Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind

Hallo allemaal

Wij zijn in blijde verwachting van ons eerste kindje (uitgerekend 12 mei 2023).

Wij hebben echter geen flauw idee wat een kind eigenlijk gemiddeld kost. Mijn partner en ik hebben alle 2 een privé rekening en ook 1 gezamelijke. We zouden dan elke maand een x bedrag op de gezamelijke storten voor de kosten van ons kindje. Wat geven jullie zo gemiddeld per maand uit?

Wij dachten in de naard van 500/maand of is dit te weinig?


De grootste kostenpost is de kinderopvang. Je gaat nl of minder werken (je verlies aan salaris zijn dan je kosten) om een bepaalde dag voor je kind te kunnen zorgen of je betaalt voor de kinderopvang. 

Hoeveel je betaalt aan kinderopvang is inkomensafhankelijk.

Bijna voor een baby kun je tweedehands kopen of nieuw. Jullie keuze op dit vlak bepaalt de kosten hiervan.

Denk ook aan luiers en babyvoeding. Borstvoeding is goedkoper dan flesvoeding maar je weet van te voren niet of dat lukt en hoe lang je dat vol kunt houden. Ik.zou qua kosten.daarom rekening houden met flesvoeding 

Kortom, wat een baby kost ligt aan je eigen omstandigheden en keuzes. Het is dus niet eenvoudig om een maandbedrag te noemen.

ief

ief

24-09-2022 om 01:20

Dat is best veel! De jonge jaren zijn niet zo prijzig. Luiers (5-6 per dag), eten en kleding. Dat is het zo’n beetje. 

patayaicetea

patayaicetea

24-09-2022 om 01:46 Topicstarter

ief schreef op 24-09-2022 om 01:20:

Dat is best veel! De jonge jaren zijn niet zo prijzig. Luiers (5-6 per dag), eten en kleding. Dat is het zo’n beetje.

ja we hebben hier totaal geen idee van...

patayaicetea

patayaicetea

24-09-2022 om 01:46 Topicstarter

alhambra schreef op 24-09-2022 om 01:18:

De grootste kostenpost is de kinderopvang. Je gaat nl of minder werken (je verlies aan salaris zijn dan je kosten) om een bepaalde dag voor je kind te kunnen zorgen of je betaalt voor de kinderopvang.

Hoeveel je betaalt aan kinderopvang is inkomensafhankelijk.

Bijna voor een baby kun je tweedehands kopen of nieuw. Jullie keuze op dit vlak bepaalt de kosten hiervan.

Denk ook aan luiers en babyvoeding. Borstvoeding is goedkoper dan flesvoeding maar je weet van te voren niet of dat lukt en hoe lang je dat vol kunt houden. Ik.zou qua kosten.daarom rekening houden met flesvoeding

Kortom, wat een baby kost ligt aan je eigen omstandigheden en keuzes. Het is dus niet eenvoudig om een maandbedrag te noemen.

ja ik was al van plan eigenlijk alles van Vinted en 2dehands te kopen. Of ja toch zo veel mogelijk

En hogere energiekosten: je wilt de kamer en de woning dan toch wat warmer houden.
Tsjor

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-09-2022 om 06:52

ief schreef op 24-09-2022 om 01:20:

Dat is best veel! De jonge jaren zijn niet zo prijzig. Luiers (5-6 per dag), eten en kleding. Dat is het zo’n beetje.

Die vond ik juist wel dure jaren, babykleertjes zijn best duur als ze er zo snel uitgroeien. En dan al die dingen die je erbij moet aanschaffen, vind hem nu een stuk goedkoper

patayaicetea schreef op 24-09-2022 om 01:46:

[..]

ja ik was al van plan eigenlijk alles van Vinted en 2dehands te kopen. Of ja toch zo veel mogelijk

Verdiep je in de kosten van kinderopvang.  Wij betaalden 700 euro per maand netto toen we nog 1 kind hadden. 

Hier was ook de kinderopvang de grootste kostenpost. Onze kinderen gaan nu naar de basisschool en ook naar de BSO. Stuk goedkoper dan kinderopvang.
Als ze naar de middelbare school gaan en daarna gaan studeren, kom je weer andere kosten tegen. Daar sparen wij voor.

Nibud heeft het op een rijtje gezet: https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinderen-en-jongeren/wat-kost-een-kind/

het nibud heeft daar allerlei handige brochures voor.
https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinderen-en-jongeren/wat-kost-een-kind/

En houd nu al rekening met kosten later, studeren kost best veel geld. 

ief schreef op 24-09-2022 om 01:20:

Dat is best veel! De jonge jaren zijn niet zo prijzig. Luiers (5-6 per dag), eten en kleding. Dat is het zo’n beetje.

Euhm speelgoed (kind ontwikkeld zicht razendsnel), kinderopvang, billendoekjes, lichaamsverzorging zoals zeep en creme enzo, flesspenen en gewone spenen. Kleding kan bij een snel groeiende baby aardig oplopen, de mijne groeide soms in een maand van te groot naar te klein voor kleding.

wij kregen in de jonge jaren zo ongeveer alles, inclusief bijna 80% van de kinderopvang. Ik denk dat de opvang voor 3 dagen mij netto maar iets rond de 100 euro pm kostte. Man en ik leefden toen nog apart, dus ik kreeg ook alleenstaandeouderkorting opeens, kinderbijslag, ik had het idee dat ik bijna op dat kind verdiende, haha. 
Nu is dat wel anders, 2 salarissen samen geeft minder kot (maar echt nog wel wat), groter, bewuster speelgoed, fietsen waar je kind ook steeds uitgroeit, bedden waar je kind uitgroeit, stoelen waar ze uitgroeien. Die fase staat nu voorlopig even stil hoop ik, maar we hebben actief kind met clubjes (meervoud dus), zwemles en muziekles en dan leest ze ook nog veel. 
Eigenlijk komt alles tweedehands, maar ook dan is het niet volledig gratis. 

Als mensen weten dat je ervoor open staat, kun je vaak zo veel krijgen/lenen. Wij hebben echt bijna geen kleertjes zelf gekocht in die periode, af en toe plukte ik een pakket rompertjes in een grotere maat van Marktplaats. Kamertje tweedehands, box gekregen, kinderwagen tweedehands, cosleeper geleend, etc.

Volgens het CBS moet je uitgaan van ongeveer 15-17% van je netto inkomen.

Voor ons ligt dat hoger, want we zitten al op 15% met alleen de kinderopvang. Dat is echt een grote kostenpost als je rond de 2x modaal zit. De meeste mensen die wij kennen hebben een dagje opa en oma om de kosten te drukken, of constructies met thuiswerken, maar bij ons is dat geen optie. Kind gaat bijna naar de basisschool, en BSO wordt ongeveer 7,5% van ons inkomen, dus dat gaat een stuk schelen. We blijven wel onbetaald ouderschapsverlof opnemen a 10% van ons inkomen, dat reken ik niet mee.

Ik heb "een baby hoeft niet zo duur te zijn" in ieder geval niet zo ervaren, ook al heb ik niet het gevoel dat wij gekke dingen hebben gedaan. 

Bijtje82

Bijtje82

24-09-2022 om 08:50

En dan buiten kosten voor eventuele opvang. Vergeet niet om je kindje nu al in te schrijven als je gebruik gaat maken van opvang. In sommige regio's is de wachttijd heel lang.

Kinderopvang is ook hier het duurste, 600 euro netto voor 3 dagen per week. 

Luiers:
- wij gebruiken wasbaar (pockets + inleggers van marktplaats) aanschafkosten 250. 
- goedkoopste luiers zijn ongeveer 12-14 cent per luiers (zie https://www.luieraanbiedingen.net/), onze favoriet in het begin was echter Huggies en dan is het 18-23cent per luier. 
- in het begin gebruik je 10 luiers per dag maar dat zakt naar ongeveer 4-6 luiers per dag. 

Kleding:
- tot maat 62 kreeg ik veel van vrienden, familie en kraamvisite. In maat 62 wel nog wat rompers gekocht. Daarna koop ik telkens een pakket van marktplaats wat ik aanvul met wat er nog mist. 20-30 inclusief verzenden voor het pakket en 20 euro voor extra aanschaf. 

Eten: 
- in het begin borst/flesvoeding. Denk eerlijk gezegd dat het niet veel scheelt in kosten, want voor borstvoeding is een kolf + zoogcompressen + tepelzalf + voedingstop wel handig . 
- nu eet ze met de pot mee. Het zijn vooral de tussendoortjes waardoor onze boodschappen duurder zijn geworden, er gaan namelijk meer fruit/rijstwafels/rozijntjes en boterhammen doorheen. Een extra handje rijst voor het avondeten of beetje havermout voor ontbijt kost niet zoveel. 

Inkomsten:
- we zijn beide (met ouderschapsverlof) parttime gaan werken. Nu is het begin betaald maar uiteindelijk lever je iets in op salaris (daar staat dan wel weer tegenover dat je minder kinderopvang nodig hebt). 
- kinderopvangtoeslag (in ons geval ongeveer 50% van de bruto kosten)
- kinderbijslag (250 per kwartaal(?)). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.