M Lavell
01-12-2009 om 12:44
Klossers willen kleuteropleiding terug
Flitsen op de radio en internet. Klossers zijn het beu. Ze willen het helemaal anders.
Hier http://www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=7956 het artikel.
Mijn reactie op dat artikel aan de Aob
Kleuters de klos met Klossers
Ik vrees dat Klossers eerder het probleem dan de oplossing zijn.
Voorbeeld van de misvattingen die onder kleuterjuffen leven:"Nu moeten de kleuters al vijftien letters kennen: de letters van hun naam en een paar andere erbij." Waar staat dat dat moet, juf? Ik weet het antwoord wel: het staat nergens. U verzint maar wat en dat doet u op basis van een allang verlaten onderwijssysteem. Er is, itt de tijd dat de Klos nog bestond, geen 'overgangseis' voor kleuters (of 'toelatingseis' tot groep 3). Het veranderde onderwijs stelt veel minder dwingende eisen aan de leerling. De eisen gaan over de leerkracht en het onderwijsaanbod. Naam kunnen schrijven en een aantal letters kennen is een streven waarop het onderwijs ingericht moet zijn. En meestal lukt dat, want die naam en die letters, dat is geen maat om op af te keuren, maar een gemiddelde van wat kinderen van die leeftijd zoal kunnen (zie ook de notitie van de Inspectie "ieder kind kan leren lezen"). Niemand hoeft afgekeurd te worden. Iedereen mag naar de volgende groep.
Toch kunnen veel leerkrachten het maar niet laten om de leerlingen een absolute maat te nemen en 'ongeschikt' te verklaren. Dat afkeuren gaat heel vaak helemaal niet om cognitieve zaken, maar juist om dit::"voelt het kind zich vrij in de groep, heeft hij een goede werkhouding, kan hij samen spelen, kan hij groepswerkjes doen?"
U leest het goed. Werkhouding. Klossers en de door hen ingewerkte nieuwe leerkrachten, eisen een goede werkhouding van kleuters als bindende maat om ze door te laten stromen naar een volgende groep. Alsof 'werkhouding' iets is waarmee kleuters zich bezig zouden houden. Alsof bij ouders thuis 'werkhouding' op de opvoedagenda zou staan, zoals met mes en vork eten. Waar hebben ze het over? Het gaat hier om menswaarden en karaktertrekken waar jongens, verlegen kinderen, kinderen met een voorsprong en kinderen die liever alleen spelen, maar moeilijk aan kunnen voldoen. De strijd gaat helemaal niet om kind _mogen_ zijn, maar om kind _moeten_ zijn naar een mensmodel zoals de leerkrachten dat voor ogen hebben. Ze _moeten_ knippen en plakken leuk vinden. Ze _moeten_ hun verplichte creatieve werkjes uit zichzelf gelijkmatig over de week verdelen en afmaken. Ze _moeten_ werkhouding tonen, zoals werknemers dat ook moeten: Braaf en zonder mopperen doen wat ze wordt opgedragen binnen de gestelde tijd en daar zelfstandig ook nog wat plezier aan beleven. En dat alles om maar geen belasting voor de leerkracht van groep 3 te zijn. Wat nou 'kind mogen zijn'?
Aan die menswaarden en karakterkenmerken wordt 'gewerkt' alsof we inderdaad nog in de jaren 70 zitten en de kleuters desnoods professionele ondersteuning verdienen in de speurtocht naar hun 'zelf'. Dat leidt vooral tot zorgelijke 10-minuten gesprekken met ouders die termen om de oren krijgen als 'faalangst', 'autisme' en noem de hele rij aan mogelijke kwalen maar als duiding voor de richting waarin de juf denkt en waarom het kind 'nog steeds niet voldoet aan de menswaarden die de juf passend vindt'. Ouders op last van de juf in paniek naar de psycholoog "mijn kleuter komt niet voor zichzelf op".
Maar in werkelijkheid gaat het nergens over. Jongens worden geen meisje, verlegen karakters blijven zo, drukke kinderen zijn gewoon druk of vervelen zich, zonder ziek te zijn. Daar verandert helemaal niets aan. Niet in de kleuterklas én niet in de jaren daarna, ook niet als ze blijven zitten. Dat bleek ook uit het artikel van W. v.d. Grift over zittenblijvende kleuters ( 2005).
Ook dit "Maar ouders zijn vooral trots als hun kleuter letters kent. Terwijl dat ook maar gewoon een trucje is." is een bijzondere uitspraak van een leerkracht die toch zou moeten weten dat lezen inderdaad geen biologie is, maar een kunstmatig aangeleerde vaardigheid. Een trucje ja. Net als je aankleden of je veters strikken. De negatieve ondertoon zou moeten wijken voor een realistische kijk op de aan te leren vaardigheden. Maar dat is helaas nog niet gebeurd. Het lijkt erop dat de Klossers zijn blijven hangen in dat wat ze decennia geleden op de opleiding hebben geleerd. Het lijkt erop dat ze niets hebben opgestoken van de wetenschappelijke ontwikkeling die het onderwijs in die tussentijd heeft doorgemaakt. De argumenten van de Klossers zijn mager en niet van deze tijd. Voor deze stelling "Want als iedereen in een klas iets kan en jij niet, word je daar alleen maar bang en onzeker van." bestaat geen enkele onderbouwing behalve het 'gevoel' van de Klossers. De stelling is wel in strijd met de inrichting van het basisonderwijs dat niet op niveau gesorteerd is maar op leeftijd en dat omgaan met verschillen hoog in het vaandel heeft.
Die kinderen, die kunnen dat wel. Ze doen niet anders, thuis en op het kinderdagverblijf. Onderlinge verschillen binnen de groep zijn doodgewoon.
De juffen vinden dat omgaan met verschillen kennelijk maar moeilijk. Ik zou zeggen: laat u bijscholen.
Miriam Lavell
denkster
01-12-2009 om 14:38
De kleutermythe in engelstalige landen
Keer op keer valt het me op bij de Nederlandse kleuterjuffen hoe ongelukkig ze zijn met het introduceren van letters en rekenen in de kleuterklassen, alsof er iets afgedaan wordt aan het vrolijke blije kleuter zijn als ze dat eenmaal geleerd hebben. Terwijl de hele engelstalige wereld EEN HEEL kleuterjaar eerder de schatjes met plezier laat rekenen lezen en schrijven! Och dat ge(K)leuter in Nederland! ZOals mijn zoon eens zei toen hij in groep 2 zat: Mam, ik houd het meest van traktaties en toetsen. Ik zie telkens weer groep 2ers in de klassen van mijn kinderen die dolblij zijn als ze weer een uurtje mogen (speels) rekenen met elkaar! Joepie! Echt werken! Hun hersentjes gebruiken voor andere dingen dan recht knippen!
rodebeuk
01-12-2009 om 15:31
Net een gesprek hierover gehad met de juf
Tweede kind. Beslagen ten ijs dus. Na een paar maanden school gaan praten omdat hij zich thuis lijkt af te reageren.
Wat zegt de juf: hij heeft inderdaad zeker een jaar voorsprong maar daar doe ik niets mee. Ik bied het wel aan maar dan wil hij toch liever spelen.
Logisch vanuit haar perspectief en kader. Maar ik zie dat het net zoiets is als een schenkel met been op een laag vuurtje een paar uur laten trekken. Je krijgt dan bouillon.
En bij mijn kinderen heet die bouillon 'faalangst'. Want ze kunnen zich onttrekken aan werkjes in hun 'zone van naaste ontwikkeling' zoals het zo mooi heet en pikken het signaal op dat je je beter ook cognitief kunt aanpassen. Sociale aanpassing zal best zijn nut hebben, maar dit is wat anders. Overaanpassing.
Thuis maakt hij sudoku's. En nee, die hebben we niet onder zijn neus gedouwd, hij heeft zelf het boekje van zijn broer van 8 gepakt.
Oh ja, ook zo mooi in aansluiting op wat jij zegt over die menswaarden. Juf zag dat hij wel praatte in de kring maar bij een incident in het gymlokaal verdrietig was en niet wilde vertellen aan haar wat er aan de hand was, daar moest hij echt nog beter in worden... daar heb ik nogal pinnig op gereageerd met de constatering dat we daar maar beter niet op kunnen gaan wachten.. dat is zijn aard en dat zal zijn aard blijven.
Misschien wat persoonlijk verhaal maar ik zag wat dwarsverbanden...
T&T
01-12-2009 om 16:15
Prima artikel toch?!
Maar ik had niet anders verwacht dan dat Miriam het er niet mee eens zou zijn.
Kleuterjuffen maken zich zorgen omdat kleuters tegenwoordig zo snel mogelijk groot moeten worden, er worden hele stukken ontwikkeling van het kind overgeslagen. En dat kan Miriam allemaal maar raar en vaag vinden... tja, aan een kleuter cito toets heb je tenminste wat, dan kun je aantonen hoe het gaat met een kind (niet dus).
Punt is dat de kleuterschool jaren geleden al afgeschaft is. Het is groep 1 en 2 geworden, en het hoort bij de basisschool, en dus is het logisch dat de leraren ook geen aparte kleuter opleiding meer hebben.
Toch denk ik wel dat de kleuterjuffen gelijk hebben, eigenlijk zou niet alleen de kleuterjuf-opleiding terug moeten komen, maar ook de ouderwetse kleuterschool.
Groetjes, Tess
Nasha the first
01-12-2009 om 16:29
Door schade en schande
wijs geworden moet ik Miriam gelijk geven en vind ik het artikel in AOB vooral een zielig verhaal van klossertjes die zich tekort gedaan voelen....snap het wel, op veel scholen moet je zo nu en dan wisselen en mag je niet altijd voor de kleutergroep staan en daar hebben die klossertjes nu eenmaal voor gekozen....Sorry, maar ik zie nu aan mijn eigen kinderen dat het helemaal niet erg is om na 2 jaar kleuteren naar groep 3 te gaan, dat gaat prima!
Vic
01-12-2009 om 16:39
Werkjes
Ik vind helemaal niet dat kleuters zoveel moeten. Over het algemeen wordt er in de kleuterklassen (heb 2 scholen meegemaakt) vooral heel veel gespeeld met enkele werkjes tussendoor. Mijn jongste zit al 10 maanden in groep 1 en gaat na de zomervakantie naar groep 2. Ik heb er niet zoveel moeite mee dat ze 2,5 jaar kleutert, het is een speels kind, maar dan mogen er wel wat moeilijker werkjes komen. Ze is nu bezig met plaatjes tellen en daar dan het juiste cijfer bij stempelen. Erg leuk hoor, maar dat kon ze een half jaar geleden ook al.
T&T
01-12-2009 om 21:37
Nasha
Het is toch heel normaal dat een kind twee jaar kleutert en dan naar groep 3 gaat.
Maar dat zegt niks over het "onderwijs" in de kleuterklassen. En omdat het merendeel van de kinderen niet precies aan het begin van het schooljaar jarig is zijn er niet veel die precies 2 jaar kleuteren, de een wat langer de ander wat korter.
Wat ik graag wil is dat er in die twee jaar ook echt aandacht wordt besteed aan de kleuter! en de ontwikkeling waar die op dat moment in zit. In plaats van alleen maar vol vooruit te stomen naar groep 3 met allerlei voorbereidende werkjes.
groetjes, Tess.
Nasha 1st
01-12-2009 om 21:45
Tess
als je het stuk leest dan zitten een aantal van die klossers te klagen dat ze herfstkinderen niet meer langer mogen laten kleuteren.....brrrr....de term alleen al, langer mogen laten kleuteren...Ik zie het probleem niet van dingen al vroeg aanbieden, maar de klossers doen nou net alsof ze deze kinderen al in een keurslijf moeten dwingen en dat vind ik echt onzin. Het aanbieden van letters e.d. gaat echt op speelse manier, en is helemaal niet zo strak....Hier ook geen test geweest of onze kinderen wel 15 letters kenden (al was dat wel zo)....Ik vind het een te gekleurd stuk vanuit de "echte" klosser die uiteraard de kleuterschool terugwil....ik vraag me af of dat beter is...
T&T
02-12-2009 om 08:13
Ach ja, herfstkinderen
Ik heb ook een herfstkind, daar was het toevallig wel goed voor dat hij bijna 3 jaar kleuterde... maar ik heb zo'n hekel aan dat gegoochel met datums! Er moet schijnbaar ergens een grens zijn, en zit jou kind net bij die grens in de buurt dan heb je eigenlijk al snel een probleem, want er zijn scholen die dan heel strikt naar die stomme datum kijken en niks anders. Hij is nou eenmaal in september jarig en daarom mag hij niet naar groep 3, terwijl een kind dat net een twee weken ouder is dat met dezelfde prestaties WEL zou mogen. (zonder vragen ook nog)
groetjes, Tess
M Lavell
02-12-2009 om 08:48
Juffen lopen achter
Tess:"Kleuterjuffen maken zich zorgen omdat kleuters tegenwoordig zo snel mogelijk groot moeten worden,"
Dat artikel is een rationalisatie van de ontevredenheid van juffen. Het gaat helemaal niet over kleuters. Het gaat over juffen die niet snappen hoe ze het 'nieuwe' onderwijs moeten toepassen. Zij zijn het die te hoge eisen stellen aan kinderen omdat ze denken dat dat moet. Maar dat moet helemaal niet.
De hogere eisen worden gesteld aan hen en zij kunnen daaraan niet voldoen. Ze snappen het niet. Het is in strijd met wat zij nog geleerd hebben op school. En dat klopt, want er is in die tussentijd heel wat meer onderzoek gedaan naar ontwikkeling dan dat wat bekend was toen zij nog op school zaten.
De juffen lopen achter en kunnen daardoor niet meer het onderscheid maken tussen hoofdzaken en bijzaken.
Ze snappen de bedoeling van het aanbod van cijfers en letters niet. Ze begrijpen niet waarom je de status van het kind en wat het kan zou moeten vastleggen. De manier waarop ze dat doen, de ouderwetse Klos manier die bindende eisen stelt aan kleuters, dat is wat kwalijk is. Maar zo moet het helemaal niet. Dat hele artikel is een mopperend portret van incompetentie.
Die incompetentie is een goed argument om deze juffen bij te scholen. Zij moeten terug naar school inderdaad. Hen moet uit het hoofd gepraat worden dat dat wat zij denken 'waarheid' is. Ze moeten bijgeschoold.
En ik sluit niet uit dat dat voor veel meer leerkrachten noodzakelijk is. Ik sluit ook niet uit dat er onder methodemakers, toetsers, kwaliteitsbewakers en Inspectie een te groot vertrouwen is dat juffen wel snappen wat er bedoeld wordt. Dat ze meer moeten uitleggen bij wat er bedoeld wordt.
Nee, het is niet helemaal en alleen de schuld van de klossers. Maar aan de kleuters ligt het echt niet.
Groet,
Miriam Lavell
reina
02-12-2009 om 13:58
Miriam
"Het gaat over juffen die niet snappen hoe ze het \'nieuwe\' onderwijs moeten toepassen", "De hogere eisen worden gesteld aan hen en zij kunnen daaraan niet voldoen", "Ze snappen de bedoeling van het aanbod van cijfers en letters niet. Ze begrijpen niet waarom je de status van het kind en wat het kan zou moeten vastleggen." Denk je dat of wéét je dat?
Starry Night
02-12-2009 om 16:20
Getverdemme
Wat een aanmatigend draadje. De kleuterjuf weggezet als infantiele randdebiel. Doe jullie best zou ik zeggen.
M Lavell
02-12-2009 om 16:41
Nou....
Volgens mij doen ze dat zelf Starry. Overigens is het wel belangrijk om een onderscheid te maken. Het gaat specifiek over Klossers die terug willen naar hun goede oude tijd en niets zien in de nieuwe. Dat zijn niet alle kleuterjuffen gelukkig ![]()
Groet,
Miriam Lavell
reina
02-12-2009 om 17:21
Nou miriam
Volgens mij geef je de verkeerde link, want ik lees datgene wat jij erin leest helemaal niet. Het is toch echt jouw interpretatie van wat er staat. Kennelijk 'snap je het niet' en kun je niet 'aan de hogere eisen voldoen'(volgens jou) als je het niet eens bent met de huidige manier van werken in de kleutergroepen op veel basisscholen? Doet me erg denken aan onze regering die ook zegt 'we moeten het het volk nogmaals uitleggen, want ze snappen het niet', als veel burgers aangeven het ergens miet mee eens te zijn .....
M Lavell
02-12-2009 om 17:27
Inhoudelijk
Reina, ga er eens inhoudelijk op in dan. Welke bewering die de dames doen in dat artikel, is 'waar'?
Ik ben niet de enige die het zo leest. Lees de krantenkoppen. Ontevreden kleuterjuf is wat er het best is blijven hangen van het stuk.
Groet,
Miriam Lavell
reina
02-12-2009 om 19:01
Nee miriam
"Lees de krantenkoppen." Als er nou een ding is wat me niets zegt zijn het de krantenkoppen, die rukken altijd zinnen uit hun verband om lezers te trekken. En kennelijk is wat blijft hangen verschillend per [persoon, zie wat jij en ik lezen in het door jou aangehaalde artikel.
"Welke bewering die de dames doen in dat artikel, is 'waar'? "Nee, sorry, ik ga niet alles doorlopen en per opmerking opschrijven of het al dan niet waar is. Ik heb nl niet veel verstand van lesgeven aan kleuters, net zo min als jij dat hebt, dus het wordt leken-gegis en daar heb ik geen zin in, vind ik nl nogal nutteloos. Ik zeg niet dat ze de waarheid zeggen, ik zeg alleen dat jij beweert dat ze geen kennis van zaken hebben en dat hier neerzet als de waarheid, terwijl jij alleen je eigen, niet onderbouwde mening geeft, daar heb ik bezwaar tegen.
M Lavell
02-12-2009 om 20:44
Welles nietes
Reina:"Nee, sorry, ik ga niet alles doorlopen en per opmerking opschrijven of het al dan niet waar is. "
Dat is wel essentieel voor de discussie die je kennelijk wilt.
Reina:"Ik zeg niet dat ze de waarheid zeggen, ik zeg alleen dat jij beweert dat ze geen kennis van zaken hebben"
Inderdaad, lees dat artikel. Wat ze beweren klopt aanwijsbaar niet.
Reina:"terwijl jij alleen je eigen, niet onderbouwde mening geeft, daar heb ik bezwaar tegen. "
Dan moet je toch nog aan het werk: Lees mijn reactie en wijs aan waar wat ik beweer onvoldoende onderbouwd is. Het is geen welles, nietes Reina.
Groet,
Miriam Lavell
Nasha 1st
02-12-2009 om 22:16
Wat stukken uit het artikel
>>"Je moet kinderen behoeden voor negatieve ervaringen bij het leren", vindt ook kleuterjuf Arntz. < <
Waarom? waarom mogen kinderen geen negatieve ervaringen hebben?
>>Maar zij ziet helaas dat het steeds minder geaccepteerd wordt als een ‘herfstkind’ een jaartje extra in de kleuterklas mag blijven. < <
En dat is geen negatieve ervaring? Alle andere kinderen gaan naar groep 3, ik ben dom, dus moet in groep 2 blijven....niks mogen! dat zien kinderen echt anders hoor!
>>"Ik moet nu een handelingsplan opstellen als een herfstkind een extra kleuterjaar volgt. Dat is toch van de gekke? Wat is nu erger: een extra kleuterjaar of een leerling te vroeg naar groep 3 sturen? Zodat die leerling op zijn tenen moet lopen en extra hulp nodig heeft?"< <
Omgekeerde wereld....je kan beter een twijfelgeval wel doorsturen en daar dan een handelingsplan op zetten....
>>Ook Druijf merkt dat er steeds meer druk is op het laten doorstromen van kleuters. "Maar het is toch je reinste kolder om kinderen naar groep 3 te sturen die daar nog niet aan toe zijn? Kinderen die bij wijze van spreken nog moeten nadenken als je vraagt hoe ze heten. < <
Als je na 2 jaar kleuteren en 4 jaar bij papa en mama thuis nog niet weet hoe je heet, is er echt wel iets structureels mis met een kind....
>>Moet ik die naar groep 3 laten gaan, en dan zeggen 'succes ermee'? Dat is een belasting voor de leerkracht van groep 3 en een drama voor het kind. Want als iedereen in een klas iets kan en jij niet, word je daar alleen maar bang en onzeker van."< <
En als je iets wel kan, maar niet mag omdat je zogenaamd sociaal emotioneel er niet aan toe zou zijn, daar wordt je nog veel banger en onzekerder van!!!
>>Ook de Cito-toetsen zijn inmiddels in de kleutergroepen doorgedrongen. Ruim 85 procent van de ondervraagden gebruikt ze, zij het niet harte: bijna 75 procent doet het alleen omdat het moet. Want wat zegt de uitslag van zo'n toets nu eigenlijk, vindt Pruiksma: "Het zijn momentopnames. De ontwikkeling van kleuters loopt nog heel erg uiteen. En als een kleuter zijn dag niet heeft, kan dat gevolgen hebben voor de uitslag van de toets. Dan denken de ouders soms meteen dat hun kind naar het speciaal onderwijs moet. En dan probeer ik hen weer te laten zien dat hun kind het best goed doet. Omdat samen kunnen spelen en lekker kunnen bouwen in de bouwhoek, belangrijker zijn dan een Cito-score."< <
Er staat toch nergens dat dat niet mag? Cito zal altijd een momentopname blijven, dat geldt net zo goed in groep 8! Ook daar stralen kinderen weleens volledig terwijl de leerkracht toch echt overtuigd is dat hij/zij HAVO zou moeten kunnen doen....
>>Terwijl de rest van de school juist iets van het kleuteronderwijs zou kunnen leren, vindt Verharen. "In het kleuteronderwijs werken we heel individueel en dat willen ze in de hogere groepen ook gaan doen." Maar zoiets moet je wel leren. "Ik zag laatst in een hogere klas iedereen tegelijk op de plakselpot af stormen. Dat gaat bij de kleuters toch anders."< <
Goh, individueel werken met kleuters, meer dan 20 in 1 klas....dat is knap....en kleuters rennen volgens mij net zo hard tegelijk op die plakselpot af hoor....
krin
02-12-2009 om 23:02
Schaf de kleuters af
en maak er basisschoolleerlingen van, zou ik zeggen. Was daar dat hele basisschool-idee niet om begonnen? Een continue leerlijn? Die basisschool is nu toch al bijna vijfentwintig jaar een feit, en nóg doet iedereen alsof kleuters een aparte bevolkingsgroep zijn, en alsof ze bij het passeren van de magische grens van 6 (of de al even magische grens tussen groep 2 en 3)plotseling hele andere behoeftes en mogelijkheden hebben. Voeg daarbij twee doorstroommomenten per jaar, misschien zelfs ook twee instroommomenten, ipv elk kind op zijn vierde verjaardag te laten opdraven, en maak geen 1/2 combinaties maar een groep 1 apart, en een groep 2/3 combi. Klaar.
reina
03-12-2009 om 07:06
Miriam
Ik heb je reactie gelezen, maar vind echt dat jij alleen je mening geeft, onderbouwd vind ik het zeker niet. Maar ik heb nu echt geen tijd voor verdere recatie,m ik ga aan het (echte
) werk.
M Lavell
03-12-2009 om 08:12
Suf
Reina, je lijk Geert Wilders wel. Iets vervelends zeggen, dat verder niet onderbouwen, maar snel wegrennen.
Groet,
Miriam Lavell
anders
03-12-2009 om 15:46
Miriam
ik heb sterk het idee dat je niet weet waar je het over hebt ik lees het artikel zo als dat de "kleuterjuf" meer kwaliteit wil en dat door het schoolse leren op de achtergrond raakt. En meer kwaliteit is dus inderdaad het badinerend genoemde "spelen" in de kleutergroep. Als je geen idee hebt dat dat ook leren is is zo`n discussie snel ten einde.
M Lavell
03-12-2009 om 15:58
Slecht geinformeerd
anders:"ik heb sterk het idee dat je niet weet waar je het over hebt ik lees het artikel zo als dat de "kleuterjuf" meer kwaliteit wil en dat door het schoolse leren op de achtergrond raakt."
Dat is wel een heleboel mening op een rijtje. Maar laten we het inhoudelijk houden. Ik vrees dat we al snel op definitieproblemen stranden en dat ook jij je in de war laat brengen door woorden.
Lees het draadje onder even. Dan vind je uitleg.
Voor jouw informatie: de beweringen van de juffen zijn onjuist. Nergens staat dat kleuters schools moeten leren, dat ze een minimum aan letters moeten kennen, dat ze niet mogen spelen, etc.
Omgekeerd: het 'spelen' volgend de Klos is geen spelen, maar psychologische testjes doen die verpakt zijn in teken, bouw of plak en knip opdrachten. Best leuk hoor. Hoewel. Als het moet en ook nog binnen de lijntjes en je zorgelijke blikken krijgt als je er je eigen draai aan geeft, dan is het toch weer minder leuk.
Groet,
Miriam Lavell
anders
03-12-2009 om 16:19
Misschien
ben ik andere klossers tegengekomen: wat ik hoor is dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen sterk op de achtergrond is gekomen
M Lavell
03-12-2009 om 16:30
Die ken ik niet
anders, ik weet niet wie jij spreekt en wat zij zeggen. Ik ga in op dat artikel. Maar ik heb wel wat vragen over je opmerking: wat is dat, sociaal-emotionele ontwikkeling? Welk spel doet daar wat mee (en welk spel niet)? Als dat soort spellen bestaan, waarom worden ze dan niet gespeeld?
Groet,
Miriam Lavell
anders
03-12-2009 om 16:48
Miriam
als ik het draadje hieronder lees heb ik het sterke vermoeden dat jij heel goed weet wat onder sociaal-emotionele ontwikkeling wordt verstaan.
Primavera
03-12-2009 om 18:11
Oude kwaal in nieuwe saus
Als ik het gelinkte artikel van Miriam lees kan ik alleen maar concluderen dat er in feite geen barst veranderd is in het kleuteronderwijs.
Vroeger werd naar werkhouding , groepsspel e.d. gekeken of een kleuter overmocht en zo niet dan werd ie als 'te jong' bestempeld en mocht ie nog een jaar uitrijpen op de kleuterschool.
Tegenwoordig moeten ze citotoetsen doen en als ze daar niet tenminste B op scoren worden ze als 'jong' bestempeld en wordt ze nog een jaartje doorkleuteren gegund.
Alle twee de criteria waar kleuters op worden beoordeeld zeggen even weinig over het verloop in groep 3.
In het draadje hieronder stelde ik een retorische vraag of kleuterjuffen nu werkelijk bij gewichtige kleuterrapport besprekingen denken dat als een kleuter geen herfstthema's aangeboden krijgt via school deze dan eeuwig een paddenstoel blauw zal blijven krassen ipv op een gegeven moment netjes in de geijkte kleuren in te kleuren? Ik dacht het niet, maar de geciteerde uitspraken in het stuk doen me vrezen dat het bij die klossers helaas wel zo ligt.
- '"Niet de letters leren is belangrijk, maar het proces daar naartoe", vindt ook kleuterjuf en oud-Klosser Sytske Pruiksma. En die weg loopt bijvoorbeeld via puzzelen. "Puzzelen draait om visualiseren, om het herkennen van vormen. En dat is weer de basis van het lezen. Maar dat weten steeds minder mensen."'
Dus juf Pruiksma vindt dat voor kinderen die niet eerst kunnen puzzelen de basis voor lezen onderbreekt? Moeten die dan blijven zitten? Moeten kinderen weggehouden worden van letters totdat ze kunnen puzzelen of mogen ze ook gelijk met letters puzzelen?
- "Je moet kinderen behoeden voor negatieve ervaringen bij het leren", vindt ook kleuterjuf Arntz. Maar zij ziet helaas dat het steeds minder geaccepteerd wordt als een ‘herfstkind’ een jaartje extra in de kleuterklas mag blijven. "Ik moet nu een handelingsplan opstellen als een herfstkind een extra kleuterjaar volgt. Dat is toch van de gekke? Wat is nu erger: een extra kleuterjaar of een leerling te vroeg naar groep 3 sturen? Zodat die leerling op zijn tenen moet lopen en extra hulp nodig heeft?"
Juf Arntz heeft kennelijk in haar jarenlange ervaring nog nooit nagedacht over dat het allerergste is om hulp nodig te hebben en eerst nog een jaar in de kleuterklas te moeten blijven hangen zonder die hulp om vervolgens in groep 3 te stranden en uiteindelijk pas hulp te krijgen als het kind inmiddels 2 jaar op zijn leeftijdgenoten achterloopt en die achterstand nauwelijks meer in kan halen. Is dat dan een positieve ervaring?
Heeft juf Arntz wel eens bedacht dat je vriendjes en leeftijdsgenoten over te zien gaan terwijl jij moet achterblijven tussen de kleuters alleen vanwege je geboortedatum een verrekte negatieve ervaring kan zijn? Als een groepje kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd samenspeelt en er eentje systematisch uitsluiten met de reden 'jij bent te klein dus mag je niet meespelen' dan heet dat pesten. Als juf een iets jonger herfst- of zomerkind uitsluit dan heet dat ineens een jaartje extra gunnen.
- 'Pruiksma: "Een bouwhoek is in feite voorbereidend rekenen, omdat leerlingen er kennismaken met begrippen als hoog en laag. En in een poppenhoek - of een huishoek zoals dat tegenwoordig heet - kun je situaties uit het dagelijks leven naspelen. Dat is prima voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen." Maar ja, wie weet dat straks nog? Pruiksma: "Wij zijn een uitstervend ras. En dat is heel erg slecht voor het kleuteronderwijs. Want daar ligt toch de basis van de schoolcarrière."'
Ligt het nou aan mij of verkondigt juf Pruiksma werkelijk dat de basis van de hele schoolcarrière ligt in het voorbereidend rekenen van de bouwhoek en sociaal-emotionele ontwikkeling in de poppenhoek alsof kinderen wanneer ze dat bij thuisspel doen ineens niet voorbereidend bezig zijn?
Groeten Primavera
Pabo-student
05-12-2009 om 13:00
Een beetje ervaring van mijn kant
Ik loop stage bij de kleuters en heb twee klossers als mentor. Ik heb dus een beetje ervaring.
Mijn mentoren zien het kennen van 15 letters als leidraad en niet als vaststaand feit. Zoals het volgens mij ook bedoeld is. Het is een een gemiddelde. Een gemiddelde houdt in dat er een aantal kinderen precies die 15 letters zullen kennen, maar de meeste kinderen kennen er of meer, of minder.
Natuurlijk praat ik veel over leerlingen en hoe er gekeken wordt of de leerlingen rijp zijn voor groep 3. Een van de dingen die ik heb geleerd is dat de lln een bepaalde hoeveelheid zelfstandigheid moeten hebben bereikt. Het zelf afvegen van de billen bijvoorbeeld en dat een kind niet om de 2 minuten vraagt wat hij/zij nu moet doen. En ja, die kinderen zijn er.
Natuurlijk zullen er klossers zijn die erg vasthouden aan het 'oude'. Gelukkig zijn de klosser waar ik bij stageloop juist opzoek naar een balans tussen het goede van 'oud' en het goede van 'nieuw'.
De lln van de groep hebben vorig jaar een juf gehad die heel erg 'nieuw' aanhing. Natuurlijk hebben die kinderen daar een hoop van geleerd, maar een aantal dingen stonden wij toch wel van de kijken. Het knippen bijvoorbeeld. Dan heb ik het niet over recht knippen, maar gewoon knippen, het juist hanteren van de schaar. De meeste kinderen konden dat gewoon niet. De kinderen die dat wel goed deden, daar bleek al snel van dat de ouders daar een rol in speelden, want er wordt thuis volop geknutseld met die kinderen. Knippen is van belang voor de fijne motoriek, dus voor het schrijven. En nee, ze hoeven het niet leuk te vinden.
Zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen.
Kortom, mijn mening is dat er gelukkig ook Klossers zijn die niet alleen het 'oude' aanhangen. Ik denk dat ik als Pabo student heel veel van Klosser kan leren, gewoon om het feit dat ik in vier jaar leer over de hele basisschool en zij vroeger in vier jaar leerden over wat nu groep 1/2 is.
M Lavell
05-12-2009 om 14:51
Niets nieuws
"Natuurlijk praat ik veel over leerlingen en hoe er gekeken wordt of de leerlingen rijp zijn voor groep 3."
Maar dat is helemaal niet natuurlijk. Er is geen enkel voorschrift dat grenswaarden geeft voor het in mogen stromen in groep 3. Dat was wel zo ooit, toen de kleuterklas nog bestond. Bepaalde kinderen mochten (bij wet) niet instromen en onder bepaalde voorwaarden werd de leerplicht uitgesteld. Die voorwaarden bestaan niet meer.
"Een van de dingen die ik heb geleerd is dat de lln een bepaalde hoeveelheid zelfstandigheid moeten hebben bereikt. Het zelf afvegen van de billen bijvoorbeeld en dat een kind niet om de 2 minuten vraagt wat hij/zij nu moet doen. En ja, die kinderen zijn er."
Het zijn door juffen verzonnen criteria. Ze staan nergens beschreven. Deze kindere mogen gewoon naar groep 3. In de wet is beschreven dat de inhoud van groep 3 zich aan moet passen aan de instroom.
"Natuurlijk zullen er klossers zijn die erg vasthouden aan het \'oude\'. Gelukkig zijn de klosser waar ik bij stageloop juist opzoek naar een balans tussen het goede van \'oud\' en het goede van \'nieuw\'. "
Je bewijst het. Het erge is dat ze het doorgeven als 'waarheid' terwijl het geen waarheid is. Jij gelooft het ook al.
"Het knippen bijvoorbeeld. Dan heb ik het niet over recht knippen, maar gewoon knippen, het juist hanteren van de schaar. De meeste kinderen konden dat gewoon niet."
Is dat erg? Zo ja, waarom?
"Knippen is van belang voor de fijne motoriek, dus voor het schrijven. En nee, ze hoeven het niet leuk te vinden. "
Dat is een oude Klos gedachte. Met de computermuis werken stimuleert dezelfde vaardigheid. Fijne motoriek is handig, maar ook zonder kun je leren lezen en schrijven.
"Kortom, mijn mening is dat er gelukkig ook Klossers zijn die niet alleen het \'oude\' aanhangen. "
Dat doen ze wel. En ze leren het jou ook zo. Ik vrees zelfs dat je ook op de Pabo nog heel veel hiervan meekrijgt.
Groet,
Miriam Lavell