Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

17-03-2009 om 13:17

Is het goed als een leerkracht 6 jaar meegaat van groep 3-8?

Hierboven zegt iemand dat ze het positief vindt dat een juf zes jaar meegaat van gr 3-8 met de klas. Op de school van mijn kinderen mag dat pertinent NIET. Zelfs een leerkracht die maar een half jaar heeft meegedraaid in een klas ivm dat een andere leerkracht wegging mag het jaar erop de klas niet weer.

Hoe is dat bij jullie geregeld? En vinden jullie de ene of de andere manier beter of niet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-03-2009 om 13:25

Soms

Ik heb vroeger zelf in de 4e, 5e en 6e klas dezelfde juf gehad. Dat was een heel aardig mens, juffrouw van de oude stempel, dus dat is me heel goed bevallen. Mijn dochter heeft nu tot het eind van het jaar een (inval-) juf met wie ze helemaal niet overweg kan. Ik heb een keer een nogal snibbige opmerking van deze juf opgevangen (notabene richting mijn kind), dus ik hoop maar dat die juf volgend jaar in groep 6 achterblijft of helemaal van school verdwijnt.

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2009 om 13:58

Niet dezelfde

Zelf zou ik het absoluut niet fijn vinden als de kinderen meerdere jaren (achter elkaar) dezelfde leerkracht zouden krijgen.
Als het nu niet botert tussen kind en leerkracht, dan zit je er maar mooi mee! En ook als het wel goed klikt, dan nog denk ik dat het goed is dat er weer eens een andere leerkracht naar het kind kijkt, en dat het kind daar ook mee om leert te gaan.
Persoonlijk denk ik dus dat het niet wenselijk is.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2009 om 14:00

Hoe het hier gaat

Hoe het hier gaat nog ff: ik weet niet of het 'verboden' is om het jaar erop (gedeeltelijk) dezelfde leerkracht te hebben. Door wisselingen van groep gebeurt het wel eens dat kinderen een leerkracht krijgen die ze langer daarvoor al eens hebben gehad.
Maar in principe dus elk jaar wisselend.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

17-03-2009 om 14:02

Nog ps-je

Per groep dus. Als een kind blijft zitten kan het wel dezelfde leerkracht krijgen. En bij de kleuters is het wel eens gebeurd dat ze de kleuters anders over de groepen hebben verdeeld en dat een aantal kleuters daardoor weer dezelfde leerkracht kreeg.
Jesse

Jvo

Jvo

17-03-2009 om 14:40

Hier

Bij ons op school zit een leerling 3 jaar bij dezelfde leerkracht in de klas (combiklassen) en ik zie alleen maar voordelen!

Mocht het niet klikken (dat is ook al heel vervelend als een juf 'maar' een jaar voor de klas staat) zijn er altijd nog 2 andere klassen waar een kind geplaatst zou kunnen worden. Maar ik heb niet meegemaakt dat dat nodig is geweest (en mijn oudste zit inmiddels alweer bij z'n derde juf )

Ik vind het juist raar dat een juf niet twee keer achter elkaar dezelfde klas mag lesgeven. Waarom is dat? Heeft de school geen vertrouwen in haar kunnen en moet een collega het jaar erna nagaan of ze geen steekjes heeft laten vallen? Is het een onaardig en asociaal mens en kan je de klas dat geen twee jaar aandoen?

Jvo

Bastet

Bastet

17-03-2009 om 15:14

Ha,nou.......

Nou dat ligt er aan.Mijn zoon heeft nu een parel,zo'n fijne man,die had van mij acht jaar meegemogen.....maar hiervoor had ie twee jaar lang een nare vent,dan is een jaar al veel te lang.Dus nee,ik ben er niet voor hoor,als het niet klikt heb je een jarenlang probleem.
Groetjes,Bastet

Jvo

Jvo

17-03-2009 om 15:47

Pelle

Het was cynisch... Maar werkelijk, ik snap niet waarom het niet zou mogen. "Liever niet..." kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar verboden?

En nee, kinderen worden hier niet om de juf van hun vriendjes weggehaald, het is immers nog nooit gebeurd in de 6,5 jaar dat ik rondloop op school. Bovendien: vriendjes zitten hier in alle klassen, want bij elke wisseling van bouw worden de groepen gemixt. De kinderen kennen dus altijd een groot deel van de andere klassen al...

En zoals ik al zei: als het niet klikt met een juf is een jaar ook al te lang (en ja, daar hebben we ervaring mee, en dat ging zelfs maar om een duojuf, die 1 dag in de week voor de klas stond... en elke dag was er weer eentje teveel! Gelukkig is ze na 'n paar maanden geruimd).

Jvo

mirreke

mirreke

17-03-2009 om 16:06

Nou hier (duitsland)

gaat de leerkracht alle basisschooljaren mee. De basisschool duurt hier van de eerste klas (groep 3) tot en met de vierde klas (groep 6), en je houdt alle jaren dezelfde leerkracht. Zowel kind als ouder is dan ook heel afhankelijk van die leerkracht. Ouders durven bv. ook niet te klagen, omdat ze bang zijn dat het kind ervan de dupe is. De leerkracht is ook de enige (er is geen cito oid) die een schooladvies geeft.
Ik vind het geen goed systeem. De leerkracht heeft zo veel te veel macht.
In Nederland zou ik het ook niet willen. Het is puur pech of geluk hebben met zo'n leerkracht.

reina

reina

17-03-2009 om 16:22

Niet

Om diverse redenen zou ik er niet blij mee zijn. Als ik kijk naar de leerkrachten die mijn kinderen hadden had ieder ook zijn eigen dingen waar hij/zij heel enthousiast/goed in was, dat kregen ze per jaar als extraatje mee. Wel heeft mijn zoon bijna 3 jaar zijn kleuterjuf gehad, dat was toen een bewuste keuze (in overleg met ons), hij was erg verlegen en bij haar voelde hij zich op een gegeven moment erg op haar gemak en kreeg hij de kans wat zekerder te worden, dat is ook zo gelopen.

Elisabeth1

Elisabeth1

17-03-2009 om 16:24

Nee hoor

ik vind het belangrijk dat een kind ieder jaar leert omgaan met een andere leerkracht. Dadelijk op de middelbare school is het ieder uur een ander.

Verboden vind ik wat drastisch, maar ik ben blij dat onze school het liever niet doet.

Nee dank u

Toen ik hoorde dat dit systeem op de Vrije School gehanteerd wordt was dat voor mij al genoeg reden om niet voor een VS te zijn (later ging ik me inlezen en toen wilde ik al helemaal niet meer...).

Als je er een treft waar het niet mee botert ben je lelijk de klos. Om nou heel krampachtig te vermijden dat het een keertje voorkomt dat een leerkracht twee jaren opeenvolgend dezelfde groep heeft vind ik ook weer een tikje aan de starre kant trouwens.

Groeten,

Temet

Ligt aan de juf....

hier geen meesters vandaar
Ik zou zeggen dat ligt aan de juf, hier hebben combiklassen dus 2 jaar heb je je juf altijd wel. En er kan nog gewisseld worden door de juffen zodat je ze bv in een hogere groep nog eens krijgt. De juf die er nu staat mag van mij wel mee!
Elk jaar een andere juf, kan voordelen hebben mar als je zoals mijn kind pas los komt na een poos is meerdere jaren vaak wel fijn

Fraz

Fraz

17-03-2009 om 20:01

Bij ons

stamgroep heb je drie jaar dezelfde juf/meester en voor de instructiegroep ieder jaar een ander behalve groep 7/8. Daar hou je twee jaar dezelfde.

Tango

Tango

17-03-2009 om 21:21

Temet

Inderdaad, de vrije school werkt zo. Tangoman heeft vroeger op een vrije school gezeten en had daar gelukkig een prima meester, zijn zus echter heeft het jarenlang met een vreselijke alternatieve leerkracht moeten doen. Genoeg voorbeeld om je kind niet naar de vrije school te doen. 6 jaar dezelfde leerkracht is wel heel lang als het niet klikt tussen kind en leerkracht.

Bij onze kinderen op school (Montessori) wisselen ze iedere 2 tot 3 jaar van leerkracht, helaas ook alleen juffen. Het zijn ook combinatieklassen met altijd de mogelijkheid naar een paralelklas over te stappen als het echt niet klikt. Ik vind het prima op deze manier, maar moet zeggen dat we het tot nu toe ook bijzonder getroffen hebben met de juffen van onze kinderen.
Ze hebben tot nu toe ook altijd 2 juffen in een duobaan gehad en dat bevalt ook goed. Als het met de een wat minder klikt zijn ze altijd weer blij als de ander weer voor de klas staat.

kaatje43

kaatje43

18-03-2009 om 09:26

6 jaar lang, moet er niet aan denken.

Lijkt mij ook niet goed. Oudste heeft in de onderbouw 3 jaar dezelfde juf gehad, kwam toevallig zo uit. Hij was er eerste twee jaar blij mee, maar na het derde jaar vond hij het genoeg geweest. Zij ook trouwens. Zij gaf zelf aan dat het niet goed is om zolang voor dezelfde kinderen te staan. In de bovenbouw had hij ook toevallig 3 jaar dezelfde en deze miste hij in de brugklas nog steeds. Maar dit was ook wel een superjuf. Zo worden er maar weinig meer gemaakt.
Maar 6 jaar, nee bedankt. Ik ken er één waar 1 jaar al te lang was.

Schooladvies en dossiers

Vroeger was het normaal dat de leerkracht en de leerlingen bij elkaar bleven. Het schooladvies is op die gewoonte gebaseerd en het gewicht ervan wordt nog steeds vanuit die gewoonte verklaard: de leerkracht kent het kind het kind al zo lang.... (itt een toetsuitslag).
Er zijn een hoop voordelen aan ieder jaar een nieuwe leerkracht, maar op de een of andere manier gaan scholen daar toch nogal dubbel mee om. Ze willen namelijk ook alles weten van die leerling, alsof ze erbij waren. Daar komen die dikke leerlingdossiers dan weer vandaan.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

18-03-2009 om 14:10

Het voordeel...

Het voordeel is dat deze leerkracht jou kind idd door en door leert kennen, en met de kinderen meegroeit. Natuurlijk zijn er mensen waar je goed en minder goed mee overweg kunt, maar als je 6 jaar op elkaar aangewezen bent moet je er maar wat meer moeite voor doen om met elkaar door een deur te kunnen. Een juf die jou kind als een probleem ziet maar hem volgend jaar toch weer kan "lozen" naar de volgende klas vind ik ook niet echt iets om vrolijk van te worden, en dan zit haar collega met "het probleemkind" en hoe gaat die het dan weer aanpakken... na twee maanden wennen lukt het misschien wel, of niet, en in dat geval is ze er toch na dit schooljaar weer vanaf... nee, laat jantje maar overgaan!
En zo heeft alles zijn voor en nadelen. Op de school van mijn zoontje blijven klas en leraar 6 jaar bij elkaar, en dan krijg je wel een band met elkaar, al hoef je niet met ieder klasgenootje (of de meester) even goede vriendjes te zijn je moet elkaar wel kunnen verdragen.
En ja, dat is een vrije school. Nog even ter geruststelling dat dan een persoon alles over jou kind te zeggen zou hebben; ook hier komen steeds meer duo banen, dan heb je al twee leerkrachten, en er komen vakleerkrachten in de klas voor bepaalde lessen zoals muziek. En bij problemen wordt ook hier een ib-er ingeschakeld die meekijkt.
Voor mijn kinderen is het heerlijk dat ze niet ieder schooljaar weer moeten wennen aan een nieuwe klas en nieuwe leerkracht, en ook mijn man had hier vroeger moeite mee. Maar goed ieder kind is anders, daarom zijn er ook verschillende soorten onderwijs.
groetjes Tess

kaatje43

kaatje43

20-03-2009 om 16:28

Tess, zo krijgt een "probleemgeval" nooit een nieuwe start.

Een andere juf kan weer een heel andere kijk op een kind hebben. En zo'n kind kan op een andere leerkracht heel anders reageren. Wat de een als een probleemgeval zit, ziet de ander als een uitdaging omdat om te buigen. En wat als zo'n kind naar het VO onderwijs gaat? Krijgt hij in het ongunstigste geval 8 verschillende leraren op een dag. Zal hij/zij toch ook aan moeten wennen. Ik zie er absoluut geen voordeel in.

Jvo

Jvo

20-03-2009 om 16:42

Die acht..

..verschillende leraren op een dag, gaan wel jaren mee! Ik heb meerdere docenten gehad die ik jaren achterelkaar heb gehad, meerdere keren per week. Die groeien dus net zo goed met je mee. En ook dan kan het wel eens niet klikken met een docent, en ook dan heb je het er maar mee te doen. Gelukkig hoef je niet de beste vrienden te worden.

Bovendien: een andere juf kan ook een slechtere kijk op een kind hebben. Zeker als een 'probleemkind' er lang over doet om uit z'n schulp te kruipen bij een nieuwe juf.

Ik ben heel blij met het 3-jarensysteem hier op school, en heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand er problemen mee heeft. Ook niet van ouders van probleemkinderen, of bij wie het niet perfect klikt met de juf.

Jvo

T&T

T&T

21-03-2009 om 15:03

Ideaal

Zoals hierboven omschreven; een leerkracht die 3 jaar meegaat zou voor mijn kinderen ideaal zijn. Ze hebben allebei lang tijd nodig om aan mensen te wennen en aan nieuwe situaties, en een schooljaar is nou eenmaal niet zo lang...
Voorbeeld; mijn dochter zat vorig jaar bij een juf die haar prima aanvoelde, ze voelde zich veilig, en het leren ging als een trein. Maar volgende klas is een volgende juf... nu klikt het niet zo vanzelfsprekend, ze gaat niet zo graag meer naar school, de klas is anders, de juf geeft haar duidelijk minder vertrouwen dan de vorige. Dat ligt niet aan de juf overigens, die is prima, en als ze wat langer de tijd zou krijgen zou ze met mijn meiske ook best wat kunnen bereiken. Maar goed, het schooljaar is alweer over de helft, en het zal niet lang duren of het gaat alweer over de overstap naar de volgende klas, waar weer een leerkracht van voren af aan kan beginnen om haar vertrouwen te winnen.
De vergelijking met het VO vind ik wat vergezocht, van een 13-jarige mag je best ander dingen verwachten dan van een 7-jarige. Je hoeft niet alles NU alvast meteen te leren omdat je het later ook moet kunnen, alles op zijn tijd.
Mijn zoon krijgt straks een leraar voor 6 jaar. Natuurlijk is dat spannend, en natuurlijk hoop je dat dat klikt. Maar ik vertrouw erop dat de school goede leerkrachten aanneemt die in principe met ieder kind overweg moeten kunnen. En zoals ik al eerder zei, komen er voor bepaalde vakken andere leerkrachten in de klas, en die beoordelen jou kind ook mee... oke het zijn er geen 8 zoasl in het VO, maar hij krijgt toch zeker met 4 of 5 leraren te maken.
groetjes Tess

Monique D*

Monique D*

21-03-2009 om 23:05

Bij ons op de basisschool

In groep 1/2 kan je twee of drie jaren dezelfde juf(fen, duobanen) krijgen. Maar vanaf groep 3 tot en met groep 6 bestaat de kans dat er elk jaar een andere juf of meester voor de klas staat. Soms kan het gebeuren dat een juf "meeverhuist". Dat is bij mijn kinderen gebeurd. De juf verhuisde van groep 4 naar groep 5 of van groep 5 naar groep 6.
Bij de groepen 7 en 8 bestaat de regel dat de docenten van groepen 7 meeverhuizen naar de groepen 8. Dit doen ze omdat de twee leerjaren op elkaar aansluiten (entreetoets en citotoets) en om de leerlingen te begeleiden naar het VO. En als je net de pech hebt een leerkracht te hebben waarmee het niet zo klikt, dat is niet zo leuk, maar gelukkig zijn dit meestal duobanen (bijvoorbeeld van maandag t/m donderdag 1 leerkracht en op vrijdag de tweede leerkracht, het kan ook zijn dat de tweede leerkracht twee weken voor die klas staat). De twee leerkrachten beoordelen dus het kind, je hebt dus nooit te maken met één leerkracht.

Prulletje

Prulletje

22-03-2009 om 00:30

Tsja

Met de leerkrachten van groep 1/2, 4 en 6 zou ik heel blij zijn geweest zes jaar lang. Met de leerkrachten van de overige groepen niet. Smaken verschillen.

Prulletje

Joop

Joop

24-03-2009 om 14:48

Jvo

Ik weet toevallig uit eerdere postings waar jouw kinderen op school zitten. Het kan heel goed dat jij nooit iets hebt gemerkt, maar problemen zijn er legio geweest. Er zijn veel kinderen van die school gehaald en naar reguliere scholen gedaan, en die kinderen bleken daar op te bloeien. Persoonlijk denk ik dat de schade extra groot was omdat ontoereikend onderwijs door een bepaald jufkoppel drie jaar lang kon voortduren zonder dat daar eens een second opinion op kwam. Het gaat nu in ieder geval weer heel goed met de kinderen, maar veel ouders en kinderen hebben een lastige tijd doorgemaakt door die overstap. Het was jammer dat dat nodig was. Overigens heb ik ook gehoord van een kind dat overstapte naar een andere juf, met knallende ruzie tussen juffen en ouders overigens. Zo zie je maar, je eigen werkelijkheid is niet per se die van anderen.

Het andere uiterste

Bij mijn kinderen op school hanteren ze een heel ander principe. Hier heeft iedere groep een 2 leerkrachten, die samen de groep draaien. Beiden hebben ze vaste dagen op de groep, meestal in de verhouding 2 dagen / 3 dagen, maar soms ook 4 dagen / 1 dag. Het argument is dat 2 meer zien dan 1 en dat het prettig is om vanuit meerdere perspectieven naar een kind te kijken. Ik vind het zelf een heel fijn systeem. Je merkt dat er tussen de leerkrachten onderling veel overleg is en vooroordelen over kinderen krijgen minder kans.

Er wordt hier nu wel geprobeerd om 1 duo 2 jaar bij dezelfde groep te houden. In de combi-klassen gebeurt dat al heel lang (groep 3/4 houdt 2 jaar dezelfde leerkrachten), maar ook voor de ongemengde groepen willen ze dit nu gaan doen. Positief, hoewel ik zeker leerkrachten ken waarbij ik mijn kind liever niet in de klas heb. Die werken dan echter weer samen met een andere leerkracht, waardoor het leed beter te overzien is...

Groetjes,
Mamamjan

Jvo

Jvo

24-03-2009 om 18:32

Mijn waarheid

beperkt zich natuurlijk tot de klassen/bouw waar mijn kinderen zitten, de tijd dat ze daar zitten en de verhalen die ik in de wandelgangen tegenkom. Ik ken dus ook geen juffenduo dat drie jaar voor dezelfde klas heeft gestaan, behalve bij de kleuters (maar ik heb niet het idee dat je daarop doelt)... dus voor mij is het gissen om wie het gaat.

Ik weet natuurlijk wel van kinderen die van school zijn gegaan en op een andere school zijn 'opgebloeid', maar dat staat los van deze discussie (is meer een Montessori/regulier verhaal), en die zaten bovendien verdeeld over de verschillende groepen.

Ruzies tussen ouders en leraren heb ik niet meegemaakt, niet van gehoord, ook niet van iemand uit het team waar ik ook privé mee omga.

Misschien ben ik wel doof voor dit soort verhalen, of worden ze in de wandelgangen steeds een stukje erger gemaakt... Het verandert mijn mening over 3 jaar dezelfde docent niet. Omdat -zoals ik eerder al aangaf- dit soort problemen (ruzie, kinderen die niet uit de verf komen, etc) altijd kunnen ontstaan, ook als juf(fen) maar 1 jaar voor de klas staan.

Ken jij de school als ouder of op een andere manier?

Jvo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.