Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kind gaat met tegenzin naar school

Hai allemaal,

Mijn kind gaat vaak met veel tegenzin naar school. 
Hij huilt, heeft buikpijn en kan slecht slapen als hij weet dat hij de volgende dag naar school moet.
We hebben dit aangegeven, de juf heeft een gesprekje gehad en toen ik ging het een paar weken iets beter.
Tot een paar weken terug. We zijn weer terug bij af.
We hebben met de juf gebeld en zij verteld wederom dat ze niks aan hem merken op school.

Nu vraag ik me af wat onze opties zijn. Ik las dat er een ib-er op school is. Zou zo iemand iets kunnen betekenen?
Of zijn er andere wegen om te bewandelen?
Wij weten namelijk ook niet waarom hij er zo om moet huilen.
Natuurlijk hebben we het hem meerdere malen gevraagd, maar hij geeft geen duidelijk antwoord.
Ook hebben er hem nooit thuisgehouden als hij huilde, want we willen hem niet het idee geven dat het zou kunnen helpen om thuis te mogen blijven.

Ik begrijp dat we dit op school moeten bespreken, maar ik kom graag goed beslagen ten ijs op het gesprek.
Het enige dat wij willen is dat ons kind zonder te huilen en zonder buikpijn naar school gaat, want dit doet ons ook verdriet. Ik hoop op tips of ervaringen.

Wat lastig! Goed dat je er mee bezig bent, hoe eerder je hierbij bent, hoe beter. Je kunt zeker vragen of de IB'er mee wil kijken, je zou ook nog kunnen denken aan de SMW'er. Dat is de schoolmaatschappelijk werker, elke school heeft er 1, die kan volgens mij ook meedenken in dit soort situaties.

Hoe oud is je kind? En hoe lang speelt dit al?
Ik zou zeker uitzoeken wat er speelt, want het is niet normaal dat een kind dagelijks huilt en buikpijn heeft. Thuishouden zou ik ook niet doen, want dan wordt de drempel alleen maar hoger en het drama groter als hij wel weer moet gaan.

Sunniedays

Sunniedays

06-04-2022 om 14:34 Topicstarter

prometheun,
Ik wist niet dat een school een maatschappelijk werker heeft, goed om te weten.
Eerste kind die naar school gaat en heb nog niet eerder iets gehad op school.
Bedankt voor het meedenken!

MamaE,
Ja inderdaad, daar zijn we ook bang voor en dan zouden we hem elke dag wel kunnen thuishouden als we daar aan toe gaan geven.
Hij is 7. Het speelt sinds oktober/november ongeveer.
Eerst dachten we nog dat de lesstof te moeilijk was, maar hij scoort voldoende tot goed op de Cito en op zijn rapport.
Het is nu al zo'n tijd dat ik het inderdaad eens goed wil (laten) uitzoeken.

Sunniedays schreef op 06-04-2022 om 14:34:

prometheun,
Ik wist niet dat een school een maatschappelijk werker heeft, goed om te weten.
Eerste kind die naar school gaat en heb nog niet eerder iets gehad op school.
Bedankt voor het meedenken!

MamaE,
Ja inderdaad, daar zijn we ook bang voor en dan zouden we hem elke dag wel kunnen thuishouden als we daar aan toe gaan geven.
Hij is 7. Het speelt sinds oktober/november ongeveer.
Eerst dachten we nog dat de lesstof te moeilijk was, maar hij scoort voldoende tot goed op de Cito en op zijn rapport.
Het is nu al zo'n tijd dat ik het inderdaad eens goed wil (laten) uitzoeken.

Dat is al best een hele tijd en blijkbaar ging het voorheen wel goed. Inderdaad goed om uit te zoeken wat er speelt. Heeft hij vriendjes? Speelt hij wel eens na school met andere kinderen?

Sunniedays

Sunniedays

07-04-2022 om 08:26 Topicstarter

MamaE schreef op 06-04-2022 om 14:57:

[..]

Dat is al best een hele tijd en blijkbaar ging het voorheen wel goed. Inderdaad goed om uit te zoeken wat er speelt. Heeft hij vriendjes? Speelt hij wel eens na school met andere kinderen?

Hij is altijd wel met tegenzin naar school gegaan, maar dat waren we gewend. Maar zoals de afgelopen maanden kenden wij het niet. Hij heeft 1 vriendje in de klas en dat vind hij ook prima. Buiten school komt er af en toe een buurjongen, maar niet vaak. 

We hebben wel eens gevraagd of hij meer vriendjes wilde hebben, zodat wij hem daar dan bij kunnen helpen, maar dat hoefde niet van hem.

Ik zou een iq test laten doen incl breed psych onderzoek. Kan maar zo zijn dat er iets speelt en je kunt het maar beter goed onderzocht hebben voordat je nog 5 jaar aan het gissen bent. 

Sunniedays

Sunniedays

08-04-2022 om 11:47 Topicstarter

Bedankt voor je reactie schelpenpaadje, ik denk inderdaad dat het geen gek idee is. 
Misschien loopt hij wel erg op zijn tenen op school.
Ik zal informeren of dat via school kan of dat we het aan de huisarts moeten voorleggen.

Sunniedays schreef op 08-04-2022 om 11:47:

Bedankt voor je reactie schelpenpaadje, ik denk inderdaad dat het geen gek idee is.
Misschien loopt hij wel erg op zijn tenen op school.
Ik zal informeren of dat via school kan of dat we het aan de huisarts moeten voorleggen.

Ik zou dat via de huisarts doen want anders heeft hij op school gelijk een mogelijk etiket waarbij ze dan al volgens het door hun gegeven etiket gaan handelen. 

Als je het via de huisarts doet hoef je de rapportage ook niet te delen met school, hooguit de stukken die van belang zijn als je dat zelf wil.

Sunniedays

Sunniedays

09-04-2022 om 16:53 Topicstarter

Ysenda schreef op 08-04-2022 om 13:21:

[..]

Ik zou dat via de huisarts doen want anders heeft hij op school gelijk een mogelijk etiket waarbij ze dan al volgens het door hun gegeven etiket gaan handelen.

Als je het via de huisarts doet hoef je de rapportage ook niet te delen met school, hooguit de stukken die van belang zijn als je dat zelf wil.

Goed idee inderdaad, bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.