Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tijgermama

Tijgermama

19-01-2014 om 17:30

Ik ben een Tijgermoeder!

Ik heb het boek van Amy Chua gelezen.

Wie is er hier een Tijgermoeder en durft er voor uit te komen?

Ik ben zelf een echte tijgermoeder. Mijn kinderen zijn uitmuntende leerlingen en sporten op hoog niveau.


Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 17:50

Ongezond

Nee, ik sta beslist niet achter zo een extreme manier van opvoeden waarin een ongezonde nadruk ligt op presteren. Toch kan ik mij wel enigszins vinden in bepaalde opvattingen maar het is mij dus te extreem en eenzijdig waarbij er geen oog is voor mi belangrijkere zaken als het gaat om het welbevinden en gezond opgroeien van een kind. Ik schaar mij dus niet onder de Tijgermoeders volgens de norm van Chua en zou deze manier van opvoeden ook niet willen aanraden. Het klinkt mij teveel in de oren als vooral jezelf op de borst kunnen kloppen als ouder en uit te blinken ten koste van je kinderen. Het is te zwart-wit en rigide. http://www.opvoedadvies.nl/tijgermoeder.htm

Annet

Annet

19-01-2014 om 18:13

Ja hoor, ik ben een tijgermoeder

Maar niet zoals Amy Chua het bedoelt. Ik let goed op de ontwikkeling van mijn kinderen, ik grijp in als dat nodig is, ik laat los om ze zelf fouten te laten maken. Ik spreek school aan als ik denk dat ze belemmerend werken in de ontwikkeling van mijn kinderen.
Resultaten vind ik niet belangrijk zolang ze bij mijn kinderen passen. Mijn kinderen hoeven niet de beste te zijn. Ik wil dat ze hun best doen. Ik heb liever dat ze zevens halen en nog vrije tijd hebben voor hun hobbies of gamen, dan dat ze met meer inzet een 9 halen. (een 7 past dan bij wat ze kunnen, een 5 niet).

Een Nederlandse versie ?

Dalarna

Dalarna

19-01-2014 om 18:17

Tijgermama

Leg eens uit hoe je als tijgermoeder van elk kind een uitmuntende leerling kan maken want je zegt dus dat doordat jij dat bent je kinderen zulke uitmuntende kinderen zijn geworden...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 18:18

Milde tijgermoeder

... in jouw versie ben ik dan ook een tijgermoeder Een gematigde/mildere tijgermoeder dan? Maar daar heb je dus niet zo'n afschuwelijk rigide opvoedmethode voor nodig als die van Chua. Arme kinderen...

Katniss

Katniss

19-01-2014 om 18:20

Tijgermoeder

Ik ben vooral benieuwd naar hoe jij zaken nou precies aanpakt. Vertel daar eens iets meer over.

Jaina

Jaina

19-01-2014 om 18:40

Niet echt maar wel symphatie

Ik heb het boek van Amy Chua met veel plezier gelezen. Ik vind het een van de leukere en interessantere boeken die ik heb gelezen over kinderen opvoeden. Het boek is overigens een stuk genuanceerder dan de artikelen en samenvattingen van het boeken. Ze is in het boek ook heel eerlijk over de mislukkingen.
Een aantal goede punten van haar boek vond ik
- als je ergens goed in wil worden moet je er ook heel hard voor werken, succes komt niet aangewaaid. Investeren is het meest belangrijke. Om de beste te worden moet je harder werken dan iedereen.
- hard werken is goed
- kinderen hebben niet zulke fragiele ego's als we soms denken. Een beetje harder zijn is misschien wel eens goed.
- niet alles is altijd leuk. Veel dingen worden pas leuk als je er goed in bent en om goed te worden zul je hard moeten werken (zie het eerste punt)
- als je op school extra werk kan krijgen dan pak je het aan. Het gaat er niet om of je wel of geen zin hebt en of het wel of niet leuk is.
- meedoen is belangrijker dan willen is hartstikke leuk natuurlijk maar uiteindelijk is winnen wel belangrijk.

Ik vond haar boek heel verfrissend (en ook gewoon heel geestig) Soms word je wel eens moe van dat eindeloze en omzichtige omgaan met kinderen wat door veel boeken wordt gepromoot.

Ik ben zelf niet echt een tijgermoeder. Ik geloof niet dat ik het geduld zou hebben om elke dag uren muziek te oefenen met een tegenstribbeld kind en mezelf ook nog eens eindeloos te verdiepen hierin zodat ik het kind beter kan begeleiden.

Vergeleken met sommige ouders die ik ken ben ik wel iets meer een tijdgermoeder (hoge cijfers halen belangrijk vinden, verwachten dat ze hard werken op school). Ik ken ook wel veel ouders die zeggen dat VMBO ook leuk is en dat ze niet te hard moeten werken want ze moeten ook nog genoeg tijd over houden voor leuke dingen en zo. Die ouders zijn weer het andere uiterste, daar val ik zeker niet onder.

De dochters van Amy Chua zijn inmiddels volwassen en bijna volwassen. Ik las laatst dat een van de twee nu op Harvard zit en de ander volgend jaar gaat studeren en dat ze zich allebei ontwikkelt hebben tot zeer veelzijdige en gearticuleerde jonge vrouwen die allebei hard werken, goed scoren en veel ondernemen. Dus ondanks de mindere episodes uiteindelijk een geslaagd project.

Stenna

Stenna

19-01-2014 om 18:45

minimaal

Je geeft wel erg minimale informatie. Wat doe je dan zoal? Door welke maatregelen zijn je kinderen dan zo goed op school en in sport geworden? En wat doen ze dan (opleiding, topsport)?
Denk dat ik nog maar veven geen uitgebreide reactie ga schrijven voor we wat meer weten. Geen zin in weer verspilde moeite.

Tijgermama

Tijgermama

19-01-2014 om 18:59

uitleg

Ik heb 3 zonen. 1 van 18, 1 van 10 en 1 van 7 jaar.
Mijn zoon van 18 jaar studeert geneeskunde en zit in zijn 2de jaar. Hij heeft een magna cum laude getuigschrift bij zijn VWO diploma.
Mijn 2 jongste zonen geef ik regelmatig bijles. Rekenen, taal, topo. Ze hebben nog nooit lager dan een A+ gehaald. Op alles.

Angela67

Angela67

19-01-2014 om 19:01

en jij denkt dat het door jou komt

dat vind ik dan wel humor.
Gr Angela

Jaina

Jaina

19-01-2014 om 19:05

Angela

Als ouder kan je natuurlijk wel degelijk veel invloed hier op uitoefenen. Je hebt natuurlijk een bepaald basis materiaal wat betreft intellentie en karakter waar je mee begint maar je kan uiteraard wel degelijk met bijlessen en door het geven van extra hulp de resultaten van je kinderen beinvloeden.

Heks

Heks

19-01-2014 om 19:05

Nu niet flauw doen

Tijgermama heeft de geheime formule voor uitmuntende prestaties op school naast sport op hoog niveau. Dan nu niet flauw doen en voor jezelf houden, maar ruimhartig delen. Wij willen namelijk onze sneue middenmoters natuurlijk ook opstuwen in de vaart der volkeren. Dus kom op met je briljante methodes.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 19:08

Tijgermama

Tijgermama, heel fijn. Maar hoe zit het met de sociale, creatieve en communicatieve vaardigheden van je kinderen? Wat vind je ervan als ze wat minder zouden presteren? Wat vind je van kinderen in het algemeen die niet zo goed presteren, om welke reden/oorzaak dan ook? Wat vind je van hun ouders? In hoeverre pas je de methode van Chua toe? Ga je net zo ver als zij in het zijn van een drilmeester/manipulator/dictator?

Angela67

Angela67

19-01-2014 om 19:08

jaina

natuurlijk kun je invloed uitoefenen
maar kinderen die nog nooit never lager dan A+ hebben gehaald zullen het zonder tijger (en buiten een kooi) vast ook niet slecht doen.
De toon van Tijgermama is zo opzettelijk provocerend dat het me een vrij flauwe grap lijkt.
als je gewoon slimme kinderen hebt is het ook niet zo moeilijk om ze hoger te laten scoren. Mits de kinderen zelf geholpen willen worden en je er zelf veel tijd in steekt.
gr Angela

Haplo

Haplo

19-01-2014 om 19:13

ach

'Ik heb 3 zonen. 1 van 18, 1 van 10 en 1 van 7 jaar. Ze hebben nog nooit lager dan een A+ gehaald. Op alles.'

Die van 10 en 7 zijn nog zo jong, hun cito-scores zeggen nog niks. Die van 7 heeft net de ontdek-plaatjes gekregen.

Kan je mij ook een tijgermama noemen

Ik, wij, hebben alles op alles gezet om de zoon, met in groep 4 een IQ van 76 op alle mogelijke manieren te ondersteunen.
En we zijn zo ontzettend trots, zoon en ik, dat hij VMBO bb doet nu.
Hij is "cum laude" van de basisschool doorgestroomd!

Jaina

Jaina

19-01-2014 om 19:15

Angela

Misschien hadden ze dan af en toe ook een B gehaald of een A- bijvoorbeeld. Mijn idee is dat je met veel gestructeerde hulp bijna alle kinderen in elk geval wel een niveau omhoog kan krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 19:17

Maakbaar

Jaina, je hebt gelijk maar niet alles en iedereen is maakbaar en niet alles hoeft haalbaar te zijn. Ik push mijn zoon niet om de beste te zijn in alles en ben net zo tevreden met een 6 als met een 9. Hij doet sport omdat hij het leuk vindt, niet om de beste te zijn of te winnen. Als dat wel lukt, is dat mooi meegenomen maar niet het belangrijkste. Ik vind creatieve, communicatieve en sociale vaardigheden net zo belangrijk, zo niet zelfs belangrijker als cognitieve vaardigheden. En in sommige dingen is hij wat minder goed dan in andere en dat is normaal en heel logisch. Ik ga hem niet dwingen iets te doen wat hij niet wilt of niet kan. Ik help hem zoveel mogelijk maar niet opdat hij de beste wordt of uitmuntend excelleert maar opdat hij zichzelf kan zijn en zichzelf op zijn manier kan ontplooien. Ik ben trots op hem, no matter what. Ik hou van hem ongeacht hoe of wat. Zelfs al zou hij vuilnisman worden. Als hij maar gelukkig is. Hij heeft ADHD en hij is uniek, bijzonder en speciaal omdat hij "hij" is. En hij is gelukkig omdat hij weet dat ik in hem geloof en achter hem sta. Hij hoeft van mij niks te bewijzen. En die zaken mis ik allemaal in de methode van Chua.

Jaina

Jaina

19-01-2014 om 19:18

Jasam

Ja, inderdaad.
Amy Chua beschrijft in haar boek bijvoorbeeld ook hoe hard haar moeder zich altijd inzette om haar zusje met down syndroom te helpen om haar top te bereiken. Dat is dan misschien niet de top van de wereld maar wel de top van haar functioneren.
Sowieso is het heel interessant dat men over het algemeen met kinderen met down syndroom tegenwoordig al heel long intensief aan de slag gaat. Vroeger gebeurde dat niet en werden die kinderen intellectueel maar wat aan hun lot over gelaten. Ze werden lichamelijk misschien prima verzorgd maar er was weinig aandacht voor zaken als leren lezen en schrijven. Tegenwoordig is dit veel meer en je ziet dat het veel goede resultaten meebrengt.

och

nee, ik ben geen tijgermoeder. En dat mijn kinderen het goed doen op school is hooguit mijn verdienste in die zin dat ik de helft van hun genetisch materiaal heb geleverd. Oh, en dat ik een slimme man heb uitgezocht natuurlijk!

Ik wil graag dat mijn kinderen fijne mensen worden: Zelfverzekerd, maar niet arrogant, leuk in de omgang, gelukkig in relaties, vriendelijk en behulpzaam. Dat ze werk kunnen doen dat ze leuk vinden en een brede interesse hebben. Daarom stimuleer ik heus wel dat ze uit zichzelf halen wat er in zit.
Steeds maar bijles en dwang en torenhoge verwachtingen horen daar dan weer helemaal niet bij.

Angela67

Angela67

19-01-2014 om 19:30

Jaina

ik ben het helemaal eens met wat je zegt, maar gelukkig zeg jij ook wat anders en op een andere toon dan TP.
Dat is wat ik ermee wil zeggen. Het is best flauwekul om als trotse tijger hier te oefenen met 'uit de kast komen' ("Wie is er hier een Tijgermoeder en durft er voor uit te komen?"). Als of het allemaal haar verdienste is en dat vind ik een raar uitgangspunt. Je kunt zeker de catalysator zijn of de ondersteuner of de faciliteerder of de stimulans, allemaal prima, maar om het als je eigen verdienste te zien (en dat is hoe TP met haar summiere bericht op mij overkomt) vind ik zelf vervelend klinken. En jammer voor je kinderen.
Angela

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 19:36

Verschil

Ik heb meer respect voor mensen die door eigen intrinsieke motivatie en hard werken op hun manier de middenmoot halen dan voor mensen die van buitenaf dmv dwang, manipulatie, beloning en torenhoge verwachtingen van de ouders gepusht worden en zodoende excelleren... En vergeet niet dat intelligentie of een hoog IQ aangeboren is dus daar hoef je jezelf als ouder echt geen schouderklopje voor te geven. Er is een groot verschil tussen je kind helpen en ondersteunen en je kind pushen ongeacht hoe of wat. Daarom komt de aanvangsposting van tijgermama erg nietszeggend, ongenuanceerd en opschepperig over.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2014 om 19:37

Angela67

Je formuleert het anders maar we bedoelen hetzelfde

Dalarna

Dalarna

19-01-2014 om 19:54

Ach

Als je werkelijk denkt dat het jouw verdienste is dat kinderen alleen maar A+ halen dan is er goed wat mis met je. Ik weet uit ervaring dat je een kind heus wel een niveautje omhoog haalt met huiswerk oefenen maar het is mij nog steeds niet gelukt om mijn ernstig dyslectische zoon naar een D op spelling te krijgen

Verder: met sport kun je al helemaal weinig doen, behalve je kind toevallig op de juiste sport zetten en hopen dat het daar een uitblinker is. Het kan best dat mijn zonen een natuurtalent zijn op de viool of in waterpolo maar helaas, daar zullen we nooit achter komen. Ik kan ze niet elk half jaar op een andere sport zetten.

Wel weet ik dat er kinderen zijn die gewoon van nature zo goed zijn in sport dat ze in elke sport uitblinken in diezelfde categorie. Een goede voetballer snapt ook het spelletje wat gespeeld moet worden bij handbal of korfbal maar hij moet even trainen op zijn armspieren.

Ik zou niet weten hoe je een kind tot een uitblinker op school of in de sport kan maken als het al geen uitblinker is van nature.

Tijgerkinderen

Ik heb tijgerkinderen, die klauwen terug.

Evanlyn

Evanlyn

19-01-2014 om 20:34

Moedermop

Ja, jammer hè? Daar loop ik nou ook steeds tegenaan.

Stenna

Stenna

19-01-2014 om 21:40

wat is dat nou weer

met de A+ en A- en D enzo? Krijgen ze op nederlandse scholen niet meer gewoon een 6 of een 8? Mijn kind nog wel, en zo enorm lang geleden is dat nog niet.

Katniss

Katniss

19-01-2014 om 22:16

Stenna

Dat zijn de cito-waarderingen en die bestaan al even. Bij mijn oudste die in 2003 naar groep 1 ging kreeg ik die uitslagen al te horen. Voor de normale methodetoetsen krijgen ze wel cijfers (of letters v g zg).

Stenna

Stenna

19-01-2014 om 22:50

oja?

dan ben ik dat blijkbaar vergeten. Want dan moet ik die ook wel gehad hebben.

bibi63

bibi63

19-01-2014 om 22:56

Pffff die tijgermoeder

Zijn je kinderen eigenlijk wel leuk, gezellig en sociaal? Na je tweede bericht vroeg ik me af of je niet gewoon een troll bent, die zie ik hier de laatste tijd wel vaker. Vreemde, extreme opvattingen en berichten. Get a life.

Gelezen

Maar kon me er absoluut niet in vinden. Bij mijn oudste zou zo'n behandeling absoluut averechts werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.