Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kleutercito: wanneer en hoe?

Hierbij een praktische vraag. Net als Nasha vanwege een nazomerkleuter in groep 2 en een school die doet aan kleuterverlengen (alias zittenblijven). Ze hanteren niet de 1 oktobergrenas maar door de klassen samensteling van oudste zien we dat verlengen eerder regel is dan uitzondering, ook bij juli, augustus en september kindjes. Verschilt overigens erg per leerkracht.

Onze kleuter is het type: kat uit de boom kijken, verlegen en stille genieter. Het is een gemiddeld jongetje.

School heeft combiklassen van gr 1 en 2. Gr 1 wordt niet getest, dwz doet niet mee aan de kleutercito. Dit jaar zijn ze bij 10 min gesprekken gestart met inzage in leerlingvolgsysteem (toetsuitslagen). Maar kleuter gaat nu pas voor het eerst getest worden.

Heb al op de www van cito gekeken. Er komen nu praktische vragen bij mij op:
wanneer wordt die cito gegeven (in januari, staat er een week of datum voor)?? en wanneer zijn dan de uitslagen bekend?
En doen ze dit met de computer of met potlood of i.d.?

Ik kan dit ook aan de school vragen, maar kom nog liever niet in beeld en ben bovendien benieuwd of dat ze er nu spontaan mee komen. Er is een nieuwe directeur gekomen, en er vindt (positieve) verandering plaats.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wanneer

"wanneer wordt die cito gegeven (in januari, staat er een week of datum voor)??"
Nee. De scholen maken dat globaal zelf uit. Dat heeft volgens mij ook een beetje met de vakantiesrpeiding te maken. Ik denk (maar weet niet zeker) dat er een minimum aantal onderwijsweken geweest moet zijn. Dat is per schoolregio door de vakantiespreiding verschillend.
"En doen ze dit met de computer of met potlood of i.d.?"
En ook dat verschilt volgens mij.
Mijn kinderen deden nog een test in de vorm van een mondelinge overhoring. Rijmpjes zeggen, klanken aanvullen, lettergrepen klappen.
Ik weet niet of er al andere testen zijn. Ik weet wel dat niet elke school dezelfde test gebruikt.
Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

13-01-2009 om 12:40

Toevallig

dacht ik, ik zal een dezer dagen eens polsen bij de juffen wanneer de cito plaatsvindt....als ik wat weet hoor je van me

ayla

ayla

13-01-2009 om 13:47

Deze week

Bij ons hadden de kleuters deze week kleutercito. Groepen 2 en 3. 1 doet niet mee, vind ik stiekem wel jammer want ik had best willen weten hoe dochter gescoord had

Nasha 1st

Nasha 1st

13-01-2009 om 15:44

En hier

pas over een week of 2

liora

liora

13-01-2009 om 15:57

Geen idee

Hoi,

Op de school van mijn zoon vertellen ze het niet aan de ouders en ook niet aan de kinderen wanneer. Om te voorkomen dat ouders het teveel opblazen en er teveel spanning aan gaat kleven voor de kinderen.
Ik ben daar erg blij mee! Mijn zoon vertelde me een keer dat hij met drie andere kindjes een heel bijzonder werkje had gemaakt bij de juf, toen nam ik aan dat dat de cito was.

Liora

mamamic

mamamic

13-01-2009 om 17:12 Topicstarter

Ik wil me gewoon voorbereiden

Op school melden ze het hier niet aan de ouders ws vanwege de redenen die Liora noemt. Vind ik prima hoor. En voor oudste vond ik het ook niet zo interessant om het te weten want daar heb ik me destijds geen enkele zorgen over gemaakt.

Maar nu wil ik me wel voorbereiden op een mogelijke discussie over om voorbereid te zijn over kleuterverlengen (net als Nasha). Dat gebeurt hier op school nl vaak.

Vorig jaar, bij het 10 min gesprek (zoon in gr.1) hebben we nl gehoord dat zoon erg jong gedrag vertoonde (is letterlijk gezegd), erg verlegen was, dingen vaak spannend vond etc. Zijn toenmalige leerkracht zei toen dat mogelijk kleuterverlengen nodig zou zijn, maar dat daar nog niks over gezegd kon worden, omdat we natuurlijk niet een jaar vooruit kunnen kijken en er nog veel kan veranderen.

Dat deed bij mij toen wel een belletje rinkelen en ik wil het dan ook goed in de gaten houden. Leerkracht zei ook nog dat ie zelf ook een kleuterverlenger was en daar zulke goede herinneringen/ervaringen mee had....

Inmiddels heeft die leerkracht een andere baan op een andere school. Dit jaar, op het eerste 10 min gesprek is er door de nieuwe leerkracht met geen woord over gerept. Wel dat zoon erg verlegen was en dat klopt ook wel. Mijn reactie daarop was dat zijn karakter is, en ws als hij 18 is nog wel zo al zijn.

Maar omdat er geen woord over gerept is, wil ik ook geen slapende honden wakker maken. En het is een heel gemiddeld kind, dus dikke kans dat citoscores ook gemiddeld zullen zijn. Nu ben ik nog niet helemaal thuis in de scores, maar meen dat C een gemiddelde score is en dat je daar dan 2 kanten mee op kan redeneren.

Ik bedoel stel hij scoort boven gemiddeld. Dan kan leerkracht moeilijker een evt. voorstel voor kleuterverlengen onderbouwen omdat zoon dan cognitief goed scoort. Maar als het een C of D score wordt en het accent wordt gelegd op sociaal emotioneel gedrag kan zo'n score misschien negatief worden gebruikt.

Daarom ben ik benieuwd wanneer er CITO uitslagen te verwachten zijn. Want die wil ik dan wel graag weten voor we het volgende 10 min gesprek hebben. Bij oudste kregen we dit jaar een week vantevoren de resultaten, dus dat kan ik ter vergelijking aanhalen zonder meteen ideeen aan te wakkeren.

Ik wil nog niet m'n kruid verschieten. Mocht het nodig zijn, dan is de 'aanval' de beste verdediging en die is voor mijn gevoel sterker als ik niet vooraf in beeld ben hierover bij leerkracht.

Leandra

Leandra

13-01-2009 om 18:55

Nooit toetsuitslagen

Mijn zoon zit in groep 4 en ik heb nog nooit een toetsuitslag gehoord. Van zoon zelf hoor ik welk AVI niveau hij heeft. Ik heb ook geen idee wanneer er getest wordt. De tafels staan niet ineens anders ofzo zoals ik hier lees. Maar volgens mij wordt hier tot groep 7 ook geen cito gedaan. Toetsresultaten kun je wel opvragen. Heb ik echter nog nooit gedaan. Zoon doet het prima hoor ik bij de rapportbespreking. Rapport is hier 1 keer per jaar in maart. Niet in cijfers trouwens.

Groetjes Leandra

keuterjuf

keuterjuf

13-01-2009 om 20:08

Antwoorden

De cito neem je af in jan en juni. Wanneer bepaalt de school zelf.Er zijn 3 cito's ,ordenen, taal, ruimte/tijd, die de school af kan nemen.Welke toetsen de school afneemt bepalen ze zelf. Er zijn toetsen voor gr 1 en voor gr 2. Sommige scholen nemen alleen toetsen af in gr 2, sommige scholen nemen bij alle groepen de toets af.
Nakijken doet de leerkracht zelf. De uitslag kan in een programma op de pc ingevuld worden maar men kan het ook "met de hand "uitrekeken. Dit verschilt dus per school.
Hoe je de uitslag te horen krijgt verschilt per school.
Duurt het erg lang dan kun je er gewoon naar vragen. Er is geen enkele rede te bedenken waarom de leerkracht het je niet zou willen vertellen.

Stel je vragen dus gewoon aan de leerkracht...beetje vertrouwen hebben

mamamic

mamamic

14-01-2009 om 09:38 Topicstarter

Correctie bij score voor leeftijd?

Ja, misschien moet ik wat meer vertrouwen hebben. Maar dat vertrouwen kreeg vorig jaar wel een deuk na het 10 min gesprek en ik blijf op m'n hoede.

Ik heb me er vorig jaar even in verdiept en merkte toen dat school niks zwart op wit heeft vastgelegd (1 okt grens NIET in beleid of schoolgids, geen overgangscriteria geformuleerd of zo). En dat er flinke verschillen waren in kleuterverlengen tussen de 4 kleuterklassen.

De huidige leerkracht is nieuw op school en daar heb ik een goede indruk van. Maar dat was met de vorige ook zo. Super docent, maar wel pro-kleuterverlengen.
Ik wil de nieuwe leerkracht het vertrouwen geven. Wacht af en wil voorafgaand aan het volgende 10 min gesprek wel de cito-scores weten.

Toch nog een vraag: wordt er bij de uitslag rekening gehouden met de leeftijd van het kind? Dwz moet een jan of feb kind meer vragen goed hebben dan een kind van juli? En moet een julikind dan weer meer vragen goed hebben voor eenzelfde score?

Vorig jaar zijn in de bewuste klas op 1 augustuskind na alle kinderen gebleven die na 1 juli geboren zijn. Dus is nu het aandeel 'oude' kinderen in de klas(geb. in 2000) vrij groot. Het is de helft van de groep 2 kinderen! Lijkt me dat je als leerkracht dan wel heel bewust moet zijn hiervan, dat onbewust de 2001 kindjes in het nadeel zijn in de beeldvorming.

Sandra

Sandra

14-01-2009 om 11:09

Mamamic

"Toch nog een vraag: wordt er bij de uitslag rekening gehouden met de leeftijd van het kind?"

Nee.

"Het is de helft van de groep 2 kinderen! Lijkt me dat je als leerkracht dan wel heel bewust moet zijn hiervan, dat onbewust de 2001 kindjes in het nadeel zijn in de beeldvorming."

Dat is nou precies het probleem rondom kleuterverlengen: "ze is nog zo jong!" Nee, de rest is al zo oud...

mamamic

mamamic

14-01-2009 om 12:36 Topicstarter

Gaan de scores omhoog bij 2e keer testen?

Aha, er wordt dus geen rekening gehadden met de leeftijd van het kind bij het bepalen van de scores.

Maar wat zijn juli ervaringen uit de praktijk?

Want in juni wordt er toch nog een tweede keer getest? Ik mag ervan uit gaan dat een kind zich in tussentijd verder ontwikkelt. Is er een trend/vuistregel dat een half jaar later kindjes (over het algemeen) hoger scoren?

En dan heb je natuurlijk nog de verlengde kleuters die vorig jaar januari en juni al getest zijn. Scoren die een jaar later weer beter?

Nee

de scores zullen ip niet stijgen. De normering is de tweede keer strenger

2x toetsen alleen voor kinderen met lage score

Alleen kinderen die een lage C of lager scoren op de M1 of M2 toets (die van januari) , worden opnieuw getoetst in juni ( de E1 of E2 toets).
De cito toets die dan wordt afgenomen is precies dezelfde als die van januari, alleen de normering wordt strenger gehanteerd. Kinderen moeten dan meer vragen goed hebben voor dezelfde score.

Je mag er vanuit gaan dat de leerkracht dan extra aandacht heeft besteed aan de onderdelen waarop het kind zwak heeft gescoord.
(Ik oefen trouwens standaard voor de cito toets, het hele jaar door alleen valt dat bij mij onder de noemer 'onderwijs').

Verder is een cito toets vaak niets meer dan een bevestiging van dat wat je als leerkracht al lang had kunnen signaleren. Meestal vallen de uitslagen precies zo uit als dat ik ze vantevoren had ingeschat.

Een cito is in mijn ogen een sterk verouderd, veel te hoog overschat hulpmiddel dat onterecht als argument tot kleuterverlengen wordt ingezet.....
Maar dat is even mijn persoonlijke mening.

Mbt. het al of niet kleuterverlengen; ik zou de bal terugspelen en de leerkracht van je kind grondig doorvragen over eventuele redenen tot een jaar zitten blijven. Laat je vooral niet afschepen met argumenten als 'te jong' of een zwakke cito. Vraag om concrete argumenten en beoordeel aan de hand daarvan zelf of een jaar extra nuttig is..

Wij hanteren een protocol kleuterverlenging (dwz ieder kind geboren voor 1 januari stroomt automatisch door tenzij je via het protocol en overleg met de ouders tot de conclusie komt dat een jaar extra kleuteren een toegevoegde waarde heeft en in dat geval wordt er zeker een handelingsplan geschreven).

Een kritische ouder krijgt het meeste voor elkaar, vrees ik...
groeten,
Anna Marijke

kaatje43

kaatje43

16-01-2009 om 10:24

Leandra

Toch zou ik wel om de uitslagen vragen. Immers op deze uitslagen wordt het schooladvies in groep 8 gebaseerd. Ik denk dat je zelf een beter inzicht van de schoolprestaties van je kind krijgt.

Sandra

Sandra

16-01-2009 om 10:53

Niet overdrijven

"Toch zou ik wel om de uitslagen vragen. Immers op deze uitslagen wordt het schooladvies in groep 8 gebaseerd."

Hm, ik denk dat je het belang van de cito's niet moet overschatten en overdrijven. Hier een groep 8 kind dat nu een schooladvies voor VO krijgt. Ik kan mij toch werkelijk niet voorstellen dat zijn leerkracht nog enige interesse toont in zijn kleutercito's. Het gaat om het hier en het nu - en misschien de vorige twee jaar. Er is zo vreselijk veel meer dan die cito's. Kinderen maken het hele jaar door toetsen en opdrachten, de leerkracht maakt je kind 5 uur per dag mee. Die heeft echt geen kleutercito nodig om te bepalen waar zoonlief straks goed op zijn plek zit.

Tinus_p

Tinus_p

16-01-2009 om 11:22

Kort door de bocht

kaatje:
"Immers op deze uitslagen wordt het schooladvies in groep 8 gebaseerd."
dat lijkt me wat kort door de bocht. maar het is wel zinvol om te weten hoe het met je kidn gaat, en wat je ervan kunt verwachten. Zodat het schooladvies in groep 8 iig geen verrassing is.

mamamic

mamamic

19-01-2009 om 11:26 Topicstarter

Lage c-scores? (en het zwarte gat)

Bedankt voor alle info!

Inmiddels heeft zoonlief afgelopen week de cito's gehad. Ik wacht de uitslagen af en wil die tzt natuurlijk inzien.

Mijn vraag over nogmaals testen in juni kwam doordat ik dat meende een keertje gehoord te hebben. klopt dus niet, weet ik dan ook weer.

Ik verwacht dat zoon gemiddelde scores zal hebben. Wordt er bij C-scores een verschil gemaakt in hoge en lage scores? Of is dat allen als er twijfel is, dat dan preciezer naar de scores gekeken gaat worden?

Ik ben heel benieuwd wat zo'n test oplevert. Zoon is inmiddels aan een sprongetje begonnen. Vertoont interesse in letters. En vertelt mij hoe de waterkringloop gaat (van regen in de sloot etc naar de zee, met de juiste feiten). Hij praat over het zwarte gat, de noordpool en dat pinguins juist op de zuidpool wonen. Dit jongetje, dat op school zo verlegen doet, is een echte grote kleuter. Hij wil weten wat er in de wereld te koop is, dus ik hoop van harte dat er geen kleuterverlengen ter sprake komt (want tegen juf vertelt hij niets, laat staan over het zwarte gat...).

kaatje43

kaatje43

19-01-2009 om 19:42

Sandra en tinus

Klopt, ik doelde ook meer op de LVS toetsen in de midden- en bovenbouw. Inderdaad zullen de adviezen niet op de kleutertoetsen gebaseerd zijn. Maar het lijkt mij wel zinvol om te weten hoe je kleuter/onderbouwer het doet. Dit om verrassingen te voorkomen en op de hoogte te blijven.

Nivea

Nivea

19-01-2009 om 21:09

Waarom zo'n angst voor kleuterverlengen?

Ik snap daar werkelijk geen biet van. Pinquins, zwarte gat, waterkringloop, allemaal leuk en aardig maar zegt natuurlijk geen bal. Maar waarom zo'n druk om het kind maar vooral niet te lang laten kleuteren? Wat heeft de juf er aan om een kind te lang in de kleutergroep te houden? Niets, behalve het belang van het kind.

Als je kind wel verlengt blijkt het misschien niet een C-kind te zijn maar een B-kind en stroomt het, weliswaar een jaar later, uit naar een hogere vorm van vervolgonderwijs. Zo simpel zit het niet, ik weet het. Maar ik snap dat pusherige niet...

Hier een jongentje van 4, groep 1, die AVI 1 en 2 leest en rekent en die ik absoluut niet vervroegd wil laten doorstromen. Sociaal en emotionele ontwikkeling lijken wel scheldwoorden, maar zijn zo belangrijk.

Waarom willen ouders van oktober/novemberkinderen dan zo graag dat hun kind wel doorstroomt ondanks matige Citoscores? Leg met dat aub eens goed uit. Het verhaal over startkwalificaties vind ik onzin.

Trouwens, ik zou sowieso niet zoveel belang hechten aan Citoscores. Zeker niet in kleuterjaren.

Tirza G.

Tirza G.

19-01-2009 om 21:50

Nivea

Precies om alle redenen die je noemt. Kleuterverlengen bestaat niet, het is gewoon zittenblijven. Het heet toch ook niet "middenbouw"-verlengen?
Jíj vindt het verhaal over de startkwalificaties onzin. Nou, dat is dan fijn. Ík niet.
Jíj hecht geen belang aan kleuter-cito's. Nou, dat is dat fijn. Ík wel.

Zittenblijven helpt niet om het niveau omhoog te krijgen. Net zoals zittenblijven bij de eerstegroeper die jij noemt ook niet helpt om het niveau lager te krijgen.

Tirza

Fraz

Fraz

19-01-2009 om 22:19

Maar

elk kind is anders en de verschillen zijn ook op 6 jarige leeftijd nog groot. Het ene herfstkind is qua ontwikkeling meer gelijk aan het zomer kind en het andere kind loopt wat achter en is meer gelijk aan de lente kinderen. Zomer kinderen moeten door, lente kinderen nog niet. Bij herftskleuters is dus ongeveer de helft klaar voor om door te gaan en de helft qua wat voor ontwikkeling nog niet. Het is dat de wet 1 januari voorschrijft maar het had net zo goed 1 oktober kunnen zijn of 1 april.

1 januari is ook maar gewoon een grens. Je kunt ook de grens verschuiven naar 1 april en dan moeten de lentekinderen ook gewoon door. En als ze dan blijven zitten dan gaat hun niveau niet omhoog ??? Waarom dan nu niet al de lentekleuters door laten gaan. Of weet je wat met 4 jaar al door laten gaan naar groep 3. Hun niveau gaat namelijk niet omhoog door ze in de kleuterklassen te laten. Begin gewoon meteen met groep 3 of zijn de kleuterklassen niet voor niks en leer je daar gewoon ook al een hoop.

Wat een gedoe allemaal. Een kind ontwikkelt zich gewoon en het is dat er jaargroepen zijn maar half jaarlijkse instroom zou al veel beter zijn.

Ik heb twee kinderen 1 van augustus en zij is gewoon na 2 jaar kleuteren door gegaan naar groep 3. Eigenlijk vind ik dat dit 3/4 maanden te vroeg is als ik naar haar kijk en nog steeds is ze in vergelijking met andere kinderen uit haar groep (van bijna een jaar ouder) gewoon nog een jong(er) kind. Mijn zoon is van december en heeft bijna 3 jaar gekleuterd. Voor hem had het een half jaar eerder gekund. Hij is wel duidelijk een van de oudere van groep 3

Nivea

Nivea

19-01-2009 om 23:29

Kopvanjuul

"Omdat ze naar hun kind kijken, net zoals jij dat doet."

Tja, en dat idee krijg ik juist niet als ik een dergelijke posting lees. Dat kan inderdaad aan mij leggen. Ik krijg juist altijd het idee dat het kind door moet want dat staat zo in de wet ipv naar het kind te kijken.

Mijn oudste zit in een jonge groep 3. 90% van de kinderen is geboren na 1 juni en voor 14 oktober. Ik zie gewoon dat de helft van de klas moeite heeft om het tempo in groep 3 bij te benen, 25% krijgt extra ondersteuning in de vorm van RT etc. De oudste groep 1 (1 oktober tot 1 juni) kan het tempo gewoon veel eenvoudiger bijhouden.

Ooit is de grens verplaatst van 1 oktober naar 1 januari. Maar zijn de kinderen ook 3 maand eerder klaar om te leren lezen? Is de lesstof aangepast?

Fraz

Fraz

19-01-2009 om 23:45

Precies

Ooit is de grens verplaatst van 1 oktober naar 1 januari. Maar zijn de kinderen ook 3 maand eerder klaar om te leren lezen? Is de lesstof aangepast?

dat bedoel ik en waarom zou je die grens niet nog verder opschuiven. Dus naar 1 april ??? Tis maar een grens en die bepaalt niet hoever je kind is.

Cindy

Cindy

20-01-2009 om 07:25

Nivea: uitleg!

De uitleg is vrij eenvoudig: mijn kind was zó ongelukkig in de kleuterklas. Hij kon al lezen (avi 7), kon al rekenen (tot 100); bij de kleuters was dit materiaal vrijwel niet aanwezig. Hij moest verplicht "lekker spelen", maar hij wíl leren. Hij is van oktober 2002 en doet nu groep 3 en 4 gecombineerd en volgt voor een deel zijn eigen programma. En sinds hij meer mag doen op school, speelt hij ook weer beter. Hij leeft helemaal op!

Ik word er zó moe van beticht te worden van pushen, terwijl ik (net als jij!) gewoon wil dat mijn kind gelukkig is. Ik wil dat mijn kind op school uitgedaagd wordt en groeit. Ik wil dat mijn kind op school sterker wordt, leert omgaan met zichzelf en anderen, het plezier in leren houdt. Is dat nu echt zoiets raars?

Schoolbelang

Nivea:"Wat heeft de juf er aan om een kind te lang in de kleutergroep te houden? Niets, behalve het belang van het kind."
Voor juffen is dat een beetje gissen. Laten we wel wezen: stel dat de doorstroom gewoon naar leeftijd zou zijn, dan valt er een deel belangrijkdoenerij en gewichtige beslissingen nemen weg voor juffen. Het is misschien wel fijn om te kunnen doen alsof je oordeel over een kind doorslaggevend is.
Voor scholen ligt er een heel duidelijk belang. Doorstromen naar leeftijd vraagt om aanpassing van het onderwijs. De inrichting van groep 3 aangepast op jongere instroom. Scholen vinden dat ingewikkeld. Leerkrachten misschien ook wel. Ze doen dat liever niet.
Er ligt bovendien nog een boekhoudkundig belang en dat heeft alles te maken met die datum van 1 oktober. Dat is de teldatum voor subsidies. Scholen willen minstens 8 x een jaar subsidie toucheren voor elke leerling. Dus ook voor die paar die na de teldatum geboren zijn.
Nivea:"Als je kind wel verlengt blijkt het misschien niet een C-kind te zijn maar een B-kind en stroomt het, weliswaar een jaar later, uit naar een hogere vorm van vervolgonderwijs."
Dat is wel de belofte die juffen doen, maar dat is niet de werkelijkheid. Er is slechts een tijdelijk schijneffect. De leerlingen scoren even boven de middenmoot in de nieuwe klas, maar nog steeds lager dan hun leeftijdgenoten. Aan het eind van de rit (groep 8) scoren ze bovendien ook weer lager dan hun nieuwe klasgenoten.
Hier komt overigens ook een stukje ideologie kijken. Er zijn grofweg twee stromingen: de een volgt het kind op wat het aangeeft, de ander trekt het vooruit, iets boven het niveau van wat het aangeeft. Steeds meer onderzoek laat zien dat die laatste strategie meer effect heeft.
Dus als je je C kleuter de kans wilt geven om een B te worden, doe je er goed aan het door te laten stromen. (de Inspectie heeft daar overigens een publicatie over uitgebracht www.schoolvoorbeelden.nl/docs/Lezen_A5_1.pdf) Je doet er bovendien goed aan om je kind ook verderop in de schoolloopbaan zo hoog mogelijk in te laten stromen.
Overigens kom je ook verderop het gevecht tegen het schoolbelang tegen. Overal wordt het niveau liever naar beneden bijgesteld dan naar boven. Ook vo scholen hebben liever kinderen die helemaal uit zichzelf de stof kunnen behappen, dan leerlingen die daar een beetje hulp, onderwijs eigenlijk, bij nodig hebben.
Maar ja, wat zou je je als ouders nu neerleggen bij de onwil van scholen om onderwijs een seriues en verschil makend ding te laten zijn?
Maar ondertussen mag jij je daar natuurlijk wel bij neerleggen. Zeker hier op dit forum zijn er een heleboel ouders van kinderen voor wie de kwaliteit van de school sowieso geen verschil maakt omdat de kinderen van thuis voldoende meekrijgen.
'Maak je toch niet druk' is daarmee een standpunt dat alleen de elite zich kan permitteren.
Groet,
Miriam Lavell

Smeltende zenuwen

Fraz:"Ooit is de grens verplaatst van 1 oktober naar 1 januari. Maar zijn de kinderen ook 3 maand eerder klaar om te leren lezen?"
Dat hoeft toch helemaal niet? Als je werkelijk meent dat dit geschuif invloed heeft, dan begin je toch drie maanden later met lezen?
Fraz:"Is de lesstof aangepast?"
Nee. Maar dat is het punt ook helemaal niet. Kinderen die 'niet toe zijn aan lezen' worden niet ziek van de leeslessen die gegeven worden. Ze steken er zelfs allerlei belangrijke dingen van op, ook al merk je dat niet in toetsjes. Zie die publicatie van de inspectie.
De lesstof is het probleem helemaal niet. Het ego van de juf en de school wel (het werk laat zich nog onvoldoende zien in mooie scores), de leeftijd van de klas ook. Die is zo hoog door al dat zit geblijf dat de bijna natuurlijke angst ontstaat dat jongere kinderen daar in verzuipen. Overigens is dat vooral een psychologisch effect. Maak er een combinatieklas van, groep 3/4 (jong/oud) en de zenuwen smelten als sneeuw voor de zon.
Groet,
Miriam Lavell

Nivea

Nivea

20-01-2009 om 09:44

Cindy

Ik zeg niet dat kinderen van oktober of november per se moeten blijven kleuteren. In een geval zoals jouw kind is het duidelijk dat het ook geen gemiddeld kind is. Jouw kind heeft waarschijnlijk ook hoge A scores gehaald en was niet gemiddeld of zelfs iets onder gemiddeld zoals het kind van mamamic. Jij en de juf hadden ook geen Citoscore nodig om te zien dat je oktoberkind beter af was in een hogere groep. Maar dan kijk je naar het kind en niet naar de wet.

Sterker nog. Mijn zoontje van 4, groep 1, is van begin mei. Hij is de jongste van de oudste groep 1. Cognitief door kunnen naar groep 3 (want: kan lezen etc.) Als hij van oktober zou zijn geweest (en dus nog een half jaar verder zou zijn) zou ik dat zeker overwegen en waarschijnlijk doen. Maar dan kijk je naar het kind en niet naar de wet.

Cindy

Cindy

20-01-2009 om 10:00

Nivea

Hoi Nivea,

Ik beweer ook niet dat jij zo strikt denkt over wel of niet kleuterverlengen; het is gelukkig geen kwestie van zwart of wit. Er zijn genoeg kinderen waar het helemaal geen kwaad voor kan om langer te kleuteren. Maar ik denk dat er meer kinderen zijn die langer kleuteren die heel goed door hadden gekund. Het zou fijn zijn als scholen (en omgeving) de mening van de ouders daar wat meer in mee zouden nemen. Uiteindelijk kennen ouders hun kind het beste. Ons is door andere ouders ook verweten dat we hem pushden en dat hij toch ook lekker zou moeten mogen spelen. Je wilt niet weten hoe naar dat is, zeker als je ziet hoe je kind achteruit gaat van dat "lekker mogen spelen".
Toch hebben wij wel problemen gehad met het doorstromen. Sterker nog: we hebben hem mede hierom van school gehaald. Zijn eerste kleuterjuf zag alleen een kind wat nog duidelijk "erg jong" was en zag niet dat hij zich stierlijk liep te vervelen. Op school liet hij helemaal niets zien, omdat hij al snel doorhad dat andere kinderen dat ook niet deden. De juf had wel gezien dat hij kon lezen (zo af en toe floepte er toch wat uit), maar dat was geen reden om hem door te laten gaan. Bij een rapportgesprekje ging het over wel of niet doorgeen, waarbij ze alleen keek naar zijn geboortedatum. Oktober, dus 3 jaar kleuteren was het antwoord. Hij kwam op een gegeven moment thuis met dat hij zijn schuld was dat hij niet naar groep 3 mocht en niet die van de juf...
Op zijn nieuwe school zijn we daarom gelijk het gesprek aan gegaan en hij heeft toen ook al een iq-test gehad. En pas toen zijn nieuwe juffen lieten merken dat het goed was, durfde hij pas te laten zien dat hij eigenlijk stiekem al heel veel kon. Wat ook enorm heeft geholpen is dat hij daar al snel een vriendje kreeg wat op een zelfde manier denkt als hij!
Kleuters, en zekere de slimmere, zijn soms lastig in te schatten. En vaak blijkt dat als je ze dingen aanbied, ze het ook erg leuk vinden. Maar als je het ze niet aanbied, weten ze niet eens dat het mogelijk is. Een beetje uitdaging, iets meer bieden dan ze kunnen, zorgt ervoor dat kinderen groeien. En voor volwassenen geldt overigens hetzelfde: als ik dagenlang werk ver onder mijn niveau zou moeten doen, dan zou ik ook gaan zitten klieren.

Schadelijk

Cindy:"Kleuters, en zekere de slimmere, zijn soms lastig in te schatten. En vaak blijkt dat als je ze dingen aanbied, ze het ook erg leuk vinden. Maar als je het ze niet aanbied, weten ze niet eens dat het mogelijk is. Een beetje uitdaging, iets meer bieden dan ze kunnen, zorgt ervoor dat kinderen groeien."
Waarbij ik de kanttekening wil maken dat het juist voor slimmere kinderen ook goed mogelijk is om dat aanbod buiten school te doen. Desondanks blijven er soms wel problemen en dat heeft vooral te maken met het verschil in denkniveau met de klasgenoten en het te kinderachtig (onderschattend) behandeld worden door juffen (dat gebeurt trouwens ook na de kleuterklassen nog).
Maar ja, 4 jarigen hoeven niet naar school en 5 jarigen mogen minstens een dag in de week thuis blijven, dus daar zit ook rek in.
Kleuterzittenblijven is voor schadelijk voor kinderen die wat lastiger leren (vooral als dat over lezen gaat, maak trouwens niet de denkfout te denken dat dat een relatie met intelligentie heeft) en die ook niet van die assertieve ouders hebben en/of die van thuis niet alles meekrijgen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerry

Gerry

20-01-2009 om 10:30

Niveau

Hier een jongentje van 4, groep 1, die AVI 1 en 2 leest en rekent en die ik absoluut niet vervroegd wil laten doorstromen. Sociaal en emotionele ontwikkeling lijken wel scheldwoorden, maar zijn zo belangrijk.

Als een kind cognitief niet op zijn plek zit, zit het dat sociaal-emotioneel ook verder is. Een kind dat geinteresseerd is in zwarte gaten is het stadium van 'wat is het grootste' wel voorbij. En dat betekent heel vaak aansluitingsproblemen met andere kinderen want er is te weinig gemeenschappelijk. Kinderen die voor zijn kunnen ware huzerenstukjes verrichten in het aanpassen, denken met de omgeving vaak dat het aan hun ligt als het niet lekker loopt. De realiteit is dat kleuteren hardstikke leuk is als een kind daaraan toe is. Als het dat niet is, is er niks goeds aan.

Een kind met de interesses van het kind van mamamic kan heel goed aan het onderpresteren zijn. Als het maar saai genoeg is haal je ook lage scores en als je dan ook nog eens goed bent in aanpassen prikken veel juffen daar niet doorheen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.