Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vinnie

Vinnie

20-07-2016 om 10:20

Laptop voor opleiding betalen of zelf laten betalen?

Onze zoon gaat binnenkort een ICT opleiding doen, en wil daarma doorstromen naar App designer. Nu vroeg ik mij af, zouden jullie in dit soort situaties de laptop betalen omdat het nodig is voor zijn educatie of zouden jullie de laptop door jullie kind zelf laten betalen?

zebra

zebra

20-07-2016 om 11:22

indien echt nodig

voor de opleiding zouden wij, als ouders, de laptop betalen. Maar dat is omdat we alle kosten die met school te maken hebben betalen.

Ik kan echter niet in de portemonnee van andere mensen kijken en het kan ook meespelen of er nog meerdere kinderen zijn binnen het gezin. In dat geval kun je ook voorstellen om fifty-fifty te doen met de laptop.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-07-2016 om 11:33

50/50

Bij zoiets als een laptop speelt mee dat die ook veel voor prive gebruikt zal worden. De laptop die je zoon wil zal ook daarop geselecteerd worden, daarom vind ik fifty-fifty wel een mooi aanbod. Kan hij ook zelf kiezen hoe duur het mag worden.

zebra

zebra

20-07-2016 om 11:38

of nog een mogelijkheid

om een vast afgesproken bedrag te betalen en als je zoon dan een nog duurdere laptop wil, dat hij het resterende bedrag dan zelf bij legt. Kan dan zijn dat hij meer betaalt dan jullie of andersom.
Want Ad Hombre heeft wel gelijk dat de laptop niet alleen voor school gebruikt zal worden maar ook privé.

Hebben wij betaald.

Wij hebben de speciale laptop voor school betaald, zoon was 16 bij aanvang opleiding en had daarvoor ook de financiële middelen niet. De laptop is na ongeveer 3 of 4 jaar afgeschreven. Tegen die tijd zal er wel een bijdrage verwacht worden.

Maar er kunnen prima redenen zijn om wel de aanschaf te deĺen.

MerelR

MerelR

20-07-2016 om 13:09

Wij

Alles wat met school te maken heeft hebben wij betaald. Als er echt spullen bij zijn die ook duidelijk voor privé gebruikt gaan worden zoals bijvoorbeeld een actioncamera doen we fifty-fifty.

Jaina

Jaina

20-07-2016 om 13:25

Hangt er van af

Als het nodig is voor de opleiding zou ik in principe wel betalen. maar een en ander hangt natuurlijk wel af van de leeftijd, in hoeverre de laptop of dit specifieke model echt noodzakelijk zijn voor de opleiding en dergelijke. Maar naar alle waarschijnlijkheid zou ik betalen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

20-07-2016 om 13:39

Betalen

Het hangt er een beetje vanaf hoe je dat soort dingen regelt. Voor de middelbare school betaal ik alles, ook de laptop, maar vanaf 18 jaar gaan we andere afspraken maken. Wellicht dat ik dan collegegeld en boeken betaal en de andere ouder andere leermiddelen, of deels lenen en werken.

Elfje65

Elfje65

20-07-2016 om 17:39

Wij

Wij betalen zijn ICT-opleiding en ja daar hoort een hele dure laptop bij. Ik schrok me te pletter. Maar het is niet anders. Als we niet de middelen hadden gehad is het weer een andere discussie. Zijn eigen laptop (die hij zelf betaald had) was vorig jaar gecrasht, maar die was bij lange na niet genoeg voor de opleiding.

Vinnie

Vinnie

21-07-2016 om 09:43

Elfje65

Hoe duur was die laptop dan?

Elfje65

Elfje65

21-07-2016 om 19:13

Vanaf 1800 euro

Die aan de eisen en adviezen van de school voldoet. Ook exleerling gesproken en die had diezelfde adviezen.

Elfje65

Elfje65

21-07-2016 om 19:14

Herstel

Kon via ewn site voor 1650 euri.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-07-2016 om 23:34

Als zebra

Basis betalen wij, extra fratsen mogen ze zelf bijleggen.

Vinnie

Vinnie

25-07-2016 om 13:46

Bedankt voor alle reacties. Wij wachtten nog even af hoeveel de laptop gaat kosten, en dan gaan we kijken maar hoeveel geld zoon heeft. De rest betalen wij of zou hij een baantje voor moeten zoeken.

Elfje: welke ICT is dat?

Hier 1 kind op MBO ICT, 1 kind gaat HBO ICT doen, ook die kon met laptop van 1000 euro. Ik vind dat nog veel geld, dus ik vraag me af voor welke ICT opleiding je een laptop van 1650 nodig hebt.

Labri

Labri

25-07-2016 om 18:06

hier

Hier moest kind een degelijke laptop aanschaffen en daarna een aantal programma's die dan weer via school met korting verkregen konden worden. Wij hebben dit betaald, ze was net 16 toen, werkte wel maar nog maar net en met een heel laag uurloon.

Elfje65

Elfje65

25-07-2016 om 19:40

Ict gamedevelopment

Tja als je een goedkopere vindt die ook voldoet houd ik me aanbevolen. Gegoogled op eisen en adviezen en dan kan ik m echt niet goedkoper vinden.

Elfje65

Elfje65

25-07-2016 om 19:46

HBO

Een werkgeheugen van minimaal 4GB. Voorkeur gaat uit naar 8GB of meer.
WiFi (draadloos netwerk).
Een harde schijf van minimaal 250GB. Bij voorkeur SSD.
Een schermresolutie van minimaal 1024 x 768 pixels.
Minimaal een i5 processor.
Voor de leerroute Game Development, waarbij met games/graphics wordt gewerkt, is een dedicated grafische kaart van ATI of NVidia met minimaal 512 MB geheugen vereist.

69er

69er

25-07-2016 om 20:21

Tweakers

Tweakers.net pricewatch. Op deze site kan je specificaties ingegeven en worden verschillende mogelijkheden gegeven. Je geeft geen info over de schermgrootte. Alleen i5 zegt niet zo heel veel. Bezoek/doorzoek het forum.

Elfje65

Elfje65

25-07-2016 om 22:44

Tweakers

Al geraadpleegd inderdaad. Schermgrootte is persoonlijk, maar wordt 15,6 inch. Er zijm 1 of 2 goedkopere pties (ong 1350) die slecht door de reviews komt. Slap en flexibele klep oa.of kleine accu.Het moet natuurlijk wel stevig zijn omdat er elke dag meegereisd wordt.

Elfje 65

Ik weet niet of deze voldoen?
ASUS VivoBook Pro N552VX-FW116T 999 euro
Lenovo IdeaPad Y700-15ISK - 16 GB 1249 euro

Beide met studentenservice

Wel

Wij geven de laptop als examenkado. Mijn zoon is er wel blij mee, uiteraard ook omdat het ding ook privé kan worden gebruikt. Met alleen een laptop ben je er niet, er moeten ook legale programma's komen, gelukkig wel een studentenabonnement. En een videocamera... En reiskosten (tot 1-1-17 gelukkig). Dat betalen wij ook. Duur grapje, dat heb ik hem wel ingewreven, dat ik dan wel vindt dat hij zijn best moet doen... Vindt hij (nu nog) vanzelfsprekend...

Elfje65

Elfje65

30-07-2016 om 19:44

Ma van 3

Dank voor het zoeken. Het zijn prachtige laptops, maar van 1 is het geheugen niet uit te breiden en van de ander is het geheugen van de videokaart niet zo groot. Maar we hebben de knoop doorgehakt. Hij heeft nu een laptop die aan de ruime kant is maar waar hij wel wat jaren mee vooruit kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.