Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kun je van keuzvak veranderen?


Dan kan hij bedrijfseconomie of muziek laten vallen, dat is om het even. Wegstrepen van een extra vak kan ook na het examen nog. 

Thera schreef op 01-03-2024 om 15:57:

Hij heeft nederlands engels en wiskundeB, biologie natuurkunde en scheikunde en dan had bedrijfseconomie het extra vak kunnen zijn, maar dat heeft hij als gewoon keuzevak en dan muziek als extra vak. Maar hij staat voor bedrijfseconomie slecht, dus is het veiliger als dat het extra vak was geweest. Hij zit nu inderdaad in het examenjaar. De bedoeling is nog wel dat hij zijn best gaat doen, maar bij hem werkt spanning al snel als een drempel en daarom zoek ik naar een soort geruststellende gedachte.

De gerust stellende gedachte is dat de docenten er alles aan doen om met alle cijfers die er straks bij het examen zijn hem te laten slagen, een extra cijfer is dan fijn om mee te kunnen puzzelen.

MamaE schreef op 01-03-2024 om 16:05:

Dan kan hij bedrijfseconomie of muziek laten vallen, dat is om het even. Wegstrepen van een extra vak kan ook na het examen nog.

Dochter doet ook een extra vak, daar kun je op zakken, volgens meerdere docenten, van de eigen school, maar ook gehoord van een bevriende docent, dus dat zou ik goed navragen op school. 

In overleg is er vaak wel het één en ander mogelijk. Ga in gesprek.
Zoon zag opeens een toekomst in de biologie..... zat niet in zijn pakket. Maar aangezien hij er over het algemeen goed voorstond en goed leerde mocht hij in zijn examenjaar biologie gaan volgen. Moest ie wel voor de voorjaarsvakantie een toets over heel voorgaande jaar maken. Tijdens de zomer kreeg hij de lesmaterialen van dat kaar in bruikleen.
Toets gehaald en geslaagd met mooie cijfers. 

Dus de mogelijkheden zijn er zeker.

Thera

Thera

01-03-2024 om 18:54 Topicstarter

Hij denkt zelf dat het niet kan omdat hij voor het begin van havo 5 vroeg of hij het extra vak muziek mocht ruilen voor bedrijfseconomie en dat werd toen niet toegestaan. Maar het wordt dus misschien hoop ik een ander verhaal mocht zijn slagen ervan af hangen. Alleen als hij het nu gaat vragen is het antwoord denk ik terecht: ga eerst maar eens je best doen. Dus het is meer dat ik mezelf ook gerust wil stellen en hem en na het maken van de examens zal er dan zo nodig hoop ik constructief overleg met de school plaatsvinden. 

rionyriony schreef op 01-03-2024 om 09:41:

Ja hoor; maar ik zou dat doorspreken met degene die daar les in geeft én het hoofd van de school. Die kunnen tests afnemen hoe ver je niveau is in je gewenste vak.

Nou, het hoofd van de school lijkt mij drie stappen te ver. 

Volgens mij moet je in dit geval bij de examensecretaris van je school zijn. Die zou precies de regels moeten kunnen uitleggen.

Ik zou de decaan even een mailtje sturen. Die kan je zeker het antwoord geven en verder helpen.

Thera schreef op 01-03-2024 om 18:54:

Hij denkt zelf dat het niet kan omdat hij voor het begin van havo 5 vroeg of hij het extra vak muziek mocht ruilen voor bedrijfseconomie en dat werd toen niet toegestaan. Maar het wordt dus misschien hoop ik een ander verhaal mocht zijn slagen ervan af hangen. Alleen als hij het nu gaat vragen is het antwoord denk ik terecht: ga eerst maar eens je best doen. Dus het is meer dat ik mezelf ook gerust wil stellen en hem en na het maken van de examens zal er dan zo nodig hoop ik constructief overleg met de school plaatsvinden.

Een school gaat toch een leerling niet laten zakken en een jaar over laten doen terwijl dat helemaal niet nodig is en hij conform de landelijke regels gewoon geslaagd zou zijn?

als er een extra vak is maakt dat het voor de school juist makkelijker om de leerling te laten slagen omdat er ruimte is om 1 vak te laten vallen
 Dan telt het gewoon niet mee in de beoordeling en scholen doen er alles aan om examinanten te laten slagen. Dat is een hoop gereken en geschuif zeker in de afgelopen jaren met de aangepaste regels maar op dat moment gaan ze het niet tegen een leerling gebruiken.

Thera

Thera

03-03-2024 om 13:26 Topicstarter

Dan ben ik wel wat geruster. Ik ben al zoveel jaar aan het proberen hoe ik mijn nogal add-achtig kind aan het werk kan krijgen en wil niet niet nu de laatste twee maanden daar nog mee bezig zijn onder het mom van 'anders slaag je misschien niet'. Ik bedoel ik wil dat hij nog doet wat kan, maar niet onder hoge druk die waarschijnlijk toch niet gaat werken. 
Opvallend was dat hij zijn pws, hoewel veel te laat begonnen, toch opvallend goed heeft gepresenteerd. Het is niet dat hij het allemaal niet kan dus, maar aan het werk komen.. Ik ben best wel gefrustreerd dat en basisschool en middelbare school nooit genoeg gezien hebben dat hij een nogal afwijkend leerpatroon heeft of eigenlijk geen patroon. Daar deed hij het dan net te goed voor en was hij vooral aangenaam om in de klas te hebben. Nu krijg ik vandaag een noodkreet van hem dat hij er gek van wordt dat hij zijn potentie aan het verspillen is. Hopelijk begint er straks na het examen een nieuwe fase bij een studie waar hij dan hopelijk voor gaat. 

Thera schreef op 03-03-2024 om 13:26:

Dan ben ik wel wat geruster. Ik ben al zoveel jaar aan het proberen hoe ik mijn nogal add-achtig kind aan het werk kan krijgen en wil niet niet nu de laatste twee maanden daar nog mee bezig zijn onder het mom van 'anders slaag je misschien niet'. Ik bedoel ik wil dat hij nog doet wat kan, maar niet onder hoge druk die waarschijnlijk toch niet gaat werken.
Opvallend was dat hij zijn pws, hoewel veel te laat begonnen, toch opvallend goed heeft gepresenteerd. Het is niet dat hij het allemaal niet kan dus, maar aan het werk komen.. Ik ben best wel gefrustreerd dat en basisschool en middelbare school nooit genoeg gezien hebben dat hij een nogal afwijkend leerpatroon heeft of eigenlijk geen patroon. Daar deed hij het dan net te goed voor en was hij vooral aangenaam om in de klas te hebben. Nu krijg ik vandaag een noodkreet van hem dat hij er gek van wordt dat hij zijn potentie aan het verspillen is. Hopelijk begint er straks na het examen een nieuwe fase bij een studie waar hij dan hopelijk voor gaat.

Niet om je hoop de grond in te boren maar het hbo gaat echt een flinke kluif worden. Ik zou daar wel studieondersteuning aanvragen. Daar zijn nauwelijks docenten die je achter je broek aanzitten en er komt veel op hemzelf neer. 

Thera

Thera

03-03-2024 om 23:18 Topicstarter

We zijn nog op zoek naar iets waar hij wel voor gaat. Als hij namelijk ergens echt voor gaat, dan doet hij het opvallend goed. Ook al start hij zelfs dan niet snel op, maar hij kan dan ontzettend veel doen in korte tijd als hij eenmaal begint. 

Ik heb ook wel gedacht aan het mbo. Maar ik denk dat de oplossing meer ligt in een studie vinden die echt bij hem past. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.