anna van noniemen
09-03-2010 om 16:12
Kan je iq lager worden?
En hoeveel lager dan? Ik snap er werkelijk niks van....4 jaar geleden is zoon (ADHD-ODD) getest en had toen een iq van 116 wel met disharmonisch profiel (VIQ 105 - PIQ 126). Dat was de WISC III.
Nu heeft hij onlangs de NIO toets gedaan en komt er ineens een iq van 86 uit (verbaal 92 - symbolisch 83)....en ik snap er dus helemaal niks van.....(tis ook niet zo'n klein verschilletje....)
Tineke
18-03-2010 om 11:46
Ik begrijp het niet helemaal
Oké, je kind verlaat SO met een groep 7 niveau. Maar kan hij nou wel of niet naar het gewenste VO? Zo ja, wat is er dan aan de hand? Zo nee, is het dan een idee om groep 8 in het gewone basisonderwijs nog eens te doen?
wil40
18-03-2010 om 19:29
" groep 7 leerling"
Een kind dat als groep 7 leerling de school verlaat.( eind groep 8). Dat kan,maar niet in het geval van jou zoon. Hier(regulier onderwijs) is dat bij kinderen dan al meerdere groepen duidelijk voor de ouders. Kind heeft dan een redelijk rapport, met de vermelding dat het rekent "op groep 7 niveau".
Dit kan bij èèn vak zijn maar ook bij alle vakken. Jouw zoon heeft gewoon groep 8 doorlopen en er was tot nu toe geen sprake van een achterstand? Als school geheel onverwacht nu aangeeft dat je zoon niet op het "verwachtte" niveau de basisschool verlaat vind ik dat echt een slechte zaak.
Een iq op zich kan niet lager worden, maar je kan in de loop der tijd wel verschillend presteren. Onder invloed van stress, ziektes,faalangst,medicijnen, concentratie, intresse enz. kan een test lager uitvallen dan verwacht. Het verschil bij jou zoon is wel erg groot. Ik zou die intelligentie testen met een korrel zout nemen.
Samen met school goed kijken waar je zoon straks het beste op zijn plek is. Dat hangt niet af van een intelligentietest toch?
anna van noniemen
18-03-2010 om 22:12
Ik heb me....
inmiddels bij die NIO neergelegd inderdaad, in mijn ogen is die niet representatief voor hem....
Als je aan mij vraagt, zou je met de kennis van nu een jaar geleden gekozen hebben voor de overstap naar het VO....Nee, waarschijnlijk niet....Maar ja, we hadden die kennis vorig jaar niet, wij zagen alleen op welk nivo zoon met zijn schoolwerk zat, en dat liep redelijk in de pas, en op onderdelen ook voor....
Ik heb de stukken er bijgepakt. Bij de drempeltoets heeft zoon op Spelling gemiddeld gescoord, nivo VMBO-TL. Woordenschat zit op (schrik niet) praktijkonderwijs, begrijpend lezen is op basis-LWOO, rekenen ook.....Kijk ik dan naar het overzicht dat we steeds bij het handelingsplan krijgen, dan zit zijn taal (TOM) op groep 8 nivo, taalschaal op M7, technisch lezen is hij mee klaar, AVI-uit. Leeswoordenschat zit op E7. Spelling op M8 en rekenen op M7. Allen gemiddeld nivo....als je dat dan afzet naar de prognose leerlijn, dan klopt hun voorspelling inderdaad (die zegt verwacht eindnivo: Half groep 7/dle 45 LWOO/VMBO-bbl/kbl Eind groep 8/dle 60 VMBO gl/tl/HAVO/VWO)....ik zelf heb gewoon steeds naar eind groep 8 gekeken, omdat ik de verwachting had dat hij alles van groep 8 nog wel zou afkrijgen, mede gelet op zijn snelle werken altijd....dat is misschien ook wel zo, maar niet meer voor de CITO....
Ga ik dan meer nadenken over die NIO-test, dan denk ik, het auditieve geheugen van zoon was 4 jaar geleden al slecht, ik verwacht niet dat dat ineens verbeterd is....De NIO wordt afgenomen in een grote groep en in zijn algemeenheid uitgelegd aan de kinderen.....neem dan in overweging dat het echt een ongeregeld zooitje was (er zat iemand met een katapult te klieren en het was nogal onrustig)...Ik ben dus niet zo onder de indruk van die NIO (niet meer).....De Cito en Drempeltoets lage score kan ik ook wel uitleggen, hij mist gewoon nog een stuk stof.....In die zin had een jaartje op de huidige school misschien nog wel beter geweest, om groep 8 goed af te kunnen ronden....Ik vermoed dat zijn score dan wel meer richting VMBO-TL/HAVO was gegaan.....
Misschien heeft school wel bewust deze keuze gemaakt....Nu kan hij op het LWOO terecht en dus rustig starten.....misschien hebben zij de hoop dat zal blijken dat hij beter kan en gaat opstromen.....ik weet het niet, het is maar gissen wat ik nu doe....VMBO-tl en hoger kent geen LWOO over het algemeen....
Ik heb die laatste vraag nog wel aan school gesteld, waarom we eigenlijk vorig jaar hier op zijn gaan inzetten....Wat ik al eerder zei, nu zoon nog voorstellen toch nog een jaar basisonderwijs te doen is vragen om moeilijkheden.....Daarvoor hebben we de laatste jaren niet zo hard gewerkt.....Die klap zal te groot worden en dan vrees ik voor wat er gaat gebeuren
Geerke
19-03-2010 om 09:34
Kijk goed of er geen tl met lwoo mogelijk is
Weet je het zeker dat er geen TL met LWOO is bij jou in de buurt? Kijk / vraag het goed na hoor!
De NIO toets wordt zonder leerkracht afgenomen, die mag er niet bij zijn. Er komen mensen van buitenaf, die komen de klas in en de leerkracht moet eruit. Dat maakt het extra spannend voor de kinderen, bovendien zit er tijdsdruk op (net als bij de drempeltoets: hier had de toetsmevrouw ook niet gezegd: voor dit onderdeel krijg je zoveel tijd, nee ze zei gewoon ineens STOP).