Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tonny

tonny

03-12-2009 om 17:10

Leerkracht maakt spelfouten

Er is al geregeld over gemopperd in deze rubriek: juf/meester maakt spelfouten. In de kinderschriftjes, op het rappport...

Mijn zoon doet een schakeljaar aan de universiteit. Hij vraagt aan zijn docent, omdat hij niet bij de inzage van gemaakt werk kon zijn, wat zijn niet-afgeronde cijfer was.
reactie per mail:

'U cijfer was een 6,2.'

GRRR!
Is dat nou zo enorm moeilijk, een persoonlijk en een bezittelijk voornaamwoord uit elkaar te houden?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En...

wat denk je van dit forum? Soms stikt het van de fouten, echt irritant. Ik lees heel veel vaak dingen zoals: me man, me zus en me werk.

Pfff, zal ook wel aan mij leggen... LOL

tonny

tonny

03-12-2009 om 22:04

Op dit forum stoort het mij niet

het is hier geen school, maar menselijke communicatie.
Ik vind dat mensen die les geven correct Nederlands moeten schrijven en spreken.

Zulke knullige fouten doen zeer aan mijn ogen.

tonny

amk

amk

03-12-2009 om 22:13

Wees blij

dat het nog een nederlandsantwoord was, want veel docenten spreken uberhaubt geen nl op de universiteit.

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2009 om 22:46

Welk

vak geeft deze goede man (of vrouw?). Als het geen Nederlands is, tja, dan is dat niet zijn hoofdtaak.
Ik ben het met je eens hoor, ik erger me wezenloos aan slechte spelling maar het schijnt er bij te horen.
Ofzoiets.

Tirza

Flora B

Flora B

03-12-2009 om 23:10

Tappertje...

Ik vind dit echt onder de gordel!
Wie denk je wel niet wie je bent?? Dit forum is voor iedereen, en niet alleen voor correct spellende mensen!
En inderdaad ik ben gezegend met mijn graad, en veel docenten communiceren in het engels! (heb je al een fout in mijn spelling kunnen vinden) Tjeeeh!!

Sancy

Sancy

04-12-2009 om 09:26

Hahahaha

Ik lig dubbelgevouwen onder mijn bureau van het lachen. De ene taalfout na de andere verschijnt in de reacties.
Maar ik ben het met Cobi eens: bij typewerk zou ik uitgaan van een typefout.

Tikfout

Lijkt mij ook een tikfout hoor.
Maar goed, ik erger me in lessituaties ook wel eens aan onkunde van docenten.

Niet alleen in Nederland, op de internationale school van mijn kinderen presteren ze het ook om 'potatoe' op het bord te schrijven, of 'leak' als ze het over een groente hebben.

Starry Night

Starry Night

05-12-2009 om 21:06

Op school of op het forum

Dat is een wereld van verschil. Ik werp hier nog weleens dromerig een 'ik vindt' in de strijd, maar echt niet in officiële stukken die ik op mijn werk de deur uit doe.
Hier komt bij dat een leerkracht een voorbeeldfunctie heeft. Ook leerkrachten die iets anders geven dan Nederlands.

leraar

leraar

06-12-2009 om 14:55

Ouders hebben ook een voorbeeldfunctie

Ouders hebben toch ook een voorbeeldfunctie? Dus spellen ze correct, praten ze correct en doen ze correct. Helaas merk ik dagelijks dat leerlingen het te weinig van thuis meekrijgen en in die paar uur op school kunnen ze echt niet rechtbreien wat scheef is gegroeid.

Als ik taal- en spelfouten serieus zou meetellen, zou de helft van de leerlingen een onvoldoende halen.

Flora B, Engels is echt met een hoofdletter...

reina

reina

06-12-2009 om 16:57

Leraar

"Helaas merk ik dagelijks dat leerlingen het te weinig van thuis meekrijgen" War bedoel je, correct spellen?? En wat niet-correct praten/gedragen betreft, daar heeft de vriendengroep waar ze in verkeren ook heel cveel invloed op is mijn ervaring.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

06-12-2009 om 19:08

Leraar

Ja, ouders maken ook fouten met spreken en schrijven. En nee, als ouders het slechte voorbeeld geven is dat moeilijk weer recht te breien op school.

Maar dat neemt niet weg dat in mijn ogen leraren (ik ben er zelf ook één) gewoon dit soort spelfouten niet horen te maken. Hoort bij je vak, maar dat vind ik ook gelden voor wel meer beroepen.

Ik denk trouwens dat dit eerder een typfout was. Ook slordig, maar minder erg.

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 08:37

Leraar

Juist als je merkt dat de kinderen het te weinig van huis uit mee krijgen zou je als leraar extra kunnen bijspringen. Of zie ik dat verkeerd? Nu komt het op mij over als: de ouders doen te weinig DUS ik kan ook niet zo veel. Tja, ik ben met Ellen eens dat het een dee lvan je vak is.

leraar

leraar

07-12-2009 om 10:04

Ik probeer enorm veel!

Jammer dat ik onbedoeld de indruk heb gewekt het er zelf maar bij te laten zitten als leerlingen taalfouten maken. Ik let er constant op, probeer op constructieve wijze te verbeteren en complimenteer leerlingen voor verzorgd taalgebruik. Maar de meeste leerlingen zijn ongevoelig voor zulke kritiek en vinden dat taal- en rekenfouten bij aardrijkskunde niet hoeven te tellen. Ik blijf het proberen, maar veel levert het niet op.

Ik ben het met Ellen eens dat leraren zulke fouten niet mogen maken, maar dat geldt ook voor journalisten of politici, helemaal als ze zich laatdunkend over het onderwijsniveau uitlaten. Reina heeft ook gelijk dat de vriendengroep - en breder: de maatschappij - een belangrijke rol speelt.

Als leraar heb je dus beperkte mogelijkheden, als ouder ook, maar toch zul je je voorbeeldfunctie moeten waarmaken. En ouders/journalisten/politici die zelf niet kunnen spellen - of hun werk niet nakijken - mogen zich wel wat matigen in hun kritiek.

Als je alleen de splinter in het oog van een ander ziet...

vader

vader

07-12-2009 om 10:11

Leraar...

Leraar, vergis je niet. Misschien merk je zelf nu niet direct een respons op jouw pogingen tot (taal)verbetering. Maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat - als je het van huis uit niet meekrijgt - er ergens in je leven iemand kan zijn die 'op het juiste knopje drukt'. En wie dat was en wanneer heb ik mijzelf pas jaren later gerealiseerd!
Dus: ga door ook al word je niet direct 'beloond'!
'vader'

reina

reina

07-12-2009 om 11:17

Leraar

Uiteraard probeer je als leerkracht constant het goede voorbeeld te geven, zowel in je spreken als op papier. Ik vind ook dat je zaken die naar ouders gaan extra goed moet controleren, want een typefout is snel gemaakt. Als ouder probeer je hetzelfde trouwens, maar niet iedereen heeft de mogelijkheden het goede voorbeeld te geven op taalgebied.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.