Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elle van Burg

Elle van Burg

20-04-2011 om 00:06

Juf pakt spullen af - en geeft ze niet terug

Juf van zoon (9) is ziek, al een week of twee. Vervangers treden, in tegenstelling tot eigen juf, erg autoritair op.

Een van de vervangers heeft de gewoonte om als een kind met iets speelt dat haar niet zint, eenmaal te waarschuwen en het daarna af te pakken, in te nemen en niet meer terug te geven. "Zo, dat is voor mijn kleinkinderen".

Toen wij dit in een oudergesprek met de directeur aankaartten, wees hij op een stapel voetbalplaatjes op zijn bureau. Hij vond het niets raars om dingen voorgoed af te pakken, gaf aan het zelf ook te doen, dan moeten ze maar luisteren en anders is het van mij.

Gisteren zat vriendje van zoon tijdens de les te rommelen met een tolletje, waar hij in de pauzes weken aan gewerkt had. Stukje hout gevonden, net zo lang langs muur/stenen geschaafd tot het rond was, gaatje erin, stokje erin. Helemaal blij. Na eerste waarschuwing van invaller legt kind het in zijn laatje, denkt even later "ik zal het maar in mijn tas doen, dan kan het ook niet misgaan". Onderweg naar zijn tas signaleert juf dat hij met het tolletje door de klas loopt, pakt het af, maakt het voor zijn ogen stuk en gooit de restanten in de prullenbak.

Ik vind het niet kunnen. Maar wat doe je hiermee, als dergelijke acties kennelijk door de directie gesteund worden?

Elle vB

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tjee

Voor mijn gevoel kan dit absoluut niet, maar hoe onderbouw je dat als ook de directie achter dit soort acties staat?
Het voor de ogen van een kind en de rest van de klas vernielen van spullen vind ik zelfs vernederend. Lekker pedagogisch bezig ben je dan, als beroepskracht kun je toch wel iets beters verzinnen in de categorie straffen/consequenties.
Ik zou om te beginnen in ieder geval een officieel gesprek aanvragen om te laten zien dat het je ernst is en ondertussen je goed voorbereiden (bv schoolreglement er eens op naslaan).

koentje

koentje

20-04-2011 om 09:13

Nou ja..........

hebben ze bij jullie geen school regels?
Zo van ;'wij gaan zuinig met onze spullen om en blijven af van spullen van anderen?'

Ik vind het echt een belachelijk slecht voorbeeld wat daar gesteld wordt. Protesteren!! Ik zou ook andere ouders er bij inschakelen. Dit kan echt niet.

Puck

Puck

20-04-2011 om 09:28

Te dol voor woorden

Ik zou geloof ik witheet de school zijn ingestapt. Hoe haalt een lerares het in haar hoofd om iets dat van een ander is kapot te maken. Dat vind ik echt niet kunnen. Dat is bewust een kind pijn willen doen. Het jochie wekenlang bezig met iets "onbenulligs" en daar beretrots op en dan komt er zo'n troela die dat even zal vernielen. En dingen niet teruggeven nadat het afgepakt is vind ik ook niet kunnen. Dat ze het in de les afpakken, oke, maar na school moet het wel terug. Het is in mijn ogen anders gewoon een vorm diefstal: jeiets toeeigenen wat niet van jou is.Ik zou zeker nog een keer het gespek aangaan met de directie en ik denk dat dit ook iets is voor de MR of het schoolbestuur.

Moek

Moek

20-04-2011 om 10:29

Wetboek van strafrecht

Deze wetsarikelen uit het Wetboek van Strafrecht lijken mij van toepassing. Je zoon heeft niemand toestemming hiervoor gegeven en er bestaat ook geen wettelijk recht op het verrichten van dergelijke daden, dus is het strafbaar. En over het pedagogische aspect heb ik het dan nog niet eens.

Art. 310 (diefstal):
Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal , gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Artikel 350 (vernieling):
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ah kijk

Nu kom je goed beslagen ten ijs!

soepstengel

soepstengel

20-04-2011 om 13:17

Tjeé!

Ik sta echt met mijn oren te klapperen!
Idd, hebben ze geen regels die ook voor de juf gelden; we zullen goed voor onze spullen zorgen dan kunnen we ze weer gebruiken morgen! En; voor groot en klein zullen we aardig zijn.
Nou dáár zie ik weinig van!

Twee dingen

a. het mag niet
b. ik zou het niet te veel opblazen, maar kinderen moeten leren dat mensen soms gemene dingen doen. Zo is het nou eenmaal.

Margriet*

Margriet*

21-04-2011 om 08:27

Nah

Dat mensen gemene dingen doen hoeft niet te betekenen dat je dat als kind hebt te accepteren. Belachelijk.
Ik vind het niet kunnen dat je al juf zo handelt. Je kunt ook iets afpakken en dan aan het eind van de dag of week teruggeven. Dan is het ook duidelijk lijkt mij. Trek het door naar je thuissituatie doe je dan ook gemeen en dat is nou eenmaal zo?

Wijs

aan de ene kant vind ik het wel wijs dat je je kind leert dat er hufters en gemene heksen op de wereld rond lopen die klein en groot leed plegen.

aan de andere kant had ik bij iets wat zij door midden breekt en dan weg gooit die juffrouw het liefst vol in de maag gestompt, ja gevoelsmatig dan hè wat ik kan ook heel onredelijk doen ware het niet dat ik wel in tegenstelling tot haar mezelf niet wil verlagen tot ras echte bitch.

Ik denk dat ik wel was afgestapt op haar om te vragen wat ze nou van diefstal en vernieling vindt. Aan het kind had ik verder gezegt wat ik er van vindt "mama vindt dan de juf heeft onredelijk gehandeld en dat heb ik ook tegen haar gezegd, jij moet beter luisteren dan was hij niet afgepakt".

God wat een trut zeg en dat zit dan in het onderwijs.

Oh trouwens

dat is onzekerheid. Toen ik voor het eerst les gaf (hbo) heb ik ook dingen gezegd die ik nu (na 5 jaar ervaring, honderden studenten later) belachelijk van mezelf vindt. Ik zie dat gedrag hier ook bij vervangers op school. Angst om niet serieus genomen te worden, zoiets was het bij mij, ik kon het gewoon niet goed uitleggen en onderbouwen die eerste keer, maar goed dat leer je wel (althans ik had het na die eerste keer wel door, het is een heel dienend beroep, jij bent er voor hen, verplaatst je in de leerling etc) en dan wordt les geven ook heel leuk en bevredigend werk. Ik haal er nu heel veel voldoening uit.

Als die juf al langer ervring heeft dan kan je het niet onder het kopje onzekerheid plaatsen, dan heet ze HET gewoon niet.

Directeur

"God wat een trut zeg en dat zit dan in het onderwijs."
Komt het niet eerder van de directeur af dan van de invalkrachten? Kennelijk is er besproken hoe orde te houden (dat is ook een logisch gevolg van zoveel wisselingen) en misschien kwam directeur met dit voorbeeld omdat hij het zelf een goed middel vindt.

Ik zou het inbrengen bij de ouderraad onder de noemer of het pedagogisch verantwoord is. Eventueel met alternatieven komen of tot alternatieven komen, samen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.