jolanda
02-02-2009 om 21:25
Kan een basisschool kinderen weigeren?
Onder de zwemles vanmiddag kwam er een discussie op gang waarvan mijn haren overeind gingen staan. Het ging erom dat zeer christelijke scholen (die zijn vaak kleiner dus meer aandacht, wat goed uit kan pakken voor sommige kinderen)kinderen kunnen weigeren omdat hun ouders niet naar de desbetreffende kerk gaan. Ik kon me daar niets bij voorstellen, maar toen ik dat zei, zei een moeder dat elke school elk kind kan weigeren in principe, dat hier al rechtzaken tegen zijn aangespannen, maar dat de school dan tot nu toe gewonnen heeft. Mijn mening hierover is dat de scholen die subsidie van de overheid krijgen, kunnen bestaan dankzij het belastinggeld van ons allemaal, dus geen recht hebben om kinderen te weigeren. Wie weet hier meer over???
M Lavell
11-02-2009 om 09:46
Openbaar, geloven en nijmegen
tonny:"Het lijkt me zeer zinvol dat álle kinderen op álle scholen kennis van en respect voor niet/andersgelovigen wordt bijgebracht en dat ze in elk geval wat feitelijke informatie kennen."
Dat moet ook. Openbare scholen zijn geen bolwerken van atheïsme. Ze zijn gevuld met alle geloven.
Artikel 46. Karakter openbaar onderwijs * 1. Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden.
Altair:"Ouders mogen een voorkeur opgeven bij aanmelding. Je ziet wel dat locatie 1 veel sneller vol is dan locatie 2."
Voor openbare scholen moet over het toelatingsbeleid een gemeentelijk besluit genomen worden. De school mag niet uit zichzelf zeggen dat ie 'vol' is. Maar in de praktijk doen ze dat wel.
Jetteke:"In nijmegen valt er straks niet zoveel meer te kiezen"
Dat is maar gedeeltelijk juist. Alleen die vestigingen die het convenant hebben onderschreven, doen mee aan de centrale verdeling van leerlingen. Daar komt nog bij dat het aan die lokaties die wel meedoen, niet verboden is om ook nog zelf een toelatingscircuit te hebben.
De constructie in Nijmegen lijkt zo op die van het verdelen van vliegtuig- of theaterstoelen. Er zijn altijd mensen die via onbekende wegen toch nog op de school komen die ze zelf willen. Dat leidt vanzelf ook tot vip behandeling, eerste klas of business class.
Bovendien helpt de constructie vooral de vestigingen die niet meedoen aan het exclusief houden van die vestiging.
Maar goed, in werkelijkheid is die vrije schoolkeus een wassen neus. Je hebt het als je een school kunt vinden die je wil hebben. Dat is nu ook al zo.
Groet,
Miriam Lavell
jasset
11-02-2009 om 15:35
Christelijk?
Mijn dochter zit op een christelijke school. Hier hebben we bewust voor gekozen, omdat wij haar ook christelijk opvoeden. Echter op school mag ik blij zijn als er een leerkracht is die zelf gelooft, en mijn dochter is de enige in de klas die naar de kerk gaat. Ze voelt zich dus op de christelijke school een buitenbeentje omdat ze christelijk is. Dat is toch wel vreemd?
Mijn zoon zit inmiddels op de gereformeerd vrijgemaakte school. We komen zelf in een andere kerk, maar werden wel toegelaten. OP deze school wordt je alleen toegelaten als je gelooft en actief betrokken bent bij een kerk.
Het verschil is dat door het aanname beleid de gereformeerde school christelijk blijft, terwijl de "gewone" christlijke school dat allang niet meer is.
Ik begrijp dit strenge aannamebeleid dus wel. Nu ben ik absoluut niet tegen niet-christelijke vriendjes en klasgenoten, maar je moet je wel realiseren dat er dan ook niet-christelijke ouders in de MR en OR komen, en daarmee worden dan weer de aanname-regels voor leerkrachten versoepelt, en zo blijft er dus niets van het christelijke onderwijs over.
Overigens zit er een groot aantal donkere kinderen op deze school, omdat nogal veel ouders aan pleegzorg doen.
tonny
11-02-2009 om 15:49
Het bestuursbeleid, jasset
is er kennelijk niet op gericht kerkelijk-meelevende leerkrachten te werven. Dat is een keuze.
Ik vraag me dan wel af wat zo'n bestuur onder 'christelijke identiteit' verstaat - wat staat er in jullie schoolgids?
Ik zou me als ouder 'bekocht' voelen met deze gang van zaken, net zo goed als ik me niet serieus genomen zou voelen als op een openbare school een bepaalde levensbeschouwing zou worden opgedrongen, al was het maar door een bepaalde leerkracht-met-frustraties.
tonny
jasset
12-02-2009 om 14:50
Tonny, de schoolgids
omschrijft de school als volgt: moderne, open christelijke basisschool. We leven en werken vanuit de bijbel en ons geloof in God. Jezus is onze inspiratiebron. toen mijn dochter op deze school kwam stond dat ïnspriatie-bron-stukje er nogniet in geloof ik. Doen geloofden ze nog gewoon in Jezus. Tenslotte zijn er hel veel niet christenen die Jezus als inspiraitebron zien, en ook wel in een soort van God geloven. Dus misschien is de omschijving te vaag. Alle pc-scholen vallen hier onder hetzelfde =bestuur, en het is overal hetzelfde laken en pak: Je kin dis een uitzondering als het naar de kerk gaat.
Is dat elders in het land anders?
reina
12-02-2009 om 19:32
Jasset
Vaak moeten leerkrachten wel aangeven dat ze christelijk zijn, maar dat is nog niet altijd hetzelfde als kerkelijk-meelevend, iets wat jij kennelijk wel verwacht. Mjn kinderen zaten ooit op een christelijke basisschool waar ook heel veel kinderen van andere geloven of zonder religie zaten, vond ik helemaal okee, zo leerden ze ook respect voor andersdenkenden te hebben, maar de ouders van alle kinderen moesten wel accepteren dat er werd gebeden, dat de chr feestdagen zo gevierd werden dat het geloof er een rol in speelde etc.
dirksmama
15-02-2009 om 02:48
Helaas geen uitzondering jasset
Op de PC school in Rotterdam Zuid waar ik werkte werd tot mijn verbijstering door de leerkrachten niet gebeden. Mijn vraag waarom we dan op z'n minst niet het schooljaar met gebed zouden openen en sluiten werd met hoongelach ontvangen (en later kwamen er natuurlijk een stel naar me toe die me prive zeiden dat ik ZO'N gelijk had eigenlijk...doe dan je mond open!)
Veel leerkrachten openden de dag ook niet met gebed.
En weet je wie daar nog het meeste verbazing over uitten? Moslim-ouders die als kind ook op deze school gezeten hadden en die zeiden dat het vroeger echt veel beter was...
tonny
15-02-2009 om 22:46
Openen met gebed
dat is op de basisschool waar ik inval de gewoonte. Sluiten aan het eind van de dag ook. Een gezongen gebed is ook goed.
En daar kies ik vaak voor.
Ik vind een dankgebed aan het eind van de dag best lastig als de dag niet zo enorm plezierig is verlopen.
Het is nooit de bedoeling om via een gebed tegen een klas te preken, snap je, en onoprechte woorden uitspreken - nee, dat wil ik niet.
Dus dan zingen we iets.
Raar he, toen ik kind was en zelf op school zat, vond ik openen en sluiten met gebed zeer vanzelfsprekend - ik had op gegeven moment een meester die zelfs na de ochtendschooltijd en voor de middagschooltijd bad (geen idee wat hij uitsprak, trouwens, maar ik herinner me dat sommige kinderen het lang vonden duren. Het was trouwens een enorm aardige man die prachtig kon vertellen. Maar tegenwoordig kijk ik daar anders tegenaan.
Gebed mag niet 'verworden' tot een of ander opvoedmiddel.
tonny