Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Klassenouders voors en tegens

Op school willen ze 'klasseouders' instellen. Een ouder bij elke klas die dingen 'regelt'. Nu is het zo dat kleinigheidjes door de leerkrachten zelf wordt geregeld. Leesouders, computerouders, rijouders etc. Hiervoor krijg je een formulier aan het begin van elk jaar en daarop kan je invullen wat je evt. wel zou willen doen. En op de eerste 'ouderavond' van het jaar (de avond dat er wordt uitgelegd wat er dit schooljaar allemaal op het programma staat) regelt de leerkracht dit soort dingen. (B.v. we gaan op dinsdag om 9.30 lezen en daar heb ik 4 ouders voor nodig, aan de hand van het ouder-inschrijfformulier kijkt leerkracht wie zich heeft opgegeven en op die avond kan hij meteen overleggen wie er op dinsdag kan). Voor 'uitstapjes' (kinderboerderij, voorstelling etc.) krijg je gewoon een schriftelijk of mondeling (ligt aan leeftijd kind) verzoek of je dan en dan kan rijden/meefietsen. Idem met schoolreisjes. Dit ook aan de hand van het ouder-inschrijfformulier.
Nu willen ze daarvoor, voor die kleine 'regeldingen' klasseouders inzetten. Elke klas een klasseouder. Ik heb hier 'slechte' ervaring mee op de vorige school van de kinderen. Naar mijn idee stimuleert het 'klasseoudersysteem' vriendjespolitiek. De ouder die klasseouder is vraagt al snel de ouders die zij/hij kent (logisch hoor, daar niet van), vaak de ouders van de vriendjes/vriendinnetjes van hun eigen kind b.v. Ken je de klasseouder niet écht (je kind speelt b.v. nooit met zijn/haar kind) dan heb je alleen nog kans bij wat minder geliefde taken....
De objectiviteit, die een leerkracht heeft valt weg. En vaak is een klasseouder dat voor járen. Terwijl je wel elk jaar een andere leerkracht hebt (dus nieuwe kansen).
De ouderraad staat appart, die regelt alleen de dingen die óp school gebeuren en het schoolreisje. En levert geen vrijwilligers voor zulke dingetjes....
Misschien mensen met wat positievere ervaringen??
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
maan.

maan.

03-11-2009 om 09:22

Verdwenen

Hier is het twee jaar geleden ingevoerd (maar dan niet voor alle klassen, leerkrachten waren vrij in de keus), juf van jongste was erg positief en had er zelfs twee ingesteld.. enige ervaring die ik ermee had was met de kerstviering er was geen inspraak geen overleg zij bepaalden alles (jaar daarop ineens heel wat minder animo.. gek he!).

Naar mijn weten is dat ook het enige jaar geweest dat er klassenouders waren, ik hoor er nu in de hele school niks meer over. Heel misschien dat ik nu toch ga overwegen me op te geven voor de kerstviering..

Vera*

Vera*

03-11-2009 om 11:15

Hier wel

Op de school van jongste is er wel een klasseouder. Als er weer eens rij-ouders of knutselouders nodig zijn gaat er naar alle ouders in de klas een email, wie het eerst komt wie het eerst maalt.
In het begin van het schooljaar krijg je ook nog een formulier met allerlei aktiviteiten die hulp nodig hebben en dan kun je aankruisen wat je zou willen doen. Als een datum en de hoeveelheid hulp dan bekend zijn krijg je een email en kun je je daarvoor aanmelden.

Ik ben klasseouder

en ik doe alle verzoeken per mail. En dan wie het eerst komt, het eerst maalt. Vervelende is dat ik meestal een slechte respons heb (allemaal werkende ouders), en dan ga ik gericht vragen. Ik heb een overzicht van wie welke dagen niet werkt, en dan vraag ik persoonlijk degene die een vrije dag heeft of ze/hij kan helpen. Zelf werk ik ook vier dagen, dus mezelf bevoorrechten kan ik niet. Ik denk juist dat dit eerlijker is dan het door de juf laten doen. Die vraagt juist eerder een ouder die al vele jaren meeloopt of die haar kind altijd in de klas wegbrengt. (het gaat hier trouwens om groep 5).

Nely

Nely

03-11-2009 om 16:35

Het lijkt mij overbodig

om klassenouders aan te stellen. Veel dingen kunnen toch gewoon via de leerkracht blijven gaan dmv briefjes of mail?

Als er hier ouders nodig zijn om te rijden naar een excursie in de buurt worden er briefjes mee gegeven of de kinderen vragen het gewoon zelf aan hun ouders of ze kunnen (ik dus nooit, heb zelden de auto thuis).

angel3

angel3

04-11-2009 om 10:10

Komen die inschrijflijsten vol dan?

ik lees hier tussen de regels door: ah joh, zo geregeld hang een lijst op voor de uitstapjes en de knutsels en de lijst is vol.
Nou hier niet hoor!
Het is een eeuwig geduw en getrek. En ik merk ook dat zogenaamde populaire dingen echt niet voor iedereen populair zijn. Ik wil zeker NIET mee op een schoolreisje. Doe me een lol. Een beetje tig van dei kinderen in de gaten houden? ben al moe als ik eraan denk.
Ik vind het dan wel weer leuk om met een 4 tal te koken. Dat vindt een vriendin van mij dan weer vreselijk.

Hier dus ook 2 klasseouders. Zij sturen gewoon mails en maken attent op de inschrijflijsten. Ook regelen zij dingen als knutselkadootjes voor de juffen als ze jarig zijn. Of als er een schoonmaakavondje is zorgen ze voor koffie en thee en dat er mensen komen etc.
Ik ben blij met onze klasseouders. 1 aanspreekpunt, erg handig.

En ik ben echt oprecht benieuwd naar de ouderparticipatie op jullie scholen. Hier dus echt een drama.

krin

krin

04-11-2009 om 10:10

Hier ook

en daar was ik begin dit jaar als "nieuwe" ouder best blij mee. Ik kon aardig wat vragen aan haar kwijt waar ik dan niet direct mee naar de juf hoefde te stappen. Van vriendjespolitiek heb ik niets gemerkt. Vorig schooljaar werd veel met intekenlijsten op de deur gewerkt, en dit jaar wordt er meer gemaild. Werkt allebei. Ik heb dan ook geen bezwaar tegen het systeem van klassenouders op zich, hoogstens tegen het aantal happenings, dat mag van mij wel omlaag. Ik denk dat leerkrachten wel wat minder heisa aan hun hoofd zouden willen, trouwens. Maar dat is een andere discussie.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 19:00

ik heb ook best een aardig beeld van welke ouder op welke dag werkt. Omdat ik die kinderen dan op de BSO zie, of omdat ze niet bij school staan. Of juist wel (op hun vrije dag). Dus dat is niet zo heel moeilijk hoor.

Zelf zit ik in de ouderraad. Ouders vinden voor hulp is niet eenvoudig. Gister zouden we de ramen gaan schilderen. Er zouden 2 ouders komen. En ikzelf dan, dus 3. Zou genoeg moeten zijn om in ieder geval de tekeningen alvast op te zetten. 1 ouder kwam niet. De andere moest halverwege weg om zijn dochter aan te gaan geven, ok, dat kan ik nog begrijpen. Maar ja, daar stond ik dus alleen. Ouderraadsleden gebeld. 1 kwam nog even een uurtje helpen gelukkig. Maar ja, het is gewoon dramatisch soms om hulp te vinden. Ook voor de juffen. Ik vind dat jammer....

Katrien

Katrien

04-11-2009 om 19:53

Bij dit soort topics

ben ik altijd zo blij dat hier de school alles zelf regelt. Om de twee jaar wordt er wel eens hulp gevraagd voor het maken van kostuums voor het schoolfeest en leesmoeders zijn ook altijd welkom. Maar daar blijft het dan ook bij. En zonder leesmoeders of kostuummakers gaat alles ook gewoon door. Dus dat is echt vrijwillig.

Maar: geen ouders mee op schoolreis, voor school rijden is niet nodig, juffen krijgen geen cadeautjes voor hun verjaardag of op het einde van het jaar, versieren doen ze zelf wel, alsook het voorbereiden van kerst- en andere feestjes, geen zwemouders nodig, geen overblijfouders, ...

Zalig.

Katrien

Geen klassenouders maar

een doe-groep waar je je voor in kan schrijven.Bv; lezen,knutselen,taken buiten de klas, versieren/ramen verven etc.
Het werkt best goed, mensen geven zich op waar ze zich bij betrokken voelen en er is 1 aanspreekpunt+ 1 leerkracht per doe-groep.
De lijnen met vragen zijn dus lekker kort, de leerkracht en het aanspreekpunt mailen even rond binnen hun doe groep wie er kan en dat loopt meestal erg goed.
De klassenouders, die we eerst hadden,waren hier wel erg vriendjes politiek.

Hoe kom je daar bij?

Knurf:"Nee. Maar werken en dan verwachten dat de rest van de wereld jouw kinderen opvoedt, wel. "
Pardon? Het gaat over school hoor. Dat is maar een klein deel van de dag. Bovendien is die school verplicht. Je kunt als zelfstandig opvoedende ouders niet besluiten om het onderwijs anders te organiseren.
Knurf:"Werkende ouders (zoals ik) willen OOK dat hun kinderen leuke schooluitjes hebben,"
Eh.. misschien zijn die er. De vraag is waarom daar de hulp bij ouders voor nodig is. In Belgie doen ze het ook zonder die hulp.
Knurf:"en de meeste werkende ouders vinden het heel normaal om daar zelf een bijdrage aan te leveren. "
Ik vrees dat je jezelf hier tot maat der dingen uitroept.
Groet,
Miriam Lavell

Ik heb een klassenouder

Ja hier als juf positieve ervaringen. Ik vraag zelf mensen om te rijden bij excursies of om mee te fietsen naar scholenbezoeken (heb groep 8). Mijn klassenouder heeft een keer rondgebeld toen we dreigden niet genoeg ouders te hebben. We waren toen blij als er iemand ja zei, dus niks geen vriendjespolitiek.
Mijn klassenouder heeft zich op de informatieavond aan de anders ouders voorgesteld, iedereen kent haar. Ik verbaas me over die kerstviering. Wat bepaalde die klassenouder dan?? Ik als juf bepaal de dingen voor mijn groep, samen met mijn duocollega en mijn parallelcollega. In die zin laat ik de klassenouder die dingen niet bepalen.
Het hangt er dus een beetje vanaf hoe jouw school het organiseert en wat de leerkracht van de ouder verwacht of wat hij/zij de klassenouder laat doen.

En ik laat haar ook niet "opdraven voor allerlei klusjes". Dat vind ik niet kunnen. Als juf ben je blij met wat hulp, en dan moet je daar respectvol mee omgaan. Super dat ze er is, super dat ze wil helpen. Nee ze bepaalt niet mijn kerstviering, en nee er wordt niet van haar verwacht dat ze meteen ook de school versiert en meefietst naar de sporthal en overblijft.

Katrien vraagje hoe doen jullie dat

Katrien hoe doen jullie dat met dingen als:
Excursies die te ver zijn om te fietsen? Scholenbezoeken van groep 8, alleen de leerkracht mee?? Fietsen naar de sporthal voor gym? (bij ons mag je niet alleen als leerkracht meefietsen).

Ook klassenouder

Hoi,
Ik ben zelf klassenouder in een kleuterklas. Bij ons op school geldt dat de OR gevormd wordt door de klassenouders en een aantal docenten. Als er meerdere ouders klassenouder willen worden, dan wordt er een verkiezing gehouden, maar eigenlijk is dat bijna nooit nodig.

Als klassenouder heb ik - buiten de OR - weinig te doen. De leraren regelen eigenlijk alles zelf. Alleen als er te weinig ouders willen helpen bij een activiteit (kinderboerderij of schouwburg oid) dan wordt de klassenouder geacht om nog een keer te gaan vragen. Ook dat is bij ons in de klas nog nooit nodig geweest. Ondanks veel werkende ouders een hele goede ouderparticipatie

Het enige dat ik als klassenouder probeer te regelen is een cadeau voor juffen- en meesterdag, in overleg met andere ouders. Dat kost inderdaad wat tijd, maar het lijkt me niet zo leuk voor de leraar om dat zelf te regelen... Als compensatie voor al dit harde werken (ahum) mag de klassenouder als enige ouder bij het kerstdiner zijn (of was het nou moet?).

Ach, al met al is het voor mijzelf een manier om op een hele grote school en met een drukke baan toch de leraren, de ouders en de kinderen een beetje te leren kennen.

Groetjes,
Mamamjan

Katrien

Katrien

05-11-2009 om 12:53

Geerke

Hoe doen ze het?

Nou, ten eerste heeft de school een (kleine) schoolbus. Daar past een klas in (klas is max. 25 leerlingen). Dus alle excursies die voor één klas worden georganiseerd, worden met de bus gedaan. Overigens hebben ze die bus na jarenlang sparen kunnen aankopen (en ook wat subsidies gekregen), daarvoor werd het openbaar vervoer gebruikt als het niet te voet of per fiets kon. Deze bus kan overigens ook door andere scholen worden ingehuurd.

Andere excursies worden zo gekozen dat ze ofwel te voet of per fiets of met het openbaar vervoer bereikt kunnen worden.

Voor de schoolreis worden bussen ingehuurd.

Gym doen ze op school (gymlokaal). Zwemles: met de schoolbus/openbaar vervoer.

Begeleiding is ongeveer 1 begeleider op 10/15 leerlingen voor de kleuters en de lagere klassen. Ook als er gefietst wordt. Dat doen ze overigens niet met de kleuters, veel te veel gedoe om te organiseren. Meestal is dat dan de klasjuf en de zorgcoordinator/gymjuf/...

Voor de hogere klassen (vanaf vierde leerjaar/groep 6) is het toch echt wel voldoende als enkel de klasleerkracht meegaat.

Ik denk dat het verschil is dat de school nu eenmaal alles zelf moet regelen. De keuze om ouders in te schakelen, is er gewoon niet. Dan moet je wel alles zelf doen. Enkel de ouders van het oudercomité helpen wel bij bijvoorbeeld het schoolfeest of de opendeurdag of zo. Pas op, er zijn hier ook (methode)scholen waarbij er wél veel ouderparticipatie wordt verwacht, maar mijn dochter gaat naar de gemeentelijke basisschool en daar is dat dus niet zo.

En ik heb ook de indruk dat jullie meer begeleiders voor eenzelfde aantal leerlingen nodig hebben. Onlangs kwamen ze bijvoorbeeld hier voor het huis doorgefietst op weg naar het natuurgebied (ligt hier vlakbij). Ik schat dat het zo'n 45 leerlingen (5de en 6de leerjaar) waren en er waren 2 leerkrachten bij, nl de twee klasleerkrachten.

Katrien

Dat fietsen katrien

Katrien, die schoolbus klinkt superleuk!!
Als ik met 28 druktemakers uit groep 8 door de grote stad Haarlem moet fietsen naar een middelbare school, kan ik gewoon niet de enige begeleider zijn. Ik wil er eentje voor en eentje achter hebben fietsen. Voor het oversteken en het overzicht over de groep. Als er dan ook nog een kind na het schoolbezoek zijn fiets niet meer van het slot krijgt of zijn sleuteltje kwijt is, dan gaat de rest van de groep vast naar school en rij ik met die jongen mee zodra zijn slot opengezaagd is door de concierge van die school. Tja, dat gebeurt. Lekke band onderweg kan ook. Dan kan je toch niet in je eentje zijn! Als de rest doorfietst is die in elk geval op tijd op school om tussen de middag nog te kunnen eten.
Ik begrijp dat er bij jullie geen keuze is. Dan moet je inderdaad wel, en doe je gewoon wat het beste is. Maar wij hebben de keuze wel, want wij hebben veel erg actieve ouders op mijn school. Mensen melden zich meestal wel aan. Gelukkig!

Overigens

Bij versieravonden en zo wordt altijd een algemene oproep gedaan in de maandinfo die we uitgeven. Uiteraard zijn daar leerkrachten bij, meestal een stuk of 4.

T&T

T&T

05-11-2009 om 13:39

Haha knurf!

knurf zegt: "MERK IK dat heel veel (werkende) ouders graag een bijdrage leveren aan de extra\'s die we op school organiseren. Sterker nog (en nu wordt het echt schrikken voor sommingen van jullie): de meesten vinden het zelfs LEUK!"
)) Ja ik vind het ook leuk om op school te helpen. Sterker nog, ik ben sinds kort ook klasse ouder! Ik vind nl dat kinderen een GROOT deel van hun tijd op school doorbrengen, en ik ben daar graag bij betrokken. Maar dan schijn je op dit forum een heel eng en bemoeizuchtig mens te zijn
groetjes Tess

Ja hoor ze bestaan wel

Ik heb ook veel ouders die graag willen helpen op mijn school.
Ook op de school van mijn kind heb ik die indruk.

Zomersproet

Zomersproet

05-11-2009 om 22:05

Ja maar

daar gaat de vraag niet over. Of je het wel of niet leuk vindt om mee te helpen op school. Wat dat betreft ben het wel eens met M Lavall. Waarom geen uitje zonder hulp van ouders terwijl dat in belgie en gelukkig ook op sommige scholen in Nederland wel kan. Ik heb net zo als KleineZelfstandige niet de behoefte om mijn werkdagen door te geven aan een ouder en ook niet aan juf overigens. Belachelijk gewoon.

En het fenomeen klasseouders hoeft voor mij absoluut niet. Het gekke is dat ik van de klasseouders in dit draadje alleen maar lees dat ze bijna niets doen. Hooguit een keertje bellen voor hulp maar sommigen geven zelfs aan dat dit meestal niet hoeft. Nou, dan ben je toch overbodig en dat enkele telefoontje kan de juf er ook wel zelf bij doen.

T&T

T&T

06-11-2009 om 10:49

He bah! thuisblijfmoeders (beetje ot)

Jaaa, met een vette knipoog! En is een thuisblijfmoeder tegenwoordig gelijk aan ouderwets? Soms loopt het leven gewoon zo. Ik heb een tijd heel weinig gewerkt, en me daar ook nog heel schuldig over gevoeld, want waarom kan ik mijn gezin niet met een baan combineren? zoals al die anderen.
In de tussentijd kan ik wel een stuk of wat redenen opnoemen, die ik jullie zal besparen... maar het komt er op neer dat ik nu weer (een beetje) werk, maar wel als freelancer want een baan kan ik niet combineren met mijn gezin.
Ouderwets ben ik ws wel! Ik hecht aan een goed contact met school, en ik ben veel thuis voor de kinderen.
Maar de grootste winst is dat ik me daar niet meer schuldig over voel! en dat zou geen enkele thuisblijfmoeder moeten doen.
groetjes, Tess

Starry Night

Starry Night

06-11-2009 om 11:35

Ben blij dat ze er zijn

De moeders (en vaders) die bijspringen waar nodig. Hier op school wordt ook met klassenouders gewerkt, die van alles regelen waar ik m.n. simpelweg geen zin in zou hebben. Dus hulde aan die ouders die die tijd en zin wel vrij willen maken ten behoeve van ook mijn kind.
Een lichte mate van vriendjespolitiek is misschien soms te merken, maar eerlijk gezegd steek ik in deze hand in eigen boezem. Als ikzelf wat actiever was, dan zou ik dat immers ook kunnen doen?
Wat ik overigens niet doe, bedenk ik terwijl ik het opschrijf. Ik zit in de schoolkrantcommissie en merk dat met name één moeder wel erg vaak bijdragen van haar dochter en diens vriendjes in het krantje weet te manoeuvreren elke keer. En ik doe dat zeer bewust niet (hetgeen van thuis de klacht oplevert dat ik hen 'achterstel', maar dat is dan maar zo.
Het ligt dus gewoon aan de ouder, denk ik

Vic

Vic

06-11-2009 om 12:34

Talent

Ik heb inmiddels heel wat klassenouders meegemaakt. Vaak zijn dat moeders met ontzettend goede organisatorische vaardigheden, leiderschapskwaliteiten, sociaal, spontaan en enthousiast. Als je zo iemand in het bedrijfsleven neer zou zetten zou ze een gouden toekomst tegemoet gaan.

Emmawee

Emmawee

06-11-2009 om 14:47

Bedrijfsleven

"Als je zo iemand in het bedrijfsleven neer zou zetten zou ze een gouden toekomst tegemoet gaan."
Brrr... ik heb toch liever een wat minder gouden toekomst in een degelijke baan in de non-profit sector. Maar even goed bedankt voor je complimenten Vic! Ik voel me direct aangesproken!
Groeten, Maw.

Starry Night

Starry Night

07-11-2009 om 12:27

Kleinezelfstandige

""Het gaat juist om opgave van de dagen waarop je NIET kunt." Grappig, jij hebt er echt geen idee van hoe mijn agenda eruit ziet ..."
Ik denk dat we dat Knurf niet kunnen verwijten, want hoogstwaarschijnlijk kent ze je niet persoonlijk.
Maar los hiervan: wat is je punt? Dat jij het zo druk hebt dat er niet of nauwelijks vrije dagen (of dagdelen) zijn? Nou, dan denk ik dat ook dat handige informatie zou kunnen zijn voor de juf, het haalt Knurf's argumenten niet onderuit in ieder geval.

reina

reina

08-11-2009 om 10:30

Tops (ot)

Ik vind het salaris van een leerkracht ook okee, je zult mij nooit horen klagen! Maar als je begint is het een stuk minder dan wat genoemd wordt (en de 'gewone' basisschool-leerkracht heeft LA-schaal en geen L, mijn dochter verdiende met haar horecabaan -daar verdiende ze relatief veel vanwege diploma's die men goed kon gebruiken- evenveel als toen ze voor de klas ging staan, terwijl ze het laatste toch als veel zwaarder ervaarde, vanwege de verantwoordelijkheid die ze droeg, vanwege het feit dat ze niet klaar was als ze naar huis ging, maar ook daar nog steeds bezig was voor school etc. . Je hebt als beginnend leerkracht wel direct alle verantwoordelijkheden. Voor hen vind ik het een zware baan voor een niet al te hoog salaris, het scheelt wel waar je werkt natuurlijk.

Voor deze keer

ben ik het eens even met Knurf eens: Dit zou verboden moeten worden: 'Nee. Maar werken en dan verwachten dat de rest van de wereld jouw kinderen opvoedt, wel.' Mannen doen dat al jaren en dan niet alleen voor de schooltijden. Het zou verboden moeten worden, inderdaad. Als je kinderen krijgt moet je thuis blijven en voor de kinderen zorgen en als die kinderen naar school gaan help je de school, de sportclub help je de sportclub etc. Alle vaders en moeders dan natuurlijk.
De rest van de wereld heeft wel wat anders te doen (wat dan?)

Tsjor

reina

reina

08-11-2009 om 22:31

Tops

"vind jij dat ouders op school moeten helpen omdat het werk zo zwaar en slechtbetaald is voor beginnende leerkrachten?"
Nee, dat vind ik niet. Ik heb altijd wel veel geholpen, gewoon omdat mijn kinderen het leuk vonden als wij iets voor school deden en ik het leuk vond om op die manier iets te zien van de plek waar zij een groot deel van hun dagen doorbrachten. Ik werkte part-time, dus dat kon en mijn man hielp met klussen op zaterdag, om dezelfde reden.
Er zijn trouwens veel bedrijven waar je niet direct met alle verantwoordelijkheden begint, maar waar je in kunt groeien, van een net-afgestudeerde leerkracht wordt hetzelfde verwacht als van een oude rot in het vak.

dynastie

dynastie

08-11-2009 om 23:32

Que?

Knurf "Nee. Maar werken en dan verwachten dat de rest van de wereld jouw kinderen opvoedt, wel."

Ouders brengen hun kinderen verplicht naar school in Nederland. Lijkt me een tikje onzinnig om dan ouders te verwijten dat ze verwachten dat 'de rest van de wereld' hun kinderen wel opvoedt. Ouders moeten hun kind naar school brengen, ze hebben daarin geen keuze. Als er een vrijwillige schoolgang was geweest zou je als school wellicht eisen kunnen stellen bij het aangaan van de overeenkomst met het oog op 'werkende ouders zoals jij', maar nu is het onzin.

Iemand hier had het over 'ouderwets fenomeen'. Volgens mij is dat niet juist. Mijn docenten op de basisschool (ik ben van midden jaren tachtig) konden het prima redden zonder iemand die de rotklusjes voor ze doet, over de middelbare school en universiteit hoef ik het denk ik helemaal niet te hebben. Het is juist iets heel moderns, en wat mij betreft iets wat direct afgeschaft moet worden.

reina

reina

09-11-2009 om 09:52

Dynastie

Het zal zeker verschillend per school zijn,maar mijn inderenzijn vanmidden jaren '80 en er was erg veel ouderparticipatie, zelfs op zaterdag werd er van alles en nog wat gedaan. Dus modern, nee, echt niet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.