Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kostprijs kind


Eppos schreef op 01-10-2022 om 13:24:


Zolang je er niets van aantrekt kun je veel besparen. Vroeger had je nog shampoo van 50 cent, ik zoek me tegenwoordig rot om dingen nog echt goedkoop te vinden. Toch vind ik met babyproducten dat je een hoop in keuze kunt besparen. Van babyolie tm speelgoed. Prenatal schrok ik me echt wezenloos bijvoorbeeld. Dat soort winkels is alleen leuk in afgeprezen artikelen

Hier ben ik het wel mee eens. Je maakt het zelf zo duur/goedkoop als je wilt. Ik denk daarom dat de 15% van het besteedbaar inkomen best kan kloppen, want je koopt toch snel in dezelfde prijsrange als voor jezelf (en bij een hoger inkomen draag je meer bij aan de kinderopvang). 

Overigens heb je voor die kleintjes een stuk minder nodig dan gedacht. Hier is ze nu 1, met een flinke haardos en we wassen nog steeds alleen met water (dus nog geen shampoo nodig). 

Neweve schreef op 01-10-2022 om 15:22:

[..]

Vanaf een jaar toch? Zie helemaal onderaan:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/wat-kun-je-beter-niet-geven-aan-je-kindje-.aspx#:~:text=Melk%20en%20melkproducten,borstvoeding%20of%20flesvoeding%20(kunstvoeding).

Ja ik dacht ook een jaar. En om het een beetje geleidelijk te doen deed ik eerst een beetje gewone melk en later de helft. Een combi tussen oplosmelk en gewone. Tot praktisch de hele fles gewone melk werd. Volgens het cb moest ik stoppen en gewone melk nemen, juist omdat het onzin was, het hele begrip opvolgmelk in poedermelk is iemand enorm rijk van geworden. Tenzij je een baby hebt met speciale aandoening etc natuurlijk. Maar dan is het vanwege een allergie of iets anders en moet je. 

'Kostprijs kind.' Economisch gezien is er vast veel over te vertellen. Maar ik vind het een rare titel van dit topic. 'Kostprijs mens'. Nou, brand maar los. 

Er zijn machthebbers voor wie individuele mensen geen waarde lijken te hebben. En aan de andere kant van het spectrum zijn ouders die het gedicht van hoe heet die dichteres ook - dat ze zevenmaal rond de aarde zouden willen gaan om een verloren lief mens terug te zien...

Terug naar de kostprijs, ik had ooit buren met tien kinderen. Als ik me alleen al bedacht wat die aan toeslagen en kinderbijslag maandelijks krijgen, kun je het nog heel goedkoop doen. 
Oprecht denk ik dat ze op alleen al heel veel liefde groot werden. Maar tussen de middag werd ik knettergek want geen één bleef over op school. Hoe de deuren van de flat er na paar maand uitzagen (net nieuw gerenoveerd) overal fietsen waar het niet mag. Het was voor mij onvoorstelbaar hoe het kostte en allemaal in een klein huis leefde. Dat ik met een paar kinderen al moeite heb alles te regelen en te kopen. Ik wilde absoluut niet ruilen. 
Maar op de vraag wat die standaard al op de rekening kregen was vast al heel veel babyvoeding en luiers van te kopen. Voor de rest hoefden ze niet zoveel want alles schuift door naar de volgende.

Het zal omgerekend naar maandelijks iets van 1.000 euro kinderbijslag per maand zijn. Maar meestal als er thuis gegeten wordt zal minimaal 1 van de ouders niet werken en dan zal de tweede ouder wel een laag salaris hebben ze wonen immers klein. Dus er komt flink wat binnen aan kindgebonden budget, huurtoeslag en zorgtoeslag, dat is obv een huur van 750 euro en minimum inkomen bij elkaar iets van 1200 euro. Dus naast salaris komt er 2.200 euro binnen en dat is allemaal onbelast en daardoor heeft het daardoor recht op allerlei extra's zoals kwijtschelding gemeentelijke lasten, sportbudget voor de kinderen, bijzondere bijstand voor grote aanschaffingen. Voor zulke gezinnen is het heel logisch dat een tweede ouder niet werkt. Want met de. Netto inkomen van 3.500 euro kom je nergens voor in aanmerking.

Neweve schreef op 01-10-2022 om 15:22:

[..]

Vanaf een jaar toch? Zie helemaal onderaan:

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/eerste-hapjes/wat-kun-je-beter-niet-geven-aan-je-kindje-.aspx#:~:text=Melk%20en%20melkproducten,borstvoeding%20of%20flesvoeding%20(kunstvoeding).

Sorry, je hebt gelijk. Ik ben al een tijdje uit de baby’s. Jongste is 14 en die heeft 2 jaar borstvoeding gehad, was een flesweigeraar.

Ik had in mijnheerde dat opvolgmelk met 6 maanden begon, maar dat klopt dus niet.

Ik houd zelf de kosten ook niet bij, maar gefeliciteerd!

ldevries schreef op 12-12-2022 om 22:08:

Ik houd zelf de kosten ook niet bij, maar gefeliciteerd!

Ga je nu op elk oud draadje reageren?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.