groep 8 moeder
02-07-2012 om 09:33
Laatste schooldag groep 8
Hoe ziet bij jullie de laatste schooldag van groep 8 eruit?
Kind zat jarenlang op een school waar groep 8 op vrijdag werd uitgezwaaid met een bloemenhulde door de hele school. Nu zit ze op een andere school en is dinsdag de musical. Op woensdag is er nog een activiteit voor de hele school en op donderdag mag groep 8 nog komen om hun spullen op te halen en dan is het ergens in de ochtend klaar.
Nog afgezien van het feit dat we dit pas vrijdag hoorden (en ik dus donderdag werk), valt het mij eigenlijk wat rauw op mijn dak. Kind overigens ook.
Gaat dit ook op andere scholen zo?

pooh bear
02-07-2012 om 09:36
Hier
Hier heeft groep 8 ook op dinsdag de musical. Daarvoor gaat groep 8 dinsdag de hele dag samen op stap.
En voor zover ik weet is het daarna klaar. Groep 8 hoeft hier vanaf woensdag niet meer naar school

Fiorucci
02-07-2012 om 10:05
Ja,dat is hier al jaren zo. Overigens is de hele school altijd de vrijdag voor de vakantie vrij.
Mijn dochter,groep 8 treedt vanochtend op voor de kleuters met de liedjes uit de musical,vanmiddag hebben ze high tea. Morgen is de opvoering voor de rest van de school,ze spelen dan de hele musical. Woensdag de generale repetitie, om 12.30 worden ze officieel de school uit gegooid..) en woensdagavond opvoering voor de ouders. Donderdag zijn ze vrij ivm verhuizing van de school.

mijk
02-07-2012 om 10:15
Hier trakteert groep 8
altijd op de een na laatste schooldag volgens mij. Ze nemen allemaal een zak snoep mee. maken daar in de klas snoepzakjes van en gaan dan de hele school rond.Niet de gezondste traditie maar wel leuk!
Mijk

Genista
02-07-2012 om 10:50
En hier...
gaan ze een dagje met z'n allen op stap. Zwemmen, of fietsen, of picknicken, zoiets simpeligs. De dag daarvoor is de musical.

Vera*
02-07-2012 om 11:15
Hier was het
Op dinsdagmiddag was de musical voor de school en 's avonds voor de ouders. Op woensdagochtend nog naar school en op donderdag was ze vrij.

even zo
02-07-2012 om 11:43
Geschorst?
Hier is het de bedoeling dat ze na de musical wieberen, dus over 2 weken. Maar de sfeer is nu zo slecht dat de directeur gedreigd heeft ze allemaal te schorsen, zonder musical of eindfeest. Ze hebben al afgesproken dat ze dan lekker met zijn allen gaan hangen in het winkelcentrum. Lijkt me een fijn idee voor de buurt.
De reden is dat ze een meester hebben die de klas niet aankan en dan collectief straft. Nu begint zelfs mijn rustige dochter te muiten omdat ze het zo onrechtvaardig vindt.

even zo
02-07-2012 om 12:14
O ja,
Een paar kinderen hadden getwitterd dat ze hun meester zo stom vonden en werden daar ook zeer stevig op aangesproken. Ze hadden geen persoonlijke informatie naar buiten gebracht, geen filmpjes gemaakt, alleen hun mening gegeven. Volgens mij valt dat onder vrijheid van meningsuiting.
Ik ben deze school zo zat. Ze hadden best wat beter op mijn dochter mogen letten in plaats van steeds met repressie bezig te zijn. Dochter kan niet wachten tot ze weg mag.
Wel heeft de onhoudbare toestand ertoe geleid dat de klas na 8 jaar toch nog een eenheid is geworden: samen tegen de vijand. Dat is dan wel weer knap.

Jesse_1
02-07-2012 om 13:38
Hier
Gezamenlijk eten van groep 8 met alle leerkrachten, daarna opvoering van de musical voor de ouders en afscheidsavond.
Dinsdag worden ze om half 10 op school verwacht met fiets, dan hebben ze nog een verrassingsuitje. Rond half 3 krijgen ze hun rapport mee en klaar.
Rest van de school heeft vanaf donderdag 12.00 vakantie.

Brasso
02-07-2012 om 16:57
Hier
Was het jaren zo dat de musical het eindpunt was en klaar, kinderen gingen dan wel nog gewoon naar school tot vrijdag half vier....
Op donderdag is er dan een slotfeest voor de hele school verder geen speciale aandacht voor groep acht. De laatste vijf jaren organiseren de ouders van de lln van groep 8 een ( ludiek) uitje voor de leerkrachten meestal een week voor de musical. Dat is meer als bedankje. Meestal met een soort quiz en bbq. Nu zit mijn eigen zoon in groep acht en gaan we met een boot het meer op en picknicken op een eiland. We moesten elk vijf vragen bedenken over onze zoon en daar wordt dan een quiz van gemaakt.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

toto1
02-07-2012 om 17:16
Hier
Afgelopen zaterdag hebben we de musical gezien (vrijdag al opgevoerd voor de rest van de school) Vandaag is ze een paar uurtjes op school geweest om op te ruimen. Straks gaat ze naar school voor een afscheidsbarbecue. En morgen gaat ze afschied nemen van de rest van de school. De hele school (grote school, 750 a 800 leerlingen) zwaaien dan de groepen 8 uit! En dan is het echt over.... Jongste (op zelfde school) moet woensdag en donderdag nog naar school, en heeft dan ook vakantie.

groep 8 moeder
02-07-2012 om 21:49
Toto
Dat klinkt leuk! Vooral dat uitzwaaien door de hele school, dat mis ik bij ons.

groep 8 moeder
02-07-2012 om 21:52
Verschillend
Toch nog heel verschillend hoe het overal gaat. Blijkbaar is het uitzwaaien door de hele school niet echt gebruikelijk.
Ik hoop voor de kids van "even zo" dat de musical toch nog doorgaat. Hoe het daar gaat lijkt mij ook een rare afsluiting.

Jolijt
02-07-2012 om 23:02
Twee scholen;
de ene zwaai uit, de laatste vrijdag om 12.00 uur om half twaalf mogen gr 1 t/m 7 even buitenspelen en dan gaan ze in een haag staan waar de achtste groepers 1 voor 1 door heen komen, met 'commentaar' van de directeur.
En janken aan het begin, in het midden en aan het einde van de rode loper... soms is het wel eens een beetje te heftig.
School 2 doet iets soortgelijks, ook vrijdag om 12.00 uur, een veegfeest... dan wordt de school schoongeveegd en vegen ze (met liefde) groep acht van het plein, waarna gezwaaid wordt met de nieuwe groep acht aan een zijde en de rest van de school aan de andere. Misschien komt het 'vegen' wat cru over, maar het is een leuke manier om de nieuwe verhoudingen te zien.

Thursday Next
02-07-2012 om 23:29
En hier...
was vandaag de slotavond met musical. Morgenochtend gaan de kinderen nog naar school, eten patat tussen de middag en worden dan uitgezwaaid. Alle kinderen van de school (ong. 200, ook de kinderen van de noodlokalen komen naar het hoofdgebouw) maken dan een erehaag waar ze doorheen lopen, beginnend bij de kleuters.

skik
03-07-2012 om 09:07
Hier ook uitzwaaien
Groep 8 speelt 's middags de musical voor de overige leerlingen, 's avonds voor familie. De volgende dag is er een klasse-uitje (survivalen o.i.d.) met 's avonds een barbecue/buffet/borrel voor en door ouders. De laatste dag maken alle leerlingen een haag waar de kinderen doorheen gaan. Meestal is er het laatste weekend ergens nog wel een feestje bij één van de kinderen thuis, voor de hele klas.
Evenzo, wat een ontzettend negatief laatste jaar. Schorsen, geen musical, jakkes!
Vorig weekend gaven wij een reüniefeestje voor de ex-achtstegroepers, nu brugklassers. De meesten kwamen en het was weer ouderwets leuk en gezellig ook al hadden de meesten elkaar het hele jaar niet gezien omdat ze naar veel verschillende vo-scholen gingen. Ik ben niet zo voor het hypen van Het Grote Afscheid, maar het is toch leuk als je met plezier op je schooltijd en het laatste jaar kan terugkijken.
skik

evenzo
03-07-2012 om 13:28
Tjonge
Ik hoorde net dat er bij ons ook nog ouders zijn die de meester een afscheidscadeau willen geven. Of is het alleen die ene ouder? Praat ze nooit met haar kind?
Misschien vind ik op Marktplaats een tweedehands kopie van "Bint"voor hem. Daar kan hij nog wat inspiratie uit opdoen.

Temet
03-07-2012 om 14:26
Evenzo
Je weet niet wat voor afscheidscadeau natuurlijk. Poederbrief, opvoedboek, je kan van alles verzinnen ...
Je zou je trouwens als klas inderdaad laten schorsen en dan vervolgens de musical in het gemeentelijk park opvoeren, puur voor de kift.
Groeten,
Temet

evenzo
03-07-2012 om 17:11
Temet
Proest...je hebt gelijk, wie weet wat voor cadeau het wordt. En ik zal dat gemeentepark eens voorstellen aan dochter, zal ze wel grappig vinden.
Overigens hoor ik dat er al wat ouders in zijn gesprongen. Misschien kan meester zich gewoon ziek melden? Ik had dochter voorgesteld dat ik haar ziek zou melden als het te gek werd, maar ze zette grote ogen op en wilde absoluut niet dat ik zou liegen. Braaf hè? Heb ik nu de hele opvoeding teniet gedaan door zoiets verwerpelijks voor te stellen?
Nu krijgt ze een pretpakket van me mee om de dag door te komen (snoep, grappige boeken) en gaat het al veel beter. Gelukkig maar.

Tango
03-07-2012 om 21:24
Hier vandaag
Groep 8 voor het laatst op school. Volgens mij is er niet bijzonders gedaan. Vind ik dan ook wel weer bijzonder. Wel bedacht de juf van de klas waar Tangodochter zit, combiklas 6/7/8 op het laatste moment nog even dat ze een gekke foto van de hele groep wilde maken. Het resultaat hebben we thuis gestuurd gekregen. Van de andere helft van groep 8 die in de andere combiklas zit weet ik dus niet of ze iets hebben gedaan.
Ik vond het een beetje een raar einde zo. Eigenlijk ook voor het eerst dat we ermee te maken hebben omdat Tangodochter bij groep 8-kinderen in de klas zat. Maar volgens mij deed het mij meer dan dochter zelf. Ze had maar met 1 jongen uit groep 8 leuk contact en die ziet ze w.s. nog wel omdat zijn broertje nog op school zit.

Engeltje
04-07-2012 om 15:44
Hier een hele afscheids-week
Mijn zoon is net de school uitgegooid. Dat gaat redelijk letterlijk hier, vanuit de gymzaal worden de kast, een trampoline en de grote mat naar buiten gebracht. Alle leerlingen en heel veel ouders staan op het schoolplein. Vanuit de ingang van school klimmen de leerlingen van groep 8 1 voor 1 op de kast en springen via de trampoline gek/sierlijk/opvallend op de mat. Ze 'vliegen uit', dus.
De afgelopen week hebben de ouders (lees: mijn collega-klassemoeder en ik) allerlei leuke uitstapjes geregeld. Dat is bij ons op school traditie. Vrijdagmiddag was de musicaluitvoering voor opa's en oma's, maandagochtend voor de rest van de school en gisteravond voor de ouders. Voorafgegaan door een dinerbuffet voor ouders en leerlingen, samen met het lerarenteam, gemaakt door de ouders en lekker buiten opgepeuzeld. De avond werd afgesloten met een klein feestje. Vanochtend mochten ze uitslapen, half 10 beginnen. Ze hebben met de klas gegeken naar de opname van de musical, en toen dus de school uitgegooid.
Rare dag wel, veel mensen zie je gewoon nooit meer. Of toevallig nog een keer bij Albert Heijn of zo. Terwijl de kinderen toch soms al 8 jaar bij elkaar in de klas hebben gezeten... Ik heb het tot mijn eigen verbazing droog weten te houden, zowel gisteren als vandaag. En dat terwijl ik behoorlijk emotioneel incontinent ben, om met Cobi te spreken!
Engeltje

Picasso
04-07-2012 om 18:00
Hier ook eruit gegooid
Dochter vertelde dat groep 8 er vandaag letterlijk uit is gegooid. Een voor een door de juf bij de deur na een woordje eruit gegooid. Heel symbolisch en heel leuk. Dochter die komend jaar naar groep 8 gaat was onder de indruk.
Verder hebben ze deze week ook een pyjamaparty in de aula gehad, juffenfeest en nog meer leuke dingen.

Conference
05-07-2012 om 10:20
Het ene jaar meer dan het andere jaar
Vorig jaar ging mijn oudste zoon van school en toen was het een hele happening na de musical. Ze hebben nog gezamelijk gezwommen en wat andere gezellige dingetjes ondernomen en werden door ouders en leraren e.d. toegezongen tijdens een bbq. Daarna werden ze er letterlijk uitgegooid door de directeur. Dit jaar (andere zoon) kregen de leerlingen na de musical een vage toespraak en hun rapport, daarna was het klaar. Mijn zoon had het vorig jaar allemaal meegekregen van zijn broer, dus hij had hele andere verwachtingen.
Even iets anders. Ik stond te kijken van alle meiden die de hele avond tijdens de musical hebben staan huilen alsof zij hun vriendinnen nooit meer zullen zien na die avond. Net alsof ze gaan emigreren ofzo. Ik en wat andere moeders kunnen ons niet herinneren dat wij dat vroeger in de 6e klas hebben gedaan, terwijl de meeste meiden nu via facebook, hyves etc etc nog makkelijker met elkaar in contact blijven. Die drama is zeker iets van deze tijd?

Marjoleine64
05-07-2012 om 21:27
Hier maandagavond
Op 'onze school' hebben we al jaren op maandagavond de musical voor de ouders. Overdag zijn er dan al 2 voorstellingen geweest voor de rest van de school, en de vrijdag daarvoor de 'generale' waar de bewoners van het bejaardenhuis voor uitgenodigd worden. Oudere brusjes die geen kaartje voor de avond hebben (de ruimte is beperkt, dus max 4-5 kaartjes per kind) kunnen overdag aanschuiven - als hun rooster dat toelaat. Voorafgaand aan de musical eten de kinderen samen op school, en na afloop is er voor groep-8-kinderen met ouders (echt alleen ouders, geen opa en oma) en alle leerkrachten een afscheidsfeest op het plein. Muziek, hapjes en drankjes, afscheidslied, speeches en tranen... Echt heel leuk, in ieder geval bij mijn 2 zoons was dat heel erg leuk. De dag erna mogen ze dan uitslapen, en dan samen de zooi van de musical opruimen en weer naar zolder brengen. Ook trakteren ze dan de rest van de school op snoep. Daarna begint de vakantie.
Overigens is bij de voorbereiding van een en ander altijd een ouderraadslid betrokken die de organisatie helpt opzetten, omdat er uiteraard klassen zijn waar maar weinig 'ervaren' ouders zijn. Communicatie per mail naar alle ouders, dus we wisten precies wat er van ons verwacht werd.
Groep 7 mag na de laatste schoolochtend op vrijdag 'door het schilderij' breken (karton met een mooie schildering erop waarmee de hoofdingang afgesloten is) om de vakantie en daarna het laatste schooljaar in te stormen. Dat is ook altijd een leuk moment.
Marjoleine

Temet
06-07-2012 om 10:50
Wanneer zijn die tranen eigenlijk begonnen?
"Muziek, hapjes en drankjes, afscheidslied, speeches en tranen..."
Iemand merkte het hierboven geloof ik ook al op: die emotionele taferelen bij het afscheid, dat was vroeger niet. Ik kan me het afscheid van wat toen nog de zesde was niet eens echt herinneren trouwens, maar dat er tranen bij geplengd zijn kan ik me niet voorstellen. En zeker geen vriendinnen die elkaar huilend om de hals vielen.
Wanneer is dat begonnen?
Groeten,
Temet

Irene
06-07-2012 om 11:10
Grappig
Ik weet nog dat er destijds bij mijn eigen afscheid in wat toen nog de 6e klas was wel werd gehuild door een aantal meisjes [niet door mijn natuurlijk ;o)]. Bij het groep 8 afscheid deze week van mijn zoon was dat helemaal niet. Gewoon een leuke musical/feestavond waar iedereen alleen maar vrolijk was.
Dus ik denk zelf dat er niet zo veel veranderd is tussen vroeger en nu, maar dat het nogal groeps-/persoons-/van omstandigheden afhankelijk is.

Evanlyn
06-07-2012 om 11:16
Misschien
heeft het iets te maken met al die jankprogramma's op de TV, Spoorloos en zo? Dan zal het wel sinds een jaar of tien, vijftien zijn.
Het past eigenlijk totaal niet bij onze cultuur, waarin zelfs huilen op een begrafenis in feite als ongepast wordt beschouwd. Een traantje wegpinken mag nog net. Nou, dat is elders wel anders. Misschien is dat aan het veranderen?
Overigens ben ik met de vreselijkste dingen bedreigd als ik ook maar één traan laat. Ik weet dus waar ik me aan te houden heb. Dochter zelf is ook van plan het droog te houden.

kamille
06-07-2012 om 11:47
Tranen
Ik wil zelf, stiekem en toch wel met schaamte, soms wel eens een traantje laten rollen. Maar wat ik bij het afscheid van één van mijn kinderen, nu zo'n 5 jaar geleden, heb meegemaakt, was bijna stuitend.
Vooral bij de meisjes en hun moeders. Ze jutten elkaar zo op met hun gehuil en geknuffel en de moeders deden daar vrolijk (?) aan mee. Uiteindelijk begon er een aantal moeders en dochters zelfs te hyperventileren. Heel genant, en ik vraag me eerlijk gezegd af: had dat niet iets minder gekund?

kamille
06-07-2012 om 11:50
Geen tranen
Op het speciaal onderwijs van een ander kind ging het allemaal toch een stuk rationeler. Geen musical (want teveel prikkels en spanning). Gewoon een barbecue op de laatste schooldag, verzorgd door de leerlingen die afscheid namen (de één nam saté mee, de ander voorgegaarde kipwings van de Lidl en weer eentje een bak salade of een pot saus).
Na afloop was er een korte, humoristische speech van de directeur, elke leerling van groep 8 kreeg een grappige fotocollage van gebeurtenissen uit hun "carrière", daarna de leerkrachten een handje geven en dankjewel zeggen en dat was dat.
Na de bovengenoemde ervaring met hyperventilerende leerlingen en hun moeders vond ik het een hele verademing!

skik
06-07-2012 om 14:31
Per school verschillend
Op de ene basisschool waar wij een kind hebben wordt er echt wel een happening van gemaakt, van dat afscheid. Alle leerlingen van de peuters tot groep 7 staan op het plein en vormen een haag waardoor achtste groepers gaan. Dit is wel een school waar bij dit soort dingen stilgestaan wordt, ook bijvoorbeeld aan afscheid van leerkrachten wordt uitgebreid aandacht besteed. Kroonjaren worden groots gevierd. Verder is de sfeer heel goed op school en ook binnen de klassen, er wordt nauwelijks gepest. Veel tranen bij het afscheid dus. En ondanks dat ze een paar dagen eerder vrij zijn zie je die achtstegroepers de laatste dagen toch nog verdacht vaak op het plein of even bij de klassen. Maar gelukkig geen hyperventilerende moeders.
Op de andere basisschool waar ik een kind heb is het maar een kouwe bedoening. Afscheid van juffen worden niet eens bekend gemaakt, ze zijn gewoon ineens weg. Van de week zag ik dat de achtstegroepers hun laatste schooldag hadden, meer dan een enkel sip gezicht heb ik niet kunnen ontwaren, maar geen grouphugs. Het gaat uit als een nachtkaars. Heel ander sfeertje dus.
skik

kakelot
06-07-2012 om 14:37
Hier
werd het gehuil langzaam opgebouwd. De eerste emotionele uitbarstingen dateren van enige weken geleden, tijdens het kamp. Tijdens het slotlied van de laatste opvoering van de musical hield de halve klas het niet meer droog, en begonnen de ouders en de directeur een beetje mee te snotteren. De apotheose vond de dag daarop plaats, toen groep 8 officieel afscheid had genomen en de hele klas, inclusief de jongens, voor de bijl ging en nog geruime tijd snikkend, kussend en knuffelend op het bruggetje voor de school heeft doorgebracht. Dochter vond het allemaal een beetje overdreven, maar ze is nogal een pleaser dus ze heeft er ook een paar traantjes uit weten te persen.
Ik vind het zelf ook overdreven. Ik wil gerust toegeven dat ik ook wel een traantje heb weggepinkt, maar ik begin al te janken als er een mislukte Sinterklaas het schoolplein op komt dus dat telt niet. Maar dagen huilen, nee dat trek ik zelfs niet.