Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
30-11-2008 om 09:50
Mijn zoon staat nu voor de keuze voor het VO. Het is een jongen die goed leert en veel interesse heeft voor techniek.
Op een van de scholen is een richting met ICT en de andere met techniek. Zelf heb ik het gevoel dat hij meer heeft aan een opleiding waar techniek nog breed bekeken word. Alleen ICT lijkt mij zo beperkend voor een 12 jarige. Maar ik heb niets met computers behalve dat het een handig gereedschap is. Graag zou ik wat meerdere invalshoeken willen hebben.
Zijn hier dus mensen die mij iets meer uit de wereld van ICT kunnen vertellen.
Groetjes van Jun.
30-11-2008 om 11:34
Ict
Hoi Jun
Ik geloof inderdaad dat je nogal een beperkte hebt op de ict.
Ik ben zelf werkzaam in de ict maar voor mij is een compouter ook vooral een handig hulpmiddel. De ict staat voor informatie communicatie technologie. Dit wil zeggen dat alles waar informatie overgedragen wordt via databases je al te maken hebt met ict. De ict heeft dan vooral te maken met informatie die je opslaat in databases en daar op een ander moment weer uit wil kunnen halen. In Nederland slaan wij heel veel gegevens op, willen deze ook steeds meer met elkaar delen. Ik werk op een gemeente en oa bezig om te zorgen dat we de binnen de gemeente allemaal dezelfde straatnamen gaan gebruiken en ook de gegevens van gebouwen allemaal op dezelfde wijze gaan opslaan.
Ik ben dus niet bezig met programmeren of computers maar meer hoe kunnen we dingen allemaal volgens dezelfde procedures doen zodat we daarna weer handig deze gegevens kunnen gebruiken.
Ik schrijf vooral beleidsvoorstellen,handleidingen, procedures en praat veel met mensen om ander gedrag aan te leren.
In de ict werken de meeste mensen met een opleiding niet als computerreparteurs maar als projectleiders, adviseurs ed. In de techniek (wat je daar dan precies onder verstaat) neemt onderzoek een veel belangrijker plaats in. Dus misschien geschikter voor echte onderzoekers in de dop.
30-11-2008 om 12:11
Kies de leukste
Jun, de ICT lessen op het vo stellen doorgaans niet zo bar veel voor. Het komt niet verder dan het niveau 'typdiploma', ofwel die vaardigheid die je ook door te doen in je vrije tijd wel oppikt. Een beetje met bestaande programmatjes klooien waardoor je 'een echt website' kunt maken. Of in groepsverband een opdracht van een bedrijf of instelling maken (maak voor ons een leuke website, filmpje, whatever).
Het is wat minder vrijblijvend dan een hobbyclub (de uren zijn verplicht), maar de uitkomst is niet veel beter. Soms zijn de uren extra naast het gewone rooster en maken ICT leerlingen dus meer uren. Soms zijn de uren een ICT invulling van andere vakken en maken de leerlingen dus niet meer uren.
Beperkend is het echter nooit, want de leerling doet gewoon een vwo opleiding (soms is wel al het profiel bepaald: E&M/N&G/N&T). Met het diploma kun je dus nog alles worden.
Ik zou daarom vooral met je zoon uitzoeken hoe het onderwijs geregeld is. Zijn de techniek of it uren extra, of komen ze voor andere vakken in de plaats? Welke dan? Is dat een goeie ruil?
Op die scholen waar de uren in de plaats komen van andere vakken, wordt er (school)examen gedaan en komt er dus een cijfer op het rapport voor it of techniek. Dat cijfer betekent niet dat je voorrang krijgt bij aanmelding voor een studie voor IT of techniek. Daarvoor gelden vooral de cijfers voor de profielvakken die je op elke vo school haalt.
Groet,
Miriam Lavell
01-12-2008 om 21:58
Techniek
Ik heb weer wat goede vragen om te stellen op de volgende voorlichting/gesprek. Fijn om te weten dat de keuze nog niet zo zwart/wit ligt.
Nog een vraag, nog een mening of goede vragen die we kunnen stellen over het Technasium?
Jun