Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kloof inteligentie-werkhouding

Zoon, 11 jr. zit in groep 8 en haalt bij toetsen altijd (meestal) de mooiste cijfers. Mer rekenen loopt hij een jaar voor, enkel werkwoordvervoeging is minder, maar wel voldoende.
Zijn werkhouding en werktempo zijn al jaren een aandachtspunt voor zowel school als thuis.
Hier is nu echt een kloof aan het ontstaan, en wat nu met vervolgonderwijs?
Hij krijgt, w.s., een goede toetsuitslag, maar qua werkhouding is het meer beroepskader nivo....

iemand ervaring of tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

08-12-2008 om 19:21

Denkfout

Hasse:
"Hij krijgt, w.s., een goede toetsuitslag, maar qua werkhouding is het meer beroepskader nivo...."
Wat een denkfout...

De oplossing is trouwens, dat het niveau nog een trapje omhoog moet. Uitdaging!

Gerry

Gerry

08-12-2008 om 19:58

School aan het werk

Hij heeft nooit leren werken, en het qua resultaat ook niet nodig gehad. School is dus in gebreke gebleven want school had hem veel en veel meer uitdaging moeten bieden. School kan hier nog wat aan doen, door hem snel uitdaging aan te bieden en bestaand werk te gaan compacten (verveling helpt namelijk ook niet zo bij tempo maken). Het is dus echt een probleem dat op school ontstaan is en waar school te weinig aan gedaan heeft. Veel kinderen trekken het overigens gewoon makkelijk als ze zich realiseren dat op het VWO wel gwerkt moet worden. Ze moeten soms even schrikken, maar dan gaat het vanzelf goed.

Angelique Peelen

Angelique Peelen

09-12-2008 om 07:32

Even afwachten nog..

Ook mijn zoon heeft helemaal niets gedaan op de lagere school. Was ook niet nodig, haalde toch 9-ens en 10-en. Hij zit nu op het gymnasium en hoewel hij hoger dan het gemiddelde scoorde qua intelligentie dan de gemiddelde eerstejaars, doet hij nog steeds niets. Hij gaat nu een speciaal project volgen om hem meer te motiveren. Daaruit kan verbreding voortvloeien wat hij (vreemd genoeg) graag wil. Dus wij hopen nu dat dit voor hem de drive wordt om iets te gaan doen.

Ik zou gewoon even de cito-score afwachten en hem dan op een passende school zetten. Hopelijk zal hij daar zien dat hij toch iets moet gaan doen, en lukt het hem dan.

Paula B

Paula B

09-12-2008 om 11:35

Ook hier...

... een kind met hoge score en mindere werkhouding die dit jaar smult van het werk op het gymnasium. Het is geen garantie dat het ook bij Hasse zo zal gaan, maar de kans dat Hasses zoon zich gemotiveerd zal voelen door striktere regels en een hoger niveau (dus door meer noodzaak om echt te werken) lijkt me groot. Dus Hasse: zeker niet beginnen met een lager schooltype!

Mijn zoon is hartstikke moe van het eerste halfjaar middelbare school intussen, maar ik zie hem na dat halfjaar dingen doen die de basisschool in acht jaar tijd niet voor elkaar heeft gekregen. Plannen bijvoorbeeld. En netjes schrijven (één 5 met de opmerking 'waarom knoei je zo??' van de docent was voldoende, grinnik). Eindelijk heeft inspanning resultaat, en nu pas merkt hij hoe lekker het is om je in te spannen als je daarna van de vruchten kunt genieten.

Heb de hele middelbare schooltijd weinig uitgevoerd. Met nietsdoen had ik toch al voldoendes en bij de vakken waar dat niet mee gebeurde...ach die liet ik toch vallen.

PA was even aanpoten, omdat ze daar om productie vroegen. Maar het niveau was zo laag dat ik dat zo uit mijn duim trok. Ook op de universiteit heb ik meerdere tentamens in de trein ernaartoe geleerd. En de openboek tentamens waren natuurlijk helemaal een lachertje...afgestudeerd ben ik niet. Want een scriptie afleveren is me tot nu toe nog niet gelukt.

Bastet

Bastet

09-12-2008 om 19:01

Ohja

Vooral mijn twee jongsten hebben die kloof.Zijn oprecht geschokt als ze ergens over na moeten denken.Zoon van elf voert het zover door dat ie dus nu niet verder komt dan een VMBO T advies.
Bastet

hasse

hasse

10-12-2008 om 20:07 Topicstarter

Ook moeite met autoriteit...

okee, als ik jullie begrijp moeten we zeker niet advies van school gaan volgen (ik weet het, ik loop vooruit op toets scores e.d., maar dit baart me echt hoofdbrekens...), maar eerder juist hoger nivo uitkiezen (mits hij aangenomen wordt natuurlijk)
Ni zijn er hier diverse scholen, de een staat meer bekent om regels dan de andere.
Zou voor hem nu juist een strenge school goed zijn, of eerder een school die vanuit eigen verantwoording werkt (wat meet zou aansluiten bij opvoeding)
Hij is behoorlijk beweegelijk, en voelt zich daarnaast gelijkwaardig aan leerkracht, zou dus moeite hebben met autoriteit.

???????.

Dit is het enige dat Hasse schrijft over werkhouding in haar eerste bericht: "Zijn werkhouding en werktempo zijn al jaren een aandachtspunt voor zowel school als thuis."
En er komen meteen conclusies als "hij heeft nooit leren werken", "moet meer uitdaging hebben", "school heeft te weinig gedaan", "werkt langzaam", "hij heeft nooit wat hoeven doen", "weinig gemotiveerd".....
????? Je hebt zó weinig info, slechts: "het is een aandachtspunt" - dan weet je toch nog niks? Kan de onrust in het kind zijn, kan motivatie zijn, kan tempo zijn, kan luisterhouding zijn, kan gedrag zijn, kan overbeweeglijkheid zijn, kan leerstof zijn, kan zoveel zijn!
Waarmee ik alleen wil zeggen dat het me verbaast hoe snel conclusies getrokken worden!! Zonder door te vragen aan Hasse.
Dat moest ik even kwijt. Ik vind het een slechte zaak.

Zo simpel is het

Geerke, er staat iets meer informatie dan jij leest. Bovendien: Inderdaad, zo simpel is het. Veel dieper hoef je echt niet te graven om tot een oplossing te komen.
Groet,
Miriam Lavell

Welnee

nee miriam die info komt pas in het laatste bericht van Hasse. Ik citeerde haar eerste bericht.

Jammer

Jammer dat je de cruciale informatie niet al uit dat eerste bericht haalt. De meeschrijvers uit dit draadje is dat wel gelukt. Ik zal het je wat preciezer aanwijzen: "Zoon, 11 jr. zit in groep 8 en haalt bij toetsen altijd (meestal) de mooiste cijfers. Mer rekenen loopt hij een jaar voor, enkel werkwoordvervoeging is minder, maar wel voldoende. Zijn werkhouding en werktempo zijn al jaren een aandachtspunt voor zowel school als thuis."
Dat zou ook voor jou een overbekende combinatie van indicatoren moeten zijn die maar één passende oplossing heeft: Meer uitdagen.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam nog eens

Eerste bericht Hasse:
"Zoon, 11 jr. zit in groep 8 en haalt bij toetsen altijd (meestal) de mooiste cijfers. Mer rekenen loopt hij een jaar voor, enkel werkwoordvervoeging is minder, maar wel voldoende. Zijn werkhouding en werktempo zijn al jaren een aandachtspunt voor zowel school als thuis. Hier is nu echt een kloof aan het ontstaan, en wat nu met vervolgonderwijs? Hij krijgt, w.s., een goede toetsuitslag, maar qua werkhouding is het meer beroepskader nivo.... iemand ervaring of tips?"
Miriam ik citeer de zin over werkhouding, dat is de enige zin over werkhouding die erin staat. Jij zegt dat er meer info in staat dan die ene zin. Wijs het me even aan????
(ik zeg niet dat Hasse te weinig info geeft he, maar dat er zo snel conclusies getrokken worden, hoe waar ze misschien later ook blijken te zijn).

Bijscholing

Geerke: een 'slechte' werkhouding gecombineerd met een grote voorsprong (op onderdelen), duidt op een gebrek aan motivatie en gebrekkige studievaardigheden.
De bekende worst die je dit soort leerlingen voor kunt houden om ze toch aan de slag te krijgen, werkhouding verbeteren en studievaardigheden opdoen, is door ze meer uit te dagen.
Groet,
Miriam Lavell

Nee vind ik niet de enige mogelijkheid miriam

Ik heb een ADHD-er in de klas gehad die goed presteerde, bij wie onrust absoluut de oorzaak van zijn slechte werkhouding was. Dat zou best kunnen als je het eerste bericht leest, want je weet het gewoon niet, er staat niets over in.

Uitdaging

Uitdaging zou bij hem geen oplossing zijn geweest. Onrust in een ADHD-er gaat niet weg als je meer uitdaging biedt.

Jemig!

Geerke:"Ik heb een ADHD-er in de klas gehad die goed presteerde, bij wie onrust absoluut de oorzaak van zijn slechte werkhouding was."
En dus... deed je er niks aan?
Kinderen die ver voor zijn en desondanks een slechte werkhouding hebben, lopen maar al te vaak valse diagnoses op juist omdat leerkrachten de dingen moeilijker maken dan ze zijn. Geef zo'n kind uitdagender werk en de problemen lossen zich goeddeels op.
Ook daar zijn prachtige en goed doortimmerde publicaties over. Ook in het archief.
Groet,
Miriam Lavell

Nou ja zeg

Geerke:"Ik heb een ADHD-er in de klas gehad die goed presteerde, bij wie onrust absoluut de oorzaak van zijn slechte werkhouding was."
Miriam: "En dus... deed je er niks aan?"
Wat een stomme conclusie! Wat weet jij daar nou van!!
"Kinderen die ver voor zijn en desondanks een slechte werkhouding hebben, lopen maar al te vaak valse diagnoses op....."
Kan. Maar die diagnose had hij al vanaf groep 3.

Les 2

Geerke:"Wat een stomme conclusie! Wat weet jij daar nou van!! "
Ik schreef het en nog voor dat ik op verzenden had gedrukt heb je het zelf bevestigd. "Uitdaging zou bij hem geen oplossing zijn geweest. Onrust in een ADHD-er gaat niet weg als je meer uitdaging biedt."
Je hebt het niet eens geprobeerd in de veronderstelling dat het niet zou helpen.
Geerke:"Kan. Maar die diagnose had hij al vanaf groep 3."
Het komt al vanaf groep 1 voor.
Lees je wel eens mee in deze rubriek eigenlijk?
Groet,
Miriam Lavell

Je neerbuigende toon

...zal misschien wel of niet je bedoeling zijn (ik sluit beide niet uit), maar is in elk geval walgelijk.
Het ging me alleen om de snelle conclusies die getrokken worden, that's all.
Dahag

Zeker wel

Geerke:"..zal misschien wel of niet je bedoeling zijn (ik sluit beide niet uit), maar is in elk geval walgelijk."
Ja, zeer de bedoeling. Wat ik walgelijk vind is dat er nog steeds zoveel leerkrachten zijn die van toeten noch blazen weten op dit punt. Dat blijkt ook uit de start van dit draadje.
Geerke:"Het ging me alleen om de snelle conclusies die getrokken worden, that\'s all. "
Die conclusies zijn volkomen terecht. Dat jij ze niet kan onderschrijven ligt werkelijk aan een gebrek aan inzicht en kennis aan jouw kant. Daar kun je wat aan doen. Ga je bijscholen.
Groet,
Miriam Lavell

Dag miriam

Je zegt nu zelf dat je neerbuigende toon zeer de bedoeling was. Dacht het al maar wou het niet zo zeggen. Geniet er lekker van.

Waaruit

Vlinder:"Uitdaging was bij ons kind niet het juiste advies geweest, is overduidelijk gebleken."
Waaruit bleek dat? Ik ben niet erg onder de indruk van de rij aan diagnoses. Het is voor het onderwijsveld nu eenmaal makkelijker om te zeggen dat het aan het kind ligt (rij diagnoses volgt) dan aan de manier van lesgeven.
Groet,
Miriam Lavell

Precies

Vlinder:"Wij hebben een enorme strijd moeten leveren om erkenning te krijgen."
Van wie heb je die gekregen dan? Heb je zelf de onderzoeker uitgekozen, of is het uiteindelijk toch door school betaald en de OBD gedaan?
Vlinder:"School deed helemaal niks en dan bedoel ik he-le-maal niks."
Precies wat ik al verwacht had.
Groet,
Miriam Lavell

Stopverf - het kwam van ouders

Stopverf je hebt denk ik te weinig info van mij om een conclusie te trekken. Dat kind met ADHD presteerde goed. Werkhouding was niet goed, concentratie onvoldoende, tempo te traag en werk kwam niet af, huiswerk kwam niet af, maar hij kon het wel, bleek altijd weer uit de toetsen, hij scoorde goed. Niet op en top perfect, maar gewoon goed. Ouders zeiden dat ze dachten dat de ADHD ervoor zorgde dat hij zich niet kon concentreren, steeds van zijn plaats af was, oorzaak was van zijn tempoprobleem, enz. Zowel zij (de deskundigen in deze) en wij dachten niet dat uitdaging hierin zou helpen. Begeleiding en sturing, helpen plannen, taak voor taak, kijken naar zijn plaats in de klas, enz, dat soort dingen hebben we gedaan. Ouders wilden dat ook zo. Ik smijt echt niet met etiketjes en werk altijd met ouders samen.

Reden genoeg

"Miriam, nog 1 vraag: je komt hoger in het draadje best fel over; is dat misschien omdat je zelf iets dergelijks hebt meegemaakt? Je kind misschien?"
Ik begrijp die vraag niet. Je kunt je toch gewoon aan het fenomeen ergeren? Vergis je niet, dit zinloze gedraai en ingewikkeld gedoe, het niet willen kijken naar de manier van lesgeven levert tienduizenden leerlingen per jaar poblemen op.
Er is reden genoeg op pissig te zijn, zeker als simpele invalshoeken door pure eigenwijsheid bot aan de kant worden gezet.
Groet,
Miriam Lavell

Pippin

Pippin

11-12-2008 om 20:44

Compacten

Als een adhd-er goed scoort op de toetsen en te laag werktempo heeft, is compacten een goede oplossing. Het kind hoeft veel minder te doen, krijgt eindelijk zijn werk af en daarmee een iets positiever zelfbeeld.
Als je in de boeken op school kijkt, zie je dat het 90% herhaling is. En herhaling is funest voor veel adhd-ers. (in ieder geval voor die van mij) Als hij het snapt, snapt hij het en dan is de rest gezeur. (gezeur is ook funest voor die adhd-er van mij )
Pippin

Jujube

Jujube

11-12-2008 om 23:07

Pfff

Jeetje, waarom zou een ADHD-er geen extra uitdaging aan kunnen?
Mijn man heeft ADD. Kreeg op de basisschool in klas 5 te horen dat hij misschien mavo kon doen (gedragsproblemen). Zijn ouders hebben hem op een andere school gedaan waar ze direct zagen dat hij veel meer kon. Man heeft vervolgens gymnasium gedaan en een studie. Anderhalf jaar geleden heeft hij een 2e studie afgerond (rechten). Hij moet juist uitdaging hebben anders wordt hij irritant
Groet,
Jujube

Dropke

Dropke

11-12-2008 om 23:11

Zeer interessant

Hier ook een adhd-er met ass. Hij zit ook in groep 8 en alleen zijn gedrag is een probleem. Snel afgeleid, slechte werkhouding enz. Verder kan hij erg agressief worden, als dingen niet gaan zoals hij verwacht. Hij kan prima leren en de leerkracht geeft ook aan dat hij cognitief makkelijk de havo aan moet kunnen. Toch wil hij door zijn problemen een vmbo advies geven.

Het vervelende is ook, dat hij vooral op school die problemen laat zien. Daar wordt hij snel agressief, reageerd hij op elke prikkel enz. Thuis herken ik dat weinig tot niet. Tot voor kort maakte hij ook zijn huiswerk niet. Ik heb toen gevraagd of hij zijn huiswerk in een agenda mee naar huis kon krijgen, dan kon ik er zicht op houden. Hij had ook alleen maar slechte cijfers voor proefwerken als topo, geschiedenis ed. Nu ik hem daarop controleer en overhoor, heeft hij alleen nog negens en tienen. Hij maakt nu zijn huiswerk wel, omdat hij het gezellig vindt, dat met mij te doen en geniet dat ik trots ben. Ik ben dus wel bang, dat vmbo veel te laag voor hem is.

Dat etiketje vond ik fijn toen hij 6 was,(Kreeg wat handvaten aangereikt)maar inmiddels denk ik dat het vooral in zijn nadeel werkt. Ik wil hem nu zo snel mogelijk laten testen op iq, maar ook de diagnose laten herzien. Ass is wel heel duidelijk, maar adhd ? Zijn jongere zusje (10) had in haar kleutertijd ook de adhd eigenschappen, maar bleek hb met vp-kloof. Zij heeft inmiddels een perfecte werkhouding, gedrag enz.

Ik lees dus dit draadje met veel interesse mee, want hier ook zoveel twijfel. (nu helemaal)

gr Dropke

Dropke

Dropke

11-12-2008 om 23:25

Cheetah

Deze heb ik destijds bij mijn dochter al eens gelezen :

http://www.zozon.nl/hoogbegaafd/cheeta.htm

Ik vind het zelf een hele mooie vergelijking,

Gr Dropke

Pippin en jujube

Pippin, compacten kan zeker een deel van de oplossing zijn.
Jammer dat met "jeetje, waarom zou een ADHD-er geen extra uitdaging aan kunnen?" het zo algemeen gesteld wordt. Ik heb dat in elk geval níet zo algemeen gesteld. Ik ging met dat ene voorbeeld alleen in tegen het idee dat werkhoudingsproblemen altijd op te lossen zijn met uitdagender werk. Ik vind niet dat je daarmee altijd alle werkhoudingsproblemen op kunt lossen, enz o werd het eerder wel gesteld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.