Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

22-04-2009 om 11:07

Invloed ouders en mr bij fundamentele veranderingen van het schoolsysteem

Mijn vraag is simpel wat is precies de invloed van ouders en MR bij fundamentele veranderingen van het schoolsysteem.

Het gaat om het volgende: een Vrije School (dus met duidelijke klassen naar leeftijd die ook vanaf groep 3 met elkaar optrekt en drie jaar dezelfde juf heeft). Vrije School is dus in die zin het tegenovergestelde van bv Jenaplan of Montesorri waar verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar zitten. De ouders hebben duidelijk voor dit systeem gekozen en niet voor bv. Montesori.

Nu wil de schoolleiding (directeur en bestuur) een combinatieklas gaan vormen (groep 5 en 6) omdat er kinderen op een wachtlijst staan. De MR "hoort" de ouders en brengt dan advies uit aan het bestuur. Er is dus geen zeggenschap en het bestuur zou zowel MR als ouders kunnen passeren.

Met deze vraag is het niet de bedoeling om te gaan discussieren over de voordelen van combinatieklassen. Die zijn bekend en daar is niet voor gekozen door de ouders. Die hebben juist voor dit systeem gekozen, wat je er ook van vindt.

Vraag is nu hoe het wettelijk zit (Miriam Lavell?)?. Zou het bestuur bij beslissingen die zo het systeem van de school aangaan de MR en ouders mogen passeren? Let wel: het gaat hier niet om de wal die het schip keert in de zin van dat er een leerlingentekort is en de leerlingen dus wel samengevoelgd moeten worden.

alvast bedankt voor jullie antwoord

Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

22-04-2009 om 11:54

Staat het hier?

staat het voorgenomen besluit in deze lijst?
http://www.infowms.nl/fileadmin/wms/instemming_of_advies_03.doc

Dat denk ik wel

Jacobien:"Vraag is nu hoe het wettelijk zit (Miriam Lavell?)?. Zou het bestuur bij beslissingen die zo het systeem van de school aangaan de MR en ouders mogen passeren?"
Dat denk ik wel. Met wat hangen en wurgen kun je de combinatieklas rekenen tot een wijziging van onderwijskundige doelstelling. Daar is instemming van de MR voor nodig, maar nergens staat dat die unaniem moet zijn.
Ik denk bovendien dat je het creëren van een combinatieklas net zo makkelijk kunt rekenen tot indeling van de klassen en dan heeft de MR er niks over te zeggen of alleen maar de personeelsgeleding als dat invloed heeft op personele kwesties.
Als je het als oudergeleding oneens blijft met het bestuur, dan kun je de kwestie voorleggen aan de geschillencommissie http://www.lgc-lkc.nl/lgc/over_de_lgc/reglement.asp
Je zaak wordt sterker als je ergens kunt vinden dat geschreven staat dat een combinatieklas uitdrukkelijk niet hoort tot het concept van deze Vrije School.
Ik ken die regel niet. Volgens mij zat ik destijds in een combinatieklas.
Groet,
Miriam Lavell

ex-mr

ex-mr

22-04-2009 om 12:00

Lijst

de lijst van sancy is al duidelijk. Wat je verder nog moet weten is of de niet samengevoegde klassen van nu beschreven staan in een schoolplan oid. Zo ja, dan is het een wijziging daarvan en moet de mr instemmen. Als het meer iets is van we deden het altijd wel zo maar dat staat nergens, dan wordt het lastiger denk ik.

Ouders versus mr

Nog even ter aanvulling: Nergens staat dat de oudergeleding van de MR de ouders moet vertegenwoordigen in die zin dat de stem of het advies dat de oudergeleding geeft, overeen moet komen met dat wat de ouders er in meerderheid van vinden.
Sterker nog: die MR hoeft de ouders vaak helemaal niet te raadplegen (soms wel).
Voor de ouders van groep 5 en 6 die die wijziging niet zien zitten, zijn er andere dan MR wegen om zich te laten horen. Wat staat er in de schoolgids? Wat betalen ze aan ouderbijdrage? Is de indruk gewekt dat het betalen van die ouderbijdrage leidt tot die eigen klas waar de leerkracht mee meegroeit?
Kortom: benader het als de aanschaf van een bankstel, de beloftes en verwachtingen die daarmee gewekt zijn en de vraag of dit voornemen daarvan een onevenredige aantasting is.
Dat zou nog wel eens succes kunnen hebben en kunnen leiden tot schadevergoeding: het door de school moeten terugbetalen van (een deel van) de ouderbijdrage die in de afgelopen 5 tot 6 jaar betaald is.
De uitkomst daar weer van kan zomaar een stuk overtuigender zijn dan de schijnvertoning die de MR vaak is.
Groet,
Miriam Lavell

Niet passeren

Maar ook als de MR "slechts" adviesrecht heeft, kan en mag de school bij zo'n beslissing de MR niet passeren.

Dat betekent niet zoveel

Klopt hoor Geerke. Bovendien mag de MR ook altijd ongevraagd advies geven. Punt is dat het schoolbestuur met die adviezen niets hoeft te doen. Ze mogen linea recta naar het ronde archief.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.