Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Leerkracht stiekeme relatie met getrouwde ouder

Ik vind hierin beide partijen verantwoordelijk. Je man omdat hij getrouwd is en een gezin heeft en de juf omdat ze op haar werk is en een professionele relatie heeft met een voorbeeldfunctie naar zowel haar leerlingen als hun ouders. Hoe de juf haar relaties en seksleven vormgeeft, mag ze zelf weten, maar dat doe je niet op je werk en niet met mensen waarmee je een professionele afstand dient te bewaren.
Ik vind het ook heel bijzonder dat de directie hier geen gevolgen aan verbindt, want ze heeft zich buitengewoon onprofessioneel gedragen op haar werk. Ik zou op zijn minst een overplaatsing naar een andere school verwachten.

Van dat uurtje muziek per week lijdt je kind niet, zeker niet als kind niet weet wat er tussen vader en juf gebeurd is. Over het contract tussen juf en school ga jij niet. Daar kun je heel veel van vinden, maar je bent er geen partij in. Dus als school niks doet, heb je dat of te accepteren of je gaat weg bij deze school. Maar dat moet je dan wel uitleggen aan je kind en de vraag is of je dat wil/moet willen als je met je man samen blijft.

De oplossing voor dit deontologisch dilemma is dichotomisch:  je over dit  polyamorisch intermezzo heenzetten, of  toch maar een andere school zoeken voor je kind. 
(disclaimer: de 2 d-woorden heb  ik  ook moeten opzoeken)

Anoniemvoornu schreef op 04-06-2025 om 08:44:

Laat je boosheid waar hij thuishoort, bij je man, die heeft er geen moeite mee jou te bedriegen , juf is single. En het is natuurlijk makkelijker te roepen dat school geen waarden en normen heeft als ze haar niet ontslaan dan te zeggen dat je man die waarden en normen zelf mist en hem de deur te wijzen. Je kan nog zulke "geile" juffen hebben maar jouw man vond het ok om ermee de kelder in te duiken.

Dat is natuurlijk 100% waar, maar ik vind de reactie van het schoolbestuur op zich ook wel een beetje vreemd. Als ik onder werktijd, op mijn werk, een collega bepotel, dan denk ik toch dat mijn werkgever daar wel bepaalde consequenties aan gaat verbinden.

En dan vind ik het persoonlijk nog wat zwaarder wegen dat je dit doet in een omgeving waar er kinderen rond lopen. Het lijkt me dat je als schoolbestuur daar toch wel wat van vindt?

Elpisto schreef op 04-06-2025 om 10:20:

[..]

Dat is natuurlijk 100% waar, maar ik vind de reactie van het schoolbestuur op zich ook wel een beetje vreemd. Als ik onder werktijd, op mijn werk, een collega bepotel, dan denk ik toch dat mijn werkgever daar wel bepaalde consequenties aan gaat verbinden.

En dan vind ik het persoonlijk nog wat zwaarder wegen dat je dit doet in een omgeving waar er kinderen rond lopen. Het lijkt me dat je als schoolbestuur daar toch wel wat van vindt?

Wellicht heeft school een indringend gesprek met leerkracht gehad maar is dat in het kader van privacy niet besproken met to. 

Elpisto schreef op 04-06-2025 om 10:20:

[..]

En dan vind ik het persoonlijk nog wat zwaarder wegen dat je dit doet in een omgeving waar er kinderen rond lopen. Het lijkt me dat je als schoolbestuur daar toch wel wat van vindt?

Als die collega consent geeft kan een werkgever daar ook niet veel mee

Nick90 schreef op 04-06-2025 om 10:41:

[..]

Tuurlijk wel. Je hebt in een werkomgeving gedragsregels waar je je aan dient te houden. Zoals geen seks hebben in de kelder.

Nick90 schreef op 04-06-2025 om 10:41:

[..]

Ook niet als het onder werktijd op de werkvloer gebeurt? Ik krijg betaald om te werken, niet om de liefde te bedrijven. Ik vind het ook buitengewoon onprofessioneel om dat op je werk te doen, zeker als je werkplek een basisschool is. 

kenfan schreef op 04-06-2025 om 09:59:

De oplossing voor dit deontologisch dilemma is dichotomisch: je over dit polyamorisch intermezzo heenzetten, of toch maar een andere school zoeken voor je kind.
(disclaimer: de 2 d-woorden heb ik ook moeten opzoeken)

Deontologisch is in België een gewoon woord en geen vorm van deftig doen met moeilijke woorden.

Je geeft aan dat je een diep helingsproces achter de rug hebt. Maar ik lees niet dat deze is afgerond. Je richt je woede nu alleen richting school. En ik snap het. Want jeetje wat moet dat ongelooflijk moeilijk zijn. Dat de vrouw waarmee jouw partner is vreemdgegaan les geeft aan jullie kind. 

Maar je steekt nu ongelooflijk veel (kostbare) energie in jouw woede die jij richt aan school. En zolang je dat blijft doen kom je niet verder in je verwerking.

Hoe hard je ook schopt je hebt geen invloed op de school. Alleen op jezelf. Blijven vechten tegen het instituut school levert je niks op maar kost je ontzettend veel. Ik gun het je dat je dat in gaat zien.

En als je het echt niet kan verdragen dat deze vrouw jullie kind les geeft dan kunnen jullie kijken of een andere school een optie is. Maar weeg dan wel het belang van kind hierin mee.

Bailey26 schreef op 04-06-2025 om 11:38:

En als je het echt niet kan verdragen dat deze vrouw jullie kind les geeft dan kunnen jullie kijken of een andere school een optie is. Maar weeg dan wel het belang van kind hierin mee.

En ook na dat helingsproces mag je nog overwegen of een andere man (of alleen) een optie is. Want vanaf hier weer positief vooruit is niet iets wat je waar hoeft te maken. Stoppen mag...

Ik denk dat je je woede, frustratie en verdriet op de juiste persoon moet richten; je man. Hij is degene die je belazerd heeft. 

MamaE schreef op 04-06-2025 om 10:48:

[..]

Ook niet als het onder werktijd op de werkvloer gebeurt? Ik krijg betaald om te werken, niet om de liefde te bedrijven. Ik vind het ook buitengewoon onprofessioneel om dat op je werk te doen, zeker als je werkplek een basisschool is.

Allemaal waar maar het is totaal niet relevant wat wij er van vinden vrees ik. De school heeft ongetwijfeld aan de leerkracht duidelijk gemaakt wat ze ervan vinden en daarmee is de kous daar wel af. Zij zagen geen grond om haar te ontslaan (daar is wel wat meer voor nodig en waarom zou je als het een goede werknemer betreft, zolang haar werk er verder niet onder geleden heeft en zij strikt beloofd heeft het niet weer te doen; en wie weet valt vergiffenis wel binnen de filosofie van de school).

Of ze de school tekort heeft gedaan weten we niet, misschien heeft ze de werktijd later wel ingehaald. Of het was haar pauze. We weten ook niet of ze urenlange vrijpartijen hadden of dat het om een snelle kus ging. Waarom was vader daar eigenlijk? Moest hij niet werken ondertussen?

En wanneer zou TO wel tevreden zijn? Als de juf met pek en veren de stad uitgejaagd wordt?

Diezijnvanmij schreef op 04-06-2025 om 10:46:

[..]

Tuurlijk wel. Je hebt in een werkomgeving gedragsregels waar je je aan dient te houden. Zoals geen seks hebben in de kelder.

Ja. En de schoolleiding zal de juf ongetwijfeld duidelijk hebben gemaakt dat dit niet gewenst is. Er zal zeker een gesprek hebben plaatsgevonden. Maar dat is iets tussen werkgever en werknemer en daar krijgt TO geen verslag van. 

Dus TO kan nooit weten wat de gevolgen voor die juf waren, tenzij de juf ontslagen is en dat ontslag volgt niet zo automatisch als sommige mensen lijken te denken. Dus men kan hier wel schrijven dat er "consequenties" zouden moeten zijn maar hoe zien jullie dat dan voor je? Dat juf een berisping krijgt en dat daar publiekelijk een verslag van komt in de schoolkrant? 

Het is bepaald niet chic van juf en er zal geen schooldirecteur te vinden zijn die hier blij mee is. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een schaarse docent daarom automatisch ontslaat. En als het de muziekdocent is, wat moet school dan? Kind uit de muziekles weghouden? Speciaal voor deze klas een andere zzp-docent inhuren? Uitleggen aan de klas dat zij les krijgen van buitenstaander-juf-Marie omdat eigen-juf-Tineke het heeft gedaan met de papa van Sanne? 

Natuurlijk gaan ouders niet over de arbeidsovereenkomst tussen juf en school. Je kunt veel van een juf vinden, maar haar niet ontslaan. Ik had zelf eerder gedacht aan overplaatsing naar een andere school. Want ze is niet per se ongeschikt als juf of niet goed voor kinderen. Ik zou toch hopen dat je niet uit hoeft te leggen dat zoiets niet kan. Ook niet als je je werk inhaalt of het in je pauze doet. Het gaat om een professionele houding op je werkplek en je verantwoordelijkheid naar leerlingen en ouders toe die geschonden is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.