Nori
06-10-2008 om 10:05
Juf in groep 5 gaat vertellen dat sinterklaas niet bestaat
Tja, het is nog een beetje vroeg, maar we zitten er nu wel mee.
Onze zoon is 8 jaar en zit in groep 5. Bij een informatieavond heeft de juf aangegeven dat ze dit jaar eigenlijk gaat vertellen dat Sinterklaas niet bestaat. Ze begint met het echte verhaal, dus het bisschopsverhaal. Op zich prima, maar als ze vragen krijgt, gaat ze dus niet liegen en eerlijk zeggen dat Sinterklaas niet bestaat.
Ik en enkele ouders zijn het daar niet mee eens. OK, er zullen best wel kinderen in de klas zitten die niet meer geloven. Maar mijn zoon van 8 wel, en er zijn er ook die net 8 jaar zijn geworden en ook nog heilig geloven.
Ik vind het zelf zo'n leuk feestje! Ik vind persoonlijk dat als je 8 jaar bent je best nog wel een jaartje mag geloven. En dat het helemaal niet aan school is om het te vertellen omdat er lotjes moeten worden getrokken. Dan wil ik volgend jaar zomer als hij 9 is, het wel gaan vertellen. Maar niet nu.
De juf is geweldig hoor, daar verder niets op aan te merken. Maar hier is ze star in. We moeten het via de directeur gaan spelen als we het 'hard' willen maken.
Ik ben erg benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Groetjes,
Nori

Paula B
06-10-2008 om 10:34
Reden?
Mijn eerste gevoel is verontwaardiging: de juf neemt hiermee de ouders de beslissing uit handen wanneer het kind eraan toe is om het 'echte verhaal' over sinterklaas te horen. Daarnaast neemt ze de ouders de mogelijkheid af om het op hun manier te vertellen, tenzij de ouders het nu zelf maar gaan vertellen voordat de juf met haar sinterklaaslessen begint - en dat zullen ze hoogstwaarschijnlijk doen. Onder druk dus. Het sinterklaasvieren is vooral een gezinsaangelegenheid, júllie hebben je kind een versie van het sintverhaal voorgeschoteld. Ik vind dat de ouders dan ook de mogelijkheid moeten hebben om dat op hun tijd en hun manier af te ronden.
Maar als ik je post wat nauwkeuriger lees, vind ik dat de juf wel zorgvuldig handelt. Ze informeert de ouders ruim van tevoren en pakt de sintlessen kennelijk overwogen aan. Dan rijst de vraag: waarom? Waarom begint ze in deze groep met deze lessen, wat is haar doel? Gaat het om het bekend maken van de waarheid over sinterklaas? Of volgt ze een lesmethode waarin deze lessen in deze periode horen? Als dat zo is, waarom wil ze daar dan aan vasthouden zelfs nu ouders hebben aangegeven dat ze er bezwaar tegen hebben?

Irma
06-10-2008 om 10:39
Vreemd
Ik heb het toevallig aan de juf van onze zoon in groep 5 gevraagd. Z'n beste vriend gelooft niet meer maar hij nog wel. En ze gaan dit jaar suprises maken. Maar nee, ze verteld niet dat hij niet bestaat. De sint komt zelfs nog in de klas op bezoek. De kinderen waarvan ze weet dat ze niet (meer) geloven heeft ze nu al aangesproken dat zij hun mond houden en het spel meespelen. De surpises staan los van het feest, zo gaat ze het brengen. En dat schijnt al jaren goed te gaan. Volgend jaar ga ik het wel aan hem vertellen maar nog 1 jaartje mag hij genieten.
Irma

Andrea
06-10-2008 om 11:39
En niet alleen dat....
Niet alle kinderen reageren even goed, als ze horen dat Sinterklaas niet bestaat. Sommige kinderen beginnen te huilen (waaronder de mijne).
Leuk voor hem als dat in de klas verteld zou zijn.
School/juf mag dit niet beslissen. Zelfs niet als het in een lesprogramma past of wat dan ook.

Puck2
06-10-2008 om 12:18
Pelle, en hoe heb je het toen aangepakt
Hier vorig jaar ook de fase dat oudste niet meer geloofde en jongste wel. Maar hoe heb je dat aangepakt? Oudste moest surprise maken en ik kon dat toch moeilijk heel stiekem doen zodat jongste het niet zag. Ik heb het toen opgelost door te vertellen dat Sint wel blij is als oudere kinderen hem helpen met leuke kadootjes maken. Dat werd geaccepteerd en jongste heeft heerlijk mee zitten papier-machee-en aan surprise van oudste. Hoe zorgde jij ervoor dat jouw gelovige niet abrupt van zijn geloof afgeholpen werd?
Overigens denk ik dat het dit jaar nog meer wankelen van geloof wordt dan vorig jaar. Bij de promo-filmpjes over het feest van Sinterklaas zei ze al dat dat niet de echte sinterklaas is. En als ze er dit jaar zelf heel direct naar vraagt of Sint bestaat dan ga ik niet meer onderbouwen en vertellen dat hij wel echt bestaat.

Genista
06-10-2008 om 12:48
Puck2
"En als ze er dit jaar zelf heel direct naar vraagt of Sint bestaat dan ga ik niet meer onderbouwen en vertellen dat hij wel echt bestaat."
Dat hebben wij überhaupt nog nooit gedaan. De verklaringen verzonnen ze uiteindelijk zelf wel. Het grappige was, dat mijn oudste bepaalde andere algemeen geaccepteerde fabels compleet fileerde (een andere moeder begon bijvoorbeeld over de tandenfee, maar daar heb ik op voorhand mijn vingers niet aan gebrand met onze junior-criticus), maar Sinterklaas bleef gewoon overeind. Heel grappig. Toch was hij niet eens verschrikkelijk teleurgesteld toen ik het geheim onthulde.

Vera*
06-10-2008 om 16:32
Surprises
Nog in de sint geloven en surprises maken gaat prima samen. Het is gewoon de sint een beetje helpen.
Surprise hebben we ook gewoon in het zicht van jongste gemaakt. Ik heb in het zicht een rol sintpapier gekocht en die rol lag daarna bij het gewone inpakpapier.
Wat trouwens de juf doet vind ik zelf niet kunnen. Hoe ze het aanpakt vind ik wel goed.

Pisa
06-10-2008 om 16:41
Rare juf
Zoals eerder geschreven ze heeft er wel duidelijk over nagedacht over haar manier van aanpak. Dat is wel te prijzen. Maar ik blijf het vreemd vinden dat de juf het perse wil vertellen. Dit heeft helemaal niets met school te maken maar met de opvoeding. Het maakt haar werk misschien iets makkelijker. Is ze soms bang dat ze anders zichzelf voorbij praat en dan juist boze ouders krijgt?
Weten jullie inmiddels waarom ze het wil vertellen? Het argument, omdat ze lootjes gaan trekken vind ik niet voldoende. Is het het beleid van school? Gaan al de leerkrachten van groep 5 dit vertellen of zij alleen? Hoe denkt de directie hierover?

dirksmama
06-10-2008 om 18:31
Ik geloof zelf nog een beetje
Wat de juf doet vind ik niet leuk, ze doet iets wat je van je ouders hoort te horen, op een moment dat past.
Dirk gelooft half/half, maar zelf geloof ik ook een beetje. Daar mag een prozaische juf niet tussen komen!

maan.
07-10-2008 om 15:05
Groep vijf
Over het algemeen is groep vijf toch wel de groep waarin sinterklaas echt niet meer bestaat hoewel er hier toch ook al een flink aantal kinderen in groep vier al doorheeft hoe de vork in de steel zit.
Die enkeling in groep vijf zal gegarandeerd heus wel van klasgenootjes te horen krijgen dat sinterklaas écht niet bestaat.. misschien dat de juf dat dus voor wil zijn, dat ze niet in de klas wordt geconfronteerd met een welles-nietes spelletje..
Ze geeft het in ieder geval bijtijds aan wat je als ouder de gelegenheid biedt om de juf een stapje voor te blijven en zelf het geheim te onthullen aan je kind voordat de juf het doet (of een klasgenootje).
Ze zitten al in groep vijf hoor en horen nu echt niet meer bij de kleintjes (vinden ze zelf uiteraard).

Jujube
07-10-2008 om 21:58
Hier
Mijn oudste (een zoon) heeft 't langst in de sint geloofd. In groep 5 begon hij te twijfelen, maar pas ruim na december wist hij zeker dat 't niet klopte. De meiden waren er wat eerder achter. Mijn jongste zit nu in groep 7 en toen we een paar weken geleden zo'n algemene ouderavond hadden bracht 1 moeder naar voren dat haar zoon nog in sinterklaas geloofde, en of daar rekening mee gehouden kon worden. Juffen zeiden 'ja, natuurlijk', maar ik vind een kind van 10/11 jaar wel erg groot. Ik vind 't eigenlijk een beetje sneu voor die jongen dat 'ie nog steeds denkt dat sint en piet de cadeautjes brengen. Eigenlijk vind ik dat die ouders het 'm nu gewoon moeten vertellen.
Groet,
Jujube

Emmawee
07-10-2008 om 22:56
In de zomer
Ahum, ik was wel echt 9 toen mijn moeder mij "mezelf liet hangen" en ik wist het eigenlijk ook wel een beetje, dat het allemaal niet klopte, maar aangezien mijn zussen van 13, 17 en 18 ook écht in Sinterklaas geloofden (...) moest het toch wel waar zijn. Teleurgesteld was ik wel en ik voelde me ook flink bedrogen. Wat zou er allemaal nog meer niet waar zijn?!
Het slimme van mijn moeder vond ik, dat ze het in de zomer vertelde. Zonder de hectiek van de Sinterklaastijd en zonder de druk van klasgenootjes die niet geloofden en mij maar dom vonden dat ik wel geloofde. Tegen de tijd dat het weer Sinterklaas was, was ik helemaal aan het idee gewend en kon ik volop genieten van mijn nieuw verworven kennis.
Dus als er geen houden aan is met de juf, dan zou ik haar voor zijn en het nu al met je zoontje bespreken. Maar eigenlijk vind ik dat de juf zich beter neutraal kan opstellen t.ov. Sinterklaasgeloof.
Groeten, Maw.

j@ost
08-10-2008 om 10:54
Maar...
Heb niet het hele draadje gelezen, maar ik denk niet dat je je er te druk over moet maken. Eigenlijk weten ze het al wel. Mijn zoon zit in groep 7, weet heel goed dat die goede man niet bestaat, maar vind het veel te leuk om er nog in te geloven. Hij maakt elk jaar met veel plezier een gedicht en surprise en geniet nog volop van het feest. Laat hem het zelf invullen hoe hij ermee om wil gaan. Niet meer van maken dan het is.

Suus
08-10-2008 om 14:50
Hire op school
Spelen de kinderen uit groep 5 hulpjes van Sinterklaas.
Zo worden er lootje getrokken en moeten de kinderen met geld van school een kadootje kopen. Goede oplossing, een beetje er tussen in zeg maar. De gelovers kunnen blijven geloven, de niet-gelovers vallen zo ook niet op. Ik vind het een prima oplossing van school
Mijn zoon van 9 en zoon van 7 geloven beide niet meer, maar delen het geheim alleen met de juf... Dat is wel spannend en bijzonder ! Beide heren hebben het in de zomer gevraagd, de heren hebben het zelf ontdekt..
GRoetjes Suus

martine
08-10-2008 om 14:59
"sint druk"
Op onze oude school vertelde de juf in groep 5 dat Sint het te druk had met groep 1 t/m 4 en dat zij al zóóó groot waren dat ze zélf op school een feestje gingen maken - en dat Sint dan op 5 december wel hun kadootjes kwam brengen.
Zo konden degenen die het wisten gewoon praten over de lootjes, en degenen die nog geloofden deden gewoon mee in de wetenschap dat hun sint-kadootjes nog wel kwamen
Vond ik een hele goede oplossing.
Martine

Emmalynn
08-10-2008 om 17:57
Bij ons
Bij ons worden er vanaf groep ook lootjes getrokken. Er wordt dan uitgelegd dat de Sint het zo druk heeft met de kinderen uit de onderbouw dat er gevraagd is of zij willen helpen met het maken van surprises. Er wordt niet verteld dat de Sint niet bestaat. Oudste twee maken hier al een paar jaar gewoon de surprises waar de jongste bij is. Als ze vraagt wat we aan het doen zijn, dan krijgt ze eigenlijk hetzelfde antwoord dat Sint gevraagd heeft of de grotere kinderen een beetje willen helpen. Ze slikt dit als zoete koek. Jongste zit nu in groep 4 en dit zal waarschijnlijk het laatste jaar zijn dat ze nog gelooft. De oudste twee hebben wij "het geheim van 8" verteld toen ze 8 werden (beiden in de zomer). Zo konden ze het een beetje laten bezinken, voordat de Sint 'echt' zou komen. Jongste is volgend jaar als ze in groep 5 zit, echter nog 7, dus ik kijk wel hoe het dan gaat. Aan de ene kant vind ik het ook wel leuk dat ze nog gelooft, maar aan de andere kant zal ik toch ook wel een beetje blij zijn als het is afgelopen. Ik ben niet zo'n Sinterklaas-mens (wél toen de kinderen klein waren hoor, maar inmiddels heb ik het een beetje gehad).
Overigens: hiervoor werd gesproken over OLH. Toevallig vertelde oudste me vandeweek een mop over Sinterklaas en OLH. Ik zal 'm hier nu niet herhalen, maar ik moest er nu wel even aan denken. (En ik wil hier niemand mee voor het hoofd stuiten, laat dat meteen duidelijk zijn!)
Overigens vind ik dus dat de juf de kinderen niet hoeft in te lichten over het feit dat Sinterklaas niet echt bestaat.
Emmalynn

Sandra
09-10-2008 om 09:12
Tja
Keurig hoe de juf dit van te voren aankondigt. Hier op school beginnen ze ook in groep 5 met surprises. Als de leerkracht weet dat er nog kinderen geloven, dan is de insteek ook wat meer 'we helpen sinterklaas'. Sommige dingen hoef je niet uit te spreken.
Maar... ik ben wel wat verbaasd door sommige reacties hier. Dat hun kinderen 'er nog niet aan toe zijn' en 'je een kind het leuke feest net mag afnemen'. Natuurlijk zijn sommige kinderen wat gevoeliger dan anderen, maar ze zullen er toch een keer aan moeten geloven. En in groep 5 zijn er echt nog maar weinig kinderen die nog geloven, en doen ze dat wel, dan is er vaak wel een klasgenoot die ze haarfijn uitlegt hoe het zit. Dat kun je niet tegen houden. Dus als je persé de regie in handen wil houden om je kind te beschermen, dan is dit wellicht een mooi moment.
Kinderen moeten leren omgaan met tegenslagen, ook als ze acht jaar zijn. We hebben (bijna) allemaal ooit in sinterklaas geloofd, en zijn er (bijna) allemaal ooit achter gekomen dat deze goede oude man niet bestaat. Ik geloof dat er weinig mensen een trauma van hebben overgehouden. teleurstelling, dat wel. Maar dat vormt je, daar word je groot van.

rutiel
09-10-2008 om 12:57
Hier ook gelovige
Ook hier hebben we een gelovige in groep 5. En geloof het of niet: hij is beslist niet de enige. Ik moedig het niet aan, maar zolang hij zelf geen twijfels heeft vind ik het ook prima. Waarom hem zijn geloof afnemen? Omdat hij nu eenmaal in groep 5 zit en dus groot is? Omdat het tijd is dat hij met teleurstellingen leert omgaan en 'gevormd' gaat worden?
Het komt heus wel, ik ben niet bang dat hij in groep 8 nog steeds gelooft. Wij hebben de sinterklaasfiguur nooit echt gepromoot, en zullen hem ook niet hardhandig afvallen. En ik ben heel blij dat hij een juf getroffen heeft die dezelfde insteek heeft: sinterklaas komt niet in de klas, want die heeft het druk genoeg. In groep 5 maak je surprises voor elkaar. Of je nou in sinterklaas gelooft of niet, dat doet er dan eigenlijk niet toe.
En kinderen die al te hardhandig hun eigen ongeloof op de gelovigen loslaten, neemt ze even apart. Zodat ieder kind op zijn eigen tijd en in zijn eigen tempo van zijn geloof mag vallen.
n@nny

Dirkje
09-10-2008 om 22:33
Hier
Toen mijn oudste in groep 5 zat en nog hevig geloofde, heb ik bij de leerkrachten geïnformeerd hoe het lag in de klas, omdat ik niet wilde dat ons kind de enige zou zijn die nog geloofde. Zou het zo zijn dat kind de laatste was, dan hadden we het ruim voor december verteld hoe het in elkaar stak. Maar wat bleek: de helft van de klas geloofde nog. We hebben het lekker zo gelaten en aan het begin van de zomer werd het wel tijd voor een goed gesprek. Kind heeft het prima opgepakt, geen centje pijn.
Ik vind het raar dat de juf bepaalt dat het in groep 5 afgelopen moet zijn.
groet,
Dirkje

Jvo
10-10-2008 om 08:39
Hier ook
Bij mijn oudste in groep 5 geloofde ook zeker de helft nog! Geen probleem gelukkig, want het is een 3/4/5-combi dus van lootjes trekken is geen sprake. Maar ik zou het wel heel jammer vinden als de juf het had verteld.
Nu zit de oudste in groep 6 (6/7/8) en gaan ze wel lootjes trekken. Dus deze zomer hebben wij hem ingelicht. Hij wist het half/half al, maar vind het leuk dat hij nu bij 'de groten' hoort. Vooral omdat er nog een jonger broertje onder zit (die waarschijnlijk tot 12 jaar nog zou geloven als we het hem niet zouden vertellen )
Jvo

May
11-10-2008 om 10:06
Dat is toch niet aan de juf...
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar vind het belachelijk. Het is aan de ouders om te beslissen wat ze willen vertellen. Bij mijn dochter op school gaan ze in groep 5 lootjes trekken. De juf gaat alleen zeggen dat ze sinterklaas gaan helpen en laat het daar verder bij. Dat kan toch ook?

M Lavell
11-10-2008 om 15:34
De waarheid over.....
Hoofddoekjes, OLH, de Paus, vrouwenbesnijdenis, Sinterklaas, de Kerstman, de Paashaas, homo's, de ooievaar, hoge hakken, echte liefde, melk, vezelrijke voeding, het belang van bewegen, diabetes .....
Is al die 'waarheid' voorbehouden aan de ouders, of is het nu juist de bedoeling van naar school gaan dat kinderen met andere waarheden in contact komen?
Kun je je nog afvragen of Sinterklaas een voldoende gewichtige waarheid is om moeilijk over te doen. Laat ik het zo zeggen: Ik vind de waarheid over Sinterklaas zo'n beetje de minst schokkende waarheid die al dan niet per ongeluk en onbedoeld vroeg op school ter sprake kan komen.
Ik heb altijd de waarheid over Sinterklaas verteld, maar omdat er op school een andere waarheid bestond die dochter toch leuker vond, was ze diep geschokt toen Sinterklaas zich in mijn auto en haar bijzijn van zijn pak voorzag om zich vervolgens door mijn paard en wagen richting school te laten rijden.
Ze word nog wel eens boos als het ter sprake komt.
Groet,
Miriam Lavell (het is ook nooit goed)

Anne
13-10-2008 om 21:18
Feest voorbij?
Ik heb met veel interesse dit draadje gelezen, leuk onderwerp. Wat me opvalt, is dat veel van jullie het verklappen van het geheim gelijk stellen aan het wegnemen van het feest. Maar waarom? Voor een kind (en voor een volwassene) kan het Sinterklaasfeest toch nog steeds een prachtig feest zijn zonder te geloven?
Ik denk dat de meeste kinderen in groep 5 echt wel veel twijfels hebben en het er met elkaar over hebben. Alleen wie vertelt dat thuis?? Misschien gaat het feest dan inderdaad niet meer door!! Ik zou me niet al te veel illusies maken over het geloven van 8 jarigen!
Veel Sinterklaasplezier!

Poezie
14-10-2008 om 19:26
Naief?
Bij mijn oudste in de klas zat een jongen waarvan de moeder in groep 7 nog dacht dat hij in sinterklaas geloofde. (Vertelde ze me zelf)
Toen ik mijn oudste daarnaar vroeg antwoordde hij: "ach nee joh! Hij zegt dat tegen z'n ouders omdat ie graag de kadootjes wil hebben!
Gr. Poezie.