gruffalo
15-05-2011 om 20:02
Kind - computer
Oudste gebruikt al zo nu en dan de computer voor school, met name voor spreekbeurten en daarnaast zit ze wel eens op hyves.
We moeten zelf op niet al te lange termijn een nieuwe computer en zitten ons daarom nu af te vragen: vanaf wanneer heeft een kind echt zelf een computer nodig? is dat vanaf de eerste klas middelbare school? en zo ja waarvoor, welke applicaties gebruiken ze met name? Zou een laptop handiger zijn? of delen jullie samen een computer?
Gruffalo

jar
15-05-2011 om 20:16
Laptop
Tja, wat is echt nodig? Het zal ook liggen aan de frequentie van wat jullie als gezin de pc gebruiken. Ik zou het vervelend vinden als ik moet delen maar dat ligt natuurlijk aan mij.
Onze dochter heeft vanaf groep 8 een eigen laptop. Vanaf de brugklas heeft ze hem naar mijn idee echt "nodig". Ze doet er alle op voor school, verslagen, toetsen leren met de bijgeleverde cd's(maar dat doen er niet veel heb ik hier wel eens begrepen) noem maar op.Er wordt via school ook het één en ander digitaal aangeboden.
Wat is fijner, laptop of niet? Wij hebben gekozen voor de laptop. Ook omdat ze regelmatig beneden of buiten in de tuin haar huiswerk zit te maken en dat is de laptop sneller naar beneden verhuisd.

Vic
15-05-2011 om 20:21
Sinds een week
Mijn oudste heeft sinds een week een eigen laptop. Eigenlijk krijgt ze hem voor haar verjaardag, volgende week, maar dan pak ik hem nog wel even in. Ik heb hem gekocht met het oog op de brugklas, maar vind het ook enorm prettig dat ik nu ook eens op mijn eigen laptop kan. Ik heb Microsoft Office Professional via mijn werk kunnen kopen, dus dat staat er op. Het is een laptop geworden omdat die minder ruimte inneemt en ze hem dan ook beneden kan zetten.

Annet
15-05-2011 om 20:22
Het zal van de school afhangen
Dochter zit nu in 2 gymnasium. Ze heeft dagelijks haar computer nodig. Docenten en leerlingen mailen onderling veel. Samenwerken gaat ook veel via mail.
Dochter leert ook voor de talen haar woordjes via de pc. De cdroms van de lesmethodes worden maar weinig gebruikt.
Dochter heeft een laptop omdat wij het handig vonden om een laptop in huis te hebben. Meestal staat die gewoon op haar bureau.
Delen heb ik geen zin in, dus daarom is er een eigen pc gekomen. Officeel is de laptop niet van haar zodat wij dat ding ergens mee naartoe kunnen nemen als dat nodig is, en jongste dat ding kan gebruiken zonder dat hij toestemming van zijn zus nodig heeft.

Maylise
15-05-2011 om 20:43
Niet nodig
Mijn middelbare scholieren hebben hun computer nooit met dus danige frequentie nodig gehad dat ze een eigen computer hoefden te hebben. Ze delen dus met elkaar. Niet met mij want ik heb wel een eigen computer en die is ook voor mij alleen en mogen zij verder niet aankomen. Ik ga niet voor elk kind apart een computer kopen. Als ik één kind zou hebben dan zou dat kind waarschijnlijk wel een eigen computer hebben gekregen aangezien ik ik niet zou willen dat ze op mijn computer werken.
Inmiddels heeft onze 16jarige een eigen PC. Nu delen dus alleen de 14jarige, 11jarige en 8jarige met elkaar. Dat gaat prima. De 16jarige heeft een laptop omdat dat makkelijker is als hij bij vrienden wil werken (of gamen).De PC die de andere kinderen delen is een gewone PC. Het voordeel daarvan is dat die nog altijd een stuk goedkoper, minder kwetsbaar en vaak ook krachtiger zijn. Dat laatste is niet echt belangrijk natuurlijk voor schoolwerk.
Het verschilt erg per school wat ze moeten doen. Hier wel altijd verslagen en werkstukken maken op de computer maar digitaal aangeleverd huiswerk speelde op de scholen van mijn kinderen nog geen hele grote rol.
Wat software betreft in elk geval een office pakket (open office of microsoft is het meest gangbaar maar andere pakketten zijn natuurlijk ook prima). Zelf vind ik Acrobat Professional ook handig zodat je zelf PDFjes kan maken. Dat is echter niet nodig verder en het is een vrij duur programma hoewel er ook goedkopere varianten te krijgen zijn. Verder krijgen ze wel eens wat cd roms via de school.

Annet
15-05-2011 om 20:49
Welke applicaties
Nou, eigenlijk alleen de normale applicaties, zoals Word, Excel, Powerpoint. En natuurlijk een mailprogramma.
Open Office is ook prima, biedt dezelfde programma's.
Dochter heeft een uitwisselprogramma van school, maar daar hoeft ze niets voor te installeren. Dat werkt alleen online. Via dit programma mailen docenten ook extra info en zo.
Belangrijkste voor dochter: youtube....... Maar daarvoor is internet voldoende
Een computer delen zou best kunnen, zolang het niet met mij is. Jongste van 8 heeft een oude laptop zonder internet voor spelletjes. Dus delen hoeft hier weinig.
Met meer kinderen rond dezelfde leeftijd zou dat inderdaad anders zijn.

Digimum
15-05-2011 om 20:54
Al jaren
Mijn kinderen hebben al jaren een eigen computer. Ik ben zo'n beetje vergroeid met die van mij (voor werk he ), dus delen is hier geen optie. Met name de oudste (11, groep 8) is altijd met zijn netbook (zelfgekocht) in de weer, daarnaast heeft hij samen met zijn broer (9) een desktop PC.
Hier gebruiken ze vooral Open Office voor school. Mocht je software willen aanschaffen dan zou ik eens bij Surfspot kijken. Daar kan je voor je kind een account aanmaken en flink korting krijgen! Ook op hardware trouwens.

gruffalo
16-05-2011 om 16:13
Duidelijk
oudste zal ws naar vwo gaan over 2 jaar, en als ik bovenstaande lees dan concludeer ik dat het handig is om dan een laptop voor haar te hebben. Maakt het nog uit of het een apple is, als ik die van word/excel/powerpoint voorzie?

Leen13
16-05-2011 om 22:08
Apple
Is natuurlijk superieur. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het nu is, maar ik ben jaren geleden overgegaan van Apple naar een Windowscomputer. Gewoon omdat er meer kinderspellen en bijvoorbeeld boekhoudprogramma's of muziekprogramma's voor minder geld in de winkel liggen.

Maylise
17-05-2011 om 13:31
Mac
Mijn zoon heeft ook een apple (ibook). Hij wilde er zelf graag een. Het is geen probleem met school. Hij zet documenten om naar het juiste formaat dat hij ze op school ook kan gebruiken. Software van de school hebben we verder niet eigenlijk. Echter je hebt genoeg programma's die dat vergemakkelijken. Mijn zoon vindt apple veel fijner werken dan een windows pc