Charlotte1
17-12-2008 om 12:14
Kerstkaarten
Mijn dochter zit sinds augustus op school. Hartstikke leuk allemaal met vriendjes en zo, maar wat me nu erg verbaasde is dat ze bijna elke dag met kerstkaarten thuis komt. Deze worden in de klas uitgedeeld, volgens mij aan alle klasgenootjes. Ik vind het maar een raar fenomeen. De kinderen komen thuis en kijken niet meer naar zo'n kaartje om. Kunnen ook niet lezen, dus weten vaak niet eens meer van wie een kaartje afkomt.
Ben ik nu de enige die dit raar, en onnodig, vind, of zijn er meer mensen die er zo over denken?
Ik heb wel een aantal andere moeders gesproken die het ook een beetje vreemd vinden en er niet aan mee wilden doen, maar ik merk dat voor een aantal de druk toch wat te hoog wordt en ze er waarschijnlijk toch ook aan mee gaan doen.
Ik ben het dus nog steeds niet van plan, maar zal mijn dochter hierdoor dan buiten de boot vallen, of zal dat wel mee vallen.
Ik hoor graag van jullie.
groetjes van Charlotte
Guinevere
17-12-2008 om 12:40
Ook raar
Ik vind het eigenlijk ook heel raar en nergens voor nodig. Als alternatief voor dat "enkele kinderen een kaartje geven" mag mijn zoon jaarlijks aan ALLE kinderen van de klas iets lekkers uitdelen (kerstkransje oid) met daaraan een kerstwens vastgeniet. Geen onderscheid binnen de klas voor zaken als het wensen van een prettige kerst, is mijn idee.
desiree
17-12-2008 om 12:54
Tja...
Ik had dit jaar goede hoop dat het was afgeschaft, tot zoon afgelopen maandag met de eerste kaartjes thuis kwam. Hij wil ze graag ook uitdelen, dus, net als vorig jaar, zelf kaartjes gemaakt. Zoon een tekening laten maken, gescand, en dat 25 keer uitgeprint - kind blij.
Kinderen onthouden trouwens verrassend goed welke kaart van wie kwam (en sommige namen kunnen ze ook lezen in groep 2 inmiddels). Alle kaarten worden op onze deur geplakt - dat schiet lekker op met de kerstversiering.
desiree
EsmeePF
17-12-2008 om 14:32
Hier ook
In groep 3 (zoon) en in groep 1 (dochter) inderdaad ook al. Eigenlijk vind ik het ook maar raar. In groep 1 kunnen ze inderdaad nog niet lezen, we zetten ze hier thuis wel op de schouw en ze worden nog wel regelmatig bekeken maar toch.
Verder zitten er in beide klassen ook een aantal turkse kinderen die niet aan kerst doen en dus meestal ook geen kaartjes uitdelen en ze van sommige kinderen (of waarschijnlijk van hun ouders) dan ook niet krijgen.
Maar goed, ik wil ook inderdaad niet dat de kinderen buiten de boot vallen dus we doen er wel aan mee. Alle kinderen krijgen een kerstkaartje, dus ook de turkse kinderen en ook de nl kinderen die geen kaartjes geven. Onderscheid maken, het ene kind wel, andere niet, dat wil ik niet. Heb dit weekend dus 25 kerstkaarten geschreven voor mijn dochter, en mijn zoon heeft er 25 zelf geschreven. Van mij mogen ze het afschaffen...
ayla
17-12-2008 om 14:48
Nee
hier hebben ze iets anders verzonnen. de kinderen hebben afgelopen week geloot en voor het kindje dat ze getrokken hebben wordt iets gemaakt met een kerstwens. De bedoeling is om een mooie tekening te maken, een kerstkaart te versieren en daarbij een kerstwens voor het betreffende kindje te verzinnen.
ik heb verder ook nog geen kerstkaarten gekregen, gelukkig
sabje
17-12-2008 om 16:14
Jaa
mijn dochter was als eerste die de kerstkaarten uitdeelde en dan ook aan iedereen he.
Niet om kaarten terug te krijgen helemaal niet maar omdat ik iedereen gewoon een mooi kerstfeest wil wensen.
Zo raar is dat toch niet ?
En inderdaad niemand is verplicht het terug te geven daar gaat het helemaal niet om.
Charlotte1
17-12-2008 om 17:32
Dank je wel
voor jullie reactie's. Wat ik dan wel weer grappg vind is dat de meesten van jullie het eigenlijk ook maar raar of onzin vinden, maar jullie doen er wel allemaal aan mee. Als je dan toch wilt dat het een keer ophoudt, dan zul je er zelf toch ook mee moeten stoppen, of zie ik dat verkeerd. Voor het zelfde geld denk iedereen in de klas dus: ik zal het ook maar doen, maar wil eigenlijk liever niet mee doen. Ja, dan blijft het dus wel doorgaan.
En Sabje, ja die gedachte is inderdaad wel heel leuk. Wie weet ga ik toch nog mee doen, haha. Maar dan inderdaad wel iedereen en niet een paar kinderen uitsluiten, daar heb ik echt een gigantische hekel aan.
groetjes van Charlotte
Jade
17-12-2008 om 19:23
Zelf.....
Vanaf groep 5 is mijn dochter begonnen met Kerstkaarten uitdelen en schrijven, eerder niet.
De kinderen vanaf 8 jaar schrijven ze dus zelf en delen ze zelf uit.......dat vind ik dan wel weer erg leuk![]()
sabje
17-12-2008 om 20:13
Misschien raar maar ik ken
alle kinderen van naam en ik weet ook welke ouder (s) erbij horen.Mijn dochtertje speelt echt niet met alle kinderen.
En inderdaad als je het doet moet je alle kinderen doen.
Mijn zoon van 9 schrijft ze inderdaad zelf maar kinderen die jonger zijn kunnen toch helpen versieren ?
Mijn dochtertje vind het leuk om kerststicker enzo erop te plakken.
Maar natuurlijk is het niet verplicht iedereen moet doen wat voor haar/hem goed voelt.
In ieder geval wens ik jullie allemaal fijne/mooie/gezellige kerstdagen!
Jesse_1
17-12-2008 om 21:56
Waarom iedereen?
Sabje: "En inderdaad als je het doet moet je alle kinderen doen."
Jij stuurt toch ook niet iedereen een kerstkaart?
Onze zoon houdt veel van knutselen en fabriceert met veel plezier zelf een paar kaarten voor zijn vriendjes. Die gooien we dan wel bij de kinderen thuis in de brievenbus (dus niet uitdelen op school).
Oudste heb ik er nog niet over gehoord - O, bij nader inzien heeft hij er één voor zijn beste vriendje gemaakt - en jongste (eerste jaar op school) ook niet, maar die heeft ook (nog) geen kaarten gehad volgens mij.
Jesse
Guinevere
17-12-2008 om 22:23
Zelfs op het kdv!
Vandaag trof ik zelfs bij mijn dreumes van 1 jaar een kerstkaartje aan, op het KDV. Afkomstig van een andere 1-jarige. Straks gaan embryo's elkaar ook kerstwensen sturen!
Nou ja, liever een kerstwens dan geen kerstwens, dat wel natuurlijk....
Mickey
17-12-2008 om 22:30
Hier ook
En de eerste kaart waar zoonlief mee thuiskwam was van... een Turks meisje ![]()
Van mij hoeft het ook niet. Het lijkt een nieuwe rage te worden, mensen gaan zich verplicht voelen en inderdaad, sommige kinderen vallen buiten de boot. Ik ga het niet doen, ze mogen een kaart voor hun juf meenemen en that's it. Maar ik hoorde al diverse mensen die zich toch vervelend eronder voelden, ook de juf van een van de kinderen.
Het was de school dus ook opgevallen en daarom kwam er vandaag een brief mee, met het verzoek hiermee te stoppen. Buiten school om is uiteraard prima, iedereen krijgt aan het begin van het jaar een adreslijst van de klas, dus dat moet geen probleem zijn. Voor uitnodigingen voor feestjes is dat al de gewoonte (staat ook in de schoolgids).
Kaaskopje
18-12-2008 om 00:59
Was bij mijn dochters ook al zo
Het was een ontwikkeling waar ze zelf aan mee gingen doen, toen ze al lang en breed konden schrijven en waar ik me helemaal niet mee bemoeide op het sponsoren van wat goedkope kaarten na. Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt. Ze waren trots op ieder kaartje en vonden het ook leuk om anderen een kaartje te geven, maar beslist niet iedereen. Waarom zouden ze in vredesnaam verplicht zijn om de hele klas te voorzien? Het mag toch ook best een beetje exclusief zijn voor de kinderen waar ze meer mee hebben dan met de rest van de klas?
Mrem
18-12-2008 om 10:31
Kaartje naar de klas
Ik vind het inderdaad belachelijk dat iedereen apart een kaartje moet hebben. Als mijn kinderen zo oud zijn dat ze helemaal zelf voor iedereen kaartjes willen gaan maken, prima, maar van mij hoeft het niet.
Leuke tussenoplossing vind ik een kaartje naar de klas. Een leuke kaart voor zowel de juffen als de klas. Als de juf dan een plekje maakt op het bord of ergens anders om alle kaarten op te hangen is dat meteen leuke versiering voor de klas.
Bastet
18-12-2008 om 12:48
En hier......
Mijn kinderen hebben ieder een doosje veel-kaarten-voor-een-euro bij wibra gehaald,en hebben voor elk kind een kaartje geschreven.Zij hadden ieder ook veel kaarten gekregen,maar er waren ook kinderen bij die dan niks kregen.Dat vonden ze heel flauw en zeker niet kerstig,dus zij wilden gewoon iedereen een fijne kerst wensen.
Groetjes,Bastet
IngridT
18-12-2008 om 15:55
Ik doe ook niet mee...
en mijn kinderen talen er ook niet naar. Ik vind het ook een suffe gewoonte. Gisteren tijdens het kerstdiner van groep 3 waren er zelfs een paar kindjes die tussen het eten door aan alle andere kinderen geadresseerde kaartjes liepen uit te delen. 'Waar zit truusje nou?' Wat een chaos als ze dat all 25 hadden bedacht. Ik vind een kaartje sowieso een 'vervanging' van een persoonlijke gelukswens of felicitatie. Als je iemand ziet op zijn verjaardag stuur je toch geen kaart? En in de klas kan iedereen elkaar toch mindeling een fijne kerst wensen? of ben ik nou gek??
Enfin, wij sturen ueberhaupt geen kerstkaarten, dus we zijn sowieso al wat ontaard denk ik.
ingrid
Geerke
18-12-2008 om 16:58
Ingrid (even ot)
"Als je iemand ziet op zijn verjaardag stuur je toch geen kaart?"
Eh..... ja ik dus wel, maar ik heb ook een kaartjesstuurtic ![]()
assepoesje
18-12-2008 om 20:58
Geerke (ook o.t.)
hier ook zo'n kaartengek
ik kan geen kaartenstandaard voorbijlopen, ondanks het feit dat mijn (grote voorraad-)doos uit z'n voegen barst
en vind eigenlijk "alles" (bij wijze van spreken) reden voor een kaartje !
EsmeePF
18-12-2008 om 21:31
Ingridt
Ja ik stuur dus ook wel een kaartje, ook als ik iemand op zijn verjaardag zie.
IngridT
18-12-2008 om 23:05
Okee,
dan ben ik raar denk ik!
Ik feliciteer iedereen graag, maar ik ga of langs, of ik bel, of ik stuur een kaartje. (of ik vergeet het allemaal, dat kan ook). Maar ik ga niet EN bellen EN een kaartje sturen. En als ik op bezoek ga dan bel ik niet ook nog eens.
Ingrid
Heidi
18-12-2008 om 23:56
Speciale "brievenbus" in de klas
voor de kerstkaarten. Ik vind het ook grote onzin, en ik schrijf ze dan ook niet, willen ze kaarten uitdelen dan mogen ze ook zelf 30x hun naam erop zetten.
Middelste heeft zelf 30 kerstkaarten geknutseld en ook geschreven, oudste had er maar 5 en wilde deze uitdelen in de klas, en dit mocht van mij niet, of allemaal of niemand. Of hij moest ze na schooltijd gaan rondbrengen.
Dit wilde hij ook niet, en nu liggen de kaartjes nog steeds hier.
Wij zelf versturen voor de 2x geen kerstkaarten, en dat bevalt ons prima.
Ik hang ontvangen kerstkaarten niet eens meer op, ze liggen hier in een mandje en na de kerst gaan ze bij het oud papier. Het is niet meer van deze tijd vind ik, zo'n voorgekauwd kerstkaartje met een paar namen...Maar misschien ben ik ook wel raar 
Niet zo raar als Ingrid trouwens 
want ik stuur ook een kaartje én ik ga op visite bij een verjaardag.
ayla
19-12-2008 om 09:44
Haha
ik ben een sufferd, ik vergeet altijd standaard de kaarten. Ik stuur ze dus ook nooit. Best erg
Temet
19-12-2008 om 12:14
Ayla (ot)
Zeg je gewoon dat je het uit milieuoverwegingen doet, dan lijkt het ineens heel nobel.
(tipje: eenzelfde benadering past ook bij weinig schoonmaken)
Groeten,
Temet
(stuurt maar een handjevol kerstkaarten en geen vakantiekaarten meer)