gewoon-ik
17-12-2011 om 08:25
Kerstdiner op school
Wat gaan jullie maken?
ik heb wat inspiratie nodig!

jons
20-12-2011 om 10:32
Mais-paprikataartjes
Dat gaat het worden. Bladerdeeg in muffinvormpjes, vulling erin en het beste is nog dat ze zowel warm als koud geserveerd kunnen
Ik ga dus vandaag al aan het bakken, heb ik morgen tenminste de tijd om mijn dochters haar mooi te krullen en ze te helpen met de andere dingen. Want die doe ik dus wel pas morgen.
bedankt voor de inspiratie!
Jons

Elisa Gemani
20-12-2011 om 18:12
Spiesjes
Ook hier zijn de hartige,- fruit- en snoepspiesjes al jarenlang populair.
Fruitspiesjes: willekeurig kleinfruit zoals stukjes appel, aardbei, mango, ananas op een sateprikker.
Hartige spies: snoeptomaatje, komkommer, augurk en bolletje mozzarellakaas en/of knakworstje.
Snoepspies: verschillende kleuren en smaken marshmellows of spekkies en ander zacht snoep.
Uiteraard kan je zelf creatief zijn en alle mogelijke combinaties bedenken. Als je ze ook nog eens leuk wilt presenteren neem je een halve kool, inwikkelen in alufolie en daar prik je de spiesjes in. Simpel en leuk! (Ik mag ze op verzoek nu ook weer maken voor het kerstdiner in de brugklas van het Gym

Elisa Gemani
20-12-2011 om 18:13
Aanvulling
Als je fruitspiesjes maakt: de spiesjes na het maken even bedruppelen met wat citroensap om verkleuring tegen te gaan.

Dendy Pearson
20-12-2011 om 21:43
Toetjes
Ik verzorg hier altijd de toetjes. Da's makkelijk, want ik koop gewoon een stel danoontjes, van die knijptoetjes en van die goedkope chocoladetoetjes met van dat witte erop. Wat overblijft komt in de vakantie wel op.
Hier is het goed geregeld door school. Er wordt niet om ingewikkelde dingen gevraagt, dat komt niet op en het is zonde eten weg te gooien. Wij krijgen gewoon een briefje met het exacte aantal "eten" wat nodig is. En dat is handig.
Dendy

Limi
21-12-2011 om 07:48
Dendy
"Hier is het goed geregeld door school. Er wordt niet om ingewikkelde dingen gevraagt, dat komt niet op en het is zonde eten weg te gooien. Wij krijgen gewoon een briefje met het exacte aantal "eten" wat nodig is. En dat is handig."
Houden ze zich daaraan?
Hier is gevraagd om dingen/hapjes voor 5 personen. Vervolgens schrijft iedereen op de intekenlijst dat ze voor 35 personen maken.
Daar gaat zoveel van overblijven, echt zonde.
Ik heb nog niks ingetekend, maar zo hoeft het eigenlijk al niet eens meer

Dendy Pearson
21-12-2011 om 09:21
Limi
Weet ik eigenlijk niet zeker. In de klas van dochter wel. Er is vorig jaar een dringende brief van school mee gegaan naar huis, waarin werd verzocht om niet teveel te maken.Omdat we de kinderen toch ook willen leren geen voedsel weg te gooien. Als er zo idioot wordt ingetekend kan school daar toch op reageren?
Dendy

Annet
21-12-2011 om 21:20
De garnalenspiesjes zijn helemaal op gegaan!
Zoon had zelf garnalenspiesjes gemaakt, twee garnalen gewikkeld in ontbijtspek en tomaatje ertussen, dan grillen. Wij vonden ze heerlijk.
Er waren genoeg liefhebbers in de klas. Wij maken voor 8 personen. Er zitten 18 kinderen in de klas.
Toch leuk dat culidingen ook gewaardeerd worden.
Oja, het gaat bij zoon om 9-10 jarigen. Dat scheelt natuurlijk wel met kleuters.

Vic
21-12-2011 om 21:36
Hier ook alles op
Mijn prikkertjes met kaas, knakworst en komkommer waren ook allemaal op. Ik had het eten aan een parapluutje geprikt en dat scoort natuurlijk wel bij 6- en 7-jarigen. Er was überhaupt niet zo heel veel over, alleen wat vreemd uitziende soesjes en wraps met iets groens erin.

Tango
22-12-2011 om 21:37
Uiteindelijk
Werd ik toch nog gestrikt om iets voor te bereiden voor de klas van Tangozoon: worst in stukken snijden (1 stuk leverworst en 1 stuk gekookte worst).Ik kwam er dus makkelijk vanaf, helemaal omdat ik het heb uitbesteed aan mijn moeder die vandaag kwam oppassen omdat ik moest werken. Samen met Tangozoon heeft zij er iets moois van gemaakt. De plakjes zijn op 4 na allemaal opgegaan. Tangozoon had overigens zowieso erg goed gegeten: pannenkoek, worstebroodje, oliebol etc. Heel gezond dus
Bij Tangodochter in de klas was het wat minder geslaagd dit jaar. Tangodochter eet vegetarisch (wel vis) en wat zij lustte was snel op en veel dingen verder waren met vlees of niet lekker. En zo kieskeurig is ze nou ook weer niet. Ik hoorde verder ook van een moeder die met een groepje kinderen (in de bovenbouw koken de kinderen zelf onder begeleiding van ouders) iets van zalmkoekjes met sperciebonen moest maken. Leek me al niet echt geweldig. Alles scheen door elkaar te moeten en toen vonden de kinderen het al zo vies dat ze het niet eens meer wilden klaarmaken. Niet heel succesvol. Deze juf heeft duidelijk nieuwe inspiratie voor hapjes nodig, zal haar volgend jaar dit draadje doormailen
Tangodochter had dus voor het eerst te weinig gegeten. Twee jaar geleden ging ze nog misselijk naar huis.
Overigens blijft hier op school ook altijd heel veel over, echt te gek voor woorden af en toe. Maar verder was het wel een gezellige avond, voor de ouders een hapje en drankje en open podium waar de kinderen iets mochten opvoeren. Erg geslaagd!