Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-09-2022 om 19:12

Jullie zijn weer lekker aan het generaliseren...

Ook aan andere discussie misschien: iedereen heeft recht op kinderbijslag. De rijken ook evenveel als de armsten. 
En 1200 euro huur is gewoon uitermate scheef, voor dat loon alleen al. 
Eerst maar nadenken over een betaalbaar huis. 
Als je op minimum zit krijg je meer van de overheid. Heb ik ook nog wel wat kanttekeningen bij. Dan ben je aangewezen op de voedselbank. En sport en andere zaken regel je echt niet binnen een maand, als je dat via regelingen moet doen. Kind voor zwemles mag niet voor ze zes jaar zijn. Je hebt met regels te maken. Je krijgt het niet voor je al bijna door je hoeven zakt. 
De voedselbank is ook streng. En er maken nu een hoop mensen meer van gebruik. Steeds meer. 

Miepjecody schreef op 24-09-2022 om 18:21:

[..]

Ik vind studeren het duurste! 2200 collegegeld. Huur van de kamer.

Mijn kinderen studeren precies in de jaren dat er helemaal geen beurs is.

Kamerhuur voor de studenten hebben we niet.  Ze is thuis blijven wonen.  Goed te doen met een uurtje reistijd. 

Suusje. schreef op 24-09-2022 om 18:57:

[..]

1200 euro huur is dan ook absoluut niet passend bij dat inkomen. Maar helaas snoepen alle rijken de extraatjes op zodat ze voor 500 euro hypotheek in hun koophuis comfortabel kunnen leven en sneren uitdelen naar andere mensen die toeslagen krijgen (of net niet).

Ik werk al meer dan 20 jaar in de hypothekenbranche. Hypotheken van 500 euro bruto komen echt niet zoveel voor en die zijn zeker niet van rijke mensen. Juist niet. Die kopen ergens in de loop der tijd een duurdere woning en sluiten een hogere hypotheek af. Lage hypotheeklasten zie je juist vooral bij oudere mensen die eeuwig in hun koopwoning zijn blijven zitten. En bij mensen die toevallig net afgelopen jaren renteherziening hadden en een aflossingsvrije hypotheek hebben (en die zijn meestal ook al wat ouder). Overigens gaan die mensen nat bij weer een renteherziening. Ik zag er gisteren een die van een maandlast van 300 euro naar 900 euro ging omdat de rente herzien werd. En een flink aantal van die mensen met oude hypotheken komen op dit moment ook in de problemen maar dat is een heel andere discussie. Rijk zijn ze in ieder geval niet. Lage lasten hebben ze wel. 


Plantenbak schreef op 24-09-2022 om 20:01:

[..]

Ik werk al meer dan 20 jaar in de hypothekenbranche. Hypotheken van 500 euro bruto komen echt niet zoveel voor en die zijn zeker niet van rijke mensen. Juist niet. Die kopen ergens in de loop der tijd een duurdere woning en sluiten een hogere hypotheek af. Lage hypotheeklasten zie je juist vooral bij oudere mensen die eeuwig in hun koopwoning zijn blijven zitten. En bij mensen die toevallig net afgelopen jaren renteherziening hadden en een aflossingsvrije hypotheek hebben (en die zijn meestal ook al wat ouder). Overigens gaan die mensen nat bij weer een renteherziening. Ik zag er gisteren een die van een maandlast van 300 euro naar 900 euro ging omdat de rente herzien werd. En een flink aantal van die mensen met oude hypotheken komen op dit moment ook in de problemen maar dat is een heel andere discussie. Rijk zijn ze in ieder geval niet. Lage lasten hebben ze wel.


Waarom ga jij uit van een bruto hypotheek? 

Suusje. schreef op 24-09-2022 om 20:03:

[..]

Waarom ga jij uit van een bruto hypotheek?

Aflossingsvrij. Lage rente. Zoveel aftrek heeft iemand dan niet. Bovendien zal de renteaftrek van veel hypotheken binnenkort afgelopen zijn. In de hypothekenbranche praat iedereen over bruto lasten. Nooit netto. 

Suusje. schreef op 24-09-2022 om 18:57:

[..]

1200 euro huur is dan ook absoluut niet passend bij dat inkomen. Maar helaas snoepen alle rijken de extraatjes op zodat ze voor 500 euro hypotheek in hun koophuis comfortabel kunnen leven en sneren uitdelen naar andere mensen die toeslagen krijgen (of net niet).

En dit is geen sneer? 
TO had een vraag: wat kost een kind gemiddeld? 
https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinderen-en-jongeren/wat-kost-een-kind/

AlisonH schreef op 24-09-2022 om 20:08:

[..]

En dit is geen sneer?
TO had een vraag: wat kost een kind gemiddeld?
https://www.nibud.nl/onderwerpen/kinderen-en-jongeren/wat-kost-een-kind/

Waar zeg ik dat dat geen sneer is? 

Ik denk dat iedereen op zijn manier iets probeert. Als we het over inkomen en vaste lasten gaan hebben. Rente is er nauwelijks dus dan koop je een extra huis en verhuur je die. Is voor mij niet aan de orde, ik huur maar zo gaat dit al jaren. 
Als de economie zo slecht gaat. Dan ga je steeds weer zoeken naar wat kun je dan doen? 

OnherkenbaarAnoniem schreef op 24-09-2022 om 19:44:

[..]

Kamerhuur voor de studenten hebben we niet. Ze is thuis blijven wonen. Goed te doen met een uurtje reistijd.

Die keus is er niet altijd

Naast alle genoemde dingen. Wij hebben opa’s en oma’s niet dichtbij wonen en rijden daarom 2x en soms nog wat vaker in de maand, op en neer, wel een tank leeg.
Voor er kleinkinderen waren zagen we elkaar echt minder vaak.

Miepjecody schreef op 24-09-2022 om 22:10:

[..]

Die keus is er niet altijd

Nee, oké maar ik ken ook verhalen van mensen die vanuit mijn dorp en kind op kamers hebben in Leiden.  15 minuten treinen en aan onze kant hoogstens 10 minuten fietsen naar het station. Dat een van die mensen dan klaagt dat ze zoveel geld kwijt zijn om dat te faciliteren doet mijn wenkbrauwen fronsen.

Ik snap dat je je kind een studentenleven gunt maar dat moet wel passen binnen je financiële mogelijkheden. Snijden in andere noodzakelijke uitgaven is niet de bedoeling volgens mij. 

Met kinderen zijn veel dingen een keuze. Ik ben vaak met sinterklaas op school geholpen kinderen die vertellen dat ze een fiets, legotreinset, PlayStation van Sinterklaas hebben gehad. En dan bedenk ik dat onze zoon rond Sinterklaas jarig was en wij besloten toen dat hij een gedeeld cadeau kreeg, dus hij wist met sinterklaas dat pappa en mamma en oma hebben meebetaald aan de trein die hij die avond kreeg en dat dat zijn verjaardags en Sint cadeau in 1 was. 

Maar ook een vriendje van mijn zoon viert dinsdag na school zijn verjaardag bij een welzijnsorganisatie in de wijk, wij weten dat zijn ouders het financieel zwaar hebben. Zijn cadeautje voor zijn kinderfeestje was 20 euro want dat kind gunnen we dat dan. Die hebben overigens met Sint ook weleens een zak cadeautjes van mij en de buurtjes gehad terwijl wij zelf dat overdadige van een zak cadeaus niet doen. Kind krijgt 1 of 2 cadeautje en dat is het. 

Miepjecody schreef op 24-09-2022 om 18:21:

[..]

Ik vind studeren het duurste! 2200 collegegeld. Huur van de kamer.

Mijn kinderen studeren precies in de jaren dat er helemaal geen beurs is.

Hier ook zo maar dan slechts 1 studerende zoon waarvoor we collegegeld betalen. En die studeert volgend jaar af. 

Voor ons is de basisschoolperiode tot nu toe het goedkoopste en ik vermoed dat dat ook zo blijft. Ons kind groeit niet zo hard en haar nichtje van een jaar jonger is groter, dus daar krijgen we wel eens kleding van. Wel zit ze op meerdere clubjes, ook voor de aanvulling van contacten met leeftijdsgenootjes die ze thuis niet heeft. Heeft wel eens iemand gezegd 'oh, dus jullie kopen sociale contacten voor haar?'. Ja, zei ik. Is goedkoper dan een tweede kind. 
De eerste periode was voor ons vooral onverwacht erg duur aan brandstofkosten omdat dochter (en eerst ook ik zelf) in het ziekenhuis lag. 
Dingen als speelgoed en sport kun je zo duur maken als je zelf wil. Kinderfeestjes en cadeaus ook. 
Studeren is ook afhankelijk van wat je kunt en wil betalen en waar kind gaat studeren. Hier een klein dorp met slecht ontsloten OV (eens per uur een bus) in een uithoek van het land. Voor veel steden is een kamer dan in ieder geval handig en vaak zelfs noodzakelijk. Of je dat als ouders volledig financiert is een tweede.
Voordeel is wel dat je daar al tijdig voor kunt beginnen te sparen, ze worden immers niet geboren met 18 jaar. 

Maar het krijgen van een kind is nooit een financiële afweging van 'wat kost het precies en vinden we het dat waard?'. Wel is het handig om vooraf na te denken over inkomen, opvang, minder werken, andere kosten die je sowieso hebt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.