angel3
13-02-2009 om 18:27
Leerkrachten tegen continurooster
We zijn bezig met de MR te onderzoeken hoeveel draagvlak er is voor een continu rooster. De ouders zijn overwegend positief, maar de leerkrachten totaal niet. Die hebben met name geen zin in een verkorting van hun eigen pauze en samen eten met hun eigen klas.
Hoe is dit bij de meeste scholen met continuroosters?
Eten leerkrachten altijd met de eigen klas?
Wie heeft er plein toezicht?
M.a.w hoe is het bij andere scholen en hoe kan ik de leerkrachten hierin wellicht tegemoet komen?
Alvast bedankt

Ellen Wouters
13-02-2009 om 19:13
Jouw taak?
Hmm, is het jouw taak om de leraren tegemoet te komen? In dat geval zou ik zeggen: zorg dat leraren gewoon lunchpauze kunnen hebben. Eten met je eigen of andermans klas is geen pauze.
Groet, Ellen

Takkie
13-02-2009 om 20:18
Bij ons...
gaan de kinderen (kleuters) van 8.30 tot 15.00 naar school en eten ze in de klas samen met de juf. Dat duurt 15 minuten. Daarna hebben de juffen 30 minuten pauze en gaan de pleinouders met de kinderen naar buiten (of bij vies weer doen ze binnen iets). Op wo duurt de dag tot 12.30 en op vr tot 12.00.
Doordat de middagpauze korter is dan een "gewoon" rooster en de dag toch tot 15.00 duurt, "draaien" ze dus iets langer op een dag. Dat resulteert in meer vrije dagen. Meestal zijn de kinderen alle vrijdagen voorafgaande aan een vakantie vrij.
Het is echt een heerlijk systeem, het geeft zo super veel rust voor kind en ouder dat ik niet snap dat het andere systeem nog bestaat eigenlijk. Volgens mij is het voor de leerkracht ook veel rustiger.

krin
13-02-2009 om 21:03
Eten in de klas
en daarna met een TSO-kracht nog een half uur naar buiten. Schooltijden zijn van 8.45 tot 15.00. Hier is het pas een jaar geleden ingevoerd, en volgens mij moet de leerkracht van zoon nog wel wennen aan de verkorte pauze, maar die tijd krijgt ze 's middags weer terug, lijkt me. Ik vind het wel prettig zo.

Massi Nissa
14-02-2009 om 07:51
Juist heerlijk
Wij hebben op mijn school vrijwel geen pauze tussendoor: een keer tien minuten en dan nog een keer twintig minuten, en een paar keer per week moet ik dan ook nog surveilleren. Dat is lastig als je vaak naar de wc moet, maar het is uiteindelijk heel fijn. De kinderen zijn om half drie klaar met hun schooldag. Ik heb dan nog ruim de tijd om voor te bereiden, na te kijken, allerlei andere administratieve klussen te doen en leerlingen te begeleiden bij huiswerk (of na te laten blijven, hihi). Ik zou toch niet terug willen naar schooldagen tot kwart over vier (zoals op vorige school), hoeveel tijd ik dan tussendoor ook had om koffie te drinken.
Kunnen die leerkrachten niet drie maanden het continurooster proberen, zeg tot de kerstvakantie volgend schooljaar? Dan zien ze vanzelf de voordelen.
Groetjes
Massi

Damajo@
14-02-2009 om 08:56
Overblijfouders
Bij ons eten er overblijfouders met de kinderen, tegen een kleine vergoeding. Dat loopt goed. Mochten er tekorten zijn dan worden de andere ouders per toerbeurt gevraagd. De leerkrachten hebben gewoon pauze.
Ik kan me wel voorstellen dat de leerkrachten ook even willen bijtanken.

tsjor
14-02-2009 om 15:15
7,5 minuten
op de school van mijn kinderen is een continurooster,waarbij de leerkrachten zelf pleindienst hebben.
Als je dat op papier zet, dan kan het alsvolgt:
Neem een pauze van 1 uur.
leerkrachten eten met kinderen in de klas. Ja, dat mag dan lestijd heten. Kost 1 kwartier.
Blijven drie kwartier over, dat is 45 minuten.
Leerkrachten verdelen de pleindienst. We gaan uit van een team met acht leerkrachten en van een vrije woensdagmiddag. en we nemen even aan, dat er steeds twee leerkrachten zijn die pleindienst hebben.
Omdat de leerkrachten recht hebben op pauze worden ze halverwerge de pauze afgewisseld. Twee leerkrachten hebben 22,5 minuten pleinwacht en dan 22,5 minuten pauze. Daarna hetzelfde voor twee andere leerkrachten.
Dat is 7,5 minuten te weinig voor de CAO.
Daar staat tegenover dat de leerkrachten de volgende dag 45 minuten pauze hebben. Dat is dan weer 15 minuten teveel volgens de CAO.
Om geharrewar, loonsverlaging of andere aanpassingen nu te voorkomen zou het een eenvoudige oplossing zijn als leerkrachten even slikken die 7,5 minuten te weinig pauze op de helft van hun werkdagen, lekker een kopje thee meenemen naar buiten en zonder mopperen pleinwacht doen.
Je moet er toch niet aan denken dat onze kinderen onderwijs zouden krijgen van mensen die selectief zeuren over 7,5 minuten pauze. Of die plechtig verklaren dat ze geen zin hebben om met de kinderen in de klas te eten.
Tjsor

angel3
14-02-2009 om 17:12
Ja de kosten was ook mijn vraag
Ik las ook in het archief dat het via het schoolgeld gaat, ik neem aan dat daarmee ouderbijdrage wordt bedoeld, maar die is vrijwillig en komt op onze school echt niet volledig binnen. Ik weet zeker dat er gedoe komt als mensen die nu hun kind niet laten overblijven, dat ineens wel moeten doen en er dan ook nog voor moeten betalen.
Ook zou ik inderdaad wel draagvlak bij het team willen hebben. Ik moet dus goed beslagen ten ijs komen

krin
14-02-2009 om 22:46
Kosten
Voor een heel jaar kost het hier 85 euro, die apart in rekening wordt gebracht. De coördinatie is in handen van een professionele opvangorganisatie, met hulp van vrijwilligers als pleinwacht.

Luna
14-02-2009 om 22:50
Hier
Ik werk op een SBO school en wij hebben een continurooster. De kinderen eten tussen de middag in de klas met de eigen leerkracht erbij (15 min.). Hierna gaan ze een half uur naar buiten. Er zijn altijd 2 leerkrachten die pleinwacht hebben. Die hebben die dag dus geen echte pauze tussen de middag. Komt erop neer dat alle leerkrachten meerdere pleinwachten per week hebben ('s morgens en 's middags). De andere collega's hebben dan een half uur pauze. Ik snap de noodzaak van een continurooster op onze school wel, want veel kinderen komen van wat verder met de taxi en kunnen dus niet makkelijk even naar huis om te lunchen. Maar voor ons als leerkracht vind ik het best pittig. Je hebt weinig tijd om tussendoor de middag voor te bereiden, spullen te pakken enz. En echt een half uur pauze, daar kom je nooit aan. Je mag blij zijn als je 20 minuten hebt. Dus ik snap het bezwaar van leerkrachten wel (als ze dus zelf alle opvang/toezicht moeten regelen).
Groet, Luna

dirksmama
15-02-2009 om 00:27
Als leerkracht zie ik alleen voordelen
Ik heb alleen maar op een ouderwetse school gewerkt, dus met een lange lunchpauze.
Zeker tot in groep 4 waren de kinderen 's middags toch zeker een half uur kwijt met het weer wennen aan school, en het heen en weer naar huis gaan was zeker voor de kleintjes best vermoeiend.
Omdat we een uur en een kwartier lunchpauze hadden moest overleg en vergaderen vaak tussen de middag gebeuren van de directie, bye bye pauze!
Mijn kinderen zitten op een school die van 8.45 tot 15.00 loopt. Ze eten een kwartiertje met de juf in de klas. De kleuters hebben 3 kwartier buitenspelen, de anderen een half uur. Dat half uur is de pauze van de juffen, en dat is dan ook echt een pauze. Ze zitten en ze eten. Het toezicht tijdens die pauze is in handen van de TSO. Er zijn 9 ouders die in dienst zijn van de TSO en die om de week werken. Ze worden daarbij elke dag bijgestaan door twee vrijwillige ouders. Verder lopen er op de school ook veel stagiaires rond die ook vaak helpen op het plein en die dan hun lunchpauze voor of na de kinderen hebben.
Hier werkt het perfect, en ik snap werkelijk niet wat de bezwaren van jullie leerkrachten kunnen zijn. De leerlingen komen veel gefocuster de klas weer in, je hebt geen vervelende vergaderingen tussen de middag en de school is eerder uit.
Wat zijn eigenlijk de nadelen?

Mariola
15-02-2009 om 15:13
Esther - in slovenie...
Hoi Esther,
In 2007 zijn we naar Nederland teruggekeerd na een verblijf van een aantal jaren in Slovenië. Op de school van mijn zoontje aten de kinderen daar tussen de middag een warme maaltijd op school. Toezicht werd daar gehouden door het personeel van de kantine, terwijl de leerkrachten pauze hadden. In de kleuterklassen werd er wel in de klas zelf gegeten samen met de docent. Daar was echter ook een klassenassistent aanwezig, waardoor zij na het eten om de beurt pauze konden houden. Hoe dit in andere landen precies geregeld is weet ik niet, maar ik denk dat scholen in het buitenland over het algemeen meer facicliteiten en ook meer personeel ter beschikking hebben, waardoor dit makkelijker te organiseren is.
De school in Nederland waar mijn kinderen nu op zitten heeft (gelukkig!) ook een continurooster. Dit is echter niet verplicht, maar in de praktijk maakt vrijwel iedereen er gebruik van. Kosten zijn ongeveer €70 per kind per jaar. Er wordt gebruik gemaakt van overblijfouders, die een half uur toezicht houden bij het buitenspelen terwijl de leerkrachten hun pauze hebben. De overblijfouders ontvangen hiervoor een vergoeding. Ik ben overigens erg blij met het continurooster, en snap niet waarom niet veel meer scholen dit doen. De kinderen van mijn overburen zitten op een school zonder continurooster en als ik op mijn vrije dag de buurvrouw tussen de middag heen en weer zie racen met een slaapdronken peuter op sleeptouw, ben ik altijd blij dat ik niet hoef.
Mariola

mirreke
15-02-2009 om 15:23
Duitsland
heeft een systeem waar de scholen heel vroeg (dus voor de middagpauze) ophouden. Met een beetje pech heeft een jong kind alweer om elf uur vrij.
Gelukkig komt in Duitsland steeds meer de Ganztagschule in zwang. Hierbij worden de kinderen na de lestijd opgevangen tot 4 uur. Ze krijgen dan een warme maaltijd of nemen zelf eten mee. In ons geval is het personeel van de opvang ander personeel dan de leraren zelf.
Oudste zoon gaat volgend jaar naar een andere (middelbare) school. Daar zijn de lessen meer in de Ganztag geïntegreerd, en is het de bedoeling dat ze met de klas samen met hun eigen mentor in de kantine eten (dus elke klas een eigen tafel oid.) Dit gaat blijkbaar een half uur duren.

tsjor
24-02-2009 om 11:14
Echt niet
Ook bij Nederlandse scholen bestaat dit al. Het zt hem echt niet in meer of minder personeel. Alleen in het knopje dat gaat over wat werk is en wat pauze is en hoe je iets pragmatisch oplost, of dat je voor 7,5 minuten pauze zonder blikken en blozen de onderwijsinspectie er bovenop zet, ouders tientallen euro's laat betalen, een systeem opzet dat draait op vrijwilligers, waarbij echter kapitalen verdiend worden door zogenaamde professionele organisaties, en een daarbij horend systeem van evenzovele ambtenaren die moeten goedkeuren of iemand wellicht in aanmerking komt voor vergoeding van de kosten van die tussenschoolse opvang.
Ik begrijp het verzet werkelijk niet. en dat 20 minuten pauze weinig is, dat klopt, dat is ook vaak in andere beroepen zo. Heb je officieel 30 minuten pauze, maar je mag pas beginnen als je afgelost bent en niet iedereen kan tegelijk afgelost worden. Of je hebt pauze en je wordt aangesproken door iemand (klant, cliënt etc.) Of er komt net een telefoontje binnen. Of die ene vergadering kon niet anders gepland worden. Of..... Kortom: als leerkracht zou ik blij zijn dat het tot mijn taken zou behoren om 22,5 minuten op het schoolplein te staan. Zónder telefoon etc.
Tsjor

Sascha2
27-02-2009 om 14:59
Hier
Op de school van mijn zoon is een continurooster. De schooltijden zijn alle dagen 8.30-13.50. Er wordt in de klas gegeten, af en toe in een andere klas. Er zijn geen overblijfhulptroepen o.i.d. en ik betaal niets extra's voor het continurooster. Dus onmogelijk om te regelen kan het niet zijn. Wat wel een verschil zal maken is, dat dit een nieuwbouwschool is, waarbij vanaf de startdatum van de school het continurooster geldt. De leerkrachten hebben dus geen verandering meegemaakt op deze school.