Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

10-01-2012 om 10:24

Kan je in beroep gaan tegen een schooladvies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
billie

billie

13-01-2012 om 08:50

Tsja evanlyn

Kinderen zijn gedegradeerd tot cito uitslagen en etiketjes. Ik denk dat je teveel vertrouwen hebt gehad in de school; dat ze wel naar de persoonlijkheid van je dochter zouden kijken enz. 'Naar het VWO willen is niet genoeg', sterker nog, er wordt in deze draad best laatdunkend over gedaan, over de wens van je dochter. Terwijl ik motivatie al het halve werk vind, en het ook best opmerkelijk vind dat je dochter nu al zo goed weet wat ze wilt. Als ik de beschrijving lees die je geeft over je dochter dan komt mijn achtste groeper in de verste verte niet bij haar in de buurt. Maar hij scoort wel, dus ik verwacht eigenlijk wel een VWO advies. (maar nee, nog niet binnen, en ik ben wel zo wantrouwend om nergens vanuit te gaan)
Van de andere kant, mijn zoon heeft dat VWO ook echt nodig, zoals ik het nu inschat. Jouw dochter komt er waarschijnlijk ook wel zonder VWO, als haar motivatie zo hoog blijft. Daarmee neem je wel risico's. Ik weet niet of ik die zou lopen, denk dat ik ook voor aanvullend onderzoek zou willen gaan. En gaan praten, op vo scholen.
Hier trouwens ook NIO buiten Cito, en bij NIO wordt wel degelijk ook naar motivatie ed gekeken.

Foo

Foo

13-01-2012 om 08:51

Aanvulling

Of die etiketten als dyslexie, dyscalcullie, adhd, ass nou zo positief werken op schoolplaatsing, is maar de vraag. Wederom is dit gebaseerd op mijn eigen ervaring, dus misschien dat mijn mening in andere regio's niet klopt, zei zij voorzichtig.
Volgens mij zijn scholen, althans hier in de regio, al die verhalen over rapporten, onderzoeksbureaus, iq's etc zat. Ze plaatsen de leerlingen met etiket voorzichtig. De leerling krijgt de kans in de brugklas te bewijzen dat hij het inderdaad, ondanks dyslexie etc, kan. Doet hij dat, dan kan hij door.
Wat dat betreft ben ik blij dat een van mijn kinderen pas haar dyslexie-verklaring in de brugklas heeft gekregen. Ze gaat lekker op het vwo en scoort niet met spelling maar wel met grammatika, tekstverklaring etc.

Foo

Foo

13-01-2012 om 08:59

Inderdaad, billie

Nio wordt ook wel eens door middelbare scholen gevraagd als aanvullende test. Soms worden die testen zelfs op kosten van de middelbare school gedaan. Dat gebeurt hier in de regio dan wel. Daarom zal Evanlyn toch in gesprek met een VO school moeten gaan, dan weet ze wat ze het beste kan doen, tenzij ze echt denkt aan dyscalculie en daar onderzoek naar wil laten doen.

billie

billie

13-01-2012 om 09:33

Hier standaard

NIO wordt hier standaard in gr 8 gedaan op deze school. Zouden daar vragen uitkomen dan kan er aanvullend worden getest.
Overigens vind ik het wel veel; NIO en Cito. Zoon was nooit zo bezig met uitslagen, niveau's etc. Nu wordt hij blijkbaar toch wat aangestoken door de toetsgekte en begint hij zich zorgen te maken om de CITO ivm schoolkeuze. Ik vind alle heisa echt gekte. Bij zoon is niveau duidelijk en plaatsing zou absoluut niet mogen afhangen van één zo'n cito. Ik vraag me af of bij de eindcito nog wel behaalde resultaten worden gemeten of eerder stressbestendigheid en doorzettingsvermogen.(in het oefenen van al die cito's)
Maar bij kinderen waarbij vragen oprijzen lijkt me testen en toetsen wel zinvol.

Evanlyn

Evanlyn

13-01-2012 om 10:05

Rekenhulp

Die blijft inderdaad gewoon doorgaan. Het hele jaar, dus ook na de CITO, want uiteindelijk is kennis belangrijker dan de CITO.

En wat de toetsgekte betreft: die werd op school enorm aangemoedigd ("je hele toekomst hangt van de entreetoets af!!"), terwijl het hier thuis nooit een issue was. Resultaat: faalangst. Ook dat speelt dus mee en daar doen we ook wat aan, maar het is een taai probleem als het er eenmaal zit.

En inderdaad heb ik de school teveel vertrouwd. Mijn kinderen passen nu eenmaal niet in het gemiddelde plaatje en daar houdt de school niet van. Alweer wat geleerd...

Tja

Als ik zo lees wat je met een 11 jarige bespreekt denk ik maar 1 ding:
laat dat kind aub kind blijven.......
Kap gewoon met dat gepush en doorgedram.

Gemengd advies mag niet meer

Tenminste bij ons op school is dat dit jaar veranderd. Waar mijn oudste 3 jaar geleden nog een HAVO/VWO-advies kreeg mag er met ingang van dit jaar alleen nog een enkel advies gegeven worden. Waarom weet ik niet, ik hoorde het van verschillende ouders en heb nog niet de kans gekregen het na te vragen bij de leerkracht.

Ik kom er niet achter of dat nou aan onze school ligt (of aan de middelbare scholen in de omgeving) of dat het iets landelijks is.

Evanlyn

Evanlyn

13-01-2012 om 14:13

Gemengd advies

Volgens mij mag het officieel niet meer, maar onze school doet het toch. Alleen helaas niet bij ons. En de gemengde klassen bestaan nog wel, dat is op de websites van de scholen te lezen.

Tasje, ik zal haar uit jouw naam zeggen dat ze haar mond moet houden, hoor!

een dokter

een dokter

13-01-2012 om 14:57

Iets duidelijker

Door je posting van vannacht is het mij in elk geval duidelijk waarom jij het een VWO kind vindt. Kan me er ook best iets bij voorstellen, maar ik zie haar nog steeds niet met een betapakket op het VWO belanden om vervolgens geneeskunde te gaan doen.
Je zou die wens misschien een beetje moeten relativeren.
Met veel inzet zou ze misschien best het VWO kunnen doen met alleen wiskunde als verplicht betavak.
Maar ga praten op de scholen! Vraag na hoe je kan opstromen als je op de havo zit. Hier kan dat in de hele onderbouw op elk moment. En daarmee bedoel ik dat een havoleerling die gemiddeld een 7,5 staat naar het VWO gaat. Soms na de eerste klas, soms al halverwege een jaar en het kan ook nog na de tweede of na de derde (of halverwege de jaren).
Dit kan vast op meer scholen. Ook kan je op de vo scholen inzetten op het VWO, alhoewel mij dat toch lastig lijkt. Maar praten kan altijd en een NIO is snel gemaakt.
Ik verwacht niet een bijstelling van het advies. Want (al jaren )een C voor rekenen en het VWO rijmt niet.

Geen verbod

Er is geen verbod op een gemengd advies. Er zijn vaak wel regionale afspraken tussen scholen en gemeenten over het advies en de doorstroomprocedure.
Soms staat daar in dat er in beginsel gewerkt wordt met een eenduidig advies. Maar bindend is dat niet.
Scholen mogen wel zelf besluiten geen dubbeladvies te geven.
Groet,
Miriam Lavell

Dank je miriam

Er is dus geen landelijk verbod, scheelt mij googlen (daar ben ik namelijk niet zo goed in). Ik vind het ook wel duidelijk zo, zoon met HAVO-advies komt in een HAVO-VWO-brugklas en dan zien we wel wat er uit komt. Hij heeft in elk geval nu al zin in de middelbare school!

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2012 om 18:20

Niet landelijk

Hier is het een afspraak tussen de basisscholen en de middelbare scholen. Geen dubbele adviezen dus. Een kind met havo-advies mag hier bijvoorbeeld dus wel naar een havo/vwo brugklas.

even zo

even zo

13-01-2012 om 19:00

P - evanlyn

>>De ene keer moppert men omdat het VO ALLEEN naar de cito kijkt en niet naar het schooladvies: wat een onzin, kijken naar iets wat op drie ochtenden is afgenomen. etc

in mijn optiek is het een combi van Cito en schooladvies. Dat bij ons ook de entreetoets werd meegenomen was volstrekt nieuw voor mij. Kind zit overigens slechts 1,5 jaar op deze school, heeft al drie docenten gehad, dus dat de school het kind echt kent geloof ik niet.
Toen wij uiteindelijk de gegevens van het leerlingvolgsysteem wilden hebben bleek dat de entreetoets een flinke dip was t.o.v. alle andere uitslagen (zowel van voor als na de entree). Er is geen belletje gaan rinkelen bij de school.

Ik ben inmiddels zover dat het vertrouwen in scholen erg gedaald is en dat ik er dus meer boven op zit. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat Evanlyn bezorgd is en geen grote verwachtingen heeft van de school. Als ik Evanlyn was zou ik het heft zoveel mogelijk in eigen hand nemen en een bijlestraject ingaan om de hiaten in rekenen op te sporen en op te lossen.

Evanlyn

Evanlyn

13-01-2012 om 21:37

Entreetoets

O ja, bij ons was de entreetoets ook een dip. Enorme stress in de hele klas, fijn aangewakkerd door juf. En dit was hun allereerste examen, als je het zwemdiploma niet meetelt. En ja, ze moeten uiteindelijk ook leren stressbestendig te zijn. Maar toch niet op een leeftijd dat sommigen zelfs nog last hebben van krokodillen onder hun bed, lijkt me. Voor de duidelijkheid: dat laatste geldt niet voor mijn dochter.

We zijn heel hard op zoek en hebben misschien al een goede school gevonden, maar we moeten nog praten en naar de open dagen.

Evanlyn

Evanlyn

13-01-2012 om 21:48

Foo

Ik denk trouwens niet aan echte dyscalculie hoor. Ze is gewoon niet goed in rekenen. Met echte dyscalculie haal je geen C, denk ik. Hoewel je daarbij natuurlijk ook zult krijgen dat er lichte en zware vormen van zijn, net als bij dyslexie. Maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen. En ik ben beslist niet op zoek naar een etiket, want daar heb je helemaal gelijk in: scholen houden er niet van.

billie

billie

15-01-2012 om 00:29

Ouders en school vullen hier een vragenlijst in over motivatie van kind etc. Gecombineerd met NIO rolt daar een advies uit. Eigenlijk ging ik ervanuit dat het standaard bij NIO hoorde, misschien is dit niet zo.

Foo

Foo

15-01-2012 om 10:07

Evanlyn: vervolg?

Nu je dit allemaal gelezen hebt, wat ga je doen? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

billie

billie

15-01-2012 om 13:25

De vragenlijsten worden niet meegewogen bij de toets (meer: capaciteitenonderzoek) maar wel bij het advies dat eruit komt rollen. Wenselijke antwoorden zullen ook weer niet door leerkracht gegeven worden. Als ouder heb je er ook niet zoveel aan; je wilt toch dat je kind op een passende plek komt lijkt me.

Evanlyn

Evanlyn

15-01-2012 om 22:05

Vervolg

Eerst gaan we maar eens de open dagen af en gaat dochter de CITO's doen. Maar ik ga nog naar school, want ik heb niet getekend voor het doorgeven van het leerlingdossier. Ik wil eerst kijken wat erin staat. Dan zal ik meteen nog eens vragen of ze echt alleen op de CITO's zijn afgegaan bij het advies en of ze dat nog bijstellen na een daverende eind-CITO. Want ik weet dat er scholen zijn die dat doen. Hier vinden ze de eind-CITO een moment-opname...tja, en die vorige CITO's dan? Dat waren niet alleen momentopnames, maar ook nog verouderde! Maar ik ga niet hard pushen voor een ander advies, dat heeft geen zin zonder wettelijke basis.

Een intelligentie-onderzoek doen we alleen als de uitverkoren school daar waarde aan hecht. Uiteindelijk zijn dat degenen die ze moet overtuigen en niet de basisschool. Tenslotte willen we niet dat ze alsnog een VWO advies krijgt, alleen maar dat ze naar een kansklas mag.

Verder heb ik mij mede door dit draadje gerealiseerd dat faalangst toch echt dochter's grootste probleem is. Dus in plaats van een school die "alleen maar" bekend staat als academisch goed, gaan we waarschijnlijk voor een school waar dochter zich zeker thuis gaat voelen. Want als ze lekker in haar vel zit, komen de prestaties wel.

Foo

Foo

16-01-2012 om 16:45

Ok, lijkt me allemaal prima. Succes met het zoeken. Inderdaad moet de insteek zijn een school waar je dochter zich het prettigst voelt. Ook goed is het om met ouders te praten die al een paar jaar kinderen op de door jullie beoogde school hebben zitten. Zij kunnen je vertellen hoe het precies daar is. Op www.schoolvo.nl kun je vaak ook nog vinden hoe ouders of leerlingen tegen de school aankijken.

Evanlyn

Evanlyn

16-01-2012 om 22:27

Dankjewel voor de link!

Dat is erg nuttig. Ja, ik ken kinderen (die in veel opzichten op dochter lijken) die op deze school zitten. Die vinden het geweldig en krijgen ook alle kansen. Maar meer informatie is nooit weg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.