Emmawee
30-09-2009 om 09:45
Kinderen die zichzelf leren lezen
Mijn vraag: Zijn er meer kinderen die zichzelf hebben leren lezen en die niet hoogbegaafd zijn?
Het verhaal achter de vraag:
Onze Stoffer heeft zichzelf leren lezen toen hij 5 jaar was. Niks hakken plakken en ook geen hulp aan ons vragen. Hij liet vooral ook niet merken dat hij het kon. De juffen spraken hun vermoeden uit dat hij kon lezen en ik dacht het ook, maar we kregen het nooit te horen. Tot hij bij de inaugurele reden van Obama opeens vanuit de ondertitels las: "nieuwe tijden" en "meer terug".
"Lees jij dat nou?!" vroeg ik, waarop hij met een wegwuifgebaar weer wegliep en verder ging met spelen. Er waren bij de juffen ook vermoedens van hoogbegaafdheid in combinatie met onderpresteren. En toen ik de lijstjes met kenmerken af ging, kon ik er heel wat aan strepen. Jahaa ik heb er zo één!!!
Omdat we maar niet helder kregen wat er aan de hand was met hem, hebben we hem laten testen. Nu komt hij als gemiddeld / bovengemiddeld uit de test, met wat bijzonderheden, zoals een kloof van 20 punten en een erg lage verwerkingssnelheid (85). Geen eenduidig antwoord, dus, maar voorlopig wel genoeg aanknopingspunten. En fijn om te weten dat hij niet stiekem een soort megabrein is die dat aan alle kanten zit tegen te houden, maar een gewoon slim kind en supereigenwijs.
Belangrijker is dat hij het inmiddels prima naar zijn zin heeft op school. De zorgen zijn dus op de achtergrond.
Toch vraag ik mij n.a.v. de uitslag dus wel af: zijn er meer kinderen die zichzelf hebben leren lezen? Want ik hoor / lees dit dus alleen maar in combinatie met hoogbegaafdheid en mensen in mijn omgeving (en dus ik zelf soms ook) trekken de test in twijfel en gebruiken dan onder andere dat lezen (en zijn snelle ontwikkeling als peuter) als argument.
Groeten! Maw.

kaatje43
03-10-2009 om 12:00
Toja
Jouw verhaal klinkt inderdaad als het mijne. Mijn oudste heeft het zich verder eigen gemaakt door de ondertiteling van de t.v. Is televisie kijken toch nog ergens goed voor! Alleen gek genoeg was en is begrijpend lezen (tekstverklaren) zijn zwakke kant. Mijn jongste was ook wel snel met leren lezen, maar dan gewoon via het programma op school en hij is daarentegen weer goed in begrijpend lezen.

Tirza G.
03-10-2009 om 19:45
Emmawee
Ik kan je wel vertellen hoe ik het mezelf geleerd heb. Ik lag in het ziekenhuis, wekenlang, en was niet echt ziek. Op de leestafel op mijn zaaltje lag een stapeltje DonaldDuckjes. Mijn moeder kwam 2 keer per week op bezoek en las mij dan een verhaaltje voor. En ze las de afzenders voor van de kaarten die ik had gekregen.
De rest was een kwestie van tijd, veel tijd en je eigen flink de krampen vervelen Ik keek plaatjes, volgde de verhaaltjes en probeerde overeenkomsten te vinden in die rare kriebeltjes. En op den duur ging dat. Ongetwijfeld gedeeltelijk op geheugen.
Tirza

abc
04-10-2009 om 20:58
Taal versus rekenen
Heel fijn rodebeuk, helemaal mee eens. Helaas blijkt in de praktijk (onze praktijk) dat de school slechts rekening met een kind wilt houden wanneer de cijfertjes op tafel komen.
Verder wilde ik nog opmerken dat je bijvoorbeeld wel hoogbegaafd kan zijn op het gebied van taal en niet op het gebied van rekenen. Veel mensen denken nog steeds dat hoogbegaafden in alles uitblinken. Het zijn vaak extremen waardoor kinderen opvallen. Ik merk vaak dat men alle extremen aan elkaar koppelt, zo'n Rainman effect bij autisme.

dirksmama
06-10-2009 om 13:04
Ikke
Ik heb mezelf leren lezen met de Dick Brunaboekjes en de hagelslag- en melkverpakkingen op tafel. Ik kon in elk geval redelijk wat lezen voor ik naar de kleuterschool (die viel dan ook flink tegen, ik had er heel wat van verwacht.
Zoonlief las al veel eerder, die begon al SSS en EEE en OOO te roepen rond zijn eerste verjaardag als hij die dingen zag (kwam ook door computerspelletje met leuke animaties dat hij gekregen had en bij mij op schoot bekeek). Hij las al aardig boekjes op de psz.
In groep 3 getest en hij is hoogbegaafd.
Zijn zusje is een geval apart, die is ooit wel begonnen met zelf wat te lezen, maar dankzij een teacher from hell is dat helemaal stilgevallen. Zij heeft nu een achterstand.

Jakiro
07-10-2009 om 10:41
Nu 3
Mijn dochtertje wordt in december 4 en afgelopen week kwam ik erachter dat ze ook een woord uit de ondertiteling "las", het woord rok.
Toen ik het woord opschreef kon ze het nog een keer oplezen en zei als verklaring dat het DE letters van haar naam was, die van haar zus en van Oma (klopt, alledrie de eerste letters) De O was makkelijk, want dat doet je mond ook als je die letter zegt. (overigens staan deze namen op de deuren van de slaapkamers, dus ze ziet de naam heel vaak en weet de combinatie dus ook)
Ik heb niet het idee dat ze hoogbegaafd is, gewoon lekker bijdehand en daarbij een fotografisch geheugen.
En mensen met een fotografisch geheugen hoeven niet automatisch hoogbegaafd te zijn.
Jakiro

Emmawee
07-10-2009 om 11:16
Rodebeuk en iedereen
Ik sluit me helemaal bij je aan. Voor mij is de vraag ook niet hoe intelligent Stoffer is, maar wel 'hoe hij intelligent is'. Dat hij zichzelf heeft leren lezen zegt iets. Dat hij het niet wilde laten merken ook. Dat hij school altijd heel stom vond zegt iets. Dat hij nu met plezier gaat ook.
Helaas is Stoffer niet het soort kind dat zegt: "He, ik kan al lezen hoor! Moet je maar es horen!" Zijn Cito-toetsen maakt hij ook niet opvallend goed. Gelukkig kijken ze bij ons op school verder dan de toets lang is.
Ik heb graag willen begrijpen hoe het werkt bij Stoffer. School wilde ook graag weten hoe het werkt. Waar ze moesten aansluiten, wat ze wel / niet van hem kunnen / mogen verwachten. De testuitslag geeft heel wat handvatten, maar er blijven ook nog wat vragen open staan. Gelukkig is het probleem opgelost en gaat hij nu met plezier naar school.
Het is me nu wel helder dat het zichzelf leren lezen niet direct met hoogbegaafdheid in verband moet worden gebracht. Mooi. Is dat ook weer de wereld uit
Google maar eens ("heeft zichzelf leren lezen")en je beste vriend heeft het alleen maar over hoog IQ.
Groeten!
Maw.

Emmawee
07-10-2009 om 11:22
Tirza
Wat leuk dat je dat ook nog zo goed weet! Stoffer heeft ook leren lezen met de Donald Duck. Ik denk dat Stoffer ook heel veel informatie uit de plaatjes haalde. Hij vond vooral de onomatopees (mooi woord) erg leuk. "Kijk! Daar staat Oink!!" Ik dacht toen nog dat hij dat gewoon puur op geheugen deed.
Wat rot trouwens dat jij als 5-jarig Tirzaatje zo lang en zo alleen in dat ziekenhuis hebt gelegen. Ik had het helemaal met je te doen toen ik het las.
Groeten! Maw.