Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

10-01-2012 om 10:24

Kan je in beroep gaan tegen een schooladvies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 00:18

Lennest

Ja, dat is nou precies waar ik bang voor ben. Daarom heb ik ook liever een kansklas. Maar de school gaat het advies niet aanpassen als er opeens een prachtige CITO score uit komt. Dus we zitten er aan vast. Daarom was mijn oorspronkelijke vraag ook of er beroep kan worden aangetekend tegen dat advies. Tja, dat kan dus niet.

Y.  Bleker.

Y. Bleker.

11-01-2012 om 00:46

M lavell rekenen

Waarom is rekenen op de basisschool volgens jou een goede graadmeter voor het voortgezet onderwijs?

Ik dacht dat begrijpend lezen vooral belangrijk is om het niveau van kinderen te bepalen voor het vervolgonderwijs.

Ik tast in het duistert, nou ja ik snap het niet.

Y.Bleker

een dokter

een dokter

11-01-2012 om 08:37

Maar evanlyn

Ik vind echt dat de fout toch in eerste instantie bij jullie ligt. Als je tegen je dochter zegt dat je rekent op HAVO/VWO of VWO advies en dan gaat ze daar op rekenen. En ik vind deze verwachting wel heel erg optimistisch en niet terecht bij al jarenlang een C voor rekenen (eerst een D ) en verder A en B. En als je vervolgens zegt dat ze een echte alfa is, lijkt de geneeskundestudie me toch ook erg lastig. Ze moet dan sowieso een profiel met betavakken doen.
Misschien kan ze het best, maar het ziet er nu niet onmiddellijk naar uit. Afgezien van het feit dat je dan ook nog eens moet inloten. EN de kans dat dat lukt met minimale cijfers op de betavakken (als je het al haalt) is ook maar klein.
Ik snap het advies van de basisschool best met de gegevens die jij aanlevert. En je hoeft het er niet mee eens te zijn. Vind jij dat het anders is, dan kan je altijd met de middelbare school van keuze om de tafel. Maar om heel eerlijk te zijn geef ik je niet veel kans met de citoscores zoals ze die in de afgelopen jaren blijkbaar heeft laten zien.

een dokter

een dokter

11-01-2012 om 08:41

Lennest

Ja natuurlijk moet je met je vakkenpakket rekening houden als je van het VMBO naar de HAVO wil of van HAVO naar VWO.
Maar mijn ervaring hier is dat er heel veel doorgestroomd wordt! EN VMBO zonder engels lijkt me een irreeel voorbeeld. Komt niet voor in normale omstandigheden.
Als je naar het MBO of HBO of WO wil houd je toch ook rekening met je vervolgstudie als je een pakket kiest!

Yura

Yura

11-01-2012 om 09:17

Niks aan de hand

Niks aan de hand lijkt me. Er komt nog een cito aan. Ga snel kijken of er ergens in de buurt cito-trainingen worden gegeven. Mijn neefje heeft dat destijds een aantal woensdagmiddagen gedaan, nadat hij een vmbo-kader advies had gekregen. Hij kon toen dankzij een goeie cito toch naar vmbo-t waar hij het hartstikke goed doet, er is zelfs over gesproken om hem naar de havo te doen. Kijk verder naar een school waar ze havo/vwo brugklassen hebben en als jij ervan overtuigd bent dat het erin zit, dan zou dat er dus in de brugklas uit moeten komen. Mijn kinderen zitten op een school waar vmbo-t t/m gymnasium wordt gegeven. Ze hebben brugklassen mavo, mavo/havo, havo, havo/vwo en vwo+. Zo na de herfstvakantie zijn er steevast een aantal kinderen herplaatst. Vorig jaar een jongetje uit zoons oude klas met een vmbo-t advies. Hij was in de mavo/havo brugklas geplaatst en zat na de herfstvakantie opeens in de havo/vwo brugklas. Overigens denk ik dat je het idee van dokter worden misschien een beetje moet temperen, dan moet je toch de beta-vakken hebben. Hoewel ik 2 mensen ken die het zonder gelukt is.

Basisvaardigheden

Y, rekenen hoort tot de basisvaardigheden. Hoe talig het ook is, er zijn mensen die geweldig kunnen lezen en spellen maar niet kunnen (leren) rekenen (discalculie). Het is een andere vaardigheid dan lezen.
Bij het bepalen van het niveau van leerlingen (DLE, Cito, Prima Cohort onderzoek), worden de kernvakken beoordeeld. Dat is rekenen, schrijven, technisch en begrijpend lezen.
Dat rekenen een goede voorspeller is blijkt uit de doorstroomresultaten, maar bijvoorbeeld ook uit de uitkomsten van de verplichte rekentoets die Pabo studenten moeten doen. Die toets gaat over basisschoolstof. Een soort Cito eindtoets dus (maar wel iets uitgebreider).
De Pabo studenten scoren op die toets niet beter dan ze deden toen ze in groep 8 zaten. Alsof ze er niks bij geleerd hebben in het vo.
In werkelijkheid ligt dat wat genuanceerder, maar de gewiekstheid die je hebt in groep 8 (inzicht, snelheid, parate slimme trucjes), die verandert in grote lijnen niet echt.
Uitzonderingen daar gelaten (laatbloeiers en rekentalenten die slecht basisonderwijs gehad hebben).
Grof gezegd kun je stellen dat iemand die in het bo niet lekker meekwam met rekenen, dat verderop in het leven ook niet zal doen. Een check kun je daarop nog doen en dat is die van het mogelijk slechte onderwijs (komt voor). Oefenen dus.
Groet,
Miriam Lavell

ishtar

ishtar

11-01-2012 om 09:24

Vroeger

toen ik nog dierenarts wilde worden, (en je nog atheneum A en B had) was natuurkunde een verplicht vak, bij medische studies. En was biologie niet eens 'nodig' Dat zou de profielkeuze nu niet natuur en gezondheid maken, maar natuur en techniek. Een nog veel exactere keuze.
Even googelen levert het volgende op:
"Om toegang te krijgen tot de opleiding Geneeskunde zijn de volgende toelatingseisen van toepassing:

Vwo-diploma behaald in 2010 of later:

vwo-profiel (vernieuwde tweede fase): Natuur en gezondheid met natuurkunde of Natuur en techniek met biologie
Ander vwo-profiel: biologie, wiskunde A of B, natuurkunde en scheikunde zijn behaald. Voldoe je hier niet aan, dan ben je deficiënt"
Komt dus op hetzelfde neer: natuurkunde, wiskunde, scheikunde en biologie.

Stropop

Evalyn:"Overigens vind ik het inderdaad raar dat iemand met een rekenprobleem volgens velen niet naar het VWO zou mogen en iemand met dyslexie wel."
Dat is een stropop. Dyslexie kent de merkwaardige verschijningsvorm: voldoendes scoren maar toch dyslectisch zijn. Schijnt vooral bij hoog begaafden nog wel eens voor te komen.
Leerlingen die door dyslexie onvoldoende scoren of niet verder komen dan een C score, komen ook niet op het vwo.
Groet,
Miriam Lavell

Appels en peren (p)

P:"Ik snap ook niet waarom je de eerder gegeven verdeling niet gebruikt. "
Waarom zou je?
De vergelijking die jij maakt (percentage lln scoort A of is een andere dan de vergelijking C=Mavo.
"het is echt zo, een C is ondergemiddeld omdat een A en een B door 50% van de kinderen behaald wordt."
Dat zal wel, maar inmiddels stroomt 50% (60 volgens mij zelfs) in in een havo/vwo brugklas.
Dan kan C best Mavo zijn. En van Mavo (vmbo-t/g) kun je werkelijk niet zeggen dat het een 'ondergemiddeld' onderwijsniveau is. Hoe de absolute cijfers en de percentages ook liggen.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

11-01-2012 om 10:35

Evanlyn

ik vond roch ook dat je toch echt de schuld bij jezelf moet zoeken. Je verwijt school gebrek aan informatie. Tja, dan moet je daar zelf naar gaan zoeken. Dat je na al die jaren nog steeds niet weet hoe de A,B en C's van Cito gewaardeerd worden ligt toch echt aaan jezelf. En ja, die sterretjes zijn lastig, maar ook daar kan zelf ook achteraan gaan. En hoezo geen stijd tegenover het kind dat ze nu ineens met een advies komen? Jullie hebben altijd het idee gehad dat je dochter VWO kon doen, school niet. Vind het dan wel raar dat school dat niet eerder aan heeft willen geven, maar tja, door je eigen gebrek aan informatie heb je zelf een scheef en verkeerd beeld gecreeerd.
En de wereld ineen storten omdat ze geen VWO kan doen.??? Ik ben bang dat jullie wereld dan nog heel vaak in zal storten. Die van ons kind is ook wat dat betreft al diverse keren ingestort: profvoetballer, straaljagerpiloot...
Het doel om geneeskunde te studeren is zeker nog steeds haalbaar, maar het is niet het enige, ik zou nu al beginnen om ook te zoeken naar alternatieven omdat de kans nu eenmaal niet zo heel groot is dat ze dat kan gaan doen en dan zal ze toch georienteerd moeten zijn op iets anders.
En als ze toch havo gaat doen: laat het dan niet op het laatst aankomen zoals nu, maar ga al veel eerder in overleg met school zodat ze het goede pakket kiest om op te kunnen stromen naar VWO.

Yvonne

Yvonne

11-01-2012 om 10:40

Evanlyn

Ben jij de zelfde Evanlyn die Bij Zorgenkinderen vorige maand schreef dat je dochter was overgestapt naar de Vrije school? En dat je dochter ook graag naar de vrije school VO wilde.
Ik weet niet hoe de vrije school VO bij jullie werkt maar hier beginnen alle kinderen op de vije school VO gelijk. na 4 jaar doen ze allemaal VMBO tl examen en dan wordt gekeken of ze doorstromen naar HAVO of VWO. Er zij er ook die dan uitstromen en naar het MBO gaan.
Als ze dus naar de Vrije school VO gaat heeft ze 4 jaar om te bewijzen dat ze wel het VWO aan kan.

Sawo

Sawo

11-01-2012 om 11:29

Middelbare school

Hoi Evanlyn

Ik zou eerst maar eens gaan praten met de middelbare school. Sommige kijken alleen naar de cito. Anderen kijken vooral naar advies bo. Hier vertelden ze zelfs dat ze het advies van de basisschool bij sommige scholen heel serieus nemen en bij andere scholen met een korreltje zout afhankelijk van welke school ze komen.

Ik sluit me bij de sommige eerdere posts aan dat misschien vwo goed haalbaar is voor je dochter maar dat voor een medicijnen studie je een moeilijk pakket moet hebben en daar ook nog goede cijfers voor moet halen om ingeloot te worden. Maar op je 12e heb je nog alle tijd om je dromen bij te stellen.

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 11:54

Goed lezen!

Voor de laatste keer: ik heb nooit tegen dochter gezegd dat ze VWO zou moeten of kunnen doen. Dat wil ze ZELF. Het kind is geen verlengstuk van mij, ze heeft eigen ideeën die ik niet uit haar hoofd krijg tenzij ik met harde feiten kan komen. Jullie kinderen niet? En ik ben blij voor jullie dat jullie kinderen nooit verdrietig of teleurgesteld zijn en dat jullie scholen goed reageren op verzoeken om informatie. Maar mijn kinderen hebben wel eigen ideeën, zijn soms wèl verdrietig (sorry hoor!) en mijn school weigerde inderdaad tot nu toe wat voor informatie ook te verstrekken.

Jullie hoeven voor mij ook niet het advies van de basisschool nog eens dunnetjes overdoen, dat was mijn vraag niet. Ik ben gewoon verbaasd dat ik zo lang geen informatie loskreeg van de school (en ja, ik heb het echt geprobeerd) en ook dat het zogenaamde schooladvies in feite helemaal geen advies is. Het is gewoon een soort rekenformule die wordt losgelaten op oude CITO resultaten. De nieuwste resultaten zullen niet meedoen, tenzij ze het volledig verknalt. Zaken als ontwikkeling in werkhouding en resultaten doen ook niet mee. En als ons nou niet die worst was voor gehouden, als ze gewoon dat rekenformuletje eerlijk en van tevoren hadden aangeleverd inplaats van al die wollige taal, dan had ik mijn dochter kunnen voorbereiden. DAT is waar het om gaat, niet of mijn dochter nou wel of niet kan rekenen. Overigens, als je alleen al kijkt naar de verschillende interpretaties die in dit draadje worden gegeven aan CITO scores, dan zie je al dat ik het niet allang had kunnen weten als ik dit forum maar gelezen had, zoals sommigen beweren. En ik ken een wiskundige die niet kan rekenen, daar heb je tegenwoordig namelijk machientjes voor. Zo duidelijk ligt het dus niet.

Yvonne, daar heb je inderdaad een punt. Ik zal eens gaan kijken op de VS met dochter.

Chippie

Chippie

11-01-2012 om 12:08

Miriam

"Leerlingen die door dyslexie onvoldoende scoren of niet verder komen dan een C score, komen ook niet op het vwo."

Pardon, doe even je huiswerk overnieuw. Ik ken meerdere kinderen die zo dyslectisch als een deur (spelling E!) wél op VWO zitten en het daar redelijk goed doen. Ze moeten er inderdaad keihard voor werken, mogen gebruik maken van dyslexiesoftware, etc. Ik ken één kind dat niet verder is gekomen dan AVI4 en toch op het VWO zit en meedoet aan VWOplusstroom.

Voor kinderen met dyslexie worden de Cito's anders geinterpreteerd. Cito's zijn niet geschikt voor kinderen met dyslexie, je meet niet wat je wilt weten.. Met een IQ test kunnen dyslectische, slimme kinderen wel degelijk op VWO worden geplaatst. Dyslectische HB kinderen horen niet op VMBO! Kan me echt boos maken dat jij zo'n onzin raaskalt!

"Dyslexie kent de merkwaardige verschijningsvorm: voldoendes scoren maar toch dyslectisch zijn. Schijnt vooral bij hoog begaafden nog wel eens voor te komen."

Ik heb geen idee over welke verschijningsvorm jij het hebt, maar ook dit is natuurlijk onzin. Er zijn geen verschillende verschijningsvormen bij dyslexie. Slimme dyslectische kinderen hebben het geluk dat ze veel door hun hoge intelligentie kunnen compenseren dmv tekstbegrip. AVI teksten lezen gaat dan nog redelijk, bij onzinwoorden lezen (= pure technische leesvaardigheid) gaan ze genadeloos onderuit, net zo hard als andere dyslectische kinderen.

Het vervelende van de combi dyslexie en hoge intelligentie is dat beiden vaak niet worden ontdekt. Ze scoren geen E's voor lezen dus wordt er niet aan dyslexie gedacht. Ze scoren geen net rijtje met A-scores dus wordt er niet gedacht aan hoge uitdaging. Hier hadden wij als ouders en leerkracht wel het idee dat er iets aan de hand moest zijn; iedereen stond verbaasd dat zoon zoveel moeite had met lezen.

Een dokter

Een dokter

11-01-2012 om 12:12

Maar evanlyn

In je eerst posting zeg je toch echt dat jullie aldoor al een havo vwo advies verwacht hadden. Had jullie dochter dat dan ook verwacht?
Had je haar niet eem beetje moeten temperen? En welke worst is je dan voorgehouden? Er is toch nooit tegen jullie gezegd dat ze naar het vwo zou kunnen?
De geneeskundeopleiding is echt wel een beta opleiding. Hoe kan je dan zeggen dat ze een echte alfa zal zijn en vervolgens geneeskunde als studiekeus nemen.

Dat zeg ik

Chippie:"Ik ken meerdere kinderen die zo dyslectisch als een deur (spelling E!) wél op VWO zitten en het daar redelijk goed doen."
Dat is fijn. Ik ken ze niet en ik ken geen toelatingscriteria die er ruimte voor bieden.
Chippie:"Voor kinderen met dyslexie worden de Cito\'s anders geinterpreteerd."
Interessant. Hoe dan? Heb je daar een link van?
Chippie:"Het vervelende van de combi dyslexie en hoge intelligentie is dat beiden vaak niet worden ontdekt. Ze scoren geen E\'s voor lezen dus wordt er niet aan dyslexie gedacht."
Dat zeg ik. Dat bedoel ik.
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Er is al zoveel gezegd dat ik natuurlijk heel weinig toe te voegen heb, maar ik heb wel een vraag. In “mijn” draadje hierboven zeg je in je eerste posting: je zit vast op onze school! Vanwege het risico op buikpijn heb ik het maar verzwegen voor mijn kind. Ze wil VWO, maar ik denk dat het HAVO wordt. Moeilijk... Jij dacht dus zelf HAVO.

In dit door jou gestarte draadje zeg je in je openingsposting: Wij hebben aldoor duidelijk gemaakt dat wij een HAVO/VWO of VWO advies verwachtten.

Je dacht dus zelf HAVO, maar hebt aan school duidelijk gemaakt dat je een HAVO/VWO of een VWO-advies verwacht had. Waarom heb je een leerkracht verteld dat je iets verwacht terwijl je zelf iets lagers gedacht had? Dat snap ik niet.

Hier op school zeggen ze ook helemaal niets. De leerkrachten van groep 6, 7 en 8 overleggen met elkaar wat het schooladvies wordt. Natuurlijk wordt het leerlingvolgsysteem, cito’s, rapporten en weet ik het allemaal meegenomen in die beslissing, maar ook werkhouding telt zeker mee. Mijn oudste kreeg drie jaar geleden een HAVO/VWO-advies terwijl ik dacht dat het echt een VWO-kind was. Maar goed, hij had in groep 8 als beginnende puber een flutwerkhouding ontwikkeld en daar is het advies toch wat op aangepast. Inmiddels zit hij in 3-VWO en staat voor alle vakken een voldoende (hoe doet ie dat trouwens, veel zie ik hem niet doen). Het is er toch uitgekomen. Mijn middelste heeft dus nu een HAVO-advies gekregen, ik had dat ook ingeschat, maar dat heb ik absoluut niet tegen zoon gezegd. Hij begon er in de kerstvakantie een paar keer over, “wat denk jij dat mijn advies wordt mam”, nou mam heeft alsmaar gezegd dat ze echt geen idee had. Zelf dacht hij HAVO, hij had uitgebreid overleg gehad met zijn vrienden en ze hadden zichzelf gewoon ingedeeld. Als hij naar dezelfde middelbare gaat als oudste (een HAVO/VWO dalton-school) dan moet hij minimaal een HAVO-advies hebben en een cito-score van … (geen idee). Als hij die cito-score niet haalt dat neemt de school contact op met de leerkracht van groep 8, ze hechten namelijk toch meer waarde aan het schooladvies dan aan de cito-uitslag.

Tot slot: mijn 11-jarige heeft maar één doel in zijn leven, namelijk heel, heel, heel erg rijk worden. Hij fantaseert regelmatig hardop over zijn mega-grote villa en zijn Bugatti Veron. Ik denk dat hij ernstig teleurgesteld wordt en dat hoort erbij.

Ondergemiddeld of onder de maat

P, je hebt strikt genomen wel gelijk, maar de vergelijking die Dirksmamma (bijv) toepast, is gewoon een andere. Gemiddeld is daar 'de maat'. Ondergemiddeld is onder de maat.
Straks, als al die letters verwaterd zijn en de scores uitgedrukt worden in functioneringsniveau's, dan zal dat nog duidelijker worden. Dan scoort de grootste bubs f, een wat kleinere S (streefniveau, ligt boven gewenst niveau) en een nog kleinere groep E. F is voldoende, gemiddeld, zoals het moet zijn. Mavo, zeg maar.
De groep 'ondergemiddeld' als in 'onder de maat' scoort m (minimumniveau, dat wat op zijn minst gehaald wordt).
P:"Natuurlijk wordt een kind wat altijd C\'s haalt voor elke test richting vmboT geduwd maar ik vind het gewoon wat stellig"
Dat is waar, als je het over individuele leerlingen hebt. Maar zo globaal over de hele bubs...
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 14:28

Kortom,

zo duidelijk is het dus allemaal niet met die CITO's. Nog afgezien van het feit dat het schooladvies nu juist niet alleen over CITO's hoort te gaan. Daarom is er namelijk een schooladvies. Anders kon je volstaan met het gemiddelde van de CITO's van de laatste jaren en hoefde je het geen schooladvies te noemen.

Voor diegenen die daar werkelijk in geïnteresseerd zijn (wat ik me nauwelijks kan voorstellen): ik heb natuurlijk nooit tegen het kind gezegd dat ze VWO kon doen en ook niet dat ze dokter kon worden. We hadden immers geen informatie, dus het had ook nog wel VMBO kunnen worden. We zeiden dit wel tegen de school, juist om een reactie te kunnen uitlokken vanwege het gebrek aan informatie. Tevergeefs. En dat gebrek aan informatie maakt nu dat wij in korte tijd een beslissing moeten nemen. Maar tegelijk ook over mijn doodzieke moeder en een ander kind dat het niet meer trok op school en naar een andere school is gegaan. Zo zit het leven namelijk in elkaar, althans bij ons. En daarom houd ik niet van nodeloos uitstel en nodeloos korte deadlines. En ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ouders zijn die een dergelijke handelswijze van de school wel een goed idee vinden. Maar goed, kennelijk ligt dat toch anders. Overigens ging mijn vraag daar helemaal niet over, maar dat terzijde. Ik had het alleen gewaagd te zeggen dat mijn kind erg verdrietig was, wat me nogal logisch lijkt.

Een dokter

Een dokter

11-01-2012 om 14:38

Ik snap er steeds miinder van

Nu lees ik idd dat je zelf een havo advis vewachttte in het draadje van savon. Dat advies heb je gekregen.
Misschien is het tijd je kind uit tw leggen dat niet alles wat je wil ook kan. En kijk nou zelf ook eens met realistische ogen naar haar wensen.
Natuurlijk, dromen mag. En misschien lukt het uiteindelijk wel. Maar de wereld vergaat niet als je een andere keus moet maken. Wie zegt trouwens dat ze nog steeds arts wil worden als ze 18 is. En wie zegt dat ze wordt ingeloot. Wie zegt dat ze uberhaupt het vwo kan halen met betavakken.
Dokter is een geweldig vak, absoluut. Maar er zijn nog heeeeel veel andere mooie vakken. Ook in de gezondheidszorg , waarbij je met de havo kan instromen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-01-2012 om 14:58

Evanlyn

Mijn gedachten: als school niet voldoende of weinig informatie geeft mbt hoe de resultaten van CITO's en rapporten te interpreteren ga je daar als ouder zelf naar op zoek.
Als bepaalde resultaten achter blijven zorg je dat je kind op tijd bijgespijkerd wordt.
Het belangrijkste lijkt mij echter dat je je kind tempert in te irrealistische verwachtingen. De meeste kinderen van 11, 12 jaar kunnen nog geen realistische ideeen hebben over de toekomst, banen, studie of werk. Daarnaast willen ze het ene jaar dit, het andere jaar dat. En naarmate ze ouder worden en duidelijker wordt wat ze wel of niet kunnen en willen stel je die verwachtingen bij. Je hoeft ze bepaalde dingen niet helemaal uit hun hoofd te praten maar je kan ze wel wijzen op mogelijke alternatieven.
Wat ik zou doen is ten eerste meteen de CITO oefenen en dan met name op rekengebied. Evt. met behulp van iemand of een instantie van buitenaf. Hier heeft zoon met succes CITO-training gedaan bij een Remedial Teacher. Hoe je het ook wendt of keert, dat rekenen is een kernvak en dat wordt zwaar meegerekend. Wellicht dat je dochter opeens wel goed mee zou komen met het wiskundeonderwijs op het VO (er zitten er een paar in de klas van zoon die slecht scoorden met rekenen op het VO maar wiskunde wel goed aankunnen en andersom) maar eerst die CITO met goed resultaat zien te doen.
Ten tweede de situatie voorleggen aan de middelbare scholen van jullie keuze. In hoeverre houden zij vast aan het schooladvies en in hoeverre laten zij de CITO-uitslag meetellen, zeker bij een verschil tussen schooladvies en CITO-score?
Ten derde je dochter duidelijk maken dat eea niet wil zeggen dat ze die droom om arts te worden dus maar helemaal moet laten varen maar dat ze nog meer dan genoeg tijd en mogelijkheden heeft om dat of iets anders te bereiken. Dat eea wel inhoudt dat ze keihard moet werken aan de exacte vakken en of ze daartoe bereid zou zijn danwel dat aan zou kunnen. En stel dat ze dat wel zou doen en uitgeloot zou worden? Dan moet je nog steeds een alternatief hebben.
Ik ken trouwens ook een aantal mensen die door opstromen uiteindelijk toch een universitaire studie hebben afgerond en mensen die dmv het wegwerken van deficienties de studie van hun keuze hebben kunnen doen. Alsook iemand (arts) die twee keer is uitgeloot voordat ze aan de studie Geneeskunde kon beginnen. Zij deed toen twee jaar Biomedische Wetenschappen. Het zijn allemaal iets langere wegen maar beslist niet onmogelijk.
Mijn zoon (11, 1Gym) wil al jaren profvoetballer worden. Hij is beslist een zeer getalenteerde voetballer maar hij weet ook dat die kans enorm klein is. Ik stimuleer hem dus om te kijken naar andere beroepen die hij leuk zou vinden en die passen bij zijn kwaliteiten, interesses en eigenschappen en ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij dit steeds beter te weten komt naarmate hij langer op het VO zit en ouder wordt. Dat beseft hij nu zelf ook. Hij blijft keihard zijn best doen met voetballen maar richt zijn pijlen nu ook op andere zaken.
En weet je, teleurstellingen horen erbij. Ook daar moet je mee leren omgaan. Ook en juist als kind. Maar feitelijk denk ik dat de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden als die hier wordt opgediend. Er is geen man overboord. School zegt dat je dochter een prima HAVO-leerling zou zijn. Daar is absoluut niets mis mee, integendeel. En ook met HAVO als uitgangspunt kan je dochter heel ver komen. Maar je moet wel realistisch blijven. Ik wilde zelf ook altijd arts worden maar exacte vakken waren en zijn niets voor mij. Ondanks heel veel bijlessen wiskunde en scheikunde. Uiteindelijk ben ik een paar jaar verpleegkunde gaan doen; die studie heb ik helaas moeten afbreken en nu ga ik wellicht een opleiding doen tot doktersassistente. Zo kom ik toch te werken in de gezondheidszorg
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Voor- en nadelen

Evanlyn, wil je het eigen in werkelijkheid alleen maar hebben over dat stilzwijgen van scholen? In dat geval had je beter de woorden over je dochter weg kunnen laten.
"En ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ouders zijn die een dergelijke handelswijze van de school wel een goed idee vinden. "
Globaal gesproken zijn er voor- en nadelen aan de zwijgsaamheid over het niveau.
Het voordeel: Er bestaat de opvatting dat een kind nog de geest kan krijgen en toch nog vooruit schiet. In dat geval heeft het weinig zin om elk jaar, of zelfs maar in groep 7, al iets te zeggen over het eindniveau en het doorstroomniveau.
Maar in de praktijk werken scholen al jaren met een idee over een leerling dat gaandeweg in de schoolperiode ontstaat (soms al in de kleuterklas) en waar het eindadvies dan ook nauwelijks van afwijkt.
In al die gevallen (en dat is meestal) is dat zwijgen flauwekul.
Maar goed: Binnenkort wordt alles anders. Binnenkort (nu al eigenlijk), moet het eindniveau benoemd worden in relatie tot het vastgestelde functioneringsniveau. Dan ook moet er elk jaar verantwoording over de vorderingen gegeven worden in relatie tot dat eindniveau.
Een nieuwe rapportagevorm is al op de markt (het alternatieve rapport). Nog even en je weet in groep 2 al welke schoolcarriere je kind te wachten staat.
Heel informatief. Maar of je daar nu echt blij mee moet zijn?
Groet,
Miriam Lavell

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 15:07

Dokter

Ben het helemaal met je eens. Heb ook nooit iets anders gezegd tegen het kind. De verwarring is niet door mij gecreëerd, ik weet heus wel dat kinderen niet altijd hun (huidige) dromen kunnen waarmaken. En daar gaat het ook helemaal niet over. Wil jij hiermee zeggen dat gebrekkige (of helemaal geen) informatie van de school OK is? En dat het een goed idee is om een kind dat een rekenprobleem heeft meteen maar geen kans op VWO te geven? Daar gaat het namelijk over. Over nodeloos gesol. Niet over de vraag of mijn kind over tig jaar echt dokter is of niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-01-2012 om 15:25

Rekenen

Even over dat rekenprobleem: zoals ik al zei heeft mijn zoon op advies van school in groep 8 CITO-training gedaan bij een Remedial Teacher. Het ging dan met name om rekenstrategieen. Dit terwijl zoon rekenkundig bijzonder sterk is; hij is hb getest en bijna geniaal met cijfertjes en rekenen.
Afijn, de Remedial Teacher vertelde dat ze sinds de invoering van het nieuwe rekenonderwijs nog nooit zoveel kinderen bij zich had gekregen die problemen hadden met rekenen. Niet omdat ze niet goed zouden zijn in rekenen maar omdat ze problemen hadden met het rekenonderwijs en de methode. Het gros van die kinderen had helemaal geen "rekenprobleem" maar waren confuus en konden niet overweg met de nieuwe methodes en gedachtengangen. De leraren konden hen ook niet helpen hiermee en schoven hun portie dan maar af als een probleem van de kinderen. Maar een paar RT lessen en wat simpele instructies uit de oude doos waren dan voldoende om die kinderen weer op het juiste spoor te zetten en de CITO rekenen prima te doen, net als mijn zoon. Van haar mag die nieuwe rekenmethode de vuilnisbak in.
Om deze reden heeft de VO school van zoon sinds dit jaar als extra vak in de brugklas rekenen ingevoerd naast wiskunde. En wat blijkt: kinderen die moeite hadden met rekenen in groep 8 en bij de CITO komen opeens prima mee. Omdat de methode en de manier van onderwijs anders is.
Overigens is wiskunde iets heel anders dan rekenen. Mijn zoon vond wiskunde in het begin heel lastig en moeilijk terwijl hij wel steevast heel hoge cijfers haalde en haalt met rekenen. Nu hij beter snapt (met wat bijles) wat wiskunde inhoudt en hoe het werkt haalt hij ook hier goede cijfers voor maar niet goed kunnen zijn in rekenen hoeft dus niet automatisch in te houden dat je ook niet goed zou zijn in wiskunde. En andersom.

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 15:26

Miriam

Volgens mij is dat bij ons ook al zo ongeveer in de kleuterklas beslist. Anders was de stijgende lijn van het laatste jaar wel in de uitslag verdisconteerd. Alleen is daar nooit duidelijkheid over gegeven. Dan heb ik die duidelijkheid liever wel, dan kan ik mijn kind nog weghalen van die school.

En voordat ik nou weer te horen krijg dat ik dan maar meteen een andere school had moeten kiezen: dat kun je niet weten als je net nieuw bent in een buurt en geen oudere kinderen op school hebt. Bovendien kan je zelf de mogelijkheden van je kind niet inschatten als het vier is.

In ieder geval heb jij mijn vraag al in een vroeg stadium beantwoord: beroep instellen kan niet. Dat wilde ik weten.

Tja, dat ik er even emotioneel over was is denk ik begrijpelijk, maar inderdaad heeft het de aandacht afgeleid van de echte vraag en flauwe grappen over astronauten en zo opgeleverd. Gelukkig is mijn dochter al wat vrolijker. Maar dat wil niet zeggen dat ik me zonder weerwoord door jan en alleman allerlei niet gedane uitspraken in de schoenen laat schuiven, daar ben ik niet voor in de stemming.

Foo

Foo

11-01-2012 om 15:28

Evanlyn

Ik heb nog eens nagedacht over je situatie. Ik heb vorig jaar een groot gevoel van machteloosheid gehad over het advies van ons kind. Ik was wel op de hoogte van de betekenis van A/B/C etc en entreetoets. Ons kind scoorde alleen niet goed op dergelijke toetsen. Het scoorde wel goed op de methodetoetsen en had een hooggemiddeld iq volgens de wisc. Kind kreeg TL advies (met een A, B en C). Wij gingen ook niet akkoord en zijn in gesprek gegaan met de toekomstige school. Zij volgen het schooladvies en het enige wat ze konden doen was kind plaatsen in een TL/havo-klas met havo-stof waarna kind nog door zou kunnen gaan naar de havo na de brugklas. En zo geschiedde. Wij als ouders hadden het gevoel buiten spel geplaatst te worden, geen zeggenschap te hebben over de keuze, behalve de keuze voor school HC. En dat was een heel vervelend gevoel, vooral dat velen ons het gevoel gaven dat wij teveel wilden voor kind.
Kind doet het in de brugklas zoals wij al hadden verwacht, boven verwachting van nieuwe en oude school. Gaat kind zo door, dan gaat het zeker met 2 vingers in de neus naar de havo. Gelukkig maar.
Moraal van het verhaal: zoek een school uit met een brugklas met meerdere schooltypes. Als het kind het echt kan, dan komt het wel terecht waar het hoort. Ga in gesprek met de nieuwe school en leg uit wat jij er van vindt. En dan vertrouwen hebben in je kind. Geneeskunde zal wel lastig worden maar er zijn nog genoeg jaren om te kijken wat kind wel wil.

Een dokter

Een dokter

11-01-2012 om 15:31

Evanlyn

In je eerste posting suggereerde je dat het havo advies zomaar uit de lucht omt vallen.in je verdere en eerdere postings blijkt dat het ook bij jouw al in de verwachting lag dat ze havo advies zou krijgen. Waarom jij dat dacht weet ik niet maar ik kan mijn met jouw info voorstellen dat dit een heel voor de hand liggende gedachte was.
Daarom lijkt het dan ook dat rechtstreeks en zonder omwegen zomaar met een betapakket naar het vwo en geneeskunde doen niet erg voor de hand liggend. Daar had je je dchter wel voor mogen waarschuwem vind ik. Dan was ze nu misschien niet zo van slag geweest.
Waarom denk je eigenlijk dat ze het wel kan? Je vindt haa een alfa, ze heeft al jaren een C op rekenen en ook op de andere citoos niet allemaal A maar ook B. Wat heeft zij wat de dcenten en wij niet zien?
Want dat zul je moeten uitleggen als je voor haar wil gaan strijden voor een vwo plaatsing op een middelbare school.

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 15:46

Dokter

OK, nog één keer:

1. Gezien onze ervaringen kun je van deze school echt alles verwachten. En nee, ik treed daarover niet in details. Vandaar dat wij ernstig rekening hielden met een HAVO advies. Tot nu toe hebben wij altijd gelijk gehad als we tegenover de school stonden (en uiteindelijk dat gelijk ook gekregen).
2. Jij weet helemaal haar scores niet, behalve de C voor rekenen. Verder heb ik geen informatie gegeven, die heb je zelf bedacht.
3. CITO's zijn momentopnames, zeker in dit geval. En ook over het waarom daarvan geef ik je verder geen informatie. Ik heb je namelijk nooit gevraagd hierover een mening te geven.
4. zie de post van Elisa over rekenen en wiskunde.
5. het maakt mij helemaal niet uit of zij dokter wordt of niet. Als ze maar gelukkig is. En ik denk dat ze met VWO gelukkiger wordt dan met HAVO. Omdat ik haar ken. En jij niet.

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2012 om 15:56

Elisa en foo

Dankjewel, dat helpt wel. Al zijn de scholen hier in omgeving allemaal duidelijk: schooladvies is leidend, eind-CITO doet er nauwelijks toe. We blijven maar gewoon doorgaan met de rekenles en ze moet misschien maar eens CITO's gaan trainen, al heb ik het gevoel dat het niet veel zin meer heeft.

Een dokter

Een dokter

11-01-2012 om 16:01

Ik verzin geen scores

Gisteren om 12.01 uur schrijf jij dat ze A scores heeft met af en toe een B en voor rekenen steevast een C.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.