Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Huiswerk stress op de middelbare school

tsjor schreef op 03-10-2025 om 17:30:

Geen goede opdracht dus. Of je moet gaan faseren in de tijd, of een deel op school laten maken bijvoorbeeld.

Of te ijverige ouders met te veel tijd. 

AlisonH schreef op 03-10-2025 om 19:03:

Ik werk op het Voortgezet Onderwijs en gelukkig hoeven wij nog niet aan al die competentiegestuurde flauwekul mee te doen - en elke poging daartoe van hogerhand wordt gesaboteerd door docenten die halsstarrig hun vak blijven geven op basis van hun eigen vakkennis en hun vaardigheden om die kennis over te brengen en leerlingen te helpen de volgende stap te bereiken in hun “zone van naaste ontwikkeling”, dwz net één stapje meer dan wat ze al kunnen. Wij hebben afspraken over hoeveelheid toetsen (max 3 per week, max 2 per vak per periode), en ook over de vorm wordt overlegd: hoeveel leert een leerling nou van die poster / dat filmpje / die zelfgebouwde bak om een tsunami in te genereren / die uitgebreide maquette van een Romeinse stad en rechtvaardigt dat de tijdsinvestering? Ook over huiswerk wordt overlegd: Moet een leerling echt alle sommen maken of is de helft ook genoeg als de leerling het dan kan? Wat willen we eigenlijk bereiken?
Bij zoon op het hbo heb ik dat systeem van “zoek het zelf maar uit” wel gezien. Beschamend gewoon. “Zie maar wat je wil leren, zie maar hoe je het leert, zie maar dat je aantoont dat je het hebt geleerd.” Dat is geen onderwijs.

Hier schrik ik wel een beetje van...Hoe bedoel je dit? Je krijgt toch gewoon les per vak van een vakdocent met de nodige ervaring? Dat hoop ik tenminste.....

Hoe moet je anders je diploma halen? Je moet toch opgeleid worden? Wat stelt zo'n diploma dan voor?

Ik vraag me af of die soep op het HBO zo heet gegeten wordt. Ik kan me van de avond-heao geen docenten herinneren die onkundig waren. Een van hen was nog bezig met zijn didactische vaardigheden (eerstejaars docent-zij-instromer vanuit het bedrijfsleven) maar verder wel goed op de hoogte van het wel en wee van het vak dat hij gaf. Misschien wel meer dan iemand die al eeuwen voor de klas staat. Ik vond het HBO behoorlijk schools, compleet met mentor. 

Maar je mag van 18+ leerlingen, want dat zijn ze op het HBO en WO, wel verwachten dat ze inmiddels van zichzelf weten hoe hun leerstrategie is, dat ze gemotiveerd zijn en zelfstandig hun leerproces oppakken. En dan snap ik dat de avond-heao wat dat betreft niet helemaal representatief is; studenten zijn ouder, kiezen bewuster etc. maar ook van de fulltime studenten mag je dat wel verwachten. In het werkveld zul je ook eigenaarschap en verantwoordelijkheid moeten nemen/tonen. Maar ik vraag me af of "zoek het maar uit" een boodschap is van een student die de schuld van zijn studieproblemen buiten zichzelf zoekt of een bredere trend in het hoger beroepsonderwijs. 

Bij mijn zoon (HBO lerarenopleiding wiskunde) was er geen wiskundedocent die zijn werkstuk kon beoordelen. Het bestaat. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 03-10-2025 om 22:06:

[..]

Of te ijverige ouders met te veel tijd.

Met alle respect, als je een opdracht geeft en ziet dat die niet goed wordt uitgevoerd (kinderen die het niet voor elkaar krijgen, ouders die dan gaan helpen) dan moet je niet het probleem bij de ouders leggen. Jij bent er niet om de ouders te vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Zelfs de ondersteunende informatie naar de ouders toe over hoe zij met de opdracht van hun kind om moeten gaan (ondersteunend en coachend) vind ik eigenlijk al te ver gaan. 

Nog erger wordt het als je je dan negatief gaat denken over die ouders. De meeste ouders hebben niet teveel tijd overigens, dat was lang geleden, jaren zestig-zeventig zoiets. De meeste ouders nu zijn heel erg druk. Er zijn altijd een paar ouders die het tot hun taak rekenen met de kinderen mee de basisschool in te lopen en alles van hun kind zelf ook mee te maken. Gelukkig is dat altijd maar een zeer beperkt groepje. 

Een opdracht van 6 weken kun je faseren: de test de eerste week of ze af hebben wat ze dan af moeten hebben, de tweede week idem dit, je laat een deel in de klas maken en zorgt dat kinderen die het thuis niet voor elkaar krijgen in de klas hulp krijgen, eventueel dan maar na schooltijd. Het is jouw werk, jouw taak, jouw opdracht. 

En volgend jaar verzin je een andere opdracht. 

AnnaNiem schreef op 04-10-2025 om 08:21:

Ik vraag me af of die soep op het HBO zo heet gegeten wordt. Ik kan me van de avond-heao geen docenten herinneren die onkundig waren. Een van hen was nog bezig met zijn didactische vaardigheden (eerstejaars docent-zij-instromer vanuit het bedrijfsleven) maar verder wel goed op de hoogte van het wel en wee van het vak dat hij gaf. Misschien wel meer dan iemand die al eeuwen voor de klas staat. Ik vond het HBO behoorlijk schools, compleet met mentor.

Maar je mag van 18+ leerlingen, want dat zijn ze op het HBO en WO, wel verwachten dat ze inmiddels van zichzelf weten hoe hun leerstrategie is, dat ze gemotiveerd zijn en zelfstandig hun leerproces oppakken. En dan snap ik dat de avond-heao wat dat betreft niet helemaal representatief is; studenten zijn ouder, kiezen bewuster etc. maar ook van de fulltime studenten mag je dat wel verwachten. In het werkveld zul je ook eigenaarschap en verantwoordelijkheid moeten nemen/tonen. Maar ik vraag me af of "zoek het maar uit" een boodschap is van een student die de schuld van zijn studieproblemen buiten zichzelf zoekt of een bredere trend in het hoger beroepsonderwijs.

Veel starters op hbo zijn 16 of 17. Daar mag je best wat zelfsturing van verwachten, maar zeker op deze opleiding aan dit instituut (liever geen details) werd het HILL-concept wel heel enthousiast omarmd. Geen lessen of colleges, alleen zelf werken aan leeruitkomsten die wel enigszins werden gestuurd maar die vaak niet duidelijk waren. Docenten waren coaches, de student gaf het eigen leerproces vorm. Contacturen per week: maximaal 12. 
Zoon zit nu op een ander hbo, ook maar 15 contacturen en veel zelfstudie en groepswerk, maar in de contacturen krijgt hij wel les en de opdrachten en eisen zijn duidelijk. 

tsjor schreef op 04-10-2025 om 08:44:

[..]

Met alle respect, als je een opdracht geeft en ziet dat die niet goed wordt uitgevoerd (kinderen die het niet voor elkaar krijgen, ouders die dan gaan helpen) dan moet je niet het probleem bij de ouders leggen. Jij bent er niet om de ouders te vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Zelfs de ondersteunende informatie naar de ouders toe over hoe zij met de opdracht van hun kind om moeten gaan (ondersteunend en coachend) vind ik eigenlijk al te ver gaan.

Nog erger wordt het als je je dan negatief gaat denken over die ouders. De meeste ouders hebben niet teveel tijd overigens, dat was lang geleden, jaren zestig-zeventig zoiets. De meeste ouders nu zijn heel erg druk. Er zijn altijd een paar ouders die het tot hun taak rekenen met de kinderen mee de basisschool in te lopen en alles van hun kind zelf ook mee te maken. Gelukkig is dat altijd maar een zeer beperkt groepje.

Een opdracht van 6 weken kun je faseren: de test de eerste week of ze af hebben wat ze dan af moeten hebben, de tweede week idem dit, je laat een deel in de klas maken en zorgt dat kinderen die het thuis niet voor elkaar krijgen in de klas hulp krijgen, eventueel dan maar na schooltijd. Het is jouw werk, jouw taak, jouw opdracht.

Het is juist niet dat de kinderen het niet voor elkaar krijgen of niet voor elkaar kunnen krijgen. Het is meer dat de ouders willen dat hun kind het perfect doet lijkt wel. Kinderen kregen formulier mee om met de hand in te vullen. Potlood/pen, helemaal prima. Ouder vraagt mij per mail om het digitale bestand. Ik denk dat er misschien iets gebeurt is en dat ze het formulier zelf opnieuw wil printen. Kind levert later het formulier terug in, alles getypt. Extra rubrieken toegevoegd, ruimte voor de samenvatting verdubbeld. Veel meer gedaan dan noodzakelijk is. Kind kennende heeft hij dat niet zelf verzonnen. 

AnnaNiem schreef op 04-10-2025 om 08:21:

Maar ik vraag me af of "zoek het maar uit" een boodschap is van een student die de schuld van zijn studieproblemen buiten zichzelf zoekt of een bredere trend in het hoger beroepsonderwijs.

Er zullen zeker studenten zijn die het als smoes gebruiken, maar ik heb het absoluut op hbo’s meegemaakt. 
Formuleer zelf je leerdoelen, bedenk zelf hoe je het wil leren, bedenk zelf hoe je wil aantonen dat je het geleerd hebt. 
Bij ons wordt de helft van het cijfer van de afstudeerstage bepaald door een presentatie waarin de student zelf vertelt wat hij allemaal geleerd heeft. Als je een goed en overtuigend verhaal kunt houden word je geacht vakinhoudelijk bekwaam te zijn 

Ginevra schreef op 04-10-2025 om 17:58:

[..]

Er zullen zeker studenten zijn die het als smoes gebruiken, maar ik heb het absoluut op hbo’s meegemaakt.
Formuleer zelf je leerdoelen, bedenk zelf hoe je het wil leren, bedenk zelf hoe je wil aantonen dat je het geleerd hebt.
Bij ons wordt de helft van het cijfer van de afstudeerstage bepaald door een presentatie waarin de student zelf vertelt wat hij allemaal geleerd heeft. Als je een goed en overtuigend verhaal kunt houden word je geacht vakinhoudelijk bekwaam te zijn

Dat is natuurlijk onzin, de theorie is allemaal al getoetst. In de afstudeerstage hebt je zowel contact met de docent als met de begeleiding van het bedrijf. De presentatie van je scriptie is de afsluiting, maar je houding in het bedrijf, en je contactmomenten met het bedrijf en de docent dragen wel degelijke in grote mate bij aan je eindcijfer. 

Decembermamma schreef op 04-10-2025 om 18:48:

[..]

Dat is natuurlijk onzin, de theorie is allemaal al getoetst. In de afstudeerstage hebt je zowel contact met de docent als met de begeleiding van het bedrijf. De presentatie van je scriptie is de afsluiting, maar je houding in het bedrijf, en je contactmomenten met het bedrijf en de docent dragen wel degelijke in grote mate bij aan je eindcijfer.

Nou, onzin......

Mijn zoon loopt op dit moment zijn 1e half jaar stage voor mbo en zelfs die moet zelf aangeven wat hij wil leren tijdens de stage en hoe hij dat wil gaan doen mag hij ook zelf invullen. 

Hij liet toevallig donderdagavond een formulier zien dat hij moest invullen.  Daar stond letterlijk op als eerste vragen: Wat wil je leren tijdens je stage? Stel 3 leerdoelen op. Is je stagebedrijf hiervoor een geschikt bedrijf? Leg uit waarom wel/ niet. 

Mijn zoon zit door ziekte op het mbo in plaats van op het hbo/wo. Hij kan die vragen goed beantwoorden en goed analyseren of het bedrijf hiervoor geschikt is.  Ik denk dat er ook klasgenoten zijn die dat niet kunnen maar wel moeten, zij hebben hetzelfde formulier in de mail gekregen. 

Decembermamma schreef op 04-10-2025 om 18:48:

[..]

wat bedoel je nou te zeggen, dat het niet waar is wat ik schrijf?
ik zeg niet dat die dingen niet meetellen, ik zeg dat de helft van het cijfer etc etc wat ik in mijn vorige bericht dus schreef. 
ik weet hoe het er op mijn opleiding aan toe gaat en ik verzin het niet. 

Bakblik schreef op 04-10-2025 om 20:17:

[..]

Nou, onzin......

Mijn zoon loopt op dit moment zijn 1e half jaar stage voor mbo en zelfs die moet zelf aangeven wat hij wil leren tijdens de stage en hoe hij dat wil gaan doen mag hij ook zelf invullen.

Hij liet toevallig donderdagavond een formulier zien dat hij moest invullen. Daar stond letterlijk op als eerste vragen: Wat wil je leren tijdens je stage? Stel 3 leerdoelen op. Is je stagebedrijf hiervoor een geschikt bedrijf? Leg uit waarom wel/ niet.

Mijn zoon zit door ziekte op het mbo in plaats van op het hbo/wo. Hij kan die vragen goed beantwoorden en goed analyseren of het bedrijf hiervoor geschikt is. Ik denk dat er ook klasgenoten zijn die dat niet kunnen maar wel moeten, zij hebben hetzelfde formulier in de mail gekregen.

Ik vind dat voor stage echt heel goed tegenwoordig. Dat leerlingen naar hun eigen capaciteiten kijken en zelf gaan kijken wat ze nog moeten oefenen, verbeteren etc. In plaats van dat ze alle opdrachten die de opleiding verzint moeten afvinken. Ook als ze de vaardigheid al hebben. Ik heb al best wat onzin opdrachten zitten begeleiden. 

Bakblik schreef op 04-10-2025 om 20:17:

[..]

Nou, onzin......

Hij liet toevallig donderdagavond een formulier zien dat hij moest invullen. Daar stond letterlijk op als eerste vragen: Wat wil je leren tijdens je stage? Stel 3 leerdoelen op. Is je stagebedrijf hiervoor een geschikt bedrijf? Leg uit waarom wel/ niet.

Mijn zoon zit door ziekte op het mbo in plaats van op het hbo/wo. Hij kan die vragen goed beantwoorden en goed analyseren of het bedrijf hiervoor geschikt is. Ik denk dat er ook klasgenoten zijn die dat niet kunnen maar wel moeten, zij hebben hetzelfde formulier in de mail gekregen.

Leerdoelen kun je zelf stellen ja, maar als dat niet aan de eisen van de opleiding voldoet dan worden ze rustig afgekeurd. 

Ginevra schreef op 05-10-2025 om 09:23:

[..]

wat bedoel je nou te zeggen, dat het niet waar is wat ik schrijf?
ik zeg niet dat die dingen niet meetellen, ik zeg dat de helft van het cijfer etc etc wat ik in mijn vorige bericht dus schreef.
ik weet hoe het er op mijn opleiding aan toe gaat en ik verzin het niet.

Klopt je verdient het niet, maar als het duidelijk is dat je tijdens je stage beroerd hebt gefunctioneerd en dat een 4 waard was dan zullen ze je echt niet hoger dan een 6,9 voor je presentatie geven ook al is die een 9 waard. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.