Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 14:32

Kind mag alleen 's middags naar school groep 1-2


Bosbes

Bosbes

28-10-2020 om 12:47

6 uur per week school? (!)

Ik heb geen goed antwoord maar ben ook best geschokt. Ik denk dat je dochter nu dus 3 x een middag naar school gaat? En de middag...die is ongeveer van 13 - 15 uur? Dat komt op 6 uur per week (!)..en als de school wel vrijdagmiddag in het rooster heeft voor kleuters, dan op 8 uur. Echt ontzettend weinig!

De opmerking van de leerkracht dat ze er nog geen vertrouwen in heeft, lijkt me niet fijn. Was het zo erg?
Hier op OO wordt wel eens de tip gegeven die ik jou nu ook zal doorgeven: praat de leerkracht aan dat je kind zoveel stappen zet/ zo vooruit gaat. Je ziet thuis steeds meer zin in school. En ze komt ook veel steviger uit school op de middagen dat ze wel naar school gaat. Ze trekt buiten school inmiddels ook op met vriendinnetje X (hopelijk kun je iets regelen met een ouder die je aardig vindt)
Zoiets.
En dan nog iets: geef het gevoel aan de leerkracht dat jullie samen iets verzinnen. Stel dat ze weer begint over 'nu nog niet méér, want ik heb geen vertrouwen'. Dan kun je voorstellen of jullie ter plekke een schema kunnen maken. Nog één week dit schema, week daarop 2 ochtenden en 2 middagen (voor 1 of 2 weken), daarna ....(bijv. 4 ochtenden), na de kerst alles behalve woensdag - alleen indien de leerkracht dan nog steeds twijfelt en/of je dochter nog erg moe is.

Als ik, in jouw situatie, zelf het probleem niet zo zag, zou ik 1.wel goed proberen te achterhalen of het misschien mijn roze moederbril is waardoor ik niet zoveel problemen zou zien, dus wel goed luisteren naar de bezwaren, en 2. Een plan maken met je man wanneer jullie de directeur betrekken (kan ook via e-mail: netjes en vriendelijk)- zelf zou ik het af laten hangen van het komende gesprek- en 3.alvast rondkijken naar een andere school, voor de zekerheid. Succes en sterkte! Ook niet leuk voor je dochter zo, en voor haar tweeling-sibling.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

28-10-2020 om 13:54

Reactie juf

De hoofdmoot uit het gespreksverslag van school was dit:

"X loopt weg uit de klas en lijkt haar eigen plan te trekken. X heeft al een keer bij het hek gestaan. We kunnen X er op dit moment nog niet op vertrouwen dat ze bij de juf blijft. Juf kan de veiligheid niet waarborgen. Juf wil erop kunnen vertrouwen dat X bij de groep blijft, alvorens we de schoolgang gaan uitbreiden. "

Verder kleine puntjes die we herkenden, maar waar we direct aan gewerkt hebben en thuis opgelost zijn - op school weet ik niet want door Corona zien we de juf nauwelijks: plassen voor schooltijd, zelf jas aan kunnen doen, zelf naar de wc kunnen (gingen hier naar potje), meedoen met opruimen, een paar minuten in de kring blijven

Ze gaan nu 4 middagen, dus iid 8 uur. Dank voor alle suggesties, hier kunnen we zeker wat mee.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

28-10-2020 om 13:59

Gedrag dochter past zich ook aan

Nog terugkomend op: was het echt zo erg? Dat weten we natuurlijk niet want we zijn er niet bij. Zeker de 1ste maand zagen we dat onze dochter echt moeite had, pittig/boos kon reageren, ook niet naar ons luisterde, eigen plan steeds wilde trekken.

Maar we zien nu bijna het complete omgekeerde. Haar tweelingzus schreeuwt vaker uit boosheid dan haar (beiden niet veel), ze vraagt bij alles 'of het mag', ze is zelfs wat timide geworden, en zoekt veel meer de goedkeuring van ons. Ze zegt nu ook regelmatig als we zeggen 'goed gedaan, of even rustig' - 'net als de kring'. Ze is zich dus erg bewust van het feit dat ze zich op een bepaalde manier hoort te gedragen.

Half a twin

Half a twin

28-10-2020 om 14:29

Verhaal uit de oude doos

Maar misschien heb je er wat aan.

Ik was 50 jaar geleden ook de helft van een tweeling die overal en beetje moeite mee had. Het wennen aan school, op andere kindjes durven afstappen, wat minder motorisch ontwikkeld.
Mijn moeder hoorde steeds dat het beter zou zijn als Half (net zoals Otherhalf) voor zichzelf durfde op te komen. Dat had ik nog nooit gedaan; daar had ik tenslotte Otherhalf voor.
Het zou fijn zijn als Half net zo als Otherhalf haar eigen veters kon strikken (Dat was verdomd lastig te leren als linkshandige met allemaal mensen die het rechts voordeden)
Dat Half niet zo snel moest huilen als iets niet lukte, Otherhalf kon dat soort emoties beter de baas.

Mijn moeder, groen als gras met 28 jaar jong 2 meiden op de kleuterschool en eentje in de kinderwagen, probeerde mij dus te stimuleren om net zo te worden als Otherhalf, omdat vooral de ijna bejaarde kleuterjuffen dat als goed zagen.
Pas vanaf de eerste klas (nu groep 3) kreeg ik wat meer ruimte om mezelf te zijn en te ontwikkelen in mijn tempo.

Als de juf jouw meiden vergelijkt moet je haar vertellen dat ze daar mee moet stoppen.
Het zijn 2 kinderen die zich ontwikkelen in eigen tempo!

Watervrouw

Watervrouw

28-10-2020 om 14:31

Niet goed voor zelfvertrouwen kind

Een tweeling, het ene kind mag wel en het andere niet terwijl ze het allebei leuk vinden en het ene kind zich niet bewust is van slecht gedrag, voor zover je daarover kan spreken. Ik vul even in maar ik vind dat niet goed voor het zelfvertrouwen van het kind. Ik begrijp dat tweelingen niet altijd gelijk op gaan en ze moeten leren daar mee om te gaan maar ik vind dit wel heftig en niet goed voor het kind dat niet mag. Mensen/kinderen met zelfvertrouwen hebben het vaak toch wat makkelijker in het leven en doel is kinderen zo veel mogelijk zelfvertrouwen te laten opbouwen en mee te geven. Dit zou bij mij zeker een punt zijn om aan te geven.

Ook ik vind het raar dat ze wel de middagen kan komen en de ochtenden niet, een dag bouwt zch op, met bij de start vaak kringgesprekken en dat mist ze nu allemaal.

Ik zou ook niet gelijk naar de directie stappen maar wel een tweede persoon van school hierbij betrekken de rt-er of onderbouwcoördinator. Deze situatie moet niet te lang duren.

Mijn ervaring is dat een ervaren juf in groep 1 en 2 veel macht kan hebben en ondanks dat blijkt dat ze het verkeerd had hierin niet leert en ook niet geremd wordt door directie school. Voorbeeld: kinderen langer laten kleuteren en dat die kinderen later toch na de kerstvakantie doorschoven naar hun oorspronkelijke groep. Meerdere keren gezien over een 10-tal jaren en het betrof telkens de zelfde juf.

Anoniem

Anoniem

28-10-2020 om 18:51

Mag het?

Op die vraag heb ik op dit moment geen pasklaar antwoord voor je. Als je op de site van de Rijksoverheid kijkt, lees je dat een school een kind dat nog niet zindelijk is, mag weigeren. Een kind met extra ondersteuningsbehoefte mag niet geweigerd worden. De zorgplicht van scholen gaat ook in als je een 4 jarige aanmeldt.

En natuurlijk is een school geen opvang en je kind is nu net 4, maar wat als het 4 en een half is of na de zomervakantie? Wat moet je accepteren en hoe lang? En mag je inderdaad op de deskundigheid van de leerkracht vertrouwen in dit geval? Ik vind het lastig.

Heb je ouders en onderwijs al eens gebeld? Dat soort organisaties kunnen je soms verder helpen.

Een kind dat nog niet zindelijk is, dat lijkt vrij duidelijk, maar ook dan kun je in een grijs gebied terecht komen. Jouw situatie vind ik eigenlijk ook een grijs gebied, los van jouw rechten en de plichten van een school. Is je kind gewoon jong, heeft het een specifieke zorgbehoefte of ziet de juf het gewoon verkeerd? Ik weet het niet en misschien jijzelf ook niet. Nu krijg ik een beetje de indruk dat je het gevoel hebt dat de school dit tot jouw probleem maakt en dat jij dat misschien liever andersom zou doen. Zou je er los van die rechten en plichten niet eerst een gezamenlijk probleem van kunnen maken? Een probleem dat jullie ook gezamenlijk met school willen oplossen. En dan inderdaad zo’n opbouwplan ofzo met duidelijke evaluatiemomenten en eigenlijk ook wel een streefmoment waarop beide partijen hopen dat het kind volledig naar school kan gaan en als het dan niet lukt verder kijken.

juf Ank

juf Ank

28-10-2020 om 23:08

als ik een tip mag geven

Bekijk of er een mogelijkheid is dat de tweeling ieder in een eigen klas kan komen. Je bereikt daarmee dat er minder vergeleken wordt en ze leren beter onafhankelijk van elkaar te worden. Zeker als je ziet dat de een met bepaalde dingen wat moeilijker aanpast.
Zelf ben ik een van een tweeling. Mijn broertje die achteraf ADHD bleek te hebben werd steeds met mij vergeleken want ik was veel braver op school. En geloof mij: dat deed hem geen goed maar mij ook niet.

Mijn zoon die ook ADHD heeft, heeft ook in de beginperiode van school alleen de ochtenden mogen komen. En die ochtenden moest ik van juf ook nog meekomen omdat zoon heel snel overprikkeld was en druk en om met name te voorkomen dat mijn zoon te ruw was met andere kindjes. Wat behoorlijk overdreven was trouwens. Ik vond het niet heel erg dus deed dat gewoon. Niet lang daarna ging hij naar speciaal onderwijs.

Mijntje

Mijntje

29-10-2020 om 10:08

argument

Ja, voor een tweeling is dit wel extra zuur en vind ik het sociaal emotionele ook sterk meewegen. De kans dat het thuisblijvertje zich minder 'goed' gaat voelen is wel groot, als ze haar grote zus volle dagen naar school ziet gaan. Een extra argument om te zorgen dat ze sneller wat meer naar school gaat. Een beter argument dan te zeggen dat jullie moeten werken
Op weglopertjes zijn juffen en begeleiders meestal niet zo dol (weet er alles van, met mijn jongste), begrijpelijk omdat zij zich verantwoordelijk voelen. Op school willen ze ook niet alles op slot uit veiligheidsoverwegingen. Maar ik weet niet hoe lang het geleden is dat je dochtertje ertussenuit kneep? Intussen is ze misschien meer gewend niet weg te lopen.

handelingsplan

Met een discussie over de opvangfunctie van school kom je helaas niet ver. Probeer de discussie over "het belang van je kind" te houden.

- Wat voor vaardigheden en gedragsnormen moet kind leren om volle dagen naar school te kunnen?
- herkennen jullie thuis het beeld dat deze vaardigheden en gedragsnormen ontbreken?
- wat gaan jullie als ouders thuis doen om deze vaardigheden en gedragsnormen aan te leren? => een heen-en-weer-schriftje kan trouwens heel erg goed helpen hierbij; jullie moeten weten hoe het gegaan is op school om dat met kind na te kunnen bespreken
- wat gaat de juf in de klas doen om deze vaardigheden en gedragsnormen aan te leren?
- wat gaat de school doen om de juf te ondersteunen of om jullie kinderen extra hulp te geven buiten de juf om?
- Waarom is het ontbreken van deze vaardigheden een probleem:
- is het een probleem voor het welzijn van het kind? => Dan helpt het vooral als jullie aangeven hoe kind in haar vel zit na schooltijd, hoe veel plezier kind heeft in naar school gaan, hoe gemotiveerd kind is om hele dagen naar school te gaan?
- is het vooral een probleem voor de juf of voor de klas? Waarom is dit 's ochtends wel een probleem en 's middags? => Ik denk dat je er op moet staan dat de IB'er betrokken wordt zodat er een weloverwogen beslissing genomen kan worden over tijdelijk extra ondersteuning in de klas of buiten de klas.
- Wat moet er veranderen voordat kind kan beginnen met normaal dagonderwijs?
- wat voor soort incidenten moeten zich hoe lang achter elkaar niet (of max 1 keer per dag) voordoen => i.c.m. met een heen-en-weer-schrift creëer je hiermee een bewijslast voor school; als er niets gemeldt wordt is er sprake van vooruitgang en voldoen aan de norm
- Wanneer gaan jullie evalueren of de maatregelen werken?
- Als de maatregelen zo goed werken dat kind voltijd naar school kan, spreken jullie dan af om dat meteen te melden en met elkaar te bespreken, zodat kind voltijd naar school kan?

Een school mag best kinderen weigeren als ze vol zitten. Maar weigeren houdt in: niet inschrijven, geen onderwijs, school krijgt geen geld. De school heeft deze kinderen niet geweigerd en ontvangt de volle mep geld. Het argument dat de kinderen niet leerplichting zijn gaat niet op. De urennorm geldt voor alle leerjaren, die geldt niet pas vanaf groep 2. De school moet aan de urennorm voldoen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/overzicht-aantal-uren-onderwijstijd
De inspectie heeft wel gezegd ivm corona niet heel streng op de urennorm te controleren. Maar het lijkt me dat bij corona-overmacht de ellende eerlijk verdeeld moet worden over alle kinderen van een leerjaar, of heel eventueel dat de makkelijke leerlingen iets meer thuisonderwijs krijgen dan de zorgleerlingen. Het is niet correct om overmacht-problemen specifiek op zorgleerlingen af te wentelen!

Als je merkt in het gesprek dat het gaat om organisatorische problemen (te veel kinderen in de klas 's ochtends, een zieke onderwijsassistent, etc) dan moet je daar niet met de juf over in discussie gaan. De juf kan daar ook niets aan doen. Stap naar de directeur. Je kunt eventueel ook naar de MR, vooral als het meer een beleidsdingetje is (alle herfstkleuters worden gestimuleerd om alleen 's ochtends te komen) dan een overmachtdingetje.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-10-2020 om 14:30

Maar

Ik begreep dat beide kinderen alleen in de middag naar school gaan.

juridisch

Als je er na dat gesprek met juf van overtuigd bent dat je kind prima hele dagen naar school kan, dan stuur je een mailtje naar de directeur.

---------------

"Op datum X heeft de juf ons verzocht om kind alleen 's middags naar school te sturen. Wij hebben aan dat verzoek voldaan. Op datum Y hebben wij aangegeven dat wij willen dat kind tenminste hele ochtenden naar school gaat. Juf heeft aangegeven daar niet mee akkoord te gaan. Op datum Z hebben wij een gesprek met juf gehad over ons kind. Na afloop van het gesprek zijn wij als ouders tot de conclusie gekomen dat het in het belang van ons kind is om hele dagen naar school te gaan.

Vanaf morgen zullen wij ons kind daarom op de normale schooltijden halen en brengen.

Wij vertrouwen erop dat u er zorg voor draagt dat niemand ons kind de toegang tot de school zal ontzeggen."

-------------------------

"toegang tot de school ontzeggen" is trouwens synoniem voor "schorsen". Scholen noemen het niet graag zo, maar het is gewoon hetzelfde. En daar zijn wetten, regels en protocollen voor waar school zich aan moet houden.

https://onderwijsgeschillen.nl/uitspraken/klacht-over-schorsing-en-ontzegging-toegang-als-een-school-een-leerling-de-toegang-tot

Mijntje

Mijntje

29-10-2020 om 15:16

syboor

Zou ik zo niet doen (brief). Kinderen zijn vier en moeten nog acht jaar op die school. Dit soort woorden kunnen beter in een gesprek. Met eisen bereik je niet veel, alleen ergernis.
En er is al een gesprek gepland, door school geïnitieerd. Wacht dat nou gewoon af. Wie weet met wat ze komen, misschien wel een plan van aanpak waar de ouders het mee eens zijn, in het belang van het kind.

(het is idd niet helemaal duidelijk of de kinderen samen thuis blijven vanwege 1 kind, of dat het andere kind wel voltijds naar school mag).
In ieder geval, wat ik wil zeggen, is dat het de eerste maanden vaker voorkomt dat een kind niet hele dagen naar school kan. TS schrijft ook dat ze hiervoor niet naar een peuterspeelzaal of crèche zijn geweest, meen ik. Kinderen moeten dus extra wennen om in een klasje mee te draaien.

Lotte

Lotte

04-11-2020 om 21:55

ik ben benieuwd

wat er uit het gesprek is gekomen?

Kind is 4 jaar . Dat betekent inderdaad niet leerplichtig. School mag niet verplichten dat het kind elke dag komt.
Echter met 4 jaar heeft je kind recht op onderwijs. Elke dag zoals alle andere klasgenootjes van 4jr.
Alleen in geval van niet zindelijk mag de school weigeren. In alle andere gevallen treedt passend onderwijs in werking.
Ik zou ook zeker aangeven aan de juf dat je in gesprek wil met IB en directie. En dan een gezamenlijk gesprek . En laat school dan maar aangeven dat ze handelingsverlegen zijn .Want jouw kind wordt nu geweigerd.En dat kan niet zo maar.

Rust is het probleem

https://www.trouw.nl/nieuws/duits-basisonderwijs-waar-moeten-al-die-kinderen-slapen~bf0bfd89/

School kan niet de rust bieden die sommige jonge kinderen nog nodig hebben. En sommige oudere kinderen beslist ook.

Sommige landen hebben daar wel voorzieningen voor zodat een kind ook rust kan vinden in de school.

"Maar warm eten is niet het enige obstakel op weg naar middagonderwijs in Duitsland. Anders dan in Nederland worden kinderen hier namelijk ook geacht te slapen na de maaltijd, of op zijn minst te rusten. Dat betekent nog een probleem voor de scholen: waar moeten al die kinderen slapen?

In de Cücilien-school is zojuist de kelder omgebouwd tot rust ruimte. Een groot waterbed met rustige muziek en gedempt licht, een droomruimte met grappige lichteffecten en een knuffelhoek met banken, kussens en tapijten moeten de kinderen voorbereiden op de les van de middag. ,,Voor echte bedden hebben we geen ruimte, maar zo gaat het ook'', vertelt Sonnenberg. ,,Sommige kinderen slapen echt'', vertelt zij, ,,andere doen het wat rustiger aan''.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

06-11-2020 om 22:11

Update

Het nieuwe gesprek met school vindt komende dinsdag plaats. Het vorige gesprek is vier weken geleden (herfstvakantie ertussen).

We hebben de juf per mail, na afloop van het vorige gesprek geinformeerd dat wij zo snel mogelijk naar de ochtenden over willen. Juf gaf aan tussentijds niet per mail te willen overleggen maar te willen wachten tot het nieuwe gesprek. Als er iets zou veranderen zou ze zelf tussentijds contact opnemen.

Helaas hebben we tussentijds geen feedback van de juf gekregen. We zien haar niet/nauwelijks door de corona maatregelen. Dus tijd om even kort bij te praten is er niet.

Ik zal dinsdag hier even updaten wat uit het gesprek komt. Onze dochter heeft inmiddels de rebelse fase ver achter zich en gedraagt zich ook thuis keurig. Alles netjes vragen, aan tafel blijven zitten etc. Ook de zaken als ‘zelf jas aan’ en ‘zelf naar toilet’ hebben we allemaal aangepakt en opgelost.

Wij gaan dan ook niet langer akkoord met alleen middagen. En vinden het ook jammer dat de juf in de tussentijd niet zelf aangeeft een gedragsverandering te zien. Inzet van het gesprek vanuit ons is maximaal 1 of 2 weken ochtenden en dan hele dagen.

Ik vind je nog te lief

Inzet is normaal naar school volgens mij, zie ook bericht #44

Ze mogen je kind niet weigeren.

Lotte

Lotte

07-11-2020 om 10:41

eens met Marsy

ik zou echt inzetten op alle dagen. En zit hier de directie bij? Want voor schorsing (want dat is het), moet de directie toestemming geven. Weten zij hier wel van? Of beslist juf dit op eigen houtje?
Als je nu akkoord gaat met 2 weken af en toe een ochtendje. Dan komt ze straks met...zo druk rond sint en kerst in de klas. En dan mag je kind pas na de kerstvakantie alle dagen. Draai het dus om, ik wil dat mijn kind alle dagen geheel naar school gaat, daar heeft het recht op, en dan kan ze alvast goed in het ritme komen voordat de rare weken beginnen.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

10-11-2020 om 19:55

Update

Het tweede officiele gesprek met juf en IBer is goed verlopen. De juf vond (gelukkig) ook dat de tweeling naar de ochtenden kon switchen. Daarbij wilde ze maandagen nog als middag houden, om de gymjuf te ontlasten, daar zijn we niet mee akkoord gegaan. En dat zou ze bespreken met de gymjuf. Voor de kerst proberen we hele dagen is de afspraak.

De juf vindt de tweeling nog steeds 'onrijp', zoals ze het zegt. Ze gaan niet vloeiend mee in de gang van zaken van de klas. Bij navraag geeft ze aan dat ze soortgelijke problemen niet bij andere kinderen ervaart. Zelf denkt ze dat hun vroege start (3 weken voor hun verjaardag), hun vroeggeboorte (ong 5 weken te vroeg), hun onervarenheid met schoolstructuur (geen opvang, alleen sporadisch peuterspeelzaal) en hun tweelingdynamiek allemaal hierin een rol spelen.

Wij vinden het lastig te beoordelen hoe 'onrijp' ze werkelijk zijn. We mogen op dit moment (uiteraard) er niet bij zijn in de klas, waardoor we geen beeld hebben van hun gedrag daar. Thuis gaat alles soepel, maar daar hebben we natuurlijk onze eigen gewoontes en heeft iedereen de ruimte zijn eigen dingen te doen.

Juf geeft ook aan dat de 'lastige' van de tweeling nog steeds niet goed tegen 'snelle overgangen' in de klas kan en dan zich terugtrekt of niet meedoet. Ook dat is moeilijk in te schatten. Thuis kan het ook behoorlijk hektisch zijn en het beschreven gedrag herken ik niet als overprikkeling, meer juist als 'geen zin'.

Het is iig een opluchting een duidelijk schema/voorstel van de juf te hebben gekregen en dat ze zelf er ook vertrouwen in heeft. Want ruzie met school was het laatste waar we zin in hebben. Alle adviezen hier hebben goed geholpen! Dank!

Draai het om

Vraag de juf hoe zijn denkt de (vermeende) problemen van je kinderen in de klas op te lossen. Want school is niet alleen voor kinderen bij wie alles vanzelf gaat, ook voor kinderen die een beetje hulp nodig hebben. Daar is de juf, met haar opleiding en professionaliteit voor.

Ik vind de argumenten die de juf aandraagt flinterdun. De meeste vroeggeborenen hebben hun achterstand al voor hun vierde verjaardag ingehaald. Vijf weken te vroeg is relatief weinig, kan me niet voorstellen dat dat nu nog merkbare gevolgen heeft. Drie weken voor hun vierde verjaardag starten met school, voor zover dat al negatief op hun wenproces zou zijn geweest zou nu ook wel verdwenen moeten zijn, zeker als juf de kinderen daarin begeleid heeft. Dat jouw kinderen geen opvang of structurele psz gewend waren voor ze naar groep 1 gingen lijkt me ook geen argument, het is geen instroomvoorwaarde voor basisschoolleerlingen, groep 1 moet gewoon voor iedereen te doen zijn, ook als ze nog nooit naar kdv of psz zijn geweest. Het lijkt er op dat de juf niet zo'n trek heeft in kinderen die ze iets meer moet begeleiden dan kinderen die geruisloos instromen en ze er van alles en nog wat bij zoekt om dat te staven. Mijn vraag aan haar zou dus zijn: wat gaat juf er aan doen (behalve ze dagdelen uitsluiten) om je kinderen gewoon in groep 1 te laten functioneren? En als ze denkt dat zij, met haar professionaliteit, dat niet kan, omdat jouw kinderen buiten haar capaciteiten vallen, hoe ziet zij dan passend onderwijs voor jouw kinderen?

skik

Triva

Triva

11-11-2020 om 10:18

Eens

Het weigeren om de kinderen vaker te laten komen lost het probleem niet op. Het probleem is namelijk niet thuis maar op school.

Overigens had ik nooit een school uitgezocht waar mijn tweeling in één klas moet zitten maar ik neem aan dat dat niet anders kon of er geen andere school was. Maar ik was dan ook met een aparte psz-ochtend begonnen of aparte groep bij de kinderopvang.

Haal de tweeling uit elkaar

Juf heeft in een boekje gelezen dat vroeg geboorte, tweeling zijn, vroeg naar school gaan en niet naar de voorschoolse opvang gaan, vaker tot achterstanden leidt.
Dat heeft juf goed onthouden en dat projecteert ze op jouw tweeling.
Ze ziet haar "kennis" voortdurend bevestigd en zal dat ook zo blijven zien.

Om te voorkomen dat je kinderen nu al via de tunnelvisie vanzelf in een achterstand belanden,( kleuters presteren naar verwachting, wie niets van ze verwacht krijgt niets) moet je dit denkproces zien te veranderen.

Ten eerste: Zorg dat de tweeling uit elkaar wordt geplaatst (niet in dezelfde klas). Alleen zo zullen de kinderen (ook in de toekomst) op hun eigen capaciteiten worden beoordeeld (niet langer vergeleken worden, de een is slechter dan de ander) en zullen ze zich niet achter elkaar verschuilen (de "slechte" verstopt zich steeds verder).
Juffen vergeten zo bovendien dat het een tweeling is.
(ja, dit staat in boekjes, maar ik heb het ook zelf zo ervaren. Ik ben een tweeling).

Tot die tijd, maar ook ruim daarna: Doe alsof de "inzichten" van de juf je ogen hebben geopend: Nou juf, ik begreep aanvankelijk niet wat u bedoelde, maar nu tweeling A zich plots zo snel ontwikkelt, begrijp ik het. Ineens doet ze veel beter dit.... of dat...

Zelfde liedje voor kind B.

Het heeft niet zoveel zin om met juf in discussie te gaan over de hardheid van haar conclusies en haar kennis. Wie denkt dat de aarde plat is, komt daar niet zo makkelijk van af. Discussie heeft geen zin.

Aanvulling

Dit ", maar nu tweeling A zich plots zo snel ontwikkelt, begrijp ik het. Ineens doet ze veel beter dit.... of dat..."
Is om juf met positieve ervaring en ontwikkeling in te prenten. Zodat ze daar meer naar gaat kijken
Uit eigen beweging let ze vooral op negatieve dingen en bevestiging van haar negatieve vooroordelen.

En ja, dat werkt. Weet ik als moeder.
Het zijn net mensen die juffen.

Triva

Triva

11-11-2020 om 11:32

maar

Ik snap niet dat nu beide kinderen opeens niet meer goed functioneren als kind in de klas.

Toch andere school?

Als je on de eerste weken al een stempel: ongeschikt krijgen en ze moeten nog 8 jaar?

Half a twin

Half a twin

11-11-2020 om 13:48

Kapstok?

====Ik snap niet dat nu beide kinderen opeens niet meer goed functioneren als kind in de klas.=====

De juf zoekt en kapstok om haar eigen onvermogen aan op te hangen?
Het lukt hare niet om die hele klas goed op de rit te krijgen, zoekt naar een oorzaak, wat is er andere dan voorgaande jaren?
O ja, in september is die tweeling ingestroomd en toen zijn de problemen begonnen. Ik moest wel heel veel aandacht aan die ene helft geven. Dat meisje minder naar school laten komen heeft niet gewerkt, misschien is er ook wel iets met dat andere meisje.

Wij werden gepest door de klasgenoten zo'n 45 jaar geleden en, omdat de juffen dat niet onder controle kregen was dat onze "schuld" als tweeling waren wij nou eenmaal een uitzondering in de klas. Kinderen die anders zijn moeten zich meerjarig eenmaal meer aanpassen aan de groep.
Het lag dus aan ons, terwijl ze eigenlijk de pesters aan had moeten pakken. Daar had ze geen vat op door haar eigen onvermogen maar ze moest iets om haar huid te redden.

Zou zomaar kunnen dat deze juf de tweeling van to ook "ziet als oorzaak" van het probleem om hadden eigen onvermogen te maskeren.

Ok mijn advies als helft van een tweeling zou zijn dat de meiden en nieuwe start maken ieder in een eigen klas, desnoods op een andere school. Alleen dan krijgen ze de gelegenheid zichzelf te zijn en zelfstandig op te groeien.

Mama van 3 zorg alsjeblieft dat de een niet haar hele schooltijd in de schaduw van de ander hoeft te staan en dat gebeurt zolang ze samen in de klas zitten. Dan blijft deze juf maar ook alle leerkrachten daarna de meiden vergelijken en dat is niet wenselijk.

Splitsen als het kan

Als je de mogelijkheid hebt om ze in verschillende klassen te plaatsen, doen! Ik dacht dat het tegenwoordig wel standaardbeleid was om tweelingen niet meer bij elkaar in de klas te plaatsen. Ook al voed je ze nog zo individueel mogelijk op, de buitenwereld (school) zal ze toch met elkaar vergelijken. En da's voor beiden niet goed.

skik (tweelingmoeder)

Hier op 2 scholen

Adviseren ze apart maar als ouders t echt willen mogen ze groep 1/2 bij elkaar en dan apart

Moeder van Drie

Moeder van Drie

03-12-2020 om 18:40

Nog een update

Allereerst een reactie op het splitsen van de kinderen: we baseren onze keuze op wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat eeneiige meisjes op jonge leeftijd beter functioneren dan wanneer ze gesplitst worden. Dit effect treed vooral op bij eeneiige meisjes en is substantieel minder bij andere tweeling vormen.

Verder krijgen we inmiddels weer negatieve reactie van de juf op beginnen met hele dagen. Een van de twee is er nog steeds niet klaar voor geeft ze summier aan in een mail. Dinsdag wordt het in een gesprek toegelicht. We zijn er goed klaar mee nu maar zitten met onze handen een beetje in het haar. De juf confronteren met haar onvermogen en duidelijke vooroordelen over een van de meiden lijkt een recept voor gedoe. Over haar rug naar de directeur stappen ook. Meegaan in haar eindeloze ‘tijd nodig’ is ook geen optie. Misschien een andere juf? Er zijn vier groepen 1/2. Erg jammer want ze krijgen net vriendjes in deze klas.

Linde

Linde

03-12-2020 om 19:12

hoeveel

Hoe vaak gaan ze nu naar school?

Als ze niet volledig gaan zou ik dat nu toch wel eisen, of een concrete opbouw zodat ze f de week erna (voor de kerst) echt hele dagen gaan. Vanaf de volgende dag na het gesprek (meteen doen!) de ochtenden + 1 donderdagmiddag, de week erna 1 of 2 middagen erbij de de week daarna volledig. Zoiets.

Lees het draadje nog eens goed door om te kijken wat juridisch je rechten zijn en wat je opties zijn om dit probleem aan te pakken.

Je hoeft niet achter haar rug naar de directeur te gaan.

Ik kunt aangeven dat je graag die IB'er of directeur bij het gesprek hebt, of je kunt in het gesprek aangeven dat je diezelfde week met de directeur wilt praten.

Zorg dat je in elk geval je rechten en de feiten goed op een rij hebt. ZOwel dinsdag als bij een vervolggesprek.

Is je man erbij?
Het kan nog wel eens helpen als er een man bij zit die gewoon simpel zegt: wat een onzin, ze gaan nu volle dagen naar school vanaf morgen.

Niet teveel meebewegen.
Hebben jullie al genoeg gedaan.
Het is nu wel een keer klaar.
Geef je grens aan, want zij probeert het gewoon zo lang mogelijk te rekken omdat zij het misschien zelf wel fijn vindt, 2 kinderen minder in de ochtend (als ze nog steeds alleen 's middags gaan).

Ga maar eens kijken hoe het gaat als ze hele dagen gaan.
Als het echt een ramp wordt (wat vast wel meevalt), hoor je het dan wel.

Nee Linde

Je hebt juridisch geen positie. Dat maakt het wel lastig.

Anderzijds zou het natuurlijk ook niet zo begrijpelijk zijn als de ouder uitmaakt welk advies de school gaat geven.

Je kunt alleen zo goed mogelijk het gesprek aangaan en anders -dat heeft geen voorkeur want dan gaan de hakken in het zand- druk uitoefenen door het inschakelen van directie, bestuur of klachtencommissie of MR, of de media.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.