Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Inge

Inge

07-04-2011 om 15:17

Kan dat? weigeren kind in 4vwo te laten zitten

Ik heb bij zorgenkinderen een bericht geplaatst over onze oudste zoon die problemen heeft op school. Daarnaast heb ik nog een andere vraag. Hij zit nu in 4 VWO en blijft dit jaar zitten. School gaf tijdens het laatste gesprek aan dat het nog maar de vraag is of ze hem willen laten zitten in 4 VWO. Dit terwijl hij het intellectueel zeker kan, maar problemen heeft door ADHD/GTS en gebrek aan motivatie. Maar eerder is ook al gezegd dat een overstap naar 4 Havo ook geen optie had want 'daar hadden ze echt geen zin in het afval van het VWO'.
Nu is mijn vraag: mag dat? Mag een school een kind weigeren te laten zitten (het gaat om een eerste keer)?

Wellicht kan iemand hier iets over zeggen?

Alvast bedankt, Inge

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat wel?

Er bestaat niet iets als het recht op zittenblijven. Een school kan op enig moment alsnog tot de vaststelling komen dat vwo te hoog gegrepen is (dat mag ook in de 4e) en dat kind dus maar naar een ander niveau moet, maar dan zal de school toch met een alternatief moeten komen.
Hoe oud is zoon?
Wat stelt de school voor om wel te doen?
Groet,
Miriam Lavell

De school moet hem plaatsen

De school moet hem sowieso een plek geven. Op dezelfde school, of op een andere. De school kan niet volstaan met 'we willen 'm niet meer', zoek maar een andere school.
Gaat het om een scholengemeenschap met havo/vwo? Als de school meent dat hij niet geschikt is voor vwo, dan is verwijzing naar havo 4 toch de meest logische optie.
Een andere optie is dat de school kiest voor verwijzing middels de Rutteregeling zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-is-de-rutte-regeling.html
In dat geval zou hij havo of vwo in het volwassenenonderwijs kunnen afmaken.
Maar het is mogelijk dat de school aanstuurt op plaatsing op een mbo. Daarmee zou ik niet akkoord gaan. Er bestaat dan wel geen recht op zittenblijven, maar de stap van vwo naar mbo is wel een hele grote verandering in de carriereplanning.
Laat het vooral het probleem van de school blijven. Als de school niet met hem door wil, moet de school met alternatieven komen. Laat je niet wijsmaken dat je zelf een oplossing moet zoeken.
Omgekeerd: maak niet de fout zelf op zoek te gaan naar een andere school. Zodra je dat doet, verspeel je je rechten op deze school. En je kunt er op rekenen dat geen enkele andere vwo of havo je kind wil hebben.
Uit wat je schrijft maak ik wel op dat je een andere school misschien toch wel zou willen. In dat geval is plaatsing op een vavo (volwassenenonderwijs) op havo of vwo niveau de beste optie.
Informeer (zoek op internet) naar vavo-scholen in de buurt.
Overigens lees ik in het andere draadje dat je zoon twee keer gespijbeld heeft en dat er nu een schorsing boven zijn hoofd hangt. Dat is voor twee keer spijbelen volstrekt overdreven.
Laat je niet intimideren.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

07-04-2011 om 16:45

Schorsen?

Is dat normaal? Hij wordt geschorst, dus hij mag een keer niet komen, omdat hij een paar keer niet gekomen is? Dat lijkt mij het paard achter de wagen spannen. Ik weet (nog) niks van middelbare scholen hoor, maar het bevreemdt me.

Verschillende maatregelen

Inge:"En waarom zij, in tegenstelling tot wat ik heb gelezen op de site van de gemeente over de leerplichtambtenaar, na 2x spijbelen (binnen 3 maanden) overgaan tot formele schorsing (eerste stap op weg naar definitieve verwijdering van school, volgende fout kan leiden tot definitieve verwijdering aldus de brief) en melding bij leerplichtambtenaar. "
De maatregel van de school is van een andere soort dan die van de gemeentelijke leerplichtambtenaar. Bij verzuim van 16 uur of meer (dat is 2 of 3 dagen, afhankelijk van het rooster) is de school verplicht het verzuim door te geven aan de lpa. Die lpa treft dan maatregelen. De eerste is op gesprek komen en een standje, de tweede is een boete.
Maar de school schorts kennelijk voor die tijd al. En dan ook nog in een oplopende trap naar verwijdering van school. Dat lijkt me de wereld op zijn kop en volledig in tegenspraak met het beleid om leerlingen juist op school te houden.
Ik denk dat je je in contact moet stellen met http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Verder moet je vooral administratief wat dingen uitzoeken. Staat er in het schoolreglement dat op spijbelen schorsing staat? (ik kan me dat niet voorstellen).
Inge:"Ik heb even gekeken, maar VAVO voor VWO beperkt zich tot de twee hoogste klassen."
Dat klopt. Maar havo zou wel kunnen. Je moet je voorbereiden op het ergste scenario en dat is dat de school je kind wil dumpen op het mbo. Dat moet je helemaal niet willen.
Zelf kun je nergens heen. Geen andere school zal je kind willen hebben. Binnen het ergste scenario is vavo maar dan havo de minst slechte keus.
Het kan uiteindelijk ook met een sisser aflopen. Naar de school toe is het verstandig om zo lang mogelijk op het standpunt te blijven staan dat hij gewoon vwo 4 nog een jaar kan doen. Je kunt de school bovendien op de mogelijkheid wijzen om voor jouw zoon een ander vwo te zoeken waar ze hem wel willen hebben (jou zal dat niet lukken).
Bel ook even met de leerplichtambtenaar. Vraag wat die er van vindt dat de school als strafmaatregel voor spijbelen, schorsen oplegt. Dat is echt de wereld op zijn kop.
Groet,
Miriam Lavell

Is dat zo?

De laatste keer dat ik keek had 'schorsen' nog een juridische betekenis en betekende dat gewoon niet op school mogen komen. Dat soort schorsen past ook in de trap naar verwijderen.
Met 'formele schorsing' moet haast wel dat bedoeld worden. Het zou bovendien heel verwarrend zijn om de term 'schorsen' voor iets anders dan dat te gebruiken.
Strafrooster is een beter woord voor wat jij beschrijft.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

08-04-2011 om 07:11

Hier niet

Schorsen is een paar dagen ophoepelen,wegwezen. Misschien krijg je werk mee, maar wel weg van school.
Wat jij beschrijft, Even zo, heet hier vierkant rooster.
Elk lesuur op school zijn, een week lang, en in de uren dat je geen les hebt toch aanwezig zijn en fijn gaan vegen ofzo.
Dus elke school heeft daar zijn eigen beleid in.

Primavera

Primavera

09-04-2011 om 09:57

Inge

Inge:"We zijn zelf bang, dat als hij afzakt naar 4 havo, dat hij ook dan te weinig zal uitvoeren en verder afzakt."
Die kans zit er natuurlijk in. Ik ken van dichtbij iemand die van 4 VWO naar 4 HAVO ging omdat hij niet genoeg deed en daar vervolgens totaal afknapte op al die verslagen die hij moest maken waardoor hij naar het VMBO werd afgeschoven wat ook niet al te lekker ging, want motivatie was totaal weg. Uiteindelijk na vele omzwervingen en geld van ouders is het via volwassenonderwijs nog iets geworden, maar de weg naar startkwalificatie is een heel stuk langer geworden en ook een stuk minder waard.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.