Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pirata

Pirata

12-11-2018 om 20:35

Inschrijven vervolgopleiding, verplicht melden ass?

Mijn zoon wil zich inschrijven voor een MBO4-opleiding. Hij heeft al jaren geen begeleiding meer op school gehad qua ASS/ADHD en hij heeft er op school ook geen last van.
Ben ik verplicht te melden dat hij ooit een "rugzakje" had? Wat mij betreft is het net zo'n puber als de rest. Bovendien wil hij niks meer weten van die diagnoses ("vroeger was ik raar, nu niet meer").


Pirata

Pirata

13-11-2018 om 22:04

En toetsverlenging

Daar doet hij niet aan. En andere dingen ook niet.

Diagnose

Je krijgt een diagnose in de DSM-V omdat je vastloopt en de symptomen die je vertoont vallen binnen een klinisch gebied, maw. hebt er ernstig last van, niet een beetje.

Als er geen klinische symptomen meer zijn kun je de diagnose laten vervallen.

Echter hier is wel iets speciaal. Autisme en ADHD e.d. zijn ook een natuurlijke variatie van een karakter. En dat blijft zo. In de meeste gevallen. Soms heb je onterecht een diagnose van iets gekregen terwijl er iets anders aan de hand was. Wat wel ophoudt.
Maar verder blijft je brein wel zo werken ook al heb je er steeds beter vat op. En houdt het op een beperking te zijn.

Het is natuurlijk ook een grijs gebied in hoeverre een bepaald karakter je blijvend kwetsbaar maakt voor bepaalde verrichtingen of bepaald werk.

Met een vastgestelde diagnose als ADHD mag je alvast geen piloot worden.

Plegod

Plegod

13-11-2018 om 22:39

Ervaring rijexamen

Mijn zoon heeft medicijnen voor (lichte vorm van) ADD en dit was op de gezondheidverklaring ingevuld voordat hij op examen ging. Daardoor werd hij opgeroepen bij de CBR psycholoog die moest beoordelen of hij geschikt was om te rijden (zeg maar niks).Gesprekje van niks. Daarna moest hij een rijtest afleggen om te laten zien of hij goed kon rijden en bepaalde situaties kon overzien. Daarvoor uiteindelijk na 2e keer geslaagd en daarna groen licht gekregen om voor het echte examen op te kunnen. Daar geslaagd. Hij heeft toen een rijbewijs voor 3 jaar gekregen. Over 2 jaar zien we wel weer verder.

mijk

mijk

14-11-2018 om 12:18

Wat ik van mijn rijinstructeur begreep

(met kinderen met diagnoses dus net wat beter ingevoerd) is dat het een punt kan worden als je een ongeval veroorzaakt. Als dan duidelijk wordt dat er sprake is van een diagnose en dat je die verzwegen hebt bij afrijden kan je verzekering besluiten niet uit te betalen. Dat is bij blikschade een ding maar bij letselschade natuurlijk nog veel groter probleem.

Zijn ervaring was dat als hijzelf het idee had dat iemand rijden aankon. Het bij CBR ook eigenlijk nooit een probleem was.

Mijk

@Emma

@Emma

14-11-2018 om 16:55

Instructeur

Mijn dochter had een geweldige instructeur die goed omging met add. Ze heeft ons meteen alles uitgelegd over de procedure bij het cbr en ook idd over het veroorzaken van een ongeluk en wat de gevolgen kunnen zijn als je er niks over zegt bij het cbr.
Ik denk dat ze dezelfde ervaring heeft als de instructeur van Mijk, maar ik vind het professioneel van haar dat ze het oordeel heeft gelaten bij het cbr, want daar hoort het ook. In de tussentijd heeft ze wel mijn dochter heel goed lesgegeven.

Pirata

Pirata

14-11-2018 om 17:15

geen bezwaar tegen onderzoek vooraf

Ik heb op zich geen bezwaar tegen een onderzoek voorafgaand aan het rijexamen.
Maar liever heb ik nog dat mijn zoon zo'n oude diagnose, die ik nauwelijks nog herken, met zich mee blijft dragen.
Ik moet het misschien aan de huisarts vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.