dushi1
26-01-2009 om 16:00
Is dit een vorm van dyslexie?
Of kun je geen vorm van dyslexie hebben? Ik ben er niet zo in thuis.
Het volgende is het geval.
Mijn jongste zoon ( groep 6) heeft duidelijk moeite met spelling, altijd al gehad, maar vandaag kwam hij thuis met een woordenlijst waarin hij het merendeel fout had.
Het gaat om de werkwoorden waar een d in zit, en bij de hij/zij vorm.
Dus: Hij kleedt zich aan met dt, of het vliegtuig landt etc...
Alles had hij met een d.
Ik heb dit al duizend keer uitgelegd aan hem, op dat moment snapt hij het, maar blijkbaar vergeet hij het gewoon. Ik begrijp er niets van. Ook de lange klanken doet hij nog regelmatig fout.
Kan iemand mij uitleggen of het bij de leeftijd hoort, of dat het een vorm van dyslexie is, of iets anders??
Ikzelf heb totaal geen moeite met spelling, en daarom probeer ik hem te helpen hiermee, maar het blijft niet hangen bij hem.
Alvast bedankt voor de reacties
Dushi
PS Donderdag krijgen we het rapport, ben erg benieuwd.
reina
26-01-2009 om 16:03
Hier
Hier een intelligente echtgenoot, die verder tamelijk foutloos spelt, maar eeuwig ruzie heeft met die d´s en t´s, ik snap dat niet, maar het is een gegeven.
spellertje
26-01-2009 om 17:34
Dysorthografie
dit is weer een broertje van dyslexie Hier heb je dus moeite met het automatiseren van de spellingregels. Ik heb samen met mijn dochter een schriftje gemaakt waar alle belangrijke spellingregels in staan. Vorig jaar mocht ze die wel gebruiken in de klas nu niet meer.Maar zij maakt ook telkens die "stomme" fouten, hoe vaak ik het al wel niet uitgelegd heb.
dushi1
26-01-2009 om 18:06
Spellertje
wat is hieraan te doen? Zijn hier ook testen voor?
Het lijkt erop dat hij de spellingregels wel begrijpt, maar niet onthoudt en dus niet kan toepassen.
Verder heeft hij een slordig handschrift, maar dat wijt ik aan de gebrekkige schrijfoefeningen in groep 3.
Dushi
Rembrand
26-01-2009 om 19:28
Het heeft een naam!
Ik heb hier al jaren last van ! Hoe vaak het mij ook uitgelegt word ! ( en bij de twee laatste woorden van mijn zin zit ik weer heel hard te denken of ik het wel goed doe ..).
Ik baal daarvan want ik moet voor mijn werk verslagen sturen naar cliënten en dan ga ik vast regelmatig de fout in. Spellingcontrole corrigeert namelijk niet op de d en dt !
M.
Guinevere
26-01-2009 om 20:22
Logisch
Ik vind het altijd reuze knap als iemand die woorden goed schrijft. Ik bedoel, je hóórt die "t" toch ook niet!
Wat mij helpt is de truuk om een ander werkwoord in de plaats te zetten van het woord met de "d" op het einde. Dus ipv "hij wordt geslagen" denk ik even "hij speelt geslagen". En dan hoor je het wel, en is het ook logisch.
Guinevere
26-01-2009 om 20:23
Titel
met logisch bedoel ik dat ik het logisch vind dat iemand zulke fouten maakt, zeker omdat ze onhoorbaar zijn in de gesproken taal.
josephine*
26-01-2009 om 20:31
D/t fouten niet typisch voor dyslecten
D/t fouten zijn geen typische dyslectenfouten, meer slordigheid met taalregels. En voor een kind uit groep 6 is dat geen heel opvallende fout. Dyslecten verwisselen ou en au en e en u, a met aa, e en ee, ze schrijven tant in plaats van tand en vergeten letters in een woord.
De slimmere dyslecten kunnen prima dictée's maken, maar schrijven met aardrijkskunde en geschiedenis de meest vreemde dingen op. Even snel iets schrijven levert ook hele curieuze spelfouten op.
dushi1
26-01-2009 om 21:33
Misschien
maak ik me wel zorgen om niets, en zit elk gemiddeld kind in groep 6 op dit niveau, ik weet het niet.
Maar als ik dan lees wat dysorthografie betekent, dan lijkt het er wel op dat hij dat heeft.
dysorthografie= het leren foutloos schrijven verloopt ernstig verstoord. Het kind slaagt er niet in om spellingregels aan te leren, flexibel toe te passen en te automatiseren.
Of misschien stel ik wel te hoge eisen.
Dushi
dushi1
27-01-2009 om 07:51
Pelle
Ze hebben het volgende behandeld:
werkwoorden in de tegenwoordige tijd.
ik = stam zonder en ( land )
hij/zij - stam plus t ( land+t)
wij = hele werkwoord
en wat de lange klanken betreft, bv wazig schrijft hij gerust nog met 2 a's, waazig.
Ik hoor het met het rapport wel.
Dushi
Ellis
27-01-2009 om 09:39
Vlgs mij
Volgens mij heeft het toepassen van deze regels niet direct met dyslexie te maken. Ik heb mijn 2 kinderen (ook groep 6) geleerd lopen in te vullen, hoor je dan een t dan komt er ook een t achter de d, hoor je geen t, dan eindigt het woord op een d. Bv hij (beantwoorden) de vraag, hij loopT, dus hij beantwoordT of (branden) je een vuurtje, loop- je, dus Brand- je?
Onze dochter (zoals in een bovenstaand draadje in deze rubriek, met de titel ¨wanneer zorgen om spelling?¨ heeft moeite met het automatiseren van spellingregels, maar met de d/dt/t maakt ze weinig fouten.
De school vindt het niet zorgwekkend, erkennen wel dat de spellingregels niet geautomatiseerd zijn, ik vind het wel verontrustend, maar ws. moeten we wachten totdat er meer talen bijkomen, dan zal ze ws. door de mand gaan vallen. Nu weet ze een hoop te camouffleren door haar heldere verstand en foefjes die ze zichzelf heeft aangeleerd.
M Lavell
27-01-2009 om 09:57
Niks aan de hand
Dushi, wat je beschrijft is normaal voor groep 6. (hele hordes hebben in groep 8 nog dergelijke problemen).
Groet,
Miriam Lavell
dushi1
27-01-2009 om 10:43
Miriam
dus het is normaal dat de spellingsregels nog niet geautomatiseerd zijn in groep 6?
dus dysorthografie is volgens jou niet aan de orde?
Mijn oudste had alle spellingregels zo onder de knie,dus daarom maak ik me er wel zorgen om bij de jongste.
Nogmaals, ik hoop dat ik me zorgen om niets maak!
Dushi
M Lavell
27-01-2009 om 10:46
Twijfel..
Dushi, je hebt het over Nederland, toch? Voor Nederland is dat normaal ja. Voor Nederland is het zelfs doodnormaal dat kinderen dit soort fouten nog maken in het vo, ook op het vwo of gymnasium.
Het is trouwens niet verboden om je kind thuis te helpen. Ze mogen het wel kunnen ![]()
Groet,
Miriam Lavell
dushi1
27-01-2009 om 11:57
Thuis helpen
is wat ik al sinds groep 3 doe.
Ook de spellingregels herhaal ik regelmatig, toch blijft het niet hangen!
In groep 4 en 5 kreeg hij woordenlijsten mee die de kinderen dan moesten oefenen, in groep 6 zie ik nooit iets.
Ik ga dat toch even aankaarten met het 10-min.gesprek.
Thanks voor de reacties
Dushi
M Lavell
27-01-2009 om 12:07
Andere leerkracht?
Dushi:"Ook de spellingregels herhaal ik regelmatig, toch blijft het niet hangen!"
Als ze het niet hoeven toepassen op school, dan gaat het het ene oor in, het andere uit. Het helpt trouwens wel, al zul je het resultaat later zien.
Dushi:"In groep 4 en 5 kreeg hij woordenlijsten mee die de kinderen dan moesten oefenen, in groep 6 zie ik nooit iets. "
Was dat bij je andere kind ook zo? Het kan ook aan de leerkracht liggen, of misschien is er een nieuwe methode.
Wat je je kinderen thuis leert is belangrijk, maar maak niet de fout om dat tot norm te maken van wat er op school gebeurt of moet gebeuren. Als kind op school voortdurend het signaal krijgt dat dat allemaal 'helemaal niet hoeft' terwijl jij doet alsof het wel moet, dan verlies jij je geloofwaardigheid thuis.
Ondertussen kun je je kinderen thuis prima dingen bij brengen die op school niet zo hoeven. Ze eten ook niet met mes en vork op school.
Groet,
Miriam Lavell
Manus
27-01-2009 om 23:05
Eens met miriam ; )
Ieder jaar start ik vol goede moed in de eerste klas - geef verschil aan tussen tegenwoordige, verleden en voltooide tijd. Haal 't kofschip of 't fokschaap erbij.
Ieder jaar doe ik exact het zelfde in de tweede klas en in de derde klas en enzovoort....
Dit soort spelfouten kom je zelfs in de bovenbouw van het vwo nog tegen - ook al leg je het 100.000 keer uit en leg je er het hele schooljaar de nadruk op.
Manus
Temet
28-01-2009 om 10:07
En in aanvulling
En ook na de bovenbouw van het VWO... ik moet wel eens dingen nakijken die door beginnende advocaten zijn geschreven en je lacht je soms rot (hoewel: een groter probleem dan zinkende kofschepen is onjuist gebruik van spaties. Maar dat terzijde).
En wat hier op het forum zoal langskomt...
Groeten,
Temet
groene specht
28-01-2009 om 15:36
En zelfs de leerkrachten
In rapporten van neefjes en nichtjes heb ik zulke fouten zien staan bij de opmerkingen. Viel van mijn stoel, hoor!
Ook in verslagen die ouders, met als beroep leerkracht, schrijven die in de Oudercommissie zitten van ons kinderdagverblijf stikt het van de spelfouten, ook d's en t's bij in "het gebeurt" of "het is gebeurd" worden niet goed toegepast.
Ook een keer meegemaakt:
Een juf (uit Utrecht) van groep 4 die niet weet waar de Betuwe ligt.
Ik vind niet dat leerkrachten grote alweters moeten zijn (dat leerkrachten vaak ontzettend betweterig zijn, is al erg genoeg), maar foutloos spellen, hoofdrekenen en de topografie van je eigen land kennen lijkt mij wel van de orde Basiskennis.
reina
28-01-2009 om 19:31
Groene specht (beetje ot)
"maar foutloos spellen, hoofdrekenen en de topografie van je eigen land kennen lijkt mij wel van de orde Basiskennis:"
Dat vind ik ook, helaas denken niet alle Pabo's er ook zo over (al zijn ze verstandiger aan het worden....).