Astrid15
24-12-2008 om 17:03
In januari naar volgende groep
In januari gaat mijn dochter van groep 4 naar groep 5. We hebben een jaar lang gedacht dat ze wel in haar eigen groep kon blijven, plusklasje etc maar uiteindelijk werkt ze toch altijd alleen en het heeft ook zijn weerslag op vriendschappen die niet gelijkwaardig zijn.
Dus versnellen halverwege het jaar... wie heeft hier ervaringen mee? Waar moeten we op letten? Eén van de redenen dat we het nu doen is omdat ze op een jenaplan school zit en nu in ieder geval 1.5 jaar in dezelfde klas kan blijven zitten (5/6)
Evt opmerkingen / advies is welkom!
Groetjes, Astrid
esta
24-12-2008 om 18:22
Spannend...
Hier is de oudste versneld van drie naar vier. Dat ging heel goed. Ze werkte eigenlijk al voor de overstap op groep 4 niveau. Ook het sociale niveau sloot veel meer aan, vergeleken met haar oude klas. Mijn ervaring is wel dat je versneld moet loslaten als ze ouder worden, zo wilde mijn oudste bijvoorbeeld al heel jong alleen naar school fietsen (dat deden klasgenoten ook).
Let er wel op dat er ook in de nieuwe klas uitdagend werk geboden wordt. Mijn ervaring is dat een paar maanden na een versnelling er vaak al weer voorgelopen wordt op de klas. Daar moet je dan wel een plan voor hebben.
Hier gaat nu de middelste naar de kerst van groep 6 naar groep 7. Ook nu weet ik niet vantevoren hoe het uitpakt. Maar als ik terugkijk ben ik heel blij met de versnellingen van de oudste (die nu in 2 gym zit).
Geerke
26-12-2008 om 16:53
Ja meegemaakt
Ja wij hebben het wel gedaan in een combigroep 5-6 een kind halverwege over laten gaan van 5 naar 6. Was perfect voor hem, geen problemen! Ook een keer een overstap gemaakt met een ander kind van 4 naar 5 halverwege het jaar, daarvoor moest het meisje wel van groep+lokaal+juf veranderen maar dat ging uitstekend. Ze was blij dat ze wat kon leren en ze werd volledig geaccepteerd en voelde zich welkom. Leuk om zo'n kind op te zien bloeien hoor!
Dus lekker doen en kijk maar hoe het uitwerkt!
Sucecs Geerke
egberdien
26-12-2008 om 21:09
En hier...
Is onze dochter vorig jaar van groep 2 "gefaseerd" overgegaan naar groep 3. Eerst ging ze alleen voor schrijven, vanaf oktober/november. Dat zou snel uitgebreid worden, als het goed ging, maar door wisseling van de leerkracht duurde het iets langer. In maart is ze de ochtenden mee gaan draaien in groep 3 en na de meivakantie is ze helemaal overgegaan. Ze mocht vorig jaar nog wel af en toe spelen in groep 2. Nu zit ze dus in groep 4 en het gaat heel goed. In de middagpauze speelt ze nog wel veel met de jongere kinderen, maar ze komt goed mee in de klas en heeft daar ook vriendinnen.
m@
26-12-2008 om 23:38
Van 4 naar 6
Onze zoon is na de zomer meteen van groep 4 in groep 6 terecht gekomen. Hij kende er nog enkele kids, van toen hij in groep 3 in een gemengde 3/4 groep had gezeten (alle groepen op school waren toen bewust gemengd).
Hij was de eerste weken onzeker. Bang dat hij het niet zou kunnen. Maar cito´s eind groep 4 had hij ook allemaal op eind groep 5 niveau gemaakt en ook toen scoorde hij hoge A´s. Hij moest met rekenen een beetje oefenen met duizendtallen e.d. Maar had het zo onder de knie. Zijn kerstrapport was weer voortreffelijk.
Hij heeft het goed naar zijn zin in de klas. Het is een grote klas met meer dan 30 kids. Ongeveer 10 kids slim, 10 kids gemiddeld en 10 kids aan de onderkant. Hij zit in het vriendengroepje met de betere kids. Hoort er ook helemaal bij inmiddels en is erg gelukkig. Hij is niet klein voor zijn leeftijd, maar omdat hij de jongste in de klas is en er veel kids zitten die eens gedoubleerd hebben (de oudste wordt 12 dit voorjaar, veel worden er 11 dit schooljaar en hij is zelfs onlangs 9 geworden), is hij qua lengte een van de kleinsten. Dat vindt hij minder.
De wat minder slimme jongens (geen last van de meiden) zijn wel eens wat jaloers en hebben wel gepoogd te pesten, maar daar zit de juf goed bovenop. Hij heeft er geen last meer van.
Het is leuk dat hij nu een groepje vrienden heeft, dat ook goed is op school. In groep 4 had hij dat niet. Hij was ver uit de beste van de klas, werkte vooruit, maar had niemand om dat mee te delen. Hij had er zeker wel vrienden, maar qua leren waren die minder dan hij. Dus hij is nu eigenlijk helemaal op zijn plek. Wij zijn er heel blij mee en hij zelf ook.
M@
wil40
27-12-2008 om 00:01
Wat vreemd dat er bij jullie zoveel kinderen 11 worden in groep 6. Die komen dus allemaal met 13 jaar pas van de basisschool.
Mijn zoon is een herfstkind. Heeft langer gekleuterd, is dus "blijven zitten". Is dus nu net 10 jaar geworden in groep 6. Samen met zo`n 10 andere herfstkleuters is hij zeker niet de enige uit de klas. Maar dit schooljaar al 11 worden betekend dat deze kinderen al 2x zijn blijven zitten.Laat staan 12 jaar, dat is 3x blijven zitten.
Jouw zoon is net 9 geworden en zo te lezen ook net jarig geweest. Dan heeft hij toch eerst langer gekleuterd en maakt nu een inhaalslag? Hier zijn heel veel kinderen 9 in groep 6. Hier zou jou zoon dus zeker niet de jongste van de klas zijn. Maar gewoon èèn van de jongste.
Geerke
28-12-2008 om 13:07
Hoe zit dat op jouw school m@??.
"de oudste wordt 12 dit voorjaar"
Dat is raar, die wordt dus 13 in groep 7 en 14 in groep 8. Dat mag nog net van de wet ("De basisschoolperiode duurt voor de meeste kinderen acht jaar. Leerlingen die er door omstandigheden langer over doen, mogen uiterlijk tot en met het schooljaar waarin zij 14 jaar worden naar de basisschool.") maar het komt nagenoeg nooit voor. Verbaas me er echt over.
En je zegt dat de rest van de groep dus 11 wordt in groep 6, die worden dus 13 in groep 8. Het is in mijn ervaring een zéér kleine groep die met 13 van de basisschool af gaat, die zijn namelijk 2x blijven zitten. En ik weet heel goed dat dat kan door omstandigheden, maar zovéél kinderen dat lijkt me raar!!
En 14 worden in groep 8 is dus 3x blijven zitten.
Dus hoe dat zit op jouw school M@??!?!
Annet
28-12-2008 om 18:09
Geerke, je vergist je een jaar
De meeste kinderen in groep 8 worden 12 tijdens het schooljaar. Kinderen die 14 worden in groep 8 zijn dus 2x blijven zitten, niet 3x.
Nog steeds heftig maar niet zo erg als 3x.
Bij mijn dochter in groep 8 is zij de jongste (in oktober 11 geworden). De oudste van de klas is in oktober 13 geworden.
wil40
28-12-2008 om 22:54
Nee annet
Nee Annet, als je 14 wordt in groep 8 voor 1 dec. dan ben je 3x blijven zitten. Mijn zoon is net 10 geworden in groep 6 en is dus 1x blijven zitten. Of langer kleuteren zo je wilt. Hij is al bijna een jaar 12 als hij van school komt. Nog een keer blijven zitten is 13 jaar en van school. De derde keer blijven zitten is 14 jaar en van school.
Daarom reageerde ik ook zo verbaasd op de posting van m@. Ik had het langer kleuteren nooit als zittenblijven gezien, maar ik heb intussen wat geleerd op OOL.Dus de zoon van m@ is niet versneld. Hij zit gewoon in de groep waar hij hoort.De rest is blijven zitten en velen zelfs al 2x.
Annet
29-12-2008 om 00:04
Ja en nee
Geerke heeft het over 12 worden in het voorjaar. Dus het gaat hier niet om een okt-december-kind.
Dat okt-dec kinderen eigenlijk blijven zitten in plaats van langer kleuteren, dat weet ik.
Astrid15
29-12-2008 om 09:50
Bedankt
Bedankt voor jullie reacties, met name Esta en Geerke. Juist het halverwege het jaar doorschuiven is natuurlijk heel zichtbaar maar ik ben blij met de positieve ervaringen van jullie. Ze heeft er zelf ook zin in en dus vertrouwen we er maar op dat het goed komt. En inderdaad, met name de sociale aansluiting (gelijkwaardige vriendschappen!) is een heel belangrijk argument voor ons.
Groetjes, Asrtid