Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nasha 1st

Nasha 1st

05-06-2009 om 20:01

In groter groeien: langer kleuteren

En weer eens een hoop gebazel over sociaal emotioneel en op tenen lopen.....heerlijk toch he, hoe dat soort bladen het weten te brengen....

http://www.grotergroeien.nl/web/Magazine/Extra-jaartje-kleuteren.htm?forum=53

Oh ja, mijn septemberkindjes die dit jaar 6 worden gaan dus gewoon naar groep 3!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

08-06-2009 om 16:50

Nader onderzoek

Vorig jaar toen kleuterverlengen bij mijn zoontje speelde, hebben wij samen met school onderzoek laten doen door de SBD. Daar kwam een (overall) gemiddelde schoolrijpheid uit, omgerekend naar zijn leeftijd. Maar nu hadden wij iets in handen als "bewijs" dat hij doorkon. Er was gekeken naar meetbare zaken met letters, cijfers, puzzeltjes en ordenen. Sociaal-emotioneel was voor mij geen discussiepunt, voor de juf wel trouwens. Maar ik wist dat mijn zoon net als zijn klasgenoten door wilde naar groep 3. Als hij had moeten blijven zitten had hij zó'n grote opduvel gekregen voor zijn zelfvertrouwen, daar ben ik van overtuigd. Wij zijn nog steeds elke dag blij met ons besluit. Overigens ook doordat ie ADHD heeft, wie weet gaat hij later in zijn schoolcarriere nog een jaar extra nodig hebben vanwege de concentratieproblematiek. Wij zeiden: "Zittenblijven kan ook in groep 3 als het nodig is". Nou, dat is dus niet nodig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-06-2009 om 09:15

Die 12%

De onderwijsinspectie vindt dat in groep 3 t/m 8 1 of 2% zittenblijvers mogen zijn. Heeft een school meer, dan heeft dat gevolgen voor de ´score´.
In de kleutergroepen ´mogen´ van de onderwijsinspectie meer kinderen blijven zitten. Daar hanteren ze die 12%. Herfstkinderen die lang kleuteren worden hier NIET in meegenomen, zij zijn voor de inspectie geen zittenblijvers. De onderwijsinspectie schrijft wel over herfstkinderen, en ook dat scholen niet meer blind de oktobergrens zouden moeten hanteren. Maar voor het berekenen van het aantal zittenblijvers, hanteren ze zelf wel de oktobergrens.
Waarom in de kleutergroepen meer zittenblijvers mogen zijn (los van of je nu oktober of januari aanhoudt)? Volgens mij omdat vrijwel iedereen het erover eens lijkt te zijn dat kinderen niet TE snel naar naar groep 3 moeten gaan. Dit in tegenstelling tot een groot aantal mensen op dit forum die daar vraagtekens bij zet. Begrijp mij goed, ik spreek geen oordeel uit. Ik constateer alleen dat hier op het forum een bepaalde norm/waarheid is (niet voor iedereen overigens), die buiten dit forom maar weinig 'houvast' heeft. (de gemiddelde ouder, leerkracht, schooldirecteur etc. vindt nu eenmaal dat kinderen wel degelijk ´te jong´ kunnen zijn voor groep 3).

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 12:23

Nasha

Zeg Nasha, heb jij die reactie op die site geschreven? Die na die juf staat (erboven dus)?
En ik ben het ermee eens dat kinderen niet TE snel naar groep 3 moeten gaan. Maar wel op tijd. Als alle kleuters van het jaar 2003 nu het komende jaar eens gezamenlijk naar groep 3 zouden mogen, dan is die dicussie over de rijpheid snel afgelopen. Want dan zit je niet meer met een groep 3 populatie waar grofweg 1,5 jaar leeftijdverschil in zit, maar max. 364 dagen. En dan kunnen ze zich onderwijstechnisch gaan richten op het midden van die groep, (net 6 dus), ipv op kinderen die 6,5 jaar oud zijn.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 12:27

Yep

klopt....

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 12:50

Haha

Ha, dan heb ik je herkend zelfs al was je anoniem! Maar ik vond het een goede tegenreactie. De reacties erboven zijn ook al wat kritischer.
Die juf had trouwens wel een gek verhaal: "de jonge septemberkindjes pikte ik er dan zo uit. Die hadden het echt zwaar! Veel huilen, moe, motorisch nog niet rijp genoeg, speels allemaal elementen die dan opvallen". Huilen? Volgens mij is ze in de war met groep 1 en 2. Speels? Vreselijk inderdaad, een speelse groep-3 leerling....

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 14:20

Oeps...

ben ik zo herkenbaar hihihihi....Ja, maar juf reageert er vervolgens niet meer op....vind ik dan weer vreemd....

Corine S

Corine S

09-06-2009 om 14:28

2002...

Geef me dan ook even een oplossing voor de kinders uit 2002 die nog naar groep drie moeten.. uitgummmen? Alvast in het bijzonder onderwijs stoppen want het wordt toch nooit meer wat? Je kunt het systeem wel willen veranderen, maar dan moet dat op een bepaald moment wel consequent ingevoerd worden en daar heeft blijkbaar niemand zin in! Dus kun je wel blijven roepen dat jullie idee de enig juiste manier is, maar blijkbaar is het idee nog niet goed genoeg! Sorry, wordt een beetje boos over de toon in de laatste mailtjes, dit is niet serieus, dit is jennen.

Corine S

Corine S

09-06-2009 om 14:35

Sorry schoot uit mijn slof

moet maar zeggen dat het mij ook raakt!
Ander idee: we kunnen de klassen ook in januari laten beginnen - leggen we het probleem gewoon ergens anders neer.
Of elke klas twee startmomenten geven... januari en augustus... kan je leuk onderzoekje van maken

Consequent

Corine:"Je kunt het systeem wel willen veranderen, maar dan moet dat op een bepaald moment wel consequent ingevoerd worden en daar heeft blijkbaar niemand zin in!"
Dat systeem is heel consequent hoor. Het gemarchandeer van basisscholen met kleuters wordt er geacht te zijn met instemming van de ouders, dien daarmee willens en wetens de mogelijke consequenties die dat binnen het consequente systeem voordoen, voor lief nemen.
Wat jij wil is afwijken van dat consequente systeem door wel kleuters te laten blijven zitten, maar ze niet met de nadelen daarvan te confronteren. Daar is het systeem te rigide voor.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

09-06-2009 om 15:46

Corine

'T was anders zeker niet jennend bedoeld....
Die kinderen uit 2002 mogen natuurlijk óók naar groep 3. Mijn punt was, dat er nu met 2 maten (grenzen) gemeten wordt en dat het probleem zichzelf daardoor in stand houdt. Als iedereen zich nu aan de 1 januarigrens gaat houden, móet de lesstof en aanpak wel beter gaan aansluiten op jongere kinderen. Overigens voel ik ook wel wat voor 2 instroommomenten. Dan kan je dus in september beginnen in een groep maar ook in februari. En je hoeft dan nooit een héél jaar over te doen bij doubleren, hoogstens een half. Helaas zit het onderwijs zo nog niet in elkaar.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 15:50

Strak keurslijf inderdaad

kijk, als janauri-kindjes in augustus wel naar groep 3 kunnen, dan zouden september-kindjes misschien evenzoveel maanden later naar groep 3 moeten kunnen....maar inderdaad, dan zul je het instroommoment dus moeten aanpassen en krijg je dus verschillen in de klassen....eigenlijk moet gewoon het hele huidige schoolsysteem op de schop, maar veel juffen krijgen al een kindje uit hun neusgaten als je een continue-rooster oppert, dus dit zal helemaal vloeken in de kerk zijn vrees ik

Nasha 1st

Nasha 1st

09-06-2009 om 22:09

Toeval?

dat er ook op de home-page een artikel aan gewijd is?

http://www.ouders.nl/moff2009-schoolrijpheid.htm

Jakiro

Jakiro

09-06-2009 om 22:12

Die checklist

Als ik die zou aanhouden voor mijn dochter die na de zomer naar TTVWO gaat, zou ze nog niet rijp zijn voor groep 3..Oeps, toch een probleempje
En verder ben ik persoonlijk van mening dat er wel wat regels moeten zijn en de beste regel lijkt mij dat ieder kind wat aan het begin van groep 3, 6 jaar is, naar groep 3 mag en dat bij de kinderen tot eind december bekeken moet worden of ze sociaal, emotioneel etc er aan toe zouden kunnen zijn.
Mijn kinderen zijn van december en zouden dus als ze 5 zijn doormogen naar groep 3, als ik op mijn strepen zou staan. Ik vind het eigenlijk nog wel erg jong.
Heel strikt zou het betekenen dat ze na 6 maanden kleuterklas al naar groep 3 "moeten" (de leerplicht is tenslotte pas bij 5 jaar).
Laat ze maar wat extra kleuteren.
Ik ben dus niet zo'n voorstander van de huidige regelgeving en ben blij dat mijn dochter bijna 3 jaar gekleuterd heeft (van Oktober)
Jakiro

Legoblokje

Legoblokje

10-06-2009 om 15:40

Guinevere, het bestaat wel...

Onze kinderen gaan binnenkort naar een school waar ze met bouwen werken en er zijn 2 instroommomenten om naar de volgende bouw te gaan. Ideaal voor ons zoontje die we geen klas willen laten overslaan, maar die nu in eind groep 1 ongeveer op het niveau zit van halverwege groep 3. De grootste bottle-neck lijkt mij dat iedereen toch in juli uit zal moeten stromen. Maar nu heb je acht (zeven) jaar lang de tijd om te beslissen hoe lang het kind over de basisschool gaat doen...

Verders ben ik het helemaal met je eens. Toen de 1 oktobergrens is opgeschoven naar de 1 januarigrens is de lesstof niet aangepast. Mijn oudste loopt niet achter, maar het is best aanpoten als je een jonge leerling bent (school legt de lat ook wel redelijk hoog).

Guinevere

Guinevere

11-06-2009 om 12:04

Aha

Ah, er zijn dus echt van die scholen, helaas hier bij ons niet...

Nasha 1st

Nasha 1st

11-06-2009 om 19:29

Polly

hoe werkt dat dan? Heb je een link naar de school? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk

Polly Shearman

Polly Shearman

11-06-2009 om 19:54

Hier ben ik

ik lees dit toevallig, want kom haast nooit in deze rubriek.

Kinderen kunnen hier dus ook in januari naar de volgende groep gaan, ze blijven gewoon in dezelfde klas maar beginnen dan in januari met de nieuwe stof. Mijn zoon is afgelopen januari met groep 4 begonnen.
Er zijn veel nivo verschillen in een klas,
voorheen nog meer dan volgend jaar. Omdat ze nu merken dat vooral in de middenbouw de leeftijdsverschillen, en dus de sociale behoeftes wel erg groot worden, worden de groepen nu kleiner met kleinere nivo verschillen.
voorheen kon een kind van groep 3 met kinderen van groep 5 zitten en als die van groep 3 een snelle was ( jong) en die van groep 5 een late ( oud) werd het leeftijdsverschil dus wel erg groot
op de website staat het duidelijker.

in theorie zouden ze dus een half jaar over houden na groep 7, groep 8 kan alleen gevolgt worden van sept tot juni. Maar er zijn maar een paar kinderen die dat hebben meegemaakt, die kregen extra lesstof, zoals frans, scheikunden en muziek.
Maar in de praktijk blijkt dat die januari groep toch wel ergens nog een half jaar versnelt of verlangzaamt.
( hmm dat klinkt raar)
Mijn zoon als voorbeeld, was met zijn 6 jaar absoluut niet rijp voor groep 3, die kon toen dus tot jan in groep 2 blijven. In jan was hij er klaar voor en heeft een jaar lang groep 3 gedaan, in jan weer begonnen met groep 4, maar daar blijkt hij nu soms wat moeite te hebben, dus naar alle waarschijnlijkheid plakt hij er in jan nog een half jaar groep 4 achteraan, met wat herhalingen zodat hij niet in groep 5 op zijn tenen hoeft te lopen.
www.toverlaars.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.