswerk moet doen.

AnnaNiem
01-10-2025 om 10:08
Steenbokje28 schreef op 01-10-2025 om 09:33:
[..]
Hoi Labyrinth, precies dat. Men normaliseert 6-7 dagen huiswerk terwijl dat volgens mij voor veel kinderen de oorzaak is van uitval, burn-out etc. Ik zie het ook bij vriendinnen van mijn dochter die vrijwel geen tijd meer hebben om af te spreken. We leggen in deze maatschappij zo de nadruk op het leren en prestaties maar kijken niet naar het sociaal-emotionele stukje. We krijgen inderdaad een hypernerveuze samenleving waar prestaties en individualisme de boventoon voeren.
Huiswerk hoort erbij maar zijn we als maatschappij niet wat doorgeschoten. Waarom niet 3 x in de week huiswerk en 3-4 avonden tijd voor jezelf, je sociaal leven en andere dingen. Ze zitten immers al 6-8 uren dagelijks op school. Op de Havo/Hbo va 2e-3e jaar snap ik dat de huiswerkdruk toeneemt maar in het eerste jaar mavo vind ik dit echt overdreven. Sowieso vind ik dagelijks huiswerk absurd. Dat is niet normaal!
En nu is mijn dochter ook best gevoelig dus ze moet ontprikkelen. De een heeft misschien aan een uurtje of twee genoeg maar de ander misschien wel een hele avond.
Ik probeer vanmiddag te kijken of ze haar huiswerk meteen uit school wil doen. Ze heeft 3 vakken te doen. Gisteren niet naar sportles geweest ze was pas 17u thuis want ze waren op themadag en het was uitgelopen. Ze moest ook nog huiswerk doen. Om 21u was ze echt kapot en ging het licht uit in d'r kamer.
Ik weet dat sommige kinderen heel vlot leren en niet zoveel moeite hebben met al dat huiswerk maar zo zijn ze niet allemaal.
Als dat je houding is... dan denk ik dat dat ook afstraalt op je kind. Ze is geen sneeuwvlokje en met begeleiding en een positieve mindset wordt het ook geen burnout. Zoals ik al zei; school is een fulltime tijdsbesteding en er blijft daarnaast genoeg tijd over voor hobby's en ontspanning. Dat heb jij toch ook naast je baan/huishouden?
Vroeger (eind jaren 80) kreeg ik als mavo-leerling ook van elk vak elke keer huiswerk. Het is geen doen om alle docenten met elkaar te laten afstemmen wie er diecweek huiswerk mag geven en wie niet. Ze hebben imers allemaal hun leerdoelen te halen. Huiswerkvrije scholen bestaan maar dan zitten ze vaak langer op school en hebben ze ipv 2× 50 minuten Frans; 2x60 minuten Frans of een uur "verwerking". Het moet ergens vandaan komen...

Rosehip
01-10-2025 om 10:10
Ik wil best geloven dat het pittig voor je dochter is en je afvraagt of het anders kan, maar roepen dat elke dag huiswerk op de middelbare absurd is, is best wel absurd ( ).
Je dochter zal minstens 6 vakken hebben en het lijkt me niet meer dan normaal dat ze voor elk vak gemiddeld één keer per week huiswerk heeft of moet leren. Zou dat keurig over de week verdeeld worden dan ben je er al met elke dag huiswerk.
Ik denk niet dat je je dochter helpt met roepen dat het allemaal belachelijk is. Help haar met begeleiding, eventueel samen met de mentor/school/huiswerkbegeleiding.

Duufje
01-10-2025 om 10:23
Ik vermoed dat het ook heel veel 'wennen' is, het is nog nieuw allemaal natuurlijk. Ze wordt er vast wel sneller in, waarschijnlijk kun je dat ook wel wat helpen door haar te helpen plannen.
En inderdaad, meteen uit school beginnen.
Ik weet niet beter dan dat ik dat vroeger ook deed. Thuiskomen, wat drinken, huiswerk maken. En 's avonds was er nog tijd voor sporten of ander sociaal contact. En in periodes met veel schoolonderzoeken of tentamens was dat er soms wat minder. Hoort erbij.

_Anoniem_
01-10-2025 om 10:23
Ik deed mijn huiswerk altijd zoveel mogelijk in de klas en daarna direct als ik thuiskwam, dan zat ik er nog een beetje 'in'. Vaak had ik aan 2 uur wel genoeg om alles af te hebben. Ook op vrijdagmiddag maakte ik huiswerk, direct nadat ik thuis kwam, en als ik dan van anderen hoorde dat ze op zondag nog moesten beginnen was ik iedere keer weer zo blij dat ik het al gedaan had. Met mijn kinderen dit er ook geprobeerd in te stampen. Veel grotere projecten ook in stukjes hakken, dat werkte ook. Als ik 3 boeken in 1 jaar moest lezen ging ik letterlijk de boeken in dagen opdelen. Dan kwam het neer op 3 pagina's per dag lezen, als het boeiend was las ik dan nog het hoofdstukje uit (winst voor andere dagen) en ik maakte een mini verslagje daarvan (2 regeltjes schrijven) Resultaat was een prima samenvatting en eigenlijk niet veel werk, die paar pagina's per keer.
Ik denk inderdaad dat ze nog moet leren leren, zou haar meteen thuis in de woonkamer laten leren, telefoon uit beeld, kopje thee erbij en positief aanmoedigen, volgens mij moet ze gewoon nog haar draai hierin vinden.
Maar iedereen is anders, bij mijn zoon werkte dit systeem goed, dochter had toch vaak meer tijd nodig (snel afgeleid)

BritgetJones007
01-10-2025 om 10:33
Steenbokje28 schreef op 01-10-2025 om 09:33:
[..]
De vraag is natuurlijk ook nog eens, is het het 'moeite hebben met huiswerk' op zich of 'moeite hebben met huiswerk', omdat ze nooit eens echt huiswerkvrij zijn en daardoor niet voldoende kunnen ontspannen en kunnen opladen...kortom gewoon te moe zijn, te uitgeblust, te gespannen enz.
De balans is zoek

Labyrinth
01-10-2025 om 10:42
AnnaNiem schreef op 01-10-2025 om 10:08:
[..]
Als dat je houding is... dan denk ik dat dat ook afstraalt op je kind. Ze is geen sneeuwvlokje en met begeleiding en een positieve mindset wordt het ook geen burnout. Zoals ik al zei; school is een fulltime tijdsbesteding en er blijft daarnaast genoeg tijd over voor hobby's en ontspanning. Dat heb jij toch ook naast je baan/huishouden?
Vroeger (eind jaren 80) kreeg ik als mavo-leerling ook van elk vak elke keer huiswerk. Het is geen doen om alle docenten met elkaar te laten afstemmen wie er diecweek huiswerk mag geven en wie niet. Ze hebben imers allemaal hun leerdoelen te halen. Huiswerkvrije scholen bestaan maar dan zitten ze vaak langer op school en hebben ze ipv 2× 50 minuten Frans; 2x60 minuten Frans of een uur "verwerking". Het moet ergens vandaan komen...
Ik heb me afgevraagd waarom wij dit zo gewoon zijn gaan vinden. Die vele uren werken van kinderen. Het argument dat wij onze kinderen met ons zelf moeten vergelijken en dat wij als volwassenen het toch ook zo druk hebben en zo veel moeten, had ik niet kunnen bedenken.
Wel het 'zo was het vroeger' argument. En dat we leven in een prestatiemaatschappij en daarvan inmiddels het onderwijs is doordrenkt. Veel mensen ervaren zelf die prestatiedruk, dus laten we onze kinderen daar maar aan laten wennen. Komt uit deze normalisering van overbelasting en cognitieve dissonantie, de opmerking : wie hier iets tegen inbrengt is een sneeuwvlokje of een slechte ouder die zijn kind te zacht aanpakt? Angst voor falen en achterstand van ons kind, let ons hier iets tegen te doen. En alternatieven zijn best lastig. Maar begint het niet met bewustwording en erkennen dat we op de verkeerde weg zitten.

Ysenda
01-10-2025 om 11:00
het meeste huiswerk kreeg ik op vmbo, vooral veel maatwerk, niet 10 sommen om te oefenen maar 50, op VWO waren het er nog 10 en moest je zelf de verbanden leggen. Het type huiswerk is heel anders en lastig met elkaar te vergelijken.
Ook toen,,jaren 80 was de norm al 2 uur huiswerk per dag. = 10 uur per week naast school 25 uur kom je dan op 30 uur ex reistijd.

Kopjekoffi
01-10-2025 om 11:00
Labyrinth schreef op 01-10-2025 om 10:42:
[..]
Ik heb me afgevraagd waarom wij dit zo gewoon zijn gaan vinden. Die vele uren werken van kinderen. Het argument dat wij onze kinderen met ons zelf moeten vergelijken en dat wij als volwassenen het toch ook zo druk hebben en zo veel moeten, had ik niet kunnen bedenken.
Wel het 'zo was het vroeger' argument. En dat we leven in een prestatiemaatschappij en daarvan inmiddels het onderwijs is doordrenkt. Veel mensen ervaren zelf die prestatiedruk, dus laten we onze kinderen daar maar aan laten wennen. Komt uit deze normalisering van overbelasting en cognitieve dissonantie, de opmerking : wie hier iets tegen inbrengt is een sneeuwvlokje of een slechte ouder die zijn kind te zacht aanpakt? Angst voor falen en achterstand van ons kind, let ons hier iets tegen te doen. En alternatieven zijn best lastig. Maar begint het niet met bewustwording en erkennen dat we op de verkeerde weg zitten.
Maar als het angst voor falen is (van de ouder of het kind?); is dan een ander niveau niet passender? Er zijn kinderen die moeite hebben met de hoeveelheid huiswerk en er zijn er die het niet hebben. De hoeveelheid huiswerk verschilt per vak, per kind en per school. Moeten we het voor iedereen minder maken? Of moet het voor degene die het veel vinden minder? Persoonlijk denk ik de laatste. Er zijn immers kinderen die het wel prima vinden in een klas en kinderen die dat niet vinden. Mijn kind vond dat dus duidelijk niet. Het gevolg voor kind is een ander niveau. Inmiddels zit kind in 4 havo en baalt het daar eigenlijk van. Heeft nu dus (zonder stress) de ruimte om er zo over te denken. Kind heeft (hopelijk) geleerd van de keuzes die het maakte. Ik zie het dan ook niet als falen, maar als een route die beter passend is. Dat zou voor kind van TO ook kunnen gelden. Mavo/vmboTL is een theoretische opleiding, waar aan bepaalde eindvoorwaarden moet worden voldaan. Die halen sommigen met veel inspanning, anderen met weinig inspanning (je kunt namelijk ook de keus maken om huiswerk niet te maken en daar de gevolgen van dragen). Als je leerling bent die weinig inspanning wil/kunt leveren, maar voor het niveau wat je doet moet je wel veel inspanning leveren, dan is een andere keus wellicht handiger.

Marit!
01-10-2025 om 11:07
masatu schreef op 01-10-2025 om 09:48:
Ook goed om te vragen wat ze in de les doet. In mijn ervaring wordt er veel "huis"werk opgegeven dat je ook grotendeels in de les zelf kunt maken. In vrijwel alle lessen is er na de instructie tijd om zelf aan de slag te gaan. Wellicht is het voor haar nog niet helemaal duidelijk dat niet al het huiswerk ook daadwerkelijk thuis gemaakt moet worden.
En ik zou proberen of ze haar huiswerk beneden aan de eettafel maakt ipv op haar kamer (met jou er bij op de achtergrond), zodat je goed kunt zien wat het probleem is (werkstrategie, afleiding, te moeilijk, met de instructie niet goed opgelet, heel perfectionistisch (bijv eerst alles in klad maken en daarna netjes overschrijven), etc.), en of dit bij elk vak speelt of bij een paar specifieke vakken.
Ik vind het niet normaal dat je 2 uur per dag met huiswerk bezig moet zijn, maar ik vermoed dat er ergens iets anders misgaat waardoor ze het huiswerk ook in veel kortere tijd kan afronden.
Hier ben ik t mee eens! Mijn zoon - een makkelijke leerder maar ook erg lui- heeft dit op zijn niveau zelden gehad. Pas in de 3e zakte hij goed door t ijs en nu lijkt hij dan precies genoeg te doen. Maar nu, in de 5e, heeft hij zelden huiswerk. Het is er wel maar er is echt veel ruimte in de lessen om huiswerk te maken en dat doet hij dan wel. Effectief was hij in de eerste jaren zeker niet, hij heeft echt moeten leren hoe dingen te leren.
En hoewel mijn kind dus makkelijker lijkt te leren, kon hij dus helemaal niet leren. Hij wist niet hoe dat moest maar kwam er mee weg.
Ik denk dat de adviezen best goed zijn die hier gegeven zijn:
- half uurtje/ drie kwartier pauze uit school en dan starten
- beneden huiswerk maken en kijken hoe ze dat aanpakt. Mss zitten er moeilijkheden in beginnen aan een taak, afleidbaarheid, perfectionisme of moeite met plannen en organiseren. Of weet ze niet hoe (mijn zoon kwam in de 3e!! tot het inzicht dat je woordjes twee kanten op moest leren bv).
- als je inzicht hebt in deze dingen (of al eerder) zou ik zeker de mentor inseinen. Die is daarvoor en in veel brugklassen hebben ze ook lessen over leren
- geef t tijd ...maar wacht ook niet te lang met hulp vragen op school. Het ene kind heeft nu eenmaal meer moeite dan een ander om de overgang naar t VO te maken. Dat is oké
- en opletten in de les, huiswerk maken in de les helpt ook al enorm
Succes!

linn19
01-10-2025 om 11:29
Weet jou dochter al wat ze "later wil worden" ( klinkt wat oubollig maar weet het even niet anders te verwoorden ivm welk vervolgonderwijs na de mavo.)
Scholen zijn naar mijn idee een hans worst geworden waar alle leerlingen/studenten met z'n allen door een systeem worden geduwd.
En dan is het ipv maatwerk voor bepaalde leerlingen een kwestie van kiezen tussen systemen geworden. ( theoretische leerweg of praktische leerweg)
Jouw dochter heeft er op dit moment niets aan dat jij het huiswerk zo veel vind. Als jij de barricade op gaat hiervoor is dat meer voor de toekomstige leerlingen. Een systeem veranderen kost veel tijd.
Zou jouw dochter zich bv ook kunnen vinden in het VMBO/kader?
Daarnaast is het ook wel een kwestie van omschakelen van basis onderwijs naar voortgezet onderwijs,leren leren en leren plannen en dat is ook persoonlijk hoe leerlingen dat zelf kunnen oppakken. Dat kost ook wel even tijd.
Sport die ze nu doet zomaar laten vervallen zou ik zeker niet doen maar dat ligt ook aan of dochter ambities heeft in of sport en/of school.
Laat haar ook zelf haar weg zoeken in plannen/vrije tijd/sport/tijden van huiswerk maken.