succesmom
16-05-2011 om 23:59
Instituut merkelbach
Hoi, mijn zoontje zit nu in groep 3, en heeft al een paar jaar logopedie. Hij heeft blijvende taalproblemen, kan slecht meekomen, nu staat hij op de wachtlijst om getest te worden bij instituut merkelbach, helaas kan dit pas op de laatste schooldag dit jaar, en ik moet nu beslissen of hij over gaat naar groep 4, blijft zitten misschien dislectie heeft. ik vind dit allemaal zo eng, erg en voel me niet echt gesteund, heeft iemand ervaring groetjes

Guinevere
17-05-2011 om 09:57
Ken het niet, maar
Ik ken het instituut niet. Het is lastig om met je mee te denken, je geeft erg weinig informatie over je zoontje. Wat bedoel je met "blijvende taalproblemen"? Alleen mogelijke dyslexie, of is er veel meer aan de hand? Is dit de oorzaak van zijn achterblijvende prestaties? Hoe erg blijven die prestaties achter?
Wat adviseert de school mbt evt doubleren? Hebben ze hem al aangepakt alsof hij dyslectisch is, en zo ja, heeft dat geholpen? In elk geval, van doubleren gaat de dyslexie niet over. Als hij zou doubleren, wat heeft school hem dan volgend schooljaar te bieden? Nog een keer hetzelfde programma meedraaien of een aangepast lespakket? Kan hij ook evt. met aanpassingen meedraaien in groep 4?

Fransien
17-05-2011 om 10:27
Ken het ook niet
Wat vindt de huidige logopedist eigenlijk? Denkt zij aan dyslexie of aan meer taalproblemen? Ze zal onderhand wel een idee hebben na een paar jaar behandeling. En wat vindt de juf? Denkt zij dat je zoon het wel aankan? Ik neig zelf naar niet blijven zitten, maar continu op je tenen lopen zonder resultaat is ook niet leuk...

dirksmama
17-05-2011 om 12:59
Ken ik
Hebben mijn dochter getest en een aantal goede adviezen gegeven.
Waarom bel je ze niet gewoon met je dilemma?
Persoonlijk zou ik zeggen: over laten gaan. Zittenblijven lost geen dyslexie of leerproblemen op, maar is WEL ingrijpend voor veel kinderen.

esje1970
17-05-2011 om 16:50
Mijn zoon van 8 is daar afgelopen najaar getest op dyslexie. Je moet aardig doorgewinterd zijn en sterk in je schoenen staan tijdens het gesprek met mevrouw Merkelbach, anders word je bedolven onder de psychologische termen. Maar het onderzoek vond ik erg goed afgenomen en het rapport is erg technisch maar bijzonder uitgebreid. Wij zijn door dit onderzoek en de aanbevelingen vele stappen verder gekomen. Succes!
Groetjes Esther

Petuut
18-05-2011 om 18:14
Wij ook
recentelijk zijn onze zoons er ook onderzocht.
Inderdaad een 'lijvig' rapport (waarvan we nog moeten zien wat school er mee doet), maar wij zijn erg tevreden over hoe ze het aangepakt hebben.
Petuut