Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 14:32

Kind mag alleen 's middags naar school groep 1-2

Ik ben op zoek naar ervaringen van ouders waarvan de school een verlengde wenperiode nodig vindt voor zijn/haar kinderen.

Ik heb een tweeling die vlak voor hun verjaardag op 1 sept. zijn begonnen in groep 1/2. In het begin gingen ze alleen de ochtenden. Een van de twee heeft wat moeite met wennen aan de structuur (ze gingen niet naar de opvang). We zijn toen rond 1 okt. naar alleen de middagen gewisseld.

Vlak voor de vakantie hebben we gesprek gevoerd. De juf houdt vast aan alleen de middagen.

Voor ons begint dit erg lastig te worden. We hebben geen opvang en werken beiden thuis. We willen de kinderen nu zo snel mogelijk hele dagen op school hebben.

Mag school zomaar onze kinderen volle dagen onderwijs weigeren?

Over een week is weer een gesprek. We hebben er een hard hoofd in dat de juf akkoord zal gaan met volle dagen. Het kind dat moeite met wennen heeft is niet heel druk en kan zich goed concentreren. De moeite zit in het accepteren van de autoriteit van de juf (nee is nee). Ze is af en toe de school door gewandeld en naar het hek. En wil nog wel eens de kring verstoren door blijkbaar om aandacht te gaan vragen. Maar dat is rap aan het veranderen. Alleen zegt de juf nog geen 'vertrouwen' te hebben.

Mijn man zegt: we stappen naar de directeur. Maar zelf denk ik dat dit de boel teveel laat escaleren. Ik hoor graag ervaringen, om iets meer beslagen ten ijs te komen.


ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 14:45

Geen ervaring, maar

'Voor ons begint dit erg lastig te worden. We hebben geen opvang en werken beiden thuis. We willen de kinderen nu zo snel mogelijk hele dagen op school hebben.'

Hoe deed je dat vóór 1 september dan?

bieb63

bieb63

27-10-2020 om 14:51

Leerplicht is pas vanaf 5 jaar. Maar normaal gesproken gaan de meeste kinderen vanaf 4 jaar, na mss een weekje wennen, ft naar school. Dus ik zou toch echt aangeven, dat je verwacht dat de kinderen gewoon, net als de anderen, ft naar school moeten.

En wtb de vraag van ElenaH: ik neem aan dat er vóór 1 sept het dagverblijf aan de orde was en dat dat nu in principe is opgezegd.

Famke

Famke

27-10-2020 om 14:58

Niet naar opvang

De vraag van ElenaH komt denk ik daaruit voort dat ts vermeldt: 'een van de twee heeft wat moeite met wennen aan de structuur (ze gingen niet naar de opvang).'

Misschien gingen ze naar een gastouder met een minder schoolse structuur dan een kinderdagverblijf?

Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 15:10

Opvang

Toelichting: voor 1 sept hadden we diverse oplossingen. Mijn man heeft eerst fulltime voor de kids gezorgd. Ze zijn een tijdje naar de peuterspeelzaal gegaan waardoor hij langzaam weer kon beginnen met werken. Over de vakantie hebben we het op verschillende manieren opgevangen. Maar we keken wel uit naar september om beiden weer te kunnen werken.

Marie

Marie

27-10-2020 om 15:29

waarom middagen?

Ik verbaas me een beetje over alleen de middagen naar school. Over hoeveel middagen hebben we het dan? 3, 4, 5? En welke tijden?

Want als kinderen moeite hebben met wennen is mijn ervaring dat kleuters dan vaak de ochtenden gaan, omdat ze dan over het algemeen nog niet te moe zijn.
Kleuters willen na de lunch nog wel eens "instorten" en dat komt de concentratie niet ten goede. Dus ik ben wel benieuwd naar de argumenten van de juf om alleen de middagen te gaan.

De dingen die je noemt als spontaan naar huis lopen en de kring verstoren is typisch jonge kleutergedrag. Helemaal niet bijzonder dus. Hoe ervaren is de juf?

Zijn er meer kleutergroepen? Zo, ja - misschien vragen om overstap naar andere groep en als de ergenissen blijven overstappen naar andere school? Jullie moeten nog 8 jaar ten slotte.

Over het weer beiden kunnen werken. Wat voor oplossing hebben jullie voor vrije dagen en vakanties? BSO?

Wilma

Wilma

27-10-2020 om 15:30

Het is nu eind oktober

Twee maanden is wel lang vind ik. Ken je andere ouders bij wie het ook zo ging? Ik snap dat je het niet wil laten escaleren. Kun je niet vragen wat de reden is van de lange wenperiode? Niet teveel excusus verzinnen over autoriteit of niet gewend zijn aan schoolse structuur hoor, de meeste kinderen wennen gewoon in een week.
Die middagen, daar kun je ook over doorvragen. Ochtenden zijn altjjd beter, zeker voor die kleintjes, maar de klasgenoten zijn in de middag ook minder "vers".

Loskoppelen

School is geen opvang maar een plek waar geleerd wordt, doelen behaald moeten worden en een bepaald niveau, gedrag etc. verwacht wordt. Het is niet vrijblijvend en ook geen personeel wat jouw kinderen opvangt zodat jullie kunnen werken. Het gejammer over thuiswerken (of waar dan ook) is niet school zijn probleem. Jullie zorg zou dan ook niet daar moeten liggen maar bij jullie kind dat de stap (nog) niet kan maken. Misschien ben ik nu te hard maar zo kom je nu wel op mij over.

Je kind heeft blijkbaar moeite met gezag, schoolritme etc. Heeft ze die problemen thuis ook? Zit er veel verschil in karakters bij de tweeling? Zijn er nog bijzonderheden qua ziektes, vroeggeboorte etc? Allemaal redenen die er voor kunnen zorgen dat ze nog niet toe was aan de stap en de andere helft wel. Wat hebben jullie thuis gedaan om haar te helpen die stap wel te maken? Hebben jullie opdrachten voor thuis meegekregen en gedaan? Is er een plan opgesteld met school om te kijken hoe ze geholpen kan worden? Juf heeft niet voor niets aan dat ze twijfels heeft over fulltime onderwijs. Dat is best bijzonder want juffen zijn best gewend aan de diversiteit bij kleuters. Wat hebben jullie met haar bevindingen gedaan?

Misschien kan ze eens beginnen met alleen de ochtenden ipv de middagen zodat ze leert mee op te starten met de klas. Misschien is een volle dag al iets wat juf wil proberen en de rest van de week half. Denk in oplossingen.

Op hoge poten onderwijs eisen omdat je moet werken, helpt niemand. En vooral je kind niet. Want je kind heeft nu al een reputatie met waarschijnlijk een onderwijskundig rapport in de maak. Als school het beu is, is observatie vanuit school zo geregeld. Vervolgens zijn ze handelingsverlegen en kan ze naar een andere school moeten. Probeer dus mee te werken en de regie in de hand te houden. Als er geobserveerd moet worden of een nader onderzoek; bel de huisarts en regel zelf een verwijzing. Je bent dan eigenaar van het rapport en kunt dan zelf delen wat er te delen is en controleren of de aanbevelingen ook in het onderwijskundig rapport komen.

bieb63

bieb63

27-10-2020 om 15:44

Annaniem heeft wel gelijk

Ik denk ook dat normaliter een school dat niet zomaar voorstelt. Ze zijn wel wat gewend met jonge kleuters.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 15:54

Eens met Annaniem

De 'wens' om de kinderen hele dagen naar school te laten gaan, lijkt meer voor jezelf dan voor je kind(eren) te zijn. Dat opvang thuis lastig is, is niet echt een goed argument.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 16:04

Geen oordeel

Ik zoek niet een oordeel over mijn motivaties maar advies of dit 'normaal' is, welke redenen school kan hebben om zo te handelen, wat mijn rechten in deze zijn als ouder... Thanks @annaniem, erg nuttig!

Ik zou deze vraag niet stellen als ik niet zelf dacht dat mijn kind(eren) een hele dag zeker aankunnen. Ze vinden school leuk en zijn ook niet heel erg moe. Juist het omgekeerde, ze houden nu veeeeeel te veel energie over

Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 16:07

Nog een aanvullen @annaniem

School is geen opvang, maar ons Nederlandse systeem is ingericht op kinderen die naar school gaan en ouders die - daardoor - kunnen werken. Zonder dit systeem klapt de boel. School die eenzijdig besluit dat wij dan maar niet moeten werken, of dure opvang moeten betalen, lijkt me ook niet zoals het hoort... Thuiswerken is idd geen factor in deze.

Geen rechten

Je hebt in feite geen rechten. School gaat er over. Het zou ook best vreemd zijn als juf vind dat kind er nog niet aan toe is, de ouder wel, en dat jij dan de doorslag geeft.

Je zult met de juf tot een vergelijk moeten komen.

Je kunt overwegen om opvang te regelen voor de andere uren. Of zelf betalen of bellen met de belastingdienst of en hoe het mogelijk is om dat te financieren. En overleggen met een opvangorganisatie.

Het is best vreemd hoe het hier in Nederland niet geregeld is dat als je kind nog niet naar school gaat dat je dan per direct in de problemen komt met je werk. Ook bijvoorbeeld als je kind nog niet zindelijk is kan school besluiten om je kind nog niet toe te laten.

https://nos.nl/collectie/13839/artikel/2334747-4-jarigen-niet-altijd-welkom-in-de-klas

Dit is het beste dat ik er over kan vinden. Hele lappen tekst op Rijksoverheid. School mag je kind weigeren enzovoort maar niets over deels naar school. Maar ik verwacht dat je daar verder niet veel over te zeggen hebt. Je kunt bezwaar maken maar in dit geval heb je kans dat een bestuur de beslissing van de juf respecteert.

Vroeger

Vroeger was er een systeem dat een ouder, meestal moeder, thuis was. Tegenwoordig gaat men uit van twee werkende ouders. Voor 99% werkt het. Helaas voor 1% niet. Dat was vroeger al toen die ene werkende moeder geen toeslag kreeg en haar salaris er aan opvang opging en met de nek werd aangekeken dat ze een carrière wilde hebben. Tijden veranderen, maar de verantwoordelijkheid voor de kinderen niet.

School besluit dat het gedrag van jullie kind niet passend is binnen de groep en probeert te kijken of halve dagen haalbaar is. Of moet school de klas opstelten zetten vanwege een waardoor de veilige gestructureerde plek voor de rest van de klas ontbreekt? Ik krijg de indruk dat je het probleem nog niet ziet of bagatelliseert om het opvangprobleem op te lossen. Kind thuis en kind op school lijken soms twee verschillende personen. Dus neem de school serieus als ze aangeven dat het kind gedrag of resultaten vertoont dat afwijkt. Ik zeg niet dat je met alle schoolse grillen mee moet gaan, vandaar hou het gesprek gaande en de regie in handen.

Qua opvang...Is er een gastouder, familielid, bekende die haar kan opvangen. Bel de belastingdienst of kosten aftrekbaar zijn als kinderopvangtoeslag onvoldoende is. Bel evt. jeugdzorg in de gemeente of zij een oplossing weten. Ze zal niet het enige kind zijn dat niet volgens het systeem en de standaard start. Ook hier wijs niet naar school, maar neem initiatief.

Natuurlijk is school wel opvang

Want waar moet je kind dan heen als het niet naar school kan? Er is geen kinderopvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar onder schooltijd, de meeste mensen moeten gewoon werken om een dak boven hun hoofd en eten te betalen.

Tegelijkertijd heb je inderdaad geen rechten, kan je weinig eisen en is het school is wel opvang geen argument voor school

Tango

Tango

27-10-2020 om 17:07

Rustig gesprek aan gaan.

Ik zou gewoon rustig het gesprek aangaan met de juf. Je vult nu zelf al in wat de juf gaat zeggen terwijl ze ook gewoon kan zeggen dat ze prima hele dagen kunnen komen.
Ik moet zeggen, ik vind 2 maanden wennen ook wel erg lang hoor. En de 'problemen' die je kind laat zien niet heel groot. Maar dat is jouw kind van het verhaal natuurlijk. Misschien ziet de juf iets anders. Ga daarover in gesprek. Wat zien ze op school? Wat zien jullie thuis? Zijn evt. de ochtenden mogelijk? Want dat lijkt me inderdaad vele malen handiger dan middagen.
Hier hadden wij destijds ook zoiets aan de hand met onze jongste. Juf dacht dat hij geen hele dagen aan zou kunnen. Wij dachten van wel. Gelukkig veranderde juf na 2 weken wel van mening. Precies op tijd voor ons, want zoon ging vanaf die week ook naar de BSO en dan zou het wel lastig zijn als hij alleen ochtenden naar school ging.
En nee, natuurlijk is school geen opvang, maar tegenwoordig gebruiken ouders het er wel voor natuurlijk. Wij losten het voor kind dan zo op dat hij bijvoorbeeld de woensdagen niet naar school ging, op een dag dat ik vrij was, als de hele week school nog niet lukte.

Triva

Triva

27-10-2020 om 17:11

Zorg dat je stappen maakt

De ochtend is langer dan de middag, dus dat helpt jullie meer met thuiswerken. Dus zet eerst in op de ochtenden (sowieso was ik nooit akkoord gegaan met alleen middagen) en zeg dat dit een opbouwfase is. Ga niet eisen om van alleen de middagen naar de hele dag te gaan. Doe dat een paar weken later of na kerst.

Moeder van Drie

Moeder van Drie

27-10-2020 om 18:33

Opvang ook geen optie

Inmiddels contact gehad met de opvang naast de school - die vangen idd geen kinderen van 4 jaar op - alleen buiten schooltijd...

Optie

Je hebt vast ook kinderopvang (0-4 jaar) in de buurt. Mogelijk dat zij wel opvang kunnen regelen want de BSO, waar jij geweest bent, is alleen open buiten schooltijden en de kinderopvang de hele dag.

En anders zoek je een gastouderbureau in je omgeving voor een opvangadres in je buurt.

Of kijkt naar websites waar opvang gevraagd of aangeboden wordt in jou buurt.

Ik had ook opvang van een buurvrouw die ook overblijfmoeder was en haar kleinkinderen ophaalde uit school. Overdag kon ze een peuter naar de peuterspeelplaats brengen en weer ophalen en opvangen. Omdat ik na een verandering van baan geen dagopvang kon krijgen vanwege wachtlijsten voor het laatste half jaar tot school.

Mijn ouders hebben nog heel lang een dag in de week beide kinderen opgevangen omdat het te druk voor ze was op school. In de onderbouw konden ze aanvankelijk ook bij de buurvrouw terecht waar ze ook even rustig konden slapen.
Nadat ze opgelet had dat ze de rest van hun lunch opaten met een kopje thee na school.

Beide kinderen hebben op de kinderopvang gezeten. Toch gingen ze het eerste jaar niet volledig naar school omdat het te druk voor ze was. Die gedachte werd nog heel lang gedeeld met de juf.

En zelf werkte ik fulltime omdat mijn man nog niet voldoende werkte maar bezig was zijn plekje te vinden dus ook niet vanzelfsprekend thuis kon oppassen.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 19:12

Opvang

'Er is geen kinderopvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar onder schooltijd, de meeste mensen moeten gewoon werken om een dak boven hun hoofd en eten te betalen.'

Er is natuurlijk wél opvang mogelijk, alleen niet via de gesubsidieerde kdv's of bso's. Je kunt iemand inhuren, familie inschakelen, een gastgezin zoeken, ..

Tja

Kan allemaal als.je geld hebt en /of familieleden, er zijn genoeg gezinnen die dat niet hebben.

In de kern is het natuurlijk gewoon zo dat school een opvangfunctie heeft, dat bleek ook tijdens de schoolsluiting.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 20:55

MarSy

'Kan allemaal als.je geld hebt en /of familieleden, er zijn genoeg gezinnen die dat niet hebben.'

Tja, je zult geld maar belangrijker vinden dan het welbevinden van je kinderen.
Het is niet voor eeuwig, met 5 zijn ze leerplichtig.

Plokkie

Plokkie

27-10-2020 om 21:08

Even voor de duidelijkheid...

Op de meeste scholen hebben kleuters 2 middagen in de week vrij. Bij jullie ook? Want dat zou betekenen dat ze maar drie middagen in de week naar school gaan. Als dat zo is dan zou ik me namelijk kunnen voorstellen dat de leerkracht de stap naar volledig onderwijs ineens nogal groot vindt, vooral als het moeizaam gaat.
Aan de andere kant zou het ook zo kunnen zijn dat je kinderen zich gemakkelijker aanpassen binnen de klas als ze vaker op school zijn en er meer continuïteit is.
Als je in gesprek met de leerkracht gaat en ze mogen nog niet volledig naar school, dan zou ik zorgen dat er een plan komt te liggen. Binnen welke tijd gaan we naar volledig onderwijs en welke stappen gaan we in de tussentijd zetten om dit te realiseren? Als dit niet lukt, wat gaan we dan doen en waar hangt het vanaf? Zorg dat dit plan op papier staat.

bieb63

bieb63

27-10-2020 om 21:17

ElenaH

'"Tja, je zult geld maar belangrijker vinden dan het welbevinden van je kinderen."

Dat moet je dan wel hebben.....
Als het zonder subsidie is, dan loopt dat aardig in de papieren

Geld belangrijker?

Nogmaals, zonder geld geen eten.

Het gaat natuurlijk niet om dit specifieke geval maar in zijn algemeenheid. Mijn kind zit op een behoorlijk zwarte school, veel alleenstaande moeders die met hun baan zich net redden, als hun kinderen niet naar school zouden mogen, redden ze het dus net niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2020 om 22:11

Huh

Ik lees vele reacties over de opvang, maar dat gaat voorbij aan de vraag van TS, namelijk of de volle dagen onderwijs geweigerd mogen worden. Ik weet het antwoord daar niet op, ik vind het wel erg bijzonder en ik betwijfel of het werkt. Immers, als de kinderen maar zo weinig uren op school doorbrengen, leren ze het dan wel?

Ik zou in dit geval het vertrouwen in de juf steeds meer verliezen, aangezien ze blijkbaar nu al een heel negatief beeld bij dit kindje heeft. En daarom inderdaad een serieus gesprek met de directeur aan gaan, en als dat geen vertrouwen geeft op zoek gaan naar een andere school. Waar de kinderen wel welkom zijn. Die overstap heeft nu nog niet zo veel impact op de kinderen.

ElenaH

ElenaH

28-10-2020 om 06:45

MarSy

'Het gaat natuurlijk niet om dit specifieke geval maar in zijn algemeenheid. '

Het gaat juist WEL om dit specifieke geval, want 'in het algemeen' zitten 4-jarigen gewoon op school.

Mijntje

Mijntje

28-10-2020 om 09:21

tijdelijk

Het zijn 1 september kinderen en het is nu pas eind oktober. Heel veel kinderen gaan de eerste maanden of het eerste half jaar nog geen hele dagen naar school, mijn oudste ook niet. Voor je (ene) kind is school een plotselinge overgang, van rust naar opeens heel veel prikkels op een dag, daar worden veel kinderen juist drukker van.
Bespreek ook je zorgen met school, alleen de ochtenden is misschien beter te behappen voor jullie, zoek evt een oppas voor de middagen. Dit zal tijdelijk zijn neem ik aan. School zal heus je kind niet weigeren tot het braaf op haar stoeltje blijft zitten. Die wil halve dagen voor een wat geleidelijke, rustige overgang (wennen) en daardoor minder incidenten. Misschien kan je voorstellen te switchen naar de ochtenden en als dat goed gaat steeds een uurtje langer. Zij zullen ook wel met een voorstel komen. Ik zou niet nu inzetten op 'wij willen volledige opvang' voor een net vierjarige, dat is alleen in jullie belang

Isella

Isella

28-10-2020 om 09:24

Wennen

Als je kind maar zo weinig naar school gaat, hoe kan ze dan ooit wennen? Ik zou inzetten op sowieso vijf ochtenden voor de continuïteit van het wennen van je dochter.
En dat je dochter niet welkom is omdat ze de gang oploopt is vreemd. Als je een net vierjarige vraagt of ze op school wil zijn of bij mama thuis, wat denk je dat velen antwoorden? Bij mama, want daar is het bekend en veilig en school is nog eng met alle nieuwe regels en gewoontes.

Triva

Triva

28-10-2020 om 11:54

nog een tip

Houd in je achterhoofd dat als dit heel lang duurt ze straks gaan zeggen dat dit kind nog een keer groep 1 moet doen. Zeker voor een septemberkind is dat een groot gevaar en dat wil je helemaal niet nu al verpest hebben. Eind groep 2 is vroeg genoeg om te kijken of nog een jaartje 'kleuteren' zinvol is.

Nooit een doelstelling geweest

' School is geen opvang, maar ons Nederlandse systeem is ingericht op kinderen die naar school gaan en ouders die - daardoor - kunnen werken. '

Zorgen dat ouders kunnen werken is nooit een doelstelling van het onderwijs geweest. De doelstelling was: zorgen dat kinderen niet hoeven te werken.

Dat het onderwijssysteem niet meegegroeid is met de maatschappelijke ontwikkeling, waarin we volwassen en gezonde mensen niet meer hele dagen thuis laten zitten, dat is wel algemeen bekend en een terugkerend probleem.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.