Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Iq test kind


ik zou benieuwd zijn naar welke iq test gedaan is, en hoe zijn profiel eruit ziet, wat opvallende observaties zijn en welke adviezen de onderzoeker geeft. Daarnaast zou ik willen weten hoe zijn rapport is, cito's en methodetoetsen. Wat voor gedrag laat hij zien in de klas?  Het is kennelijk een bovengemiddeld slim kind. Waarom vindt juf dat hij moet blijven zitten? Wat maakt dat hij niet in de groep past?

Geen vragen die je persé hier hoeft te beantwoorden maar die je misschien mee kunt nemen. Vraag vooral! Je hebt school doorgaans nog een tijdje nodig!

Ik begrijp er niet zoveel van eerlijk gezegd. kind is met 8 getest en toen is al gezegd dat hij zou moeten blijven zitten in groep 7? Met 10 jaar nog een keer getest en nu moet hij weer of alsnog blijven zitten? Het eerste IQ onderzoek is verlopen en dus niet meer bruikbaar om te gebruiken

Waarom steeds opnieuw onderzoeken? Want dat doe je niet zomaar. Daarbij is een intelligentieonderzoek alleen waardevol als je dat in een breder perspectief kan plaatsen. Niet het cijfertje geeft informatie maar juist de samenhang van elementen in combinatie met het dagelijks functioneren. Daarom krijgt een kind geen intelligentie onderzoek, maar een psychologisch onderzoek. Daarbij hoor je als psycholoog of orthopedagoog uit te gaan van de hulpvraag en dat kan nooit alleen een vraag naar IQ zijn. 

Hoe functioneert je zoon verder? Welk gedrag laat hij zien in de klas? Loopt hij mee in het tempo, zijn er hiaten? presteert hij onder? Is de IB of KC betrokken bij dit verhaal. Wat is de onderbouwing van de school, behalve het eerdere IQ onderzoek (wat nooit een onderbouwing alleen kan zijn)
Het eerste IQ onderzoek is verlopen en dus niet meer bruikbaar om te gebruiken. 

Anoniem71123

Anoniem71123

10-08-2025 om 23:01 Topicstarter

Marit! schreef op 19-02-2025 om 17:34:

ik zou benieuwd zijn naar welke iq test gedaan is, en hoe zijn profiel eruit ziet, wat opvallende observaties zijn en welke adviezen de onderzoeker geeft. Daarnaast zou ik willen weten hoe zijn rapport is, cito's en methodetoetsen. Wat voor gedrag laat hij zien in de klas? Het is kennelijk een bovengemiddeld slim kind. Waarom vindt juf dat hij moet blijven zitten? Wat maakt dat hij niet in de groep past?

Geen vragen die je persé hier hoeft te beantwoorden maar die je misschien mee kunt nemen. Vraag vooral! Je hebt school doorgaans nog een tijdje nodig!

Hai! sorry voor de late reactie, dit was de Wisc-V, Verbaal 144 performaal 136, rapport is erg wisselend van 6-ssen tot 10-en, cito's zijn op niveau , is niet erg open vindt de juf, we zijn naar de IB-er gegaan en gelukkig is alles goed gekomen!

fijn dat het goed gekomen is.  Ik hoop dat school hem op zijn niveau kan uitdagen komend jaar

nou eens! Fijn dat t goed gekomen is. Hopelijk een frisse start dit schooljaar en samen goed kijken wat nodig is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.