Latino
15-01-2011 om 23:17
Keuze mavo of havo na brugklas
Wat zijn argumenten om over na te denken bij de keuze Mavo of Havo na de brugklas? Hoe groot is het niveau-en tempo verschil bijvoorbeeld?

Jaymza
16-01-2011 om 14:27
Havo!
Ik dacht dat de mavo een aantal jaren geleden was opgeheven. En mag je zelf kiezen? Hier besluit de school altijd voor je. Als ze naar de Havo mogen zou ik dat ook doen. Scholen adviseren naar mijn ervaring nl. altijd liever een lager niveau dan een hoger.
Jaymza

kaatje43
16-01-2011 om 15:21
Latino
De school geeft natuurlijk het advies, maar waarschijnlijk zullen ze jullie mening ook willen weten. Kijk dan naar het afgelopen jaar hoe hij/zij bijv. het huiswerk gedaan heeft. Was er veel tijd nodig, ging het met tegenzin. Dit soort dingen zou ik wel mee laten tellen. Er is echt een verschil tussen Mavo en Havo.

Fiorucci
16-01-2011 om 15:38
Jaymza
Ja, er zijn nog steeds mavo's, het is niet helemaal hetzelfde als vmbo-t namelijk.

Astrid
16-01-2011 om 17:11
Toch havo proberen (zou ik doen)
Ik zou als het enigszins kan Havo doen. Zeker als school denkt dat ze het aan kan. Ik hoor van andere ouders wel meer dat de school twijfelt over wat het moet worden en dan het besluit bij de ouders legt.
Ik weet niet of zin in huiswerk nou zo'n goede graatmeter is. Zoon (2 VWO) heeft echt een ontzettende hekel aan huiswerk. Doet dat echt met tegen zin. Maar hij ziet wel in dat het toch wel moet.

Latino
16-01-2011 om 17:48
Ja, we wachten het advies van school even af. Hij werkt hard en doet het uit zichzelf. We vinden wel dat het allemaal veel is maar dat is het op de MAVO waarschijnlijk ook. Hiermee bedoel ik ook de extra opdrachten, projecten, werkstukken enzo. Maar de motivatie is er zeker.

kaatje43
17-01-2011 om 13:07
Astrid
IK bedoelde ook niet of hij het huiswerk leuk vindt (Allebei mijn kinderen vinden dat onmogelijk), maar meer of hij het wel doet uit zichzelf of dat je hem eraan moet "schoppen". Dan kunnen het wel 6 lange jaren worden. Als het een combi is van met tegenzin aan het huiswerk, zeer matige cijfers halen en op je tenen moeten lopen dan is de neerwaartse lijn snel ingezet.

kaatje43
17-01-2011 om 13:08
Fiorucci
WAt is het verschil dan? Bij mij in de gemeente heten alle VBMO-t's weer Mavo hoor.

kaatje43
17-01-2011 om 13:10
Nog een keer
ik bedoel natuurlijk 5 jaren. Niet dat het er wat toe doet, want het je kunt het voor elk niveau invullen.

Fiorucci
17-01-2011 om 13:59
Kaatje
Zo is het mij uitgelegd:
TL is het bruggetje tussen Havo en Mavo, waar wel voornamelijk Mavo word gegeven - maar dan wel een verhoogd niveau eigenlijk.
GL is het oude mavo D met een gemengde scholing ofwel Mavo met VBO invloeden.
KL is het oude VBO.
(In onze stad is er overigens geen GL.)

kaatje43
17-01-2011 om 14:18
Fiorucci
Waar staat dat dan dat het een hoger niveau is?
Op de voorlichtingsavonden waar ik geweest ben werd er gewoon gezegd dat VMBO-T het oude Mavo (wel D natuurlijk) is. Desalniettemin, die scholen die al Mavo waren, moesten zich ineens TL noemen en zij noemen zich nu weer Mavo. De lessen blijven hetzelfde.
groet,
Kaatje

ijsvogeltje
17-01-2011 om 14:52
Gewoon hetzelfde hoor
Hier zijn ook veel scholen die het weer over de mavo hebben. En het is echt geen ander niveau hoor, ze doen ook gewoon het VMBO-T examen.
De keuze om weer over de mavo te spreken heeft denk ik vooral met beeldvorming te maken. Scholen zeggen zelf dat het 'duidelijker' is, maar volgens mij bedoelen ze 'VMBO heeft een slechte naam, en ouders doen over de mavo tenminste niet zo moeilijk'.

Fiorucci
17-01-2011 om 16:04
Kaatje
Nee, ik bedoel dat vmbo-t eigenlijk kwa niveau tussen mavo en havo in zit. Dus net iets hoger dan mavo-D.

louise
17-01-2011 om 18:16
Plus?
Bedoel je soms vmbo-plus? Dat is een brugklas voor de betere vmbo-tl leerlingen die eventueel nog door kunnen stromen naar havo? Daarna zitten de leerlingen of op vmbo-tl of de havo?

Fiorucci
17-01-2011 om 18:47
Louise
(Dat weet ik, doet mijn zoon ook. Maar dat bedoel ik niet.) Maar zowel door de basisscholen als door de middelbare scholen alhier wordt het werkelijk verteld zoals ik schrijf. Dus dat vmbo-t kwa niveau tussen mavo en havo inzit.

Fraz
17-01-2011 om 20:28
Ook gehoord
dat VMBO-t eigenlijk iets hoger van niveau is dan de oude MAVO maar of dat echt zo is ? Ik denk dat het net een beetje anders is geworden. Sommige vakken wat meer dan de vroegere MAVO andere weer een stuk minder.

Fraz
17-01-2011 om 21:46
Nee idd
het naampje maakt volgens mij niks uit. Mavo klinkt alleen beter (heeft een beter imago). Maar de huidige VMBO-t (Mavo) zou hoger moeten zijn dan de oude MAVO. Of het ook daadwerkelijk zo is zou ik niet weten (heb geen oude Mavo gedaan en kind gaat ook niet naar VMBO-T) alleen tijdens de voorlichting werd dus verteld dat ie hoger zou zijn.

wil40
17-01-2011 om 22:00
Hier
Hier werd verteld dat VMBO-TL het oude MAVO D niveau is. Het heet vaak weer mavo zodat je mavo-havo brugklassen hebt. Kan je onderling makkelijk van niveau wisselen.
Er zijn ook scholen die juist alle niveau`s van het VMBO bieden. Daarbij is dus VMBO TL het hoogste.
Het VMBO kreeg een slechte naam door de onduidelijkheid. VMBO is natuurlijk ook; Praktijk, Beroeps en Kader. TL is het hoogste niveau en biedt doorstroming naar de Havo.
Mavo plus heb ik nog nooit van gehoord.Ik vermoed dat dit voor de leerlingen is die veel kans maken, door hun goede cijfers, om door te stromen naar de Havo. Misschien wat voorbereiding daarop?
Maar het examen eind Mavo zal voor iedereen gelijk zijn.

Fraz
17-01-2011 om 23:57
Vmbo -t plus brugklas
heb je hier op de VMBO. Dat is voor leerlingen die VMBO-T / Havo advies hebben en net dus niet op de HAVO zijn toegelaten of voor leerlingen die in het eerste kwartaal al hebben laten zien meer in huis te hebben. Ze krijgen dan extra vakken zodat het beter aansluit op 2 HAVO als hun cijfers inderdaad reden geeft tot overstappen. VMBO-T plus is hier dus alleen voor de 1e brugklas. Ze hebben hier geen VMBO-t/HAVO brugklas namelijk.

Fiorucci
18-01-2011 om 07:25
Klopt
Mijn zoon doet die plus brugklas nu voor de tweede keer.
Hij heeft geen extra vakken overigens hoor, alleen extra determinatietoetsen. Als je een bepaald gemiddelde haalt, kun je eventueel doorstromen naar havo 2.

kaatje43
19-01-2011 om 14:17
Zie een stukje uit wiki
De examenpakketten uit de theoretische leerweg bestaan uit minimaal zes algemene vakken.
De theoretische leerweg (in 1999 ingevoerd) is te vergelijken met het voormalige D-niveau van de mavo. Scholen die uitsluitend de theoretische leerweg aanbieden mogen zich mavo blijven noemen.
Er is niks plus aan. Gewoon de oude mavo.

Fiorucci
19-01-2011 om 18:55
Kaatje
Ik zeg toch niet dat er iets plus aan is? Die plusklassen zijn iets anders, daar waren we het al over eens. de scholen alhier stellen dat er dus wel verschil is.

kaatje43
19-01-2011 om 19:47
Fiorucci
"TL is het bruggetje tussen Havo en Mavo, waar wel voornamelijk Mavo word gegeven - maar dan wel een verhoogd niveau eigenlijk"
Dit zijn toch echt je eigen woorden....
Zoals Pelle ook al zei: wat is dan dat verhoogde niveau?
Volgens mij gewoon onzin.

Fiorucci
20-01-2011 om 07:11
Kaatje
Dat is wat mij verteld is door zowel de basisschool als de middelbare scholen alhier. De plusklas is wat anders.
Die kinderen krijgen extra toetsen om te zien of ze wellicht het havo niveau aankunnen in de tweede.

Fiorucci
21-01-2011 om 07:19
Pelle
Dan is mijn vraag: waarom heeft een school eerst een zelfstandige mavo, en noemt deze vmbo-t zodra ze zich aansluiten bij de havo en vwo afdeling van de school?

wil40
21-01-2011 om 09:58
Imagokwestie
Volgens mij is het hoofdzakelijk een kwestie van imago. De term mavo bestaat niet meer. De bedoeling was dat het vmbo alle niveau`s ging bieden, VMBO/b/k/tl/g. Dat gaf soms een onduidelijke benoeming. Kan mijn kind nu wel doorstromen naar de Havo? Is het vmbo nu praktijkonderwijs? Enkele scholen veranderden de naam weer in mavo.
Dus de naam vmbo tl schept geen verwarring. Dat is mavo d niveau. Alleen de naam vmbo op zich schept onduidelijkheid, die behelst alle vmbo niveau`s.
Het lijkt me wel dat je in een combi klas vmbotl/havo makkelijker kan op-en afstromen dan bij een "losse" mavo. Misschien is de voorbereiding beter om een overstap naar hoger niveau te maken?

Fiorucci
21-01-2011 om 11:54
Niveau
Overigens, uit eigen ervaring vind ik het niveau wel hoger. Als ik nu al zie wat mijn zoon krijgt bij nederlands in de brugklas, die stof kreeg ik pas in 3 mavo.

bibi63
21-01-2011 om 14:43
Op zich simpel
Vroeguh... had je op een scholengemeenschap mavo/havo/vwo. Die scholengemeenschappen bestaan nog steeds en zijn in principe nog hetzelfde. Alleen heet mavo nu officieel vmbo-t. Mij lijkt dus dat die vmbo-t in feit hetzelfde is als mavo en dat blijkt ook in de praktijk. Dat wil ook zeggen, dat je van de mavo, door kan stromen naar de havo of naar het mbo.
Verder had je vroeguh.... lts en leao en huishoudscholen. Dit zijn nu vmbo kader scholen. In feite ook hetzelfde alleen een andere benaming. Het enige verschil is dat er ook vmbo scholen zijn, de EN kader EN vmbo-t hebben. Dus zeg maar een mavo afdeling op een vroegere lts/leao school.
Groetjes,
Bibi

kaatje43
22-01-2011 om 12:55
Anna
Bij mij precies hetzelfde. Ik vond wiskunde vroeger een regelrechte ramp. Het interesseerde mij ook geen barst.Was ook blij dat ik het in de derde eindelijk kon laten vallen. Wat schetst mijn verbazing nu met het helpen van huiswerk, dat ik het nu veel makkelijker vind dan vroeger. Ik denk dat als je ouder wordt je beter wordt in ruimtelijk inzicht etc. Misschien word je toch inderdaad een beetje slimmer. Zal ik het nog een keer proberen dan
Wat betreft het niveau. Dat kun je inderdaad niet meer vergelijken met vroegah. Maar dat geldt ook voor de basisschool.

Fiorucci
22-01-2011 om 14:41
Nouhou
Dat is een goeie. Waarom klagen VO's steen en been over het reken en taalniveau van basisschoolleerlingen? Omdat basisscholen zoveel beter zijn dan vroeger? Werkelijk de halve brugklas van mijn zoon wordt bijgespijkerd in taal en/of rekenen. Dus ik vraag me af of de stelling klopt.