Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
CC

CC

09-05-2009 om 14:50

Kleuteraanvang

Hoi ik heb een vraagje.
Nu de scholen steeds minder vaak de 1 oktober regel (mogen)hanteren, is het opeens zo dat mijn kind waarschijnlijk maar 2 (min wat maanden) jaar gaat kleuteren, terwijl de oudste juist bijna 3 jaar heeft gekleuterd.
Mijn vriendin (een kleuterjuf) zegt dat ze ouders regelmatig voorstelt het kind alvast aan het begin van het schooljaar mee laten komen. Dus 1 of 2 maanden voor het kind 3 wordt. Dat lijkt mij wel wat, maar ja, zij woont in een andere stad.
Is hier iemand die zijn/haar kind al eerder naar school heeft laten gaan. Voor mij lijkt het wel een prettig idee dat mijn kind in ieder geval 2 volle jaren kleuter onderwijs zal krijgen en daarbij meteen met de groep opstart.
Mag dit? Iemand ervaring? vertel vertel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier....

starten alle kinderen die voor de herfstvakantie jarig zijn gewoon met de rest mee aan het begin van het schooljaar. Kleine school en over verzekeren heb ik ze nog nooit gehoord?
De juf vind het prettiger en het zijn er meestal 3 of zo.

Rare vriendin

"Mijn vriendin (een kleuterjuf) zegt dat ze ouders regelmatig voorstelt het kind alvast aan het begin van het schooljaar mee laten komen. Dus 1 of 2 maanden voor het kind 3 wordt."
Rare vriendin. De wet voorziet daar niet in. Leerlingen mogen pas leerling zijn als ze 4 zijn. Voor die tijd mogen ze een paar keer wennen (de wet omschrijft dat precies) maar meer niet.
"Is hier iemand die zijn/haar kind al eerder naar school heeft laten gaan."
Er is geen sprake van keuze. Bij gods gratie laten sommige scholen sommige kinderen eerder toe, maar je hebt er geen recht op.
Groep 1 is facultatief. Kinderen hoeven helemaal niet als ze 4 zijn. Er is maar 1 kleuterjaar min of meer verplicht en dat kleuterjaar krijgen ze allemaal, als je je kind met 4 jaar naar school doet. Dan zijn of worden ze 5 in groep 2.
Groet,
Miriam Lavell

CC

CC

10-05-2009 om 16:46

Blijkbaar toch niet zo'n rare vriendin

Als je kijkt naar de school van Lilian, want daar is het standaard.
En ik zie dat wennen ook overal anders is. Op de ene school doen ze dat elke week 1x voor dat het kind 4 wordt en bij de andere school bijv 3x in de week voordat het kind 4 wordt. Zitten daar dan geen wettelijke bepalingen aan?
groeten

Wet

"Als je kijkt naar de school van Lilian, want daar is het standaard."
Dat heb je verkeerd gelezen. Het gaat alleen om de kinderen die voor de herfstvakantie jarig zijn en dat zijn er dan een stuk of 3.
En ja, er is een wet voor. Art. 39 wpo schrijft voor "Om als leerling tot een school te worden toegelaten, moet een kind de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt." en "In de periode vanaf de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden tot het bereiken van de leeftijd van 4 jaar kan het bevoegd gezag kinderen gedurende ten hoogste 5 dagen toelaten. Deze kinderen zijn geen leerlingen in de zin van de wet."
Meer dan 5 dagen voordat ze 4 zijn mag dus niet.
Er is ook helemaal geen probleem als je uitgaat van de start van de leerplicht met 5 jaar en dus het verplicht zijn van groep 2. Alle kinderen kunnen groep 2 helemaal doen (een vol schooljaar kleuteren). Sommige kinderen doen groep 1 niet helemaal. Omdat ze na aanvang van het schooljaar jarig zijn, of omdat ze later pas naar school gaan.
Groet,
Miriam Lavell

CC

CC

10-05-2009 om 22:55

Pelle e.a.

Mijn kind gaat nu naar KDV. Dus genoeg omgang met andere kinderen en opvoedkundigen...
Wat naar mijn idee een voordeel zou zijn, is dat kindlief direct mee opstart. 2 maanden verschil zal wellicht niet zoveel uitmaken, maar ik zie dan ook mijn eerste die dus nog wel met de 1 oktober regeling te maken had en daardoor bijna 3 jaar heeft gekleuterd. Dus ik zie dan meteen zo'n gat. En een kind dat dan altijd jongste in de klas zal zijn. Maar goed, dat is middelste ook (juli kind)
Helder meedenken van jullie laat me dan ook zien dat er blijkbaar wel regelgeving is, dat leerplichtig natuurlijk pas begint op 5 jarig leeftijd en ik me gewoon niet zo druk moet maken.
groetjes

Jesse_1

Jesse_1

10-05-2009 om 23:16

Hier zelfde als bij lilian

Hier niet volgens de regels dus, ze volgen ook nog de 1-oktober grens. Kinderen van vóór 1 oktober beginnen aan het begin van het schooljaar (en dan gewoon alle dagen).
Maar ook verder wordt er wel van afgeweken. Er was dit jaar een jongen die pas in oktober 4 jaar werd die al aan het begin van het schooljaar begon, en onze zoon die 28 november jarig is, is destijds op 1 november begonnen op school. (Wij mochten zelf kiezen voor 1 nov. of na de kerstvakantie).
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.