Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hoedan

Hoedan

12-05-2019 om 14:58

Kopie id ed ivm schoolreisje

De school van mijn jongste (10jaar) gaat op schoolreisje naar Duitsland. Nu willen ze allerlei gegevens van ons als ouders hebben waar ik geen wettelijke grond voor zie zoals kopie id kaart (lijkt me dat kinderen id bewijs mee moeten nemen aangezien ze over de grens gaan).
Verder willen ze verzekeringsgevens over de ziektekostenverzekering en de WA verzekering.
Is dit ergens op gebaseerd? Anders lijkt het me onzinnige papiervervuiling waar niets mee gedaan wordt.
Het lijkt me dat school moet zorgen voor up to date deelnemers lijsten en die kunnen ze uit het schoolsysteem halen. Tesamen met toestemming van de ouders voor het reisje an sich.

Dank

Clara

Clara

12-05-2019 om 15:08

Bij

het toestemmingsformulier hoort een kopie van paspoort of identiteitskaart van de toestemminggevende personen. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland

En, ja, het eigen paspoort of de eigen identiteitskaart van het kind moet ook mee.

Voor de ziektekostenverzekering, zie dit draadje.

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kamp-en-ziek-worden

Nog een keer

Deze vraag hadden we onlangs ook hier.Het lijkt me eerlijk gezegd logisch dat de begeleiding het nummer van de zorgverzekeraar heeft. Dat geeft heel veel gedoe als er iets met kind is en je moet dan nog uitzoeken of kind wel de gegevens bij zich heeft en waar, terwijl de instelling, het ziekenhuis of de arts, per direct het nummer nodig heeft en ander krijg je een rekening, of thuisgestuurd, maar als je dan ook geen ID gegevens hebt kun je het zelfs ter plaatse moeten betalen.
En die WA verzekering lijkt me ook verstandig. Je weet niet wat voor gedoe er kan ontstaan en dan is het belangrijk om te weten of een kind verzekerd is en kunnen de gegevens ter plaatse uitgewisseld worden.
Shit happens, kinderen worden ziek of veroorzaken schade, en daarom heb je die voorzieningen. En je kunt er niet altijd op rekenen dat kinderen het zelf goed voor elkaar hebben, terwijl je als school verantwoordelijk bent.
De kopie van het ID vind ik nog wel een dingetje. Het is wel handig als een kind het ID kwijtraakt dan kun je in elk geval zonodig ter plaatse iets regelen.
Maar met een kopie van een ID kan iemand misbruik maken van je identiteit, dus dat vind ik nog wel iets om niet zomaar af te geven.

Hoedan

Hoedan

12-05-2019 om 18:31

Hmm ok

Dank beiden. Vwb toestemmingsformulier. Daar staat dat het zo kan maar niet verplicht is. School vraagt niet om id's zelf trouwens. Dus dat klopt dan sowieso niet. Want een kopie is geen geldig reisdocument.
En voor de verzekeringsgegevens. School heeft dit nooit eerder gevraagd. Bij geen enkel NL schoolreisje. Maar wellicht zijn ze daarmee wat te laks geweest dan.

Clara

Clara

12-05-2019 om 18:48

Klopt

toestemmingsformulier is niet verplicht, maar de school moet kunnen aantonen dat ze toestemming heeft.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/heb-ik-toestemming-nodig-om-alleen-met-mijn-kind-te-reizen

Ik denk dat de school een oud protocol hanteert. Lijsten met namen zijn nu niet meer genoeg. Er moeten paspoorten of identiteitskaarten mee. https://www.schoolreis.nl/archief/identificatie-bij-schoolreizen-naar-het-buitenland

Triva

Triva

12-05-2019 om 18:59

aha daar is de wa weer

Het gaat om een aansprakelijkheidsverzekering en die hoef je helemaal niet te hebben en dus kunnen ze ook de gegevens daarvan niet opeisen.

Daar is helemaal niets W(ettelijks) aan.

AVP niet verplicht

https://www.vanatotzekerheid.nl/begrippen/aansprakelijkheidsverzekering-voor-particulieren-avp/

Het is dan wel niet meer wettelijk verplicht maar als school het verplicht voor de schoolreis is het om die reden noodzakelijk.

School wil ook niet met brokken komen te zitten terwijl zij verantwoordelijk zijn.

Clara

Clara

12-05-2019 om 19:24

verzekering is misschien niet verplicht, maar de vergoeding van de aangerichte schade wel.

Flavia

Flavia

12-05-2019 om 20:50

Anne

Als de school een avp verplicht dan moeten zij ook betalen. In de andere gevallen is het de verantwoordelijkheid en voor risico van de ouders.
De verplichting tot betaling blijft bij de ouders van het minderjarige kind.

Keuze Flavia

De school kan het AVP als voorwaarde stellen voor deelname. Dat wil niet zeggen dat ze het dan gaan betalen of hoeven te betalen.
Zolang ze maar een alternatief programma op de school zelf hebben.

Yaron

Yaron

12-05-2019 om 21:25

School verantwoordelijk

Het is toch zo dat de school aansprakelijk is voor de schade die een leerling veroorzaakt onder schooltijd, een schoolreisje is ook schooltijd. Het nummer van de zorgverzekering lijkt me dan wel handig mee te geven en een id kaart van de leerling ook, id van de ouders hoeft niet.

Jan

Jan

12-05-2019 om 22:21

#11

Die uitzondering ken ik niet eerlijk gezegd. Wel de regel dat ouders aansprakelijk zijn voor schade veroorzaakt door jonge kinderen.

Flavia

Flavia

13-05-2019 om 11:26

Ouders zijn aansprakelijk, ook onder schooltijd

De school is niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor gedragingen van de leerlingen. Deverantwoordelijkheid voor het handelen en gedragingen van leerlingen ligt, afhankelijk van de leeftijd: bij de ouders van en/of bij de leerling

De aansprakelijkheid van leerlingen is secundair meeverzekerd voor activiteiten die plaatsvinden binnen de lesuren of verband houden met activiteiten die in schoolverband worden ondernomen.
De particuliere aansprakelijkheidsverzekering gaat voor.

https://www.svok.nl/wp-content/uploads/2017/08/Aansprakelijkheidsverzekering_voor_onderwijsinstellingen.pdf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.