Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind


Ik heb geen gezamenlijke rekening en maar 1 bankrekening. Ik heb ook ex partners die echt niet bijdragen naar inkomen. In de zwangerschap werd duidelijk dat kind voor mijn kosten kwam. Maar dat gaat niet over de vraag. Uiteindelijk is er nog de kinderbijslag en kindertoeslag nu kgb. 
Als je toch een rekening hebt. Kun je die de eerste maanden gaan gebruiken en het gaan meemaken. Ik heb datzelfde overzicht maar dan in potjes cash geld. 
Je kunt een raming maken maar dat blijft wat je verwacht. Kinderopvang zag ik meer als betaling minus de toeslag en dat bedrag betaal je dus. Maar neem je dagen minder of meer af dan verschilt het weer. 
Ik heb erg gelet op de lijstjes in de zwangerschapsbladen. Wat heb je nodig voor de bevalling en kraamtijd. En daar is nog veel niet van nodig. Heb ook veel tweedehands gekregen. 
Omdat mijn exen ook niet zoveel ervoor over hadden heb ik alleen praktisch alles gedaan en gered. Het belangrijkste is voeding, kleding en slapen. En wat speelgoed. Je kunt het zo duur maken als je wilt. En inderdaad je gaat niet van 50 euro uit dus 500 lijkt me een leuke bonus om mee te beginnen. 
Als ik vtv had nagedacht wat alles kostte had ik gedacht dat ik kinderen nooit kon betalen. Vind de opmerkingen betreft nadenken, aannames over waarom iemand een vraag stelt heel betuttelend. 
Stel dan een tegenvraag. Je kan vinden dat mensen moeten nadenken, je kunt ook goed nadenken voor je reageert. Of het een zinnige reactie is. 
Bovendien denkt ze er dus nu over na en dan nog zo’n opmerking. 
Ga net zo’n opmerking maar in een asielzoekerscentrum staan of bij de voedselbank, waarom krijgen die mensen kinderen. Om expres zo te moeten leven zeker. 
Als je de eerste maanden beetje hebt gezien weet je wat je kwijt bent en dan kun je dat inschatten voor de komende tijd. 

Ik lees heel vaak "je kunt het zo duur maken als je zelf wil" en "je krijgt zoveel!" maar daar wil ik toch een kanttekening bij zetten.

Wij hebben bijvoorbeeld niets gekregen behalve een paar setjes kleding in de kraamweek, maar geen grote dingen. Dat hangt heel erg van je omgeving en netwerk af. Wij waren de eerste in de (kleine) familie en vriendenkring met kinderen. Wel heel veel weg kunnen geven, dat wel.

En zo duur als je zelf wil... mensen noemen bijvoorbeeld borstvoeding ipv flesvoeding, maar om de borstvoeding te laten slagen heb ik de lactatiekundige een paar keer over de vloer gehad, een huurkolf moeten betalen voor enkele weken, daarvoor een opzet-set moeten aanschaffen, en dat is echt geen uitzondering en best wel duur. Bovendien moet je ook meer eten, wat zeker tegenwoordig niet goedkoop is. Toen borstvoeding definitief mislukte, moesten we alsnog over op flesvoeding - en niet de eerste de beste, want dochter bleek ook nog eens allergisch. 
Ja, er zijn natuurlijk keuzes te maken, maar je bent lang niet altijd vrij om te kiezen, en het kost hoe dan ook meer dan een beetje geld. We hadden van tevoren, ondanks financiele ruimte, ons voorgenomen om vooral budgetopties en tweedehands te kiezen, maar er zijn alsnog duizenden euros doorheen gegaan het eerste jaar. We hadden vast minder kunnen uitgeven, maar dan hadden we wel flink ingeleverd op onze gezondheid. Dat doe je alleen als het moet.  

Friezinnetje schreef op 24-09-2022 om 12:06:

[..]

Dit staat in de OP



Wij hebben echter geen flauw idee wat een kind eigenlijk gemiddeld kost.

Wij hadden dat ook niet hoor. Kinderen zijn nu 21 en 24

Je zocht in die tijd niets op op internet want het was er niet. Gelukkig gebeurde er veel meer spontaan dan vroeger, zonder alles uit te zoeken.

KittyFantastico schreef op 24-09-2022 om 12:02:


kinderopvang is by far de grootste kostenpost.

heb je je wel al ingeschreven voor kinderopvang? Als je in een grote stad en/of de randstad woont zo snel mogelijk voor minimaal 5 verschillende locaties aanmelden. Dan heeft hij/zij misschien voor zijn eerste verjaardag een plekje.

anders rekening houden met terugval in salaris.

Niet iedereen heeft overdag kinderopvang, ik werk in de zorg en had avond en weekenddiensten.  Dat uurtje wat overbleef tussen 16 en 17 paste mijn moeder op.

Nou ik moest wel. Als ik stopte met borstvoeding kocht ik de goedkopere flesvoeding. Geen nutrilon. 
Mijn gezondheid deed er minder toe en ik heb ook tijden minder gegeten. Als het moet kocht ik speciale flesvoeding en dan gaat dat weer van wat anders. 
Zolang je dingen kunt betalen betaal je het. En zodra je bij de bodem komt moet je wel anders gaan leven. 
Als ik 500 euro lees durf ik bijna niet te reageren. Zet die 500 apart en ga kijken wat je van de lopende rekening al kunt.

Ik ga nooit uit eten, terras? Geen idee laatste x. Film nauwelijks. Bovendien hoe dan? Oppas oma wilde wel maar dankzij je scheve gezichten dat schoonzus en broer oma ook willen. 

Kinderen kosten geld. Maar voor sommigen is het duur en anderen hebben mazzel. 

Suusje. schreef op 24-09-2022 om 10:38:

[..]

Ze vraagt of 500 pm genoeg is. Wees blij dat ze niet vraagt of 50 euro genoeg is want dán heb je er niet over nagedacht. Ik wist dat ik het kon betalen maar kon geen schatting maken hoeveel precies. Kan niemand. Ligt er echt aan of je krijgt, leent, koopt, nieuw of tweedehands etc.

Iederen kan het betalen, want zodra je te weinig verdient wordt dat door de overheid wel aangevuld.

Bijtje82

Bijtje82

24-09-2022 om 16:10

Decembermamma schreef op 24-09-2022 om 15:29:

[..]

Iederen kan het betalen, want zodra je te weinig verdient wordt dat door de overheid wel aangevuld.

Ik vind dit best wel een hele lelijke sneer naar mensen die het minder breed hebben met ook een kinderwens.

Maakt niet uit of je het kan betalen, want met mijn belastingcenten kom je er wel.. 

Of misschien is dat mijn verknipte brein die het zo interpreteert. In dat geval mijn nederige excuses. 

Bijtje82 schreef op 24-09-2022 om 16:10:

[..]

Ik vind dit best wel een hele lelijke sneer naar mensen die het minder breed hebben met ook een kinderwens.

Maakt niet uit of je het kan betalen, want met mijn belastingcenten kom je er wel..

Of misschien is dat mijn verknipte brein die het zo interpreteert. In dat geval mijn nederige excuses.

Het is geen sneer het is de realiteit! Heb je geen geld dan krijgt je hogere toeslagen, kindgebonden budget, sport vanuit de gemeente, kinderfeestje vanuit de gemeente en heb je geen werk dan gaat je bijstandsuitkering omhoog. M.a.w. kun je het niet betalen dan wordt het betaald. 

Bijtje82

Bijtje82

24-09-2022 om 17:26

Decembermamma schreef op 24-09-2022 om 17:23:

[..]

Het is geen sneer het is de realiteit! Heb je geen geld dan krijgt je hogere toeslagen, kindgebonden budget, sport vanuit de gemeente, kinderfeestje vanuit de gemeente en heb je geen werk dan gaat je bijstandsuitkering omhoog. M.a.w. kun je het niet betalen dan wordt het betaald.

Toch voelt het als een sneer zoals jij het brengt. Zal de toon wel zijn.

Elke fase heeft zo zijn kosten maar persoonlijk vond ik de basisschool periode het goedkoopste. Maar dat kan bij een gezin met meerdere kinderen die misschien meer dan 1 club of sport hebben weer anders liggen. 

Decembermamma schreef op 24-09-2022 om 17:23:

[..]

Het is geen sneer het is de realiteit! Heb je geen geld dan krijgt je hogere toeslagen, kindgebonden budget, sport vanuit de gemeente, kinderfeestje vanuit de gemeente en heb je geen werk dan gaat je bijstandsuitkering omhoog. M.a.w. kun je het niet betalen dan wordt het betaald.

Dit is niet helemaal waar hoor. Die toeslagen zijn op basis van bruto inkomen, maar houden geen rekening met hoeveel je daadwerkelijk over hebt per maand.

Ik zag deze week in Kassa een vader die met 2300 netto geen recht op toeslagen had (buiten kinderopvangtoeslag natuurlijk), maar door een huur van 1200 en energie van 300, verzekering van 200 uiteindelijk bijna niks overhield voor boodschappen. En er zijn nu (met de stijgende energiekosten) steeds meer mensen die wel inkomen hebben, maar toch niet rondkomen elke maand.


maar goed dat is een andere discussie, ik denk/hoop niet dat dit voor TO geldt

Nu ik een student en een eindexamenleerling in huis heb zijn de kosten ook fors maar qua kleding betalen ze nu veel zelf van met een baantje verdient geld. 
De basisschoolperiode was gevoelsmatig de duurste. Had ik in oktober een nieuwe garderobe, beetje op de groei, aangeschaft en wel goed passende schoenen en noppenschoenen voor de sport en dan kon ik na de kerstvakantie opnieuw beginnen met schoenen kopen. Met een kind met hoge wreven kon ik nooit eens goedkope schoenen kopen of een paar noppen van iemand overnemen.
De ergste groei is er inmiddels uit dus 2 seizoenen met schoenen doen lukt nu. 
Nu met de stijgende prijzen vind ik voeding best een grote kostenpost. Vooral de jongste eet een half brood per dag met evenredig veel beleg dat ook niet gratis is. 
Elke fase heeft zo zijn dure kanten. Bij een baby zijn dat de luiers en de flesvoeding, het schoolkind heeft vaak grotere kleding en schoenen nodig en de puber is duur qua eten. 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 24-09-2022 om 17:55:

Nu ik een student en een eindexamenleerling in huis heb zijn de kosten ook fors maar qua kleding betalen ze nu veel zelf van met een baantje verdient geld.
De basisschoolperiode was gevoelsmatig de duurste. Had ik in oktober een nieuwe garderobe, beetje op de groei, aangeschaft en wel goed passende schoenen en noppenschoenen voor de sport en dan kon ik na de kerstvakantie opnieuw beginnen met schoenen kopen. Met een kind met hoge wreven kon ik nooit eens goedkope schoenen kopen of een paar noppen van iemand overnemen.
De ergste groei is er inmiddels uit dus 2 seizoenen met schoenen doen lukt nu.
Nu met de stijgende prijzen vind ik voeding best een grote kostenpost. Vooral de jongste eet een half brood per dag met evenredig veel beleg dat ook niet gratis is.
Elke fase heeft zo zijn dure kanten. Bij een baby zijn dat de luiers en de flesvoeding, het schoolkind heeft vaak grotere kleding en schoenen nodig en de puber is duur qua eten.

Ik vind studeren het duurste! 2200 collegegeld.  Huur van de kamer.

Mijn kinderen studeren precies in de jaren dat er helemaal geen beurs is.

Decembermamma schreef op 24-09-2022 om 17:23:

[..]

Het is geen sneer het is de realiteit! Heb je geen geld dan krijgt je hogere toeslagen, kindgebonden budget, sport vanuit de gemeente, kinderfeestje vanuit de gemeente en heb je geen werk dan gaat je bijstandsuitkering omhoog. M.a.w. kun je het niet betalen dan wordt het betaald.

Geen kind is altijd nog goedkoper hoor. 

KittyFantastico schreef op 24-09-2022 om 17:39:

[..]

Dit is niet helemaal waar hoor. Die toeslagen zijn op basis van bruto inkomen, maar houden geen rekening met hoeveel je daadwerkelijk over hebt per maand.

Ik zag deze week in Kassa een vader die met 2300 netto geen recht op toeslagen had (buiten kinderopvangtoeslag natuurlijk), maar door een huur van 1200 en energie van 300, verzekering van 200 uiteindelijk bijna niks overhield voor boodschappen. En er zijn nu (met de stijgende energiekosten) steeds meer mensen die wel inkomen hebben, maar toch niet rondkomen elke maand.


maar goed dat is een andere discussie, ik denk/hoop niet dat dit voor TO geldt

1200 euro huur is dan ook absoluut niet passend bij dat inkomen. Maar helaas snoepen alle rijken de extraatjes op zodat ze voor 500 euro hypotheek in hun koophuis comfortabel kunnen leven en sneren uitdelen naar andere mensen die toeslagen krijgen (of net niet). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.