Carmen
27-01-2011 om 22:01
Inschrijven op het vo
Ik hoorde vandaag van een collega dat het inschrijven op de middelbare school bij haar zoon een kwestie was van een formulier in een bus gooien. Ik kan me herinneren dat ik een aanmeldingsgesprek had (vroegah). Het andere uiterste dus. Wat is gebruikelijk tegenwoordig? Het lyceum waar mijn dochter heen zal gaan heeft zeven brugklassen en er waren vorig jaar veel te veel aanmeldingen. Dus ik kan me voorstellen dat er inderdaad helemaal geen tijd is om al die kinderen persoonlijk te spreken. Maar is dat overal zo?
Carmen.
bibi63
27-01-2011 om 22:14
Gebruikelijke procedure
Volgens mij is de gebruikelijke procedure tegenwoordig:
- eerst open dagen, zodat je een algemeen beeld krijgt van de school (rondleiding, klassen bekijken, verhaal van decaan of wat ever)
- inschrijven bij de school van je keuze in brugklas waar het bs avies is op gebaseerd.
- na inschrijving een gesprek met school, ouder en kind.
Gr. Bibi
Carmen
27-01-2011 om 22:23
Bibi
Dus de inschrijving is inderdaad een kwestie van een formulier in de bus, en het gesprek pas als je weet dat je daadwerkelijk op de school geplaatst wordt? Hmm, misschien was dat in mijn tijd eigenlijk ook wel zo. Ik kan me alleen het gesprek herinneren.
Carmen
ijsvogeltje
27-01-2011 om 22:44
Alleen formulier
We moesten zoon voor 1 april inschrijven via een formulier. Het formulieren werd via de basisschool doorgestuurd naar de VO-scholen (is hier een gemeentelijke afspraak). In mei kregen we een brief dat hij geplaatst was (was geen verrassing, want er was aangekondigd dat iedereen die aan de toelatingseisen voldeed sowieso zou worden toegelaten).
Er is geen gesprek geweest.
Fiorucci
28-01-2011 om 07:29
Alleen voor tweetalig onderwijs krijg je een gesprek, maar verder is het hier een kwestie van het inleveren van het onderwijskundig rapport ( het basisschooladvies) en het aanmeldingsformulier.
Maxime.M
28-01-2011 om 09:01
En hier
Hier kreeg je op de open dagen informatieboekjes mee met daarin een inschrijfformulier. Thuis kon je dan kiezen welke school het beste bij je kind paste in overleg met de juf van groep 8 gaven wij dat door aan de basisschool. Zelf vulden wij het formulier in uit het informatie boekje en stuurden dat naar de gekozen school. Juf van groep 8 stuurde haar deel (neem ik aan) en dat was het. Geen gesprekken op school hier, maar er zijn ook weinig scholen hier met veel te veel aanmeldingen, meestal verdeeld het zich goed hier.
margje van dijk
28-01-2011 om 09:30
Hier een gesprek
als je naar het gymnasium wilt. Motivatiegesprek noemen ze dat.
Ik heb er al eerder over geschreven op het forum, mijn oudste (die nu in de 2e zit) zei van die aandoenlijke dingen tijdens dat gesprek (Vraag: "waarom heb je voor deze school gekozen?" - antw: "omdat ik dan 's ochtends met mijn moeder kan opfietsen". Vraag: "wat voor soort boeken lees je het liefst?" - antw: "De Donald Duck". Vraag: "wat voor dingen doe je graag in je vrije tijd?" - antw: "buitenspelen").
Maar van de week, bij het gesprek over onze middelste 8e-groeper die nu aan de beurt is, begreep ik van zijn leraar dat die gesprekken voornamelijk dienen om vast te stellen of een kind enigszins uit zijn woorden kan komen. De antwoorden zijn inhoudelijk niet zeer relevant
Nou ja, dat hadden we al vastgesteld, want oudste was gewoon toegelaten.
Margje
kaatje66
28-01-2011 om 12:15
Hier
Een info-avond. Minilessen en daarna 2 dagen om in te schrijven. Persoonlijk. HIer in de regio (eindhoven) zijn de inschrijvingen volgens mij allemaal persoonlijk en niet een formulier inleveren.
louise
28-01-2011 om 14:33
Hier
Hier krijg je tijdens het gesprek over het definitieve advies het inschrijfformulier van de gewenste school mee naar huis. Tevens krijg je het formulier met van alles over de leerling dat school ingevuld heeft voor de nieuwe school ter inzage mee naar huis. Dat lever je dan binnen enkele dagen weer in bij de basisschool. Die zorgen dat het bij de VO-school komt. Daarna volgt nog een gesprek tussen docent basisschool en brugklascoordinator van de middelbare school en als het goed is volgt dan een plaatsingsbrief op een bepaalde datum.
kaatje43
30-01-2011 om 13:57
Kijk even op de sie
Aangezien het verschillend is per school. Voor sommige "speciaal" VO (TTO bijv.) moet het kind zelf een gesprek aangaan met de afdelingsleider. Op de site van de school zie je het vanzelf.