Tihama
27-08-2010 om 09:09
Kaften van schoolboeken
We hebben gisteren met zijn drieën gekaft. Zoon (zijn boeken), dochter (leuk, knutselen) en ik gaf aanwijzingen.
Maar terwijl we daar mee bezig waren, vroeg ik me af waarom bieb-boeken altijd zulke mooie stevige kaften hebben, terwijl schoolboeken van die flabberwaskiekaften hebben. Zoon merkte op dat sommige boeken al herstelwerk hadden ondergaan, dus dat het kaften eigenlijk een vrij zinloze bezigheid was.
Dus mijn vraag: waarom leveren schoolboekenfirma's niet gewoon net zulke stevige kaften als bibliotheken? Volgens mij hebben schoolboeken namelijk nog veel meer te lijden dan biebboeken.
Tihama
M Lavell
27-08-2010 om 09:21
Marketing
Tihama:"Dus mijn vraag: waarom leveren schoolboekenfirma\'s niet gewoon net zulke stevige kaften als bibliotheken?"
Omdat boekverkopers liever vaker boeken verkopen. Houdbaarheid is niet prioriteit nummer 1. Juist niet. Bij de bieb wel natuurlijk ![]()
Groet,
Miriam Lavell
albana
27-08-2010 om 09:22
De bieb maakt ze zo stevig
Die stevige boeken van de bieb, dat zijn ook fladderboeken en dikke met papieren omslag als ze bij de bieb binnenkomen. Daar snijden ze de kaft eraf en binden ze ze opnieuw in.
Heb ik ooit een vakantie bij geholpen (als vakantiewerk) vandaar dat ik dat weet.
groeten albana
Tihama
27-08-2010 om 09:48
Albana
Ja, dat weet ik. Maar als de bieb dit kan: dan moet de schoolboekenhandel dat toch OOK kunnen?
Ik ben overigens nu een boek aan het lezen dat ik via de RUG-bibliotheek aangevraagd heb. Dat heeft niet die stevige bieb-aanpak. Aan het gebrek aan vouw te zien, ben ik de eerste lener. Maar goed, het is ook het enige exemplaar in Nederland, dus ik doe er vanzelf heel voorzichtig mee
Dat hoef je bij schoolboeken niet te verwachten.
Tihama
Puck
27-08-2010 om 10:10
Maar miriam
Hoe verklaar je dan dat de meeste boeken die in het BO(tenminste op onze basisschool) gebruikt worden wél van een harde kaft voorzien zijn?
En volgens mij krijgt onze oudste zijn boeken van school dus ik vraag me net als Tihama af of school dan niet zelf gebaat is bij het systeem van de bieb. Of wordt de lesstof zo vaak vernieuwd dat dat niet uit kan?
M Lavell
27-08-2010 om 10:12
De school betaalt
"Hoe verklaar je dan dat de meeste boeken die in het BO(tenminste op onze basisschool) gebruikt worden wél van een harde kaft voorzien zijn? "
Omdat al sinds jaar en dag de school voor deze boeken betaalt, dus ook hier houdbaarheid een issue is.
In het vo is het nog maar net nieuw dat scholen de boeken moeten betalen en het is niet eens zeker of dat zo blijft (volgend kabinet schaft dat weer af denk ik).
Als het blijft, dan worden de vo boeken vanzelf steviger.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
27-08-2010 om 11:17
Puck
De basischool wil jarenlang dezelfde methode gebruiken,en dus lang doen met de boeken.
bastet
Puck
27-08-2010 om 11:47
Bastet
Maar in mijn beleving wil een VO toch ook jarenlang dezelfde methode gebruiken en de boeken dus een lange levensduur geven. Maar als het zit zoals Miriam zegt dan kan ik me voorstellen dat scholen ook afwachtend zijn.
Bastet
27-08-2010 om 12:01
Afwachten
De school van mijn jongens laat ouders net als vorige jaren gewoon boeken huren bij van Dijk,die door van Dijk vervangen worden als ze echt "op" zijn.Dus ik denk dat het op dit moment weinig uitmaakt.Pas als de boeken echt eigendom zijn van school,en school de boeken uitreikt en weer inneemt,is dat pas van belang.Want dan moet school nieuwe aanschaffen,als boeken "op" zijn.
Puck
27-08-2010 om 12:16
Bastet
Ik weet niet precies wie eigenaar van de boeken van school van oudste is. Maar wij hebben zelf geen aktie hoeven ondernemen en oudste krijgt zijn boeken op school uitgereikt. We zien volgende week wel als wij aan het kaften slaan wat voor kaft erom zit. We moeten in ieder geval wel verplicht kaften met kaftpapier dat school verstrekt (je eigen leuke papier mag daar dan weer omheen) dus op één of andere manier zijn ze wel zuinig op de boeken.
Bastet
27-08-2010 om 19:04
Puck
Hier gaat het net als voorgaande jaren,de boeken moet ik zelf bestellen bij van Dijk,worden thuisbezorgd,en weer ingeleverd op school.Ik krijg geen rekening meer,dat is het enige verschil eigenlijk.Nouja,die stomme borg natuurlijk wel....
Bastet
Puck
27-08-2010 om 19:31
Borg
Borg hoeven wij ook niet te betalen. Maar ik dacht uit eerdere draadjes begrepen te hebben dat er geen borg gerekend mag worden. Was dat niet iets met een zwarte lijst. Of is dat een klok-en-klepel-verhaal van mij?
Bastet
28-08-2010 om 07:27
Klopt helemaal
maar hier was de constructie zo slim dat je niet kon bestellen zonder de borg aan te vinken op de site...
Bastet
Nasha 1st
28-08-2010 om 12:45
Yep hier ook
je kon niet verder voor je dat aangevinkt had. Uitgekookt!