Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

12-12-2008 om 18:39

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

12-12-2008 om 19:18

Ik voorspel

"Te veel belang
Dijksma vindt al langer dat er veel te veel belang wordt gehecht aan de Citotoets. Zij wil dat het schooladvies het zwaarste weegt bij de keuze van de nieuwe school. De PO-raad, waar de meeste basisscholen bij zijn aangesloten, pleit voor een verschuiving van de Citottoets datum. Hiermee verliest de Citotoets de grote waarde die er aan toegekend wordt. Als de uitslag er is, zijn de kinderen al lang ingeschreven op de middelbare school."
Dus wat gebeurt er in de praktijk? De rol van de citotoets wordt overgenomen door de entreetoets in groep 7. En/of er komt eindeloos gebakkelei over het schooladvies van de leerkracht, vooral als dat naar de mening van de ouders te laag is.
Sugt, ik denk dat de oplossinbg van bijna alle problemen is om de doorstroming vmbo-havo te vergemakkelijken.

Nog geen ervaring

De cito wordt nu afgenomen Feb. groep 8. Dat gaat dus Juni worden.De belangrijkste reden blijkt te zijn dat er dan langer doorgeleerd wordt. Nu wordt er na Feb. geen voldoende les meer gegeven.
Ik heb een beetje hetzelfde idee als Tinus. Dat de entreetoets van groep 7 dan zwaarder gaat wegen.
En is het idd zo tot dat er na de cito in groep 8 er voornamelijk gelanterfanterd wordt?
Hier krijg je trouwens ver voor de cito uitslagen al een voorlopig advies van de school. De cito is alleen een bevestiging en misschien handig bij twijfelgevallen.

Bastet

Bastet

13-12-2008 om 12:23

Hier...

Hier wordt al een paar jaar geen cito meer afgenomen,maar entreetoetsen in groep 5,6 en 7,en de NIO in november.Ik heb hier dan het definitieve advies ook al binnen van mijn zoon.In januari zijn de open avonden,per 1 maart moet hij ingeschreven zijn.Het advies is gebaseerd op 8 jaar leerlingvolgsysteem,de entreetoetsen en de NIO.
Groetjes,Bastet

Bij welk probleem een oplossing?

Het wordt wel ingewikkeld zo, dat geschuif van doelpalen. Die Cito-toets is ooit bedacht omdat basisscholen zelf twijfelden aan hun eindadvies. Vervolgens is in het Inrichtingsbesluit WVO de bepaling verschenen dat VO scholen toelating moeten baseren op het advies+een proefklasse of onafhankelijke toetsing. De (Cito)eindtoets heeft die rol gekregen. Daarom wordt dat ding in (of voor) februari afgenomen en niet in juni pas.
Zouden vo scholen een toelatingstoets in het leven gaan roepen? Ze moeten wat. Of gaan we groep 8 als facultatief jaar beschouwen voortaan waardoor de entreetoets inderdaad als toelatingstoets voor het vo kan gelden?
Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem van niks doen in groep 8 oplost.
Of zou Dijksma het Inrichtingsbesluit gaan aanpassen waardoor alleen nog het schooladvies telt? Is dat dan een verbetering?
Groet,
Miriam Lavell

Sandra

Sandra

13-12-2008 om 12:59

"Hier krijg je trouwens ver voor de cito uitslagen al een voorlopig advies van de school."

Is dit een voorlopig of definitief advies? Er blijken nog steeds veel basisscholen te zijn die met hun definitieve toch echt de cito afwachten. Dat kan met een late cito niet meer.

Ik kan mij inderdaad ook wel voorstellen dat de entreetoets dan veel belangrijker gaat worden. Ik begrijp dat de uitslag van de cito pas binnen zou komen als de inschrijving op VO al rond is. Ben wel heel benieuwd wat de diverse partijen vervolgens nog gaan doen met de uitslag. Toch nog schuiven met de inschrijvingen?

Ik moet trouwens aan nog een issue denken. Vooral allochtone kinderen blijken nogal eens een lager schooladvies te krijgen dan de cito-eindscore. Voor deze groep kinderen lijkt mij dit geen positieve ontwikkeling. Of zal dat wel meevallen?

Uitkomst van het onderwijs

Sandra:"Ben wel heel benieuwd wat de diverse partijen vervolgens nog gaan doen met de uitslag. T"
De Inspectie gebruikt de uitslag van de eindtoets om de scholen te beoordelen. Je krijgt dan de gekke situatie dat ouders en leerlingen niet meer zo'n belang hechten aan die toets, maar scholen wel.
Groet,
Miriam Lavell

Sandra

Sandra

13-12-2008 om 14:08

En het vo?

"De Inspectie gebruikt de uitslag van de eindtoets om de scholen te beoordelen. Je krijgt dan de gekke situatie dat ouders en leerlingen niet meer zo'n belang hechten aan die toets, maar scholen wel."

Ja, dat zal inderdaad dan zo zijn. Maar ben toch vooral zo benieuwd wat de middelbare scholen gaan doen met de cito-uitslagen. Volgens de media zijn ze voorstander van het plan, 'maar dan moeten wel de schooladviezen kloppen'. Tja. Maar het zijn toch juist de VO-scholen die nu steeds zoveel waarde hechten aan de eindscore? En wat gaan ze dan straks doen als die scores pas binnen zijn als ze alle aanmeldingen al hebben verwerkt? Kijken ze er dan helemaal niet meer na, of gaat dan het grote schuiven met leerlingen beginnen?

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2008 om 17:02

Lanterfanten na de cito

Ja wil40, dat is zo. Na de cito zijn kinderen niet meer te motiveren om nog niets te doen en wordt het jaar traditiegetrouw gevuld met EHBO-examen, verkeersexamen, musica, eindfeest, kamp, werkweek en aanverwante flauwekul.

Tirza (zich tweemaal blauw geergerd, zowel aan school als aan mijn kinderen-die-niets-meer-deden)

kerstkransje

kerstkransje

13-12-2008 om 20:34

Volledig schooljaar

Ik heb de indruk dat ze bij ons op school na de Cito ook met name met de musical e.d. bezig zijn. Het lijkt me prima als het jaar nu beter benut wordt, zeker gezien de matige landelijke rekenresultaten. En het belang van de Cito wordt minder, het is toch een momentopname. Ik ben wel benieuwd hoe het voortgezet onderwijs met deze wijziging omgaat. Ze eisen nu soms toch een bepaald aantal punten als toelatingseis.

Sandra

Zoals ik schreef is dat een voorlopig advies. Het definitieve advies volgt na de Cito.

Tirza g.

Ja, ik kan me daar iets bij voorstellen. Dat de "druk" eraf is na de Cito groep 8. Dus gelanterfanter. Daar zou dus wel iets aan moeten gebeuren. Dat moet toch mogelijk zijn zonder de Cito tijd te verplaatsen?
Meer een taak voor de leerkracht.

rosa

rosa

14-12-2008 om 12:45

Raar

Ik voorspel ook een verschuiving van de druk naar groep 7.
Hier overigens veel aandacht aan grammatica en wiskunde-achtig rekenen in groep 8 na de cito en daardoor een rustige start in de brugklas: 'dat hebben we al gehad'.

rosa

kaatje43

kaatje43

14-12-2008 om 15:06

Cobi

"maak van de cito een toelatingsexamen"

Dat kan natuurlijk niet als de toets in juni wordt afgenomen en de uitslag pas 4 weken later bekend is. Dan is het tenslotte al vakantie (of bijna) en dan kunnen de middelbare scholen niet nog eens als die leerlingen indelen. Het gevaar bestaat dat je nu dus geen tweede toetsinstrument hebt, bij twijvel. Bij sommige kinderen kan dat heel vervelend uitvallen. Meermalen meegemaakt dat een kind een tl advies krijgt en een citoscore van vwo + heeft. je bent nu dus heel erg afhankelijk van de professionaliteit van de leerkracht. Hier zou je op moeten vertrouwen, maar helaas de praktijk wijst anders uit. Om de entreetoetsen daarvoor te gaan gebruiken is zo verkeerd. Hier zijn deze toetsen ook niet voor bedoeld.

Tinus_p

Tinus_p

15-12-2008 om 09:15

Cse

Kaatje43:
"Dat kan natuurlijk niet als de toets in juni wordt afgenomen en de uitslag pas 4 weken later bekend is. Dan is het tenslotte al vakantie (of bijna) en dan kunnen de middelbare scholen niet nog eens als die leerlingen indelen."
Universiteiten en hogescholen hebben geen enkele moeite met een CSE in mei en een uitslag ergens in juni.

Lys Lionne

Lys Lionne

15-12-2008 om 10:00

En hier

Hier een voorlopig advies in december/januari, gebaseerd op 8 jaar CITO's, leerlingvolgsysteem en de CITO-entreetoets. Klopt over het algemeen aardig met de uiteindelijke uitslag van de eind-CITO. Mocht dit sterk afwijken, dan kan het advies herzien worden, anders blijft het onveranderd.
Wat het gelantefanter betreft: hier wordt ook niet zo bijster veel meer uitgevoerd na de CITO en ik moet zeggen dat dat mijn kind vorig jaar enorm gemotiveerd heeft om aan het VO te beginnen: eindelijk weer wat te doen

Astrid

Astrid

15-12-2008 om 10:21

Niks lanterfanten....werken tot de zomer!

Mijn zoon zit in gr. 8 en doet nu voor het 2e jaar een apart programma omdat hij eind. groep 6 al klaar was met de basisschool. Dit jaar staat er o.a. spaans, wiskunde en sterrenkunde op het programma en dat programma loopt tot juli (speciaal voor hem aangeschaft). Ik neem aan dat hij dat programma helemaal doorloopt en niet gaat lanterfanten na de cito. Mocht dat programma op een laag pitje gezet worden, dan eis ik dat het afgemaakt wordt. Hij heeft al 6 jaar zich zitten vervelen. Verder heeft zoon als enige een speciaal progamma om te leren plannen en z'n agenda te gebruiken. En ook dat loopt gewoon door tot de zomer. Ze kunnen best nog wel een werkstuk maken ergens in april.

Hier zijn er na de kerstvakantie advies gesprekken (waren er in gr. 7 ook al). Dit advies blijft, wat de cito uitslag ook mogen zijn. Vorig jaar waren de gesprekken na de cito, maar dat doen ze niet meer.

Astrid

Astrid

15-12-2008 om 19:17

Uitleg voor cobi

Zoon heeft als enige agenda training en leert ook als enige plannen. Het doel is dat hij voor de zomer klaar is voor de brugklas en dat de overgang minimaal wordt.
Hij is dus de enige die op dit vlak klaargestoomd wordt. Ik vind het zo wie zo raar dat deze school een agenda iets voor het VO vindt. Geen kind heeft dus een agenda, behalve zoon. Kinderen krijgen daarnaast nauwelijks huiswerk, dus dat kennen ze ook al bijna niet.

Omdat zoon nog nooit iets voor school heeft hoeven doen kan hij totaal niet plannen en vindt hij huiswerk maar stom. Zoon is autistisch en heeft een rugzakje. Dat rugzakje biedt mogelijkheden die andere kinderen niet hebben. Voor zoon is hiervan materiaal voor hoogbegaafden voor aangeschaft en hij leert dus plannen. Voordat laatste wordt extra tijd ingeruimd. Hij krijgt ook als enige extra huiswerk van de klas. En dat houdt in een werkstuk extra en elke week 2 extra kleine opdrachten. Er is begin dit jaar een speciaal programma voor zoon opgesteld (hij doet qua stof niks meer mee met de klas) wat loopt tot de zomer. Het progamma moet ook elke keer verantwoord worden aan een externe ambulant begeleider. Het zou toch raar zijn als het na februari niet of nauwelijks meer wat aangedaan zou worden. Zou zonde zijn van het rugzakje. Alles wat we dit jaar kunnen klaarstomen is meegenomen...

School doet inderdaad heel veel extra voor mijn kind. Zijn we ook erg tevreden over, maar ze zijn het verplicht door zijn rugzakje. En bij een rugzakje mag je als ouders ook eisen stellen en heb je zelf inbreng in het programma.

kaatje43

kaatje43

21-12-2008 om 16:24

Wat is dan nog de toegevoegde waarde van de cito?

Laat dan helemaal maar vervallen die handel. Als het VO onderwijs hun inschrijfdata niet aanpassen is een late Cito maken zinloos.
Volgens mij ligt het niet aan de Cito of de basisscholen daarna niets meer doen, maar aan de scholen zelf. Bij ons wordt (eerlijk gezegd pas na enig morren van ouders) na de Cito gewoon verder les gegeven, toetsen gemaakt, spreekbeurten enz .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.