mamamic
13-02-2009 om 10:31
Jan? Tips in discussie zittenblijven verlegen kind
Hallo allemaal, en hopelijk ook Jan,
Wat ik al vreesde gaat gebeuren. Juf start de discussie over mogelijk zittenblijven van onze zomerkleuter.
Komende week hebben we een gesprek omdat ze met ons wil praten over het gedrag van zoon.
Ik ben het archief in gedoken en vond het draadje van Jan uit 2005. Ik heb nog niet alles gelezen (daar kan ik nog wel een paar avonden mee toe). Heb al wel begrepen dat dit bij Jan uiteindelijk goed heeft uitgepakt.
Ook wij hebben een verlegen kind. En een treffende overeenkomst vind ik dat hij vooral naar juf verlegen is. Dwz hij speelt leuk met vriendjes, ook op school. Hij is weerbaar en komt heus wel voor zichzelf op. Kijkt graag de kat uit de boom en staat niet graag in de volle belangstelling. In de kring houdt hij zijn mond dicht. En hij houdt zich als het ff kan afzijdig voor juf. Thuis is het een ondernemend kind. Thuis hoor ik alle liedjes en versjes die hij bij juf niet laat horen.
We weten nog niet waar juf mee gaat komen. Ik verwacht dat het vooral over dit 'verlegen' gedrag zal gaan. Dit kwam nl. op het 1e 10 min gesprek aan de orde. We willen eerst aanhoren waar juf mee komt. We (want papamic is er ook bij) denken nu na over onze houding in het gesprek.
Ik wil de deskundigheid van juf oprecht niet ter discussie stellen. We zouden kunnen uitleggen waarom zoon moeite heeft met 'praten'. Maar ik heb dan wel het gevoel dat we dan ms het accent gaan leggen dat en wat er mis is met zoon. Hij is idd verlegen en het is ook een logopedie kind. Maar dan leggen we het probleem vooral bij ons neer, gaan we dus al in de verdediging.
Ik heb het gevoel dat hij best mee kan komen en het verder een gemiddeld jongetje is.
Graag jullie tips over do's en don'ts voor het gesprek.
Guinevere
13-02-2009 om 12:38
Ah, kleuterverlengen
Je kind is verlegen, dit kan niet worden opgelost door 'm langer bij de kleuters te laten. Over 10 jaar is hij vermoedelijk nóg verlegen. Dit is zijn karakter en dat is prima. Dus een hééle slechte reden om te verlengen.
Verder: wat doet de school? Is er een concreet probleem geconstateerd en wat gaan ze er aan doen? Gemiddelde kinderen horen zéker niet te blijven zitten. Zit ie trouwens in groep 1 of 2?
Stelle
13-02-2009 om 14:33
Verdediging niet nodig
Hm, als die verlegenheid de enige reden is om hem te laten kleuterverlengen, lijkt me dat niet echt overtuigend en ik denk dat je dat gewoon zo tegen juf kunt zeggen. Moeten alle kinderen dan maar assertief, superrrspontaan en tralala zijn? Wat een onzin. Sommige mensen houden er ook als volwassene nog niet van in de belngstelling te staan (waarvan akte
, geeft niks, valt prima mee te leven.
Dus vooral niet in de verdediging gaan, laat zij maar uitleggen wat z denkt dat er te winnen valt met een extra jaar kleuterschool.
Gerry
13-02-2009 om 16:25
Steviger
Wat er te winnen is met een extra jaar kleuteren? Daar worden ze toch steviger van? Dat weet toch iedereen?
Volgens mij is dat het argument dat je zowieso te horen gaat krijgen. Ik heb helaas geen zinnig antwoord hierop (vind het volkomen onzin, maar kan het niet jufvriendelijk onderbouwen) maar hopelijk anderen wel.
mamamic
14-02-2009 om 11:39
Zit in karakter en argumenten tegen stevig?
Is karaktertrek, dit hebben we in het 1e 10 min gesprek ook al aangegeven, werd toen zelfs beaamd door juf. Hij zit in groep 2. Hij heeft blijkbaar de cito redelijk gemaakt. Wat dat dan is horen we ook in het gesprek komende week.
En ik denk ook, stel nou dat er echt wat aan de hand zou zijn (wat ik dus NIET denk!!). Het lijkt me dat zelfs bij zoiets als autisme hij beter naar groep 3 zou kunnen. Als er echt een probleem is, dan wordt dat dan, in gr 3, wel goed duidelijk. Het kan dan niet meer worden verklaard door kleutergedrag.
Wat dat dan ook moge zijn, kleutergedrag. Want inderdaad, wat bedoelen ze met steviger worden door extra kleuteren en hoe kun je dat ontkrachten, zonder in een pedagogische discussie met juf te verzanden?
mamamic
14-02-2009 om 11:50
Hoe houden we het gesprek prettig?
Wat ik niet wil gaan zeggen is dat voorbeeld (autisme in groep 3)van zonet. Want een kind met een deukje, rugzakje of zoiets is natuurljk veel lastiger in groep 3. Vraagt meer aandacht van de groep 3 juf en is dan weer een argument voor de groep 2 juf om zittenblijven te propageren. Ik hoor het al aankomen: dan gaat hij het wel heel zwaar krijgen in groep 3.
En nog eentje die ik voel aankomen: hij moet ook leren dat hij ook dingen of werkjes moet doen die hij niet leuk vindt. Zoals: meedoen aan kringesprekken. Hij heeft wel zitvlees en kan zich best lange tijd op iets concentreren. Juf gaf in het 10 min gesprek aan dat hij vaak als laatste wacht met het doen van verplichte werkjes. Nou, dat weten we dan alvast. Dit is een kind dat op de middelbare school pas de dag vantevoren zijn proefwerk gaat leren. Haha, dat hebben er wel meer misschien wordt ie toch nog wel minister president. O nee, natuurlijk niet want dan moet je het publiek toespreken.
Kortom, ik wil me voorbereiden op argumenten van juf. Wat kan ik hier tegeninbrengen zonder dat het een vervelend gesprek gaat worden?
Guinevere
14-02-2009 om 12:10
Argumenten
Je kunt aangeven dat ie héél erg toe is aan lezen en schrijven en rekenen, en dat hij dat ook wíl leren.
En meedoen aan kringgesprekken is een slecht argument: mijn groep-3-er heeft naar eigen zeggen het hele jaar nog NIETS gezegd in de kring. En hij is beslist niet de enige van zijn klas. Hardstikke goed dat ie zitvlees heeft en zich kan concentreren, dat komt goed van pas in groep 3. En steviger worden kan hij óók in groep 3. Het kan m.i. juist averechts werken voor het zelfvertrouwen van een kind om het te laten zitten. "De anderen mogen wel naar groep 3 en ik niet!".
Je kunt ook zeggen dat jullie erop staan dat hij doorgaat. Wij hebben zomerzoon óók doorgeduwd (tegen de wens van de juf van groep 2 in). Als het echt leertechnisch niet gaat, zijn er tenslotte nog 6 jaar over om een keer te doubleren. En het blijkt nu trouwens best aardig te gaan in groep 3 met onze zoon, in elk geval komen alle sociaal-emotionele zaken die ze hadden voorzien helemaal niet meer naar voren.
Guinevere
14-02-2009 om 12:14
Nog iets
Kinderen met een "deukje" kunnen ook prima naar groep 3 hoor! Want deze kinderen zullen in élke groep extra aandacht van de leerkracht vergen. Dat is geen reden voor doubleren. Straks zitten alle gedeukte kinderen met 11 jaar nog in groep 2!
Nog speels zijn (komen ze op scholen ook vaak mee) is ook al zo'n duf argument. Want alle kinderen in groep 3 zijn nog speels, geweldig toch! En daar is ook ruimte voor in die groep.
T&T
14-02-2009 om 13:50
Beren op de weg
Ik zou niet teveel beren op de weg zien voordat ze er zijn. Als een kind goed meekan, en alleen wat verlegen is, waarom zouden ze hem dan laten zitten? tenzij het geen echt blijven zitten is maar gewoon zo'n twijfelachtige verjaardag... waar de ene school zegt doorgaan en de andere niet. Dat probleem heb je maar een keer, en dat is van groep 2 naar groep 3.
Hier een september kind dat lang kleutert, en een juni kind dat vroeg naar groep 3 ging... verlegen zijn is echt geen argument, dat is mijn "snelle" kind ook, maar er kunnen wel andere argumenten zijn om hem te laten kleuteren, hoor die eerst serieus aan, en geef dan pas je weerwoord!
Mijn jongste kleutert lang, en vind nu in dat laatste jaar ook pas echt zijn draai op school, en in het ritme van naar school gaan en in een groep werken. Hij is sociaal niet erg handig, en ook zijn fijne motoriek liet nogal te wensen over, daar wordt in dat extra kleuterjaar ook aan gewerkt, en zie, zijn zelfvertrouwen groeit mee! Volgend schooljaar stuur ik hem met vertrouwen naar groep 3, het zal nooit een hele snelle leerling worden, maar hij heeft een start waarmee hij steviger in zijn schoenen staat. Dat is geen geitenwollensokken geneuzel zoals hier vaak wordt beweert... er is langer gewerkt aan de leervoorwaarden, en sommige kinderen hebben dat nou eenmaal nodig. Als dat niet zo is moeten ze natuurlijk door naar groep 3 als ze 6 zijn! maar hoor de argumenten van de juf eerst even aan, er kan best wat in zitten, daarna kun je altijd nog in de verdediging.
groetjes Tess
Paisley
15-02-2009 om 14:57
Extra gesprek
Naar mijn ervaring zijn 10 minuten gesprekjes sowieso veel te kort om het echt ergens over te hebben. Ik zou in eerste instantie luisteren naar wat de leerkracht te zeggen heeft en er open tegenover staan (dus niet meteen in de verdediging schieten). Denk er na het gesprek eens rustig over na en bespreek het samen. Zijn jullie het niet eens met de leerkracht, dan zou ik een extra (langer) gesprek aanvragen. Hierop kun je je dan beter voorbereiden, omdat je al weet wat de ideeën van de leerkracht zijn.
Succes!
m.e.a.
mamamic
16-02-2009 om 09:48
Gevoel en leervoorwaarden
Het is geen 10 min gesprek maar een extra gesprek. We gaan er dus speciaal voor zitten om het gedrag van zoon te bespreken.
Ik vind het moeilijk. Kijk, het zou natuurlijk ook nog kunnen dat hij echt niet kan meekomen, en dat de leervoorwaarden bij hem echt niet goed genoeg zijn om naar groep 3 te kunnen gaan. Ik wil hier serieus rekening mee houden.
Heb nog wel vertrouwen in juf hoor. En we willen het gesprek open ingaan. Hopelijk is dat wederzijds. Maar toch heb ik een vervelend gevoel. Missen we iets? Hebben we een blinde vlek of zo? Waarom blijf ik het gevoel houden dat hij het zou kunnen? Zien we iets over het hoofd? Waarom zien we dat dan niet?
Voor mijn gevoel zit het goed met taal en rekenen. Hij heeft ruimtelijk inzicht, en kan verbanden leggen. Hij heeft zitvlees, kan zich concentreren, kan op zijn beurt wachten. Fijne motoriek is voldoende. Zelfredzaamheid is goed. Hij is weerbaar, wordt niet gepest. Hij heeft interesse in letters en cijfers. Hij is zelfbewust, weet goed wat hij wil en toont interesse voor de wereld om hem heen.
Maar hij is dus verlegen, vooral naar juf toe.
Het is geen haantje de voorste, hij wacht lekker af. Regelmatig is hij slecht te verstaan, daar heeft hij logopedie voor.
We hebben een heel goed beeld van groep 3 omdat oudste deze al doorlopen heeft.
Wat zijn dan de leervoorwaarden die er nodig zijn? Concreet?
Wij willen het gesprek open ingaan. Wil jufs mening niet bestrijden maar ook niet in de verdediging schieten.
Voor mijn gevoel is het een kind met een normale intelligentie. Heel gemiddeld. Maar hij is niet zo toegankelijk. Hij is niet het leuke en spontane jongetje. En bijna de helft van zijn groep 2 zijn kindjes zie langer kleuteren! Dit bepaalt wel het beeld van de klas. Voor mijn gevoel moet zoon zich extra bewijzen, en dat doet hij niet, integendeel.
Gelukkig is het nog pas februari. Er kan nog een hoop gebeuren. Ik ga vragen wat juf van hem verwacht en ga de tip van Pelle toepassen. Een beloningstrategie (of omkoopplan haha) om te proberen dat zoon op school het gewenste gedrag laat zien.
En wat dat gewenste gedrag is, weet ik dus nog niet precies. Net als die leervoorwaarden.
Mars
16-02-2009 om 10:16
Vastlopen
Om rekening mee te houden: bij mijn zoon (8) zie ik nog een ander probleem dat voortkomt uit verlegenheid. Wanneer hij ergens op vastloopt, durft hij geen vragen te stellen. Hij is erg goed in zichzelf onzichtbaar maken en de juf heeft daardoor vaak te laat door dat hij ergens niet uitkomt.
(Overigens lijkt me dat er wel manieren zijn om dit probleem te ondervangen, maar wanneer dat dus niet gebeurt, gaat het fout.)
T&T
16-02-2009 om 12:42
Leervoorwaarden
Als ik jou laatste bericht lees, mamamic, voldoet hij toch al aan veel leervoorwaarden; "Voor mijn gevoel zit het goed met taal en rekenen. Hij heeft ruimtelijk inzicht, en kan verbanden leggen. Hij heeft zitvlees, kan zich concentreren, kan op zijn beurt wachten. Fijne motoriek is voldoende. Zelfredzaamheid is goed. Hij is weerbaar, wordt niet gepest. Hij heeft interesse in letters en cijfers. Hij is zelfbewust, weet goed wat hij wil en toont interesse voor de wereld om hem heen."
En ik zou dat ook zeker zo noemen in het gesprek. Bij mijn zoontje was dat nogal anders...sterker nog, hij is nu 6,5 en er moet nog aan zijn "zitvlees" gewerkt worden! Ook heeft hij een erg korte aandachtsspanne, en is sociaal niet erg sterk. Zijn zelfvertrouwen had een enorme deuk na nara ervaringen op zijn eerste school, maar hij groeit nu, en zijn zelfvertrouwen groeit mee. Er is ook een plan voor hem met punten waaraan gewerkt wordt voordat hij straks naar groep 3 gaat (o.a. dat stil zitten
) en dat vind ik wel heel belangrijk: gaat een kind gewoon nog een jaar hetzelfde doen, of worden er ook echt problemen aangepakt zodat hij straks een betere start heeft. Veel dingen lossen zich nl niet in een jaartje vanzelf wel op. En zeker een kind dat verlegen is is niet volgend jaar ineens haantje de voorste. Zowiezo heb ik daar een hekel aan; alle kinderen moeten tegenwoordig maar spontaan, assertief en goedgebekt zijn, en dat zijn ze nou eenmaal niet allemaal! Dus is het puur zijn karakter en komt hij verder goed mee, dat kan hij daar echt niet op blijven zitten. succes met je gesprek!
groetjes Tess
jan
21-02-2009 om 14:13
Ben ik te laat?
mamamic: "Want inderdaad, wat bedoelen ze met steviger worden door extra kleuteren en hoe kun je dat ontkrachten, zonder in een pedagogische discussie met juf te verzanden?"
Dat is moeilijk inderdaad. Ik denk dat ik het niet over pedagogiek zou hebben , maar enkel over wat goed is voor mijn kind. Jullie zijn de ouders. je hebt er meer ervaring mee. Op die manier maak je, denk ik, de meeste kans.
Ik begrijp dat je kleuter moeilijk en soms onverstaanbaar praat. Dat kan reden zijn tot extra verlegenheid naar een leerkracht toe. De kans is aanwezig dat er best 'iets' aan de hand zou kunnen zijn en juist dan wil je er snel achter komen zodat je de juiste hulp kunt bieden. Dat 'erachter komen' gebeurt niet in groep 2. Dat zal gebeuren in groep 3. Ik zou het daarop gooien. Dat als je zoon moet blijven zitten, dat je dat dan liever in groep 3 of 4 hebt. Of in groep 5 of 7.
Onze dochter bleek, na onderzoek in groep 3 of 4 (oeps, alweer vergeten), ondanks een goede intelligentie, slecht info kon ordenen en slecht dingen te kunnen onthouden (logisch dat ze extra verlegen was). Kinderen willen niet falen. Ze willen niet dingen níet kunnen begrijpen. Ze willen niet iets in de kring moeten zeggen als ze toch niet verstaanbaar zijn. Of moeilijk op woorden kunnen komen of wat dan ook. Zelfvertrouwen krijg je door te accepteren dat je ergens moeite mee hebt, maar tegelijkertijd zien en merken, dat er een hoop dingen zijn die je eigenlijk heel goed kunt. Je zoon doet de cito's okee? Dus de kans is aanwezig dat hij trots zal kunnen worden in groep 3.
Bij mijn dochter blijft het rekenen knudde. Op alle talige vakken als begrijpend lezen e.d., zit ze hoog in de A's. Sel dat ze op taal nu ook minder zou scoren, en ze zou echt moéten blijven zitten, zou ik dat liever in groep 5 of 7 willen.
Juist dat er wellicht iets (hoe klein of groot ook) zou kunnen zijn (praten/logopedie, zou een argument kunnen zijn zoon door te laten stromen om erachter te komen wat er dan is. In de kleuterklas ben je echt een jaar kwijt.
heb je al een gesprek gehad?
Groet Jan
mamamic
26-02-2009 om 22:44
Gesprek gehad en.... (lang)
het was een erg prettig en goed gesprek!
De afgelopen weken is er veel gebeurd, nl gesprek met school, schoolarts, de ha, de logo en de kno. Eerst de school.
Juf was erg open. We hebben maar liefst drie kwartier volgepraat.
Ze maakte zich zorgen over zijn verlegen gedrag en het doorkijkje naar groep 3. Ze kreeg wel antwoorden van hem, maar moet alle informatie uit hem trekken. Ze had het idee dat hij zich af en toe terugtrekt in een eigen wereldje.
Zoon toont nauwelijks belangstelling voor groep 2 werkjes en hangt het liefst in de bouwhoek of bij de zandtafel. Ze vroeg zich af of hij het wel aan zou kunnen en of hij wel interesse had.
Ze kon hem niet peilen en was verrast doordat hij een B scoorde op de cito (ordenen). Yes!
Ook had ze het idee dat hij niet alles goed verstond en had hem daardoor meer tijd gegeven bij de cito. De 2 weken vooraf aan het gesprek had ze hem extra in de gaten gehouden en 1 op 1 met hem een paar 'moeilijke' taalspelletjes met hem gedaan (soort loco). Die deed hij erg goed.
Een treffende en scherpe analyse van juf, vonden wij.
Inmiddels hadden ook wij twijfels of zoon wel goed hoorde en de gehoortest bij de schoolarts bleek onvoldoende. Schoolarts viel toevallig in zelfde week als gesprek met juf.
En, ook niet gepland, de logo gaf diezelfde week aan geen verbetering meer te bereiken bij zoon. Wij zijn nl eind 2008 behandeling gestart bij logo om zijn verstaanbaarheid te verbeteren. Juf had deze info over de logo nog niet (is van na het laatste 10 min gesprek).
Conclusie van logo is dat zijn taalontwikkeling goed is, maar ook dat hij echt een slechte mondmotoriek heeft.
We hebben toen maar doorgepakt en zijn naar de ha gestapt. Die constateerde 'kissing tonsils'. Ofwel heel grote amandelen waardoor hij moeite heeft met slikken en zijn speeksel niet goed wegkrijgt.
Doorverwijzing naar de KNO dus, en daar konden we warempel snel terecht. Ook deze doet nog een duit in het zakje: zoon krijgt operatie voor buisjes, amandelen gaan eruit en zijn tongriempje wordt doorgeknipt.
Hopelijk gaat eea voldoende helpen om zoon aan het praten te krijgen op school.
Jug gaf aan dat de beslissing voor doorgaan naar groep 3 bij ons ligt. Hoera! Grote opluchting. Ik heb ook het gevoel dat we haar hebben kunnen overtuigen over competenties van zoon. Dat het ws zelfs beter is dat hij doorgaat. Want groep 3 gaat hem meer structuur bieden. Hij zal dan letterlijk bij de les moeten blijven. En we verwachten dat hij door meer uitdaging hij ook meer geinteresseerd zal zijn.
We hebben aangegeven dat hij wat ons betreft gewoon door moet. Wij hebben haar verzekerd dat hij wel degelijk interesse heeft en konden een heleboel voorbeelden geven. Enkele voorbeelden waren een eyeopener voor juf: zoon blijkt op school dingen erg snel op te kunnen pikken die er dan thuis uitkomen.
De Cito scoret bevestigt ons beeld dat hij het cognitief aan moet kunnen. En nog een leuke analyse van juf. Ze opperde het idee dat zoon waarschijnlijk het verminderde gehoor/spreken compenseert met zijn slimheid. Hij is niet begaafd hoor, maar heeft gewoon aan een half woord genoeg.
Verder nog een conclusie van de logo dat kinderen die zwak zijn in hun communicatie zich vaak terugtrekken en ontwijk gedrag vertonen. En dat verklaart dan weer het gedrag van zoon op school.
Nou is het ook wel een eigenzinnig type, die zoon van ons en hij kijkt graag de kat uit de boom.
Ik verwacht dan ook geen aardverschuiving in zijn gedrag na zijn operatie. We overwegen therapie om zijn gedragspatroon dat hij de afgelopen jaren heeft opgebouwd, te doorbreken.
Tenslotte wil ik nog vermelden dat ik veel heb gehad aan alle postings en reacties op het forum. Ik had het gevoel mezelf goed ingelezen te hebben. Ik kon overweg met jufs opmerking over het graag willen spelen in de bouwhoek. En haar verhaal over de toch wel zware groep drie pareren met het feit dat groep drie ook veel uitdaging te bieden heeft. En ik heb en passant ook nog onder de aandacht gebracht dat de huidige groep wel erg veel kleuterverlengers heeft. Want 'volgend jaar worden de groepen drie toch wel erg groot'. Ja, en waardoor komt dit eigenlijk?
Het is wel leuk de zaken om te draaien in een gesprek. Ons heeft het in ieder geval veel geholpen. En verder hebben wij weer alle vertrouwen in juf! Ik ga vol vertrouwen naar het 10 min gesprek volgende maand.
Bedankt iedereen!
jan
27-02-2009 om 11:09
Fijn!
Wat fijn Mamamic! Je verhaal bevestigt trouwens wel mijn idee dat als er twijfels zijn in groep 2, er toch wel degelijk een grote kans is dat er geen sprake is van een 'rijpingsprobleem' (waar meestal op die leeftijd vanuit wordt gegaan), maar dat er stappen gezet moeten worden.
Petje af voor jou!
Groet Jan
Sandra
27-02-2009 om 13:53
Operatie
"Ik verwacht dan ook geen aardverschuiving in zijn gedrag na zijn operatie."
Wij hadden een compleet ander kind ná een soortgelijke operatie. Pas toen werd het ons duidelijk hoe enorm de impact is van slecht kunnen horen!
Sterkte ermee.
mamamic
27-02-2009 om 15:30
Gemiddeld kind
Nog even over mijn verwachting dat zoon een gemiddeld kind is en dan ook wel een gemiddelde score zou halen voor zijn cito.
Ik heb nu het gevoel dat zoonlief vooral gemiddeld wil overkomen. En dat is 'm aardig gelukt haha! In zijn klas zitten ook groep 1 kinderen. Als je niet op wil vallen en liever kiest voor de weg van de minste weerstand, dan ga je vooral lekker spelen aan de zandtafel.
Ik hoop van harte dat zijn gedrag verandert na de operatie. Ik heb hem nog gevraagd naar die leuke spelletjes en groep 2 werkjes in de kast: Nee mama dat zijn van die stomme spelletjes, daar heb ik helemaal geen zin in! Tsja....
En Jan, leuk om te horen dat jouw dochter het goed doet in de volgende groepen. Hopelijk wordt haar zwakke plek geen struikelblok.
Heeft ze nog 'last' gehad van haar verlegenheid, voelde ze zich niet geremd om bijvoorbeeld om uitleg te vragen als ze iets niet snapte? En is de discussie over haar gedrag nog teruggekomen na groep 2 of hebben jullie het af kunnen sluiten?
jan
27-02-2009 om 16:56
Verlegenheid
Mamamic: "Heeft ze nog \'last\' gehad van haar verlegenheid, voelde ze zich niet geremd om bijvoorbeeld om uitleg te vragen als ze iets niet snapte? En is de discussie over haar gedrag nog teruggekomen na groep 2 of hebben jullie het af kunnen sluiten?"
Toen ze geaccepteerd had dat ze nu eenmaal moeite had met onthouden/ordenen (kleine hersenbeschadiging) en dat andere kinderen weer andere dingen hebben zoals dylectie, adhd, een bril of b.v. a-creatief o.i.d., kwam ze uit haar schulp. Ze durft nu wel dingen te vragen en is vrolijk. Het blijft echter wel een zorg, vind ik. Haar zusje (groep 3) is b.v. méér dan goed in rekenen en dan zie je toch dat als zij de breuken niet snapt, en ook nog niet na drie keer uitleggen, dat ze zich dan terugtrekt. Ik moet haar dan weer omhoog halen door een paar dagen b.v. de breuken samen te doen, waarna ze weer blij is. Als ik tenminste goed heb opgelet, want eigenlijk wil ze het liefst (als ze eenmaal in d eput zit) alles negeren. Ze is vooral hard voor zichzelf, vind ik. Je kan er ook makkelijker mee omgaan en meer je schouders ophalen. Het blijft een handicap, waar het ene karakter makkelijker over heen stapt dan het andere karakter. Zittenblijven had hier niets aan verbeterd. Ik hoop dat je zoon wat aardiger is voor zichzelf.
Groet Jan
mamamic
02-03-2009 om 10:55
Want groep 3 is wel heel zwaar hoor!
dat zei juf tegen mij toen ik zoon laatst in de klas bracht en even het kno verhaal vertelde.
Ze verwacht dat we na de operatie een heel ander kind kunnen krijgen.
Ik hoop idd op verandering maar verwacht geen wonderen.
Het zit 'm bij dit mannetje ook in het karakter. En het verlegen en eigengereid zijn is voor hem het gedrag wat hem op dit moment het beste past. Hopelijk verandert dit. Maar we gaan steeds meer voelen voor therapie om te kijken of we zijn gedragspatroon kunnen doorbreken.
En dan jufs opmerking van groep 3. Daar kan ik tegenoverstellen dat groep 3 meer uitdaging en structuur gaat bieden. En dat een kind met een normale intelligentie dat gewoon aan moet kunnen, ook al heb je een zwakke plek of handicap (maar die wordt voor een groot deel verholpen dmv de operatie).
Toch ben ik geprikkeld. Groep 3 is toch geen Expeditie Robinson?
mamamic
03-03-2009 om 10:19
Gat in de markt
Jah! Misschien moet Francine Oomen aan een nieuw boek beginnen:
Hoe overleef ik groep 3?
PS Pelle; zoon heeft eindelijk gehapt. 'Ik heb iets verteld in de kring, wanneer krijg ik een Pokemon plaatje?'