Hillary
25-08-2010 om 08:57
Ja, hij is vertrokken met zijn rugzak
Eindelijk vandaag de eerste echte schooldag in de brugklas. Boeken zijn gehaald, introductiedag gehad. Maar vanochtend was het echt, was toch even slikken hoor toen ik hem zo uitzwaaide (en ik geen foto mocht maken) met zijn megazware rugzak. We waren gister geloof ik ruim een uur bezig met zijn tas in pakken, alle vakken doorlopen en kijken wat erbij hoort. Daarna natuurlijk de juiste kleding klaarleggen. Hij had geluk want zijn vader is in het buitenland dus hij mocht heerlijk op papa's plek slapen vannacht, niet echt cool, maar wel lekker veilig en op school zien ze dat toch niet. Vraag me af wie het spannender vindt hij of ik. Hij heeft geluk, ze zijn zeker met 20 kinderen van zijn oude school (wel verdeeld over 2 brugklassen), dat is toch een flinke groep als dat zo aan komt fietsen. Hoe vergaat het de andere brugpiepers (en de ouders)?
Mere
25-08-2010 om 09:58
Hier ook
Het is goed, hij is eraan toe.
Hij wordt "kregel" als ik hem te dicht op zijn huid zit dus ik probeer het los te laten en het hem zelf te laten regelen. Hij vind het allemaal spannend want zijn humeur is af en toe beneden peil.
Pennetje
25-08-2010 om 11:55
Hier een vrolijke brugpieper
Dochter is deze week ook begonnen. Gisteren introductie, vandaag met een megazware rugzak voor het 'echie'. Gelukkig is tot nu toe alles 'cool' en 'chill'. Ze heeft al een nieuwe BFF (beetje sneu voor die van de basisschool, maar die ging naar een andere school), ik vind alleen dat die meiden ontzettend aan elkaar klitten (nu al, na twee dagen!) Ik kijk het nog maar even aan, want ik snap best dat het spannend is en dat het dan fijn is als je iemand hebt die het net zo spannend vindt. Maar vanochtend hadden ze al matchende outfits afgesproken... zucht.
Voorlopig is dochter in ieder geval helemaal happy. Wel moe 's avonds, maar dat hoort er ook bij.
anna van noniemen
25-08-2010 om 13:46
Hier ook
en de stap was best groot, zoon komt van cluster4, beschermd, en gaat nu naar regulier voortgezet, weliswaar ook nog enigszins beschermd, maar toch op een reguliere school. Hij brak bijna af met zijn rugzak om, maar het is zo heerlijk dat hij na jaren met de taxi nu gewoon LOPEND naar school kan....en moeders moest toch even slikken...
albana
25-08-2010 om 14:13
Oepsie
wat ben ik streng in vergelijking met jullie. Hier is de regel vanaf v.o. ga je zelf opstaan en brood smeren en naar school. Dit ook om de wisselende schooltijden en omdat wij beiden werken. Dus niks uitzwaaien...maar gewoon zelf gaan.Gisteren de eerste 'echte' dag. En ik heb haar de avond ervoor al laten inpakken, zelf. En zowaar ze had alles bij zich....
Dochter vondt zelf ook al dat er een boel kinderachtige kinderen in haar klas zaten...die hadden hun moeder de boeken laten kaften. Nou daar begin ik echt niet aan. Ik doe het voor en help zo nodig...maar als je 12 bent kan je dat echt wel zelf hoor.
Maar blijkbaar ben ik zo anders...en vindt ik dat ze zelfstandiger moeten zijn dan de meeste moeders.
Maar afijn, 't gaat d'r prima af. Vandaag 2de dag en tot nu toe ging het goed...ze kwam alleen even thuis omdat ze naar gym moest en de gymtas nog moest ophalen...maar dat was ingepland.
Vrolijk is ze ook....ze vindt het hardstikke leuk!
groeten albana
Melleke75
25-08-2010 om 14:21
Morgen boeken halen.
Mijn brugpieper moet morgen om half 9 boeken halen. Ik hoop dat ze het meekrijgt. Ze mag mijn fiets een keer mee (fietstassen) en dr schooltas. Ze gaan met zn 6en dus ze helpen elkaar wel denk ik. Morgenmiddag gaan we samen boeken kaften. Tenminste...ik doe het voor en zij mag het dan zelf proberen. Dinsdag en woensdag introductie en dan vanaf donderdag voor het echie, spannend. Ik ebn ook van het zelf laten doen hoor. Nu is ze al erg zelfstandig, dus het zal wel lukken.
Kregen jullie kids de boeken een beetje makkelijk mee? Ik heb echt geen idee hoeveel ze meekrijgt (TL/Havo). Het wordt ook nog eens prutweer. Gelukkig hoeft ze niet zo ver. 5 minuten fietsen maar.
Hillary
25-08-2010 om 15:44
Twee linkerhanden
Mijn idee was ook met het kaften, 1x voordoen en dan zelf haha, had buiten de 2 linkerhanden van zoon gerekend. Het eerste boek snapte ik er zelf niks meer van, dus daar ging het voordoen. Nou na drie boeken had ik de slag weer te pakken, maar zoonlief was nog steeds bezig met de bijbehorende etiketten schrijven en plakbandjes in de hoeken plakken bij die eerste drie boeken dat ik maar ben doorgegaan, anders was het nachtwerk geworden vrees ik. Overigens weet ik zeker dat hij denkt dat hij het grootste deel van het werk heeft gedaan en zo voelt het voor hem waarschijnlijk ook. Tas inpakken deed hij wel zelf hoor, maar ik zat erbij en las voor van de boekenlijst welk boek bij welk vak hoorde en wat voor materialen daar verder bij hoorden en hij zocht het bij elkaar. Maar ja alleen al de verpakking van zijn passer openen was hij geloof ik een kwartier mee bezig. Al met al heb ik een kleine anderhalf uur met jeukende handen gezeten, maar toen was die tas dan gepakt, hoop dat het vanavond wat sneller gaat. Dat zal bij dochter volgend jaar toch allemaal wat makkelijker gaan schat ik in. Zoon kan redelijk leren, is behoorlijk goed in sport, maar hij is zo ontzettend onhandig met zijn handen.
Wat betreft de hoeveelheid boeken, die kreeg zoon allemaal in de rugtas, maar die is wel vrij ruim. Ik had er zo'n AH boodschappentas bij gegeven voor als het niet paste, die kon hij dan nog onder de snelbinder doen. Geen idee hoe het mee is gekomen op de fiets, wij waren de hele dag weg ivm een crematie, maar goed hij was thuis en de boeken ook. Hij had toen nog wel met een vriendje een poging ondernomen om gelijk te gaan kaften maar dat werd niks.
Mere
25-08-2010 om 17:00
Viel mee met de boeken
Mijn zoon wilde geen fietstassen mee met boeken halen (niet cool) en vond het allemaal prima te doen. Het paste in zijn ruime rugzak. Ik vond de hoeveelheid boeken zelf ook wel meevallen (TL/HAVO).
Tirza G.
25-08-2010 om 18:27
Oudere kinderen
Zegt niet altijd wat. Dochter ging, met oudklasgenootjes, naar de VOschool hier om de hoek. Zoon ging, moederziel alleen, naar een school een uur verderop met de bus. Die school had-ie pas 1 keer van binnen gezien, dus hij had niet veel aan zus. Vwb het kaften dan weer wel: dat besteedt hij al jaren, tegen betaling, uit aan zus.
En Pelle: je kómt vrijwel nooit meer op een VOschool als ouder of brusje. Misschien eens per jaar eens een keer in de aula bij een uitvoering ofzo. Het is zéker geen bekend terrein, zoals een basisschool. Ik kom er zelf een aantal keren per jaar en zoek me nog altijd kleurenblind naar de lokalen enzo.
Tirza
Jujube
25-08-2010 om 22:53
Gaat goed
Dochter heeft nu 2 introductiedagen achter de kiezen en morgen beginnen de lessen. Ze vindt het leuk. Er komen allerlei namen voorbij van klasgenoten die ze leuk vindt en ze zit bij één van haar beste vriendinnen in de klas, waar ze ook samen mee fietst.
Morgen schoolfoto, dus ze heeft vanmiddag haar lok nog even blauw geverfd. "Anders kan ik toch niet op de foto, dat begrijp je toch wel, mam!" Tuurlijk schat.
Groet,
Jujube
Hillary
26-08-2010 om 09:12
Herkenning
Eerst was hij niet zo spraakzaam toen hij thuis kwam, moest echt even bijkomen. Maar na de voetbaltraining kwamen de verhalen los en die waren toch wel heel herkenbaar uit mijn eigen brugklastijd. Zo vertelde hij dat er echt hele grote "kinderen" rondliepen van 6 VWO enzo, daar leek hij behoorlijk van onder de indruk. En als de bel ging na de pauze dan ging iedereen tegelijk dezelfde kant op en was het een mensenmassa, "je moet dan gewoon duwen mama". Ach zoon redt zich daar wel in, die is groot, sterk en sportief, maar kreeg gelijk visioenen van zijn kleine zusje volgend jaar in die massa, die is toch zeker 20 cm kleiner dan hij en nog 11 als ze naar de brugklas moet.
klaproos
26-08-2010 om 10:32
Boeken halen, even tussendoor
Haha, dochter gaat naar universiteit en wordt in de brief verzocht een tweede persoon mee te brengen omdat je in je eentje de boeken (1550 euro... griebels!) niet kunt dragen. Een trolley wordt aanbevolen.
Alles gaat op alfabet en dochter is 's middags aan de beurt. Staat er ook nog leuk bij 'op is op'.
Aangezien alle andere gezinsleden die middag (!) werken, staat op de planning dat moeder met dochter (19!) boeken gaat halen.
MarleenTY
26-08-2010 om 11:19
Gisteren eerste dag gehad....
Mijn jongste is gisteren ook voor het echie gegaan. Gelukkig had hij een korte dag met 2 echte vakken, de andere vakken waren Beeldende Vorming en nog iets waar ze stencils voor kregen. De tas woog maar 4 kg had hij gewogen. Hij heeft lekker mijn fiets meegenomen, zonder lastige middenstang en fietstassen waar hij de tas gewoon inpropte. Hoezo zou ik voor ... staan?!
En het kaften, ach we zijn gezwichten voor elastisch kaftpapier en ze waren voor 15 boeken in 1o minuten klaar. Vriendjes vonden het zo makkelijk kaften dat ze het volgend jaar ook zo willen doen. En het mooie: volgend jaar kan je het gewoon weer opnieuw gebruiken!
Om kwart voor 7 gaat hun wekker, die van ons een kwartiertje later (het blijft je warme bedje he) en als wij beneden komen hebben zij de tafel al gedekt, eigen brood gesmeerd en de buiten-dieren eten gegeven. Om 8 uur springen ze op de fiets en begint hun schooldag. Heerlijk geregeld nu en een heel andere levensfase weer.
Ben wel benieuwd hoe de jongste het 2-talig gymnasium gaat ervaring. Hij weet dat het 1e half jaar lastig is, maar dat er licht aan het eind van de tunnel is. Daar stelt hij zich dan maar op in, maar ik ben benieuwd of hij er over een paar weken nog zo over denkt...
albana
26-08-2010 om 17:03
Gelukkig
Pfff ben er al blij van dat ik niet de enige ben. Als ik al die zorgzame moederverhalen lees voel ik me zo'n ontaarde moeder.
En ja, natuurlijk smeert ze al jaren zelf...maar dat is meestal aan een gedekte tafel en niet zo alvast voor het overblijven. Op de basisschool bleef ze maar 1 keer over. Omdat wij onregelmatig werken konden we het bijna altijd wel zo draaien dat 1 van ons thuis was om 12.00 uur. En in groep 8 bleef ze helemaal niet meer over...ging ze alleen naar huis (en ja smeerde dan ook zelf).
Maar helpen met tas inpakken enzo komt niet eens in me op. Zij snapt die afkortingen die in zo'n rooster staan beter dan ik....
En ik geloof niet dat je veel profijt hebt van een oudere zus m.b.t. v.o.. Volgens mij is jongste 2 keer op zus d'r school geweest...en 1 keer was nog een open dan voor de basisscholen ook. Die andere was de examenuitreiking.
Wat wel voordeel is...Nu ze allerlei leraren 'kent'kan ze even info vragen aan zus...of ze streng zijn en wat je vooral niet of wel moet doen etc.
Dat is het enige voordeel volgens mij.
Maar mijn kinderen zijn uberhaupt niet van die zenuwpezen en zien er weinig spannends aan zo'n nieuwe school. Die vinden het gewoon 'gewoon' .....
Niks spannends aan....Iedereen moet toch een keer niet dan?
Net als ik ben ik bang. Ik kan me er ook vantevoren niet veel drukte om maken. 'We zien wel'... en 'komt goed'is ons motto.
groeten albana
albana
26-08-2010 om 17:12
Pelle
ja echt alleen...want we waren toevallig niet thuis. En tot nu toe ruilde ik vroege diensten om naar de weekenden. Maar in het weekend om 7.00 uur beginnen is niet echt mijn hobby. Dus nu doe ik dat niet meer en ja dan ben ik gemiddeld 1 of 2 of 3 keer per week dus niet thuis.
En nee er is niks mis mee...het verbaasd me alleen omdat ik het zo anders vindt...of zie of hoe je het zegt.
En ik denk dat dochter ook denkt dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat je zulke dingen vanaf een bepaalde leeftijd zelf doet en daarom die andere kinderen dus kinderachtig vindt.....
Dat lijkt me een logisch gevolg.
En nee strak kaften lukt haar ook nog niet. Maar maakt dat uit?
En ik geloof niet dat er verschil is met oudste of jongste.
Oudste ging precies zo...die is eigenlijk nog zelfstandiger altijd als jongste (ook eerder) dus wat dat betreft is jongste juist wat minder in zulke dingen.Dus in onze ogen aan de 'late kant'qua zelfstandigheid en dan lees ik hier héél andere meningen. Snappie?
groeten albana
Puinhoop
30-08-2010 om 09:30
En zelf fietsen, gaat dat goed?
Ik zag heel veel commentaar op de boeken (ik voel het zelf nog, zo'n grote leren tas onder mijn arm...) maar wat ik me afvroeg: gaan al jullie kinderen vanaf dag één alleen op de fiets naar school?
Wij wonen bv. dicht bij de basisschool en daar kunnen ze heen lopen, maar de dichtstbijzijnde VO zit buiten de wijk, dat betekent een drukke rondweg oversteken. Zoon is nu 10 en mag alleen binnen de grenzen van de wijk vrij rondfietsen. Voorlopig zie ik hem ook niet zelfstandig erbuiten fietsen, duzzz....denk ik dat ik in de brigklas minstens achter hem aan blijf rijden tot ik zeker weet dat hij overal goed oplet ![]()
Bastet
30-08-2010 om 09:40
Nee peenvogel
Je gaat nu gewoon alvast met hem wat vaker buiten de wijk fietsen.Je legt hem uit waar hij op moet letten,etcetc.Als einde groep 8 nadert,en je weet welke school het wordt,zoek je zelf de veiligste route,en in de zomervakantie fiets je die samen een paar keer.En dan begint het loslaten,echt,je kunt het!
)
Bastet
Mach
30-08-2010 om 22:12
Nou
in de brugklas wil hij vast echt niet dat je achter hem aan fietst! En hij kan het ook vast.
Hier moeten ze 13 km op de fiets, vanaf de kennnismakingsmiddag voor brugklassers in groep 8 gaat mijn dochter alleen ( met anderen uit het dorp).
Ik zag ook best wat bomen en beren maar echt ze kunnen het als ze naar de brugklas gaan.
Hillary
31-08-2010 om 09:42
Makkelijk
Zoon heeft het erg makkelijk, school is 13 minuten fietsen, sportvelden etc. liggen daar ook, dus hij kende de route wel en had die al vaker gefietst. Even de route fietsen met kind voor de school begon was er dan ook niet bij, tot teleurstelling van zijn vader. Buiten dat zijn ze ook nog met een hele grote groep (ca. 20) van zijn oude school, niet allemaal in dezelfde klas uiteraard.
Wilma
06-09-2010 om 15:54
Hier in 't zuiden is de school nu ook begonnen
En zoon is nu naar de introductiemiddag van de middelbare school. Samen met twee vrienden van de basisschool. Moeten ook meteen de gymkleren passen en betalen, dan worden die besteld ("Niet te klein nemen, hoor, dan moeten we meteen weer nieuwe kopen").
Morgen begint hier het 'echte' werk, spannend, maar eerlijk gezegd valt ik mezelf honderd procent mee, 'k had niet eens de neiging om met 'm mee te lopen naar school
.
Hoe bevalt 't de brugpiepers hier? Die dus al een week of wat bezig zijn. Hebben die hun draai al wat gevonden?? 'k Ben erg benieuwd.
Groetjes,
Wilma
Wilma
06-09-2010 om 16:05
En even reagerend na het teruglezen van jullie berichtjes
De boeken heb ik gekaft, ik vind het leuk werk (ben een van de weinigen denk ik) en hij doet een (flink) klusje voor mij komend weekend.
Ver fietsen hoeft ie gelukkig niet, de school is hier om de hoek, twee minuten lopen.
Boeken hebben we gehaald, eerst ging hij alleen en later kwam ie teruggestormd dat ik meemoest. Ik dus erheen gelopen, bleek dat ik helemáál niet mee had gehoeven, maar dat een oudklasgenootje zwáár had overdreven dat het "veel te zwaar is om in je eentje te dragen". Ach ja ... Ik zag wel dat er héél veel kinderen met vader of moeder waren en veel zelfs met allebei.
Doen ze bij jullie ook introductiedingen? Kamp of teambuildingsactiviteiten ofzo? Hier nu vrijdag de hele dag, vlotten bouwen en weet ik wat. Daar verheugt zoon zich al een lange tijd op.
Op zich is ie wel aan de middelbare toe, maar een rasechte puber is ie (gelukkig) nog niet, hij is dan ook nu nog elf, dus 't gaat allemaal vast strakjes snel genoeg.
Groetjes,
Wilma
Melleke75
06-09-2010 om 17:19
Hier nu een week gehad.
Mijn dochter is vorige week begonnen en het verbaast me hoe snel het went. De eerste 2 dagen waren introductiedagen en daarna begonnen de lessen. De eerste lesdag viel ze zowat om met dr zware tas, maar met haar klasgenootjes had ze al snel het gemak van de kluisjes ontdekt, dus nu wel een zware tas, maar daar wordt op school direct een hoop van in het kluisje gestopt. Ze maakt iedere dag het op die dag opgekregen huiswerk en leert ook wat ze moet leren. Dat scheelt weer met het proefwerk. Ze heeft dagen tot kwart voor 3 en half 4 en vrijdag een vroegertje, maar dan blijft een groot deel van de klas hangen met een soepie omdat een hoop kinderen ver moeten fietsen en dan eerst even willen eten voor ze op de fiets stappen. Zij hoeft maar 5 minuutjes te fietsen, maar wil vrijdag toch ook wel graag een soepie
. Tot nu toe valt het me allemaal mee, hopelijk blijft het zo
.
Hillary
06-09-2010 om 17:58
Week 3
Hier al weer week drie en al de eerste roosterwisseling achter de rug, die kwam op zondag op internet te staan, helaas daar gaat zijn gunstige rooster van alle dagen vroeg thuis. Moest hem toch gisteravond even helpen want toen was het lichte paniek, omdat bleek dat hij vakken van vrijdag vandaag al gelijk weer had. Volgens mij hoef je dan het huiswerk niet gedaan te hebben, maar dat wil er bij zoon niet in, maar even met hem gekeken dus wat hij nog moest doen en hem dat laten maken, hij hoort vanzelf van de mentor dat ik gelijk heb ga ik vanuit. Hij moest ook gelijk het huiswerk voor dinsdag maken, want in plaats van maandagmiddag vrij moest hij nu tot kwart over 4 en vanavond voetbaltraining.
Gelijk geleerd dat ik hem niet mee moet laten gymmen als hij geblesseerd is. Vorige week had hij niet mee gedaan, maar deze week had ik een briefje meegegeven dat hij wel wat mee kon doen, maar niet alles. Ze gingen speerwerpen vanuit stand, dus dat kon wel zolang hij maar niet hoefde te rennen. Uiteraard geeft zoon die een sportfanaat is het briefje niet aan de gymdocent en doet gewoon voluit mee. En dat terwijl hij vanavond olv een fysiotherapeut een aparte voetbaltraining zou krijgen. Nou die zal blij zijn. Volgende keer dus maar weer een totaalverbod op gym.
Starry Night
06-09-2010 om 18:24
Sterkte dames
Vorig jaar had ik een verse brugpieper: ik leef met jullie mee![]()
Bastet
06-09-2010 om 18:45
Wilma
Ja,hier een driedaags kamp,want mijn brugpieper is weer brugpieper..
)
En dat vind ik heel jammer,dat blijven zitten,maar hij heeft nu in een andere brugklas wel een erg leuke vriend opgeduikeld,dus nou ja,dat is dan toch wel heel leuk.
Tirza G.
06-09-2010 om 20:03
Hillary
Dream on, over dat huiswerk. Misschien dat een bruggie er nog mee weg komt, maar dat duurt niet lang meer. Huiswerk Moet Altijd Af Zijn. Al staat er 's avonds om 23 uur pas een roosterwijziging op internet. Dan had Je Het Al Af Kunnen Hebben.
Zoon (5e) is vandaag zijn rooster wezen halen. Nou, 't kon minder.
Tirza
Annet
06-09-2010 om 20:06
Hillary
Waarom zou je op maandag het huiswerk niet af hoeven hebben dat op vrijdag wordt opgegeven?
Dan heb je nog geluk. Er is ook huiswerk dat een dag van tevoren wordt opgegeven, bijvoorbeeld op maandag opgegeven voor de dinsdag.
Misschien werkt het bij jullie anders, maar jouw verwachtingen lijken me erg hoog.
Tirza G.
06-09-2010 om 20:08
Annet ik begreep het anders
Ik begreep dat pas zondag ná de roosterwijziging bekend was dat die vakken ineens maandag al weer terug zouden komen. School redeneert (in mijn ervaring, en dus ook in de jouwe
)) je hebt je huiswerk al vanaf vrijdag op, je hád het dus af kunnen hebben.
Tirza
Annet
06-09-2010 om 20:43
Ok, ik snap het
Als het rooster tijdens het weekend wijzigt, heeft kind een wereldsmoes! Daar kan geen betere reden tegenop.
Als kind zou ik dan vooral niets doen, ook al zie je het op tijd
))
Wel jammer dat de stof uiteindelijk wel beheerst moet worden....
Hillary
07-09-2010 om 08:45
Nou we zullen wel zien waar het schip strandt. Tnt doet hij ook steeds zijn huiswerk gelijk als hij het binnen heeft, maar ja het weekend was aardig druk en hij zag dus om half 9 's avonds pas die roosterwijziging. Uiteindelijk was hij om 10 over 9 klaar hoor met dat huiswerk, dus op papier leek het meer dan het was.
Wilma
07-09-2010 om 14:43
Hij is thuis
En is op de bank geplofd voor een of ander teeveeprogramma. Héél kort wat gezegd over school, 't ging wel allemaal, niet súperleuk, gym wel uiteraard.
Vanmorgen ging ie (ruim op tijd
weg met niet eens een héél zware rugtas. Gisteravond met z'n vader alle boeken en schriften enzo uitgezocht die mee moesten. Na een paar dagen zal ie dat wel alleen doen, lijkt me.
De kop is eraf ...
Groetjes,
Wilma